Nemzeti Ujság, 1920. szeptember (2. évfolyam, 207-231. szám)

1920-09-17 / 220. szám

2 ilág veszedelme határozottan a destruktív irány­zat. (Igaz! ügy van!) Ez hozta ránk ezt a sok min­denféle átkot és méltóztassanak meggyőződve lenni róla, hogy a hamu alatt még mindig izzanak a parazsak és a föld ha közvetlenül nem­ reng is, mindenesetre a földalatti erőknek, ezeknek a vö­rös, tüzes erőknek feszülésétől valamiképpen szen­ved és a társadalom biztonságának hiánya tanú arra, hogy még nem hajthatjuk le a fejünket nyu­galomra, hanem ébren kell szemmel tartanunk mindazokat a mozgalmakat, amelyek­­ a magyar nemzeti keresztény irányzat megtörésére itt is, ott is felbukkannak és annak esetleg egy újbóli ka­tasztrófáját idézhetik elő. A közoktatásügyi miniszter nem akarja megfosz­­talni azokat, akik már be vannak iratkozva, mert azt mondja, hogy jogfosztásnak nincsen helye. Én is tisztelem a jogot, tisztelem azoknak a jogát, s p­íire már beiratkoztak, hogy folytathassák tanul­­nu­saikat, (Halljuk! Halljuk!) de ha az immanu. IS«nem állja meg helyét az igazoló bizottság “ el.MBia rá lehet sütni a nezetköziségnek, a haza­árulásnak és a destruktív irányzatnak bélyegét, akkor azt mondom, hogy itt a jog határozottan megszűnt, vagy legalább is azt mondom, hogy ez egy kisebb jog, amelynek egy nagyobb jog előtt okvetlenül hátrálnia kell . Nem várok ettől a numerus clausustól egyedül óriási nagy lendületet a magyar középosztálynak és mondjuk a­ keresztény Hiúságnak munkaszere­tetére nézve, de hiszem, mélyen­­. Nemzetgyűlés, nem is törvényekkel le­het szellemet, lelket, lelki­­világot, kultúrát teremteni, de mindenesetre az intézménynek és az intézményes közbelépésnek, beavatkozásnak is fejlesztenie kell a munkaszere­tet tüzét és éleszteni kell a munkakedvet Ha az ember, Zürichben jár és megnézi a pontechnikum­ falát látja, hogy ott fenn, kis táblákon feliratok vannak : "Nomine Industria, Labore, Inventione, Inspiratione, vagyis „Istennel, munkával, szorga­­lommal, kitartással, inspiricióval. Aki a magyar­ságot lábra akarja állítani, jól tudom hogy a­zt numerus clausussal nem lehet lábra állitani de annak lábra kell állítani a numerus clausus kere­tében azzal a munkaszeretettel. Azokkal az indí­tásokkal, azokkal az inspirációval, amelyeket ter­mészetesen az egyetem, a tan­ári kar, no meg ez a vérkeresztségen és tűzkeresztségen keresztül ment társadalom juttathat az Íróságnak. (Úgy van! Úgy van!) Nem antiszemitizmus: önvédelem!­­ Nemzeti­ ülés vtsallottuk ugy­e, hogy Bécsben is mindenféle­ zavír történt az egyetem körül. Hal­lottuk, hogy Vsferaszlény Hiúság ott,cs,­­­pen fegyveres csoportokba szervezkedett és állt szembe a zsidó if Ju­rí Aggal. Az ember egy percig sem dicséri, egy percig sem helyesli az ilyen ál­lásfoglalást, de nemde, ez is jele az időknek, jele a nagy szenvedéseknek, jele a problematikus hely­zetnek. És következőleg ismételem: ne zárjuk el, ne kössük be szemeinket a nagy problémáknak vi­lágos meglátása elől. Itt baj van, ezen­­a bajon se­gíteni kell, a segítésnek egyik módja, intézményes módja a numerus clausus, következőleg engedve a közszükségnek, engedve ennek a nyomasztó ér­deknek, elfogadjuk ezt a numerus clausust. Nem örömből tesszük mi ezt, nem élvezettel tesszük mi ezt, nem mások elnyomatására irányuló szán­dékból, ez távol legyen tőlünk. Nem gyűlöletből tesszük mi ezt, hanem ismétlem, kényszerből... (Felkiáltások: önvédelemből!) . . . amely kpywer elől ez idő szerint meghátrálni nem lehet. (így hang: Faji önvédelem!) ...... , . Engem egy percig sem térit el ettől az, hogy né­melyek merényletet látnak a tanszabadság ellen, merényletet látnak a kulturhalad­­ás ellen. A­­sza­badságok végre is formák és minden attól füg, h­gy ebben a formában milyen tartalom van. I­t van" a mi sajtószabadságunk. Mit ér ez a sajtósza­badság, ha ez a tartalom, mondjuk ez a nagy kényszere az íróknak és az újságíróknak benfog­­lalatik abban a sajtószabadságban, értem azt a kényszert, amit a kiadóhivatalok és nem is más ténumek gyakorolnak. Mit használ a sajtószabad­­ság? Éppen úgy, mélyen­­. Nemzetgyűlés, legyen meg a tanszabadság, de a tanszabadság ne szel­lemi anarchiára, a­ tanszabadság nem egy mit mondjak, akadémikus pálya körül való rendszer­telenségre vezessen, hanem olyan tanszabadság legyen, amely igazi műveltséget, de egyszersmind kenyeret is juttasson azoknak, akik a tanszabad­sággal dolgoznak. _ .. . . Mi mindnyájan szívesen elfogadjuk a mi­nél több világosságot, minél több tudást, mi­­nt több műveltséget, de az egyetemek nem a műveltségnek és a tudásnak kiváltságos tényezői, hiszen a műveltséghez és tudáshoz másképpen is hozzá lehet jutni,­­ hanem az egyetemek ugyebár, elsősorban az okleveleknek, a ráképesítésnek,­­ a bizonyítványoknak kiadói, vagyis a kenyérnek biz­tosítói. Nekem jogom van a nagyobb műveltség­­­hez, de jogom van egyszersmind­­ a kenyérhez is. Tanszabad sárt kulturális haladás, ezzel mind­­nyájan egyetértünk, akarjuk ezt, de a kenyérnek keretében, illetőleg oly szabadságot akarunk, amely a kenyeret biztosítja azoknak, akik ennek a szabadságnak védelme alatt lelküknek és ^szelle­müknek fejlődését biztosítják. (Úgy van! U^Y \ n!) A zsidó eUSnyomulás. — T. Nemzetgyűlés! A numerus­ clausust a közvélemény általában antiszemitizmusnak ítéli. Azt mondhatnám sok tekintetben. Azt gon­dolják egyáltalán, hogy mi a numerus clausus­sal a zsidóságot el akarjuk nyomni és a keresztény nemzeti társadalmat kiváltságban akarjuk része­síteni az ő kulturális jogaiknak leszorításával. De hogy ezt miért tesszük, arra kommentár az utolsó passz 1 50 évnek a fejlődése. (Úgy van! Úgy van!) 1867 óta óriási nagy haladást tett Magyarország, azt senki közülünk nem vonja kétségbe. A magyar gazda­ság, a magyar kereskedelem határozottan nagy lendületnek indult. Ezt nem a magyarok csinálták, ezt a zsidók csinálták, legalább is nagy részben, mondjuk, hogy nagyon nagy részben. A magyar intelligencia a nevelésénél fogva egyáltalán csak a bürokrácia, csak a jogászság felé orientálódott. A nevelése olyan volt, hogy az öregapa számára még biztosítva volt gazdaságilag is a keret, a fiai már megérezték a földrengést, az unokák alól pe­­dig* kicsúszott a fűlő. Az’ öregapa még* ür, a fiú már félig úr, az unoka pedig már csak egy leron­gyolt exisztencia, majdnem azt mondhatnám pro­letár, aki a megyeházán, minisztériumokban, hi­vatalokban kereste védelmét és oltalmát. A szabad versenynek a levegőjében az ilyen nemzedék nem­csak nem volt új nemzedék, hanem egy teljesen tehetetlen, tönkremenésre szánt és arra ítélt nem­zedék (Úgy van! Úgy van! a baloldalon.) A mi problémánk nem abban áll, hogy az a gentry tönk­rement, hanem abban, hogy annak a gentrynek a helyét nem foglalta el a ma­gyar parasztságból fel­szívódott magyar középosztály. (Úgy van!) — ez természetesen óriási hiba és óriási hiány — ha­nem hogy azt a zsidóság foglalta el. (Úgy van! Úgy van!!. A zsidóság hatelmas gazdasági érzéké­vel, agilis, akinek­ tánsokra beállított inteli m­enciá­­tával, nagy szorgalmával rá volt arra képesítve, hogy itt a magyar apáthia, a magyar indolencia, a­ magyar munkátlanság, a mostvar urhatnámság terén leszorítsa­­ dicsen ezt az életképtelen, har­cokra be nem állított nemzedéket. Mi nem azt hibáztatjuk, hogy a zsidóság meg­teremtette a magyar kereskedőmet, nem is tagad­juk azt és a magyar nép tényl­eg nem is volt soha­sem antiszemita azért, mert­­ kereskedőm zsidó volt. Nem abban van a hiba, h­o­gy a zsidóság a ghettóből kiszabadul­­t­-d­ep - t­umámis osz-me­­g­­hatalom ma mindnyájunk szemében.Ha annak a zsi­dóságnak szimatja volt arra, hogy a sajtó óriási ha­talom és rávetette erős intelligenciájét és munka­­képességét a sajtóra, ezt nem kifogásoljuk, sőt ha az a­ zsidóság az ő egyes családjaiban assz­imiláló­­dott, ha felszüretkezett a magyar társadalomba, ha ehhez a vérképség-asihftp tcn-'l­rr öffv fiT-ételie­s mellékhullám lett, amint mi is tisztelünk sokan sok családot, amelyek tényleg beolvadtak teljesen a magyarságba. Abban van a hiba, hogy a zsidóság nemcsak integrált résszé lett, hanem túlsúlyba került! (Ügy van!) A mi egész nemzeti problémánk ebben áll és szeretném belekiáltan­i a magyar világba, hogy ez fair önvédel''m. Miután a keresz,1 érve/1 c léptenyevo­­mon érzi, hogy leszorulóban vann támadásod által, az egész nép­ psziché megrontása által és­­miután mi egy olyan folyamatban vagyunk, melyet hatá­rozottan dekrisztianizálónak kell nevezni, zsidó polgártársaim ne vegyék ezt gyűlölködésnek, ne vegyék ezt faji üldözésnek! Miért kell­ védekeznünk? H? frgvyádeknek a tele »«tdó. (fpitd áfásak: Leg­alább!) ha az ügyvédsegédeknek majdnem a fele zsírV‹, ']?ft p n*náo'.nvjfo];r»' nagy •7 C: (ft’ ogy *''*•1 3 r. VT1'? «? öt f fiait mégis csak fiainak neki, akiknek ezt a kenye­ret­ biztosítani akarja, nem tűrheti, azt semmiféle liberalizmusért, általános teóriákért oda nem ad­­h­att­a. (Élénk helyeslés és taps.) Ereky Károly: A kubikosok között nincs annyi zsidó! Prohászka Ottokár: Ha az ember a magyar iro­dalmat nézi, látja, hogy a zsidó értelmiség tér­­foglalása a magyar irodalom elzsidósodását ered-Tp^nvO­‘fl. ^ ns rTVrl­­ánt állítom fel és azt gondolom, hogy a „Husza­dik század" ankétje kapcsán Beregi Ármin véle­ményére nemcsal, mint tanúra, hanem mint hiva­tott és illetékesre is hivatkozhatom. Azt mondja arra a kérdésre hogy van-e Magyarországon a művészet és irodalom elzsidósodásáról szó, hogy .Be kell vallanom hogy' i«tc.n“. A •»«•Sdó né's gz. nusza szerte a világon önálló irodalmat terem­tett, önálló zsidó művészetet és minden népen be­lül a zsidó tevékenység, a zsidó géniusz nyomot írn. Ha Heinet összehasonlítjuk Ady Endrével, bá­­mulatos hasonlóságot találunk. Amint Heine leki­csinyel mindent, ami német, úgy Ady lekicsinyel mindent, ami magyar. Ahogy Heine a keresztény­séget csakis karikatúrában tudja meglátni, úgy Ady Endre a mi magyar tradíciónkat és a mi naiv érdekeinket valamiképpen Im­rikaurában, hamis látószög alatt látja. A zsidóig és a­ magyar kultúra. A zsidóság szellem­e "Skképen járja át és hami­sítja meg a magyar érzést, a magyar szellemet, a magyar kultúrát. Én csak azt mondom: nem sza­­bad-e nekem védenem a magyar kultúrát? nem szabad-e védenem a mi magyar faji meglátásain­kat, faji érzéseinket, mindazt, amit magyar kultú­rának ,­mover léteknek és magva** szellemnek hívunk? (Igaz! Úgy van!) Íme, a probléma oly pő­rére vetkőztetve, hogy mindenki megláthatja. Is­métlem, nem gyű­lölség, hanem a magyar kultúrá­nak és sajátosságainak védelme. És gondolom, ho­gy ehhez simán izmunk van. (Elénk helyeslés tetszés és taps a Ház minden oldalán.) Pető Sánd­or- Mi nem vagyunk ellenségei a ma­gyar kultúrának. Proli,-«szk" Ottokár: (Petöék feé fordul.) Kegye­tek nem ellenségei a magyar kultúrának. De­ ke­gyetek megváltoztatják a magyar kultúrát. (Igaz! Úgy van­ a ház jobb- és baloldalán,) hogyha mi nem vesszük észre ezt a nagy érdeket és ha nem tudunk eléje állani keményen és természetesen a szellem erejével ráparancsolva. Hiszen nem letörés­ről van ismét szó, hanem arról, hogy legyen igazán a szellemnek szabad útja. Én szívesen megadom a jogot, a szabadságot a zsidó kulturális szellemnek, meglátásnak, inspirációnak. De megvédeni a saját nemzeti kultúrámat, mikor annak veszedelmeit lá­­tom. Másról nincs szó. (Igaz! Tígy van­ a bal- és jobboldalon.) Pető Sándor: Mi is részesei akarunk lenni a nem­­zeti kultúrának! Prohászka Ottokár: Kegyetek akkor lesznek ré­szesei a nemzeti kultúrának, ha igazán asszimilá­lódnak. (Úgy van!) Én senki hitét nem akarom el­venni, én senkit téríteni nem akarok, mert a térí­­tésnek ezt a módját, magától értetődik, perhoresz­­kálom. Sőt én azt látom, hogy nem zsidóüldözésről, száműzésről van itt szó, hanem a zsidóság értékes, itt már meghonosodott elemeinek valamilyen be­kapcsolásáról abba a magyar kultúrába. (Igaz! Úgy van!) Kegyetek jóindulattal, észrevévén ezt a sajátos hatását a zsidó géniusznak, ne tagadják el, ne tolják el más sínpárra ezt az óriási problémát, hanem jóindulattal, megértéssel inkább kooperál­janak abban az asszimilációban. (élénk helyeslés és taps.) A mi problémánk. — Megve­nném­ azt a magyar kultúrát, melyben ne volna annyi erő, hogy amikor tapossák, amikor a vérét vízzé változtatják át. (Igaz! Úgy van!) akkor fel ne szisszenjen és vérót ne kiáltson oda és ne mondja azt legalább, ami erőm van, ellenállásra fordítom, és amennyiben győzöm az életet és győ­zöm az élet alakítását, hát helyt akarok állni. Ez a mi problémánk. (Igaz! Úgy van!) Voltak nemze­tek, amelyeket kipusztítottak karddal. Voltak nem. ép­p!- amelyeket valamiképpen leszorítottak. Csak Karthágóra gondolok és a föníciai gyarmatokra. Erőszakkal kereskedelmi furfanggal leszorították. T­ehet eflv nlv n­emzet ?m"!v valamiképp ény csen­des szinbiózis és elváltozás utján elveszti a lelkét Én a magyar kultúrát féltem ettől és semmi egye­bet nem akarok, legyenek arról meggyőződve, mint ennek a jognak a hangoztatását és a magyar nép­nek s a magyar géniusznak felébresztését, saját jo­gaink védelmére és a veszedelmeknek meglátására. (Élénk helyeslés, tetszés és taps at bal- és jobbol­dalon.) Engem ezután cseppet sem feszélyez az, hogy a liberalizmus mit mond, mit követel. Természetes, hogy a liberalizmusnak óriási nagy áldásai, elő­nyei, kihatásai vannak, ez sajátos reakció volt, az ő idejében, 100 évvel tehát mondjuk, 1820-ban, az angol nagyipar korában, kitűnő szolgálatokat tett ugyanúgy a pontikai liberalizmus is, biztosítva a na°v népszabadságokat. Mi liberálisok vagyunk, amennyiben a liberaliz­mus érdekeit elismerjük, amennyiben a régi gaz­dasági és politikai liberalizmus előnyeit ma is él­vezzük. De nem vagyunk liberálisok annyiban, hogy a társadalomra gyakorolt rossz visszahatásait meg ne lássuk és azokat az új igényeket meg ne érez­zük, amelyeket nem liberalizmussal, hanem mond­juk, szocializmussal, mondjuk organizáció elvével lehet ellensúlyozni. (Élénk helyeslés, tetszés és taps a bal- és a jobboldalon.) Azután meg védekezni mindenesetre szabad is. Folyton avval , nagy ente­ntóval és annak a csodá­latos presztízsével állanak elő. Első felszólalásom alkalmával Ugrán képviselő is megintett, hogy tiszteljem azt a nyugatot. Hát hiszen azt jobban tisztelem, mint a mi volt Nyugatunkat, azt a pa­piros nyugatot. (Derültség.) Mi a liberalizmusnak mindenesetre hívei vagyunk — ismirtem — de lát­juk azt, hogy ez a védekezés máris megindult, és pedig mos ind’itt azokban a liberális államokban is. Hiszen Anglia is védekezik, de főleg Amerika, vé­dekezik. Amerika védi a maga gazdasági életét. Az amerikai szociáldemokraták a stuttgarti Neue Zeit helyeslésével védekeznek a kulik, a japánok ellen. Az összes angol gyarmatállamok, Ausztrália, India védekeznek más alacsony standard­ m­unkások­ be­hozatala ellen. A német egyetemeken meg van t­ai­tv­a hogy rém tudom mi min túlsúlyban, vagy legalább is túlarányban, nagyobb arányban legye­nek ott idegen hallgatók. Mi védeni akarjuk a magyart, a magyar keresz­tény középosztályt, a magyar kultúrát, a magyar faji géniuszt. — semmi egyebet nem akarunk! (Ügy van! Úg­v van!) És ha ez a védekezés a liberaliz­mus ellen van, akkor szakítok azzal a liberaliz­mussal. (Élénk helyeslés és taps.) Mert hiszen mi még a liberetizmus miatt élünk. Zajos helyeslés, zajos ellenzés és taps.) Prohászka Ottokár: A zsidóság fejlődése, ha egy­általában lesz, akkor csakis a zsidó nemzeti eszme irányában képzelhető. (Úgy van! Úgy van!) Min­den nemzet átmegy három fejlődési fokon, három nagy eszme sugárzatába: az egyik a vallási eszme, a másik a humánus eszme, a harmadik a nemzeti eszme. (Úgy van! úgy van!) Meg vagyunk róla győ­ződve, hogy főleg most a nagy világháború nyo­mán, amikor ez entente Palesztinát tényt­eje oda­adta a zsidó nemzetnek országul, amikor az entente elismeri mindene'* -sirek k­ript a zsidó nemzetiségi autonómiák felállításához, nem tagad­hatjuk el, hogy a zsidóság előtt igenis a nemzeti eszme irányában megindult fejlődés a jövő útja. (Helyeslés és taps.) Pál­fior Pál: Soha! Prohászka Ottokár: Sándor Pál nem cionista és hiszem, hogy ő nem akar cionista lenni és hogy a budapesti és általában a m­­agyarországi zsidók közül tudni sem akarnak sokan a cionizmusról, de ez a zsidó géniusz fejlődési iránya. Nekünk nem szabad vabankot játszani a magyar faji géniusz jövőjével, (ügy van!) hanem biztosi- KTEMzrn Térdek­,­­1921­. szeptem­ber 17.

Next