Nemzeti Ujság, 1925. január (7. évfolyam, 1-24. szám)

1925-01-03 / 2. szám

Szombat, 1995 január 3. NEMZETI ÚJSÁG tÖRVÉNYKEZÉS i Kurta efgcMrc вега sziszen шей a tfflsjsonliai'SssÉílet kmisz a korona értéke folyvást i r. grade­­t, a magyar királyi Kuriánaik az volt állandóan követett ioffsrva!' őrlete, ЯУ a tulajdonlúize?sé°-4 külürören in* tlanok­ra vonatkozóim?, önk­­év: ■ :*rv¡- i -utján sem lehet гас‚и*гй rbe­.~1 .-zel reryakór’attal fel d­swite­b b birósást azt a korábbi sjpejeivel, hojgy rki sem kötelezhető arra, hogy tulaj eköz/feszérben maradjon a túlír!doffr r* «mdkfű és­ kérheti a közös ihgfatlawn.ik a?cém's‘t és a tulajdonos társak a be* yó vételáron osztozkodtak. Host, holgy a korona értéke állandó­it, többen kísérletet tettek a túlra­dont i­s cég megszüntetésére nézve. A Kúria ■st hozott egy ilyen ügyben határozatot a tulajdonközösség megszüntetését ez­­ szerint sem engedélyezte. Az erre ve­tkező döntés kimondja, hogy tulaj­don­­zássermék megszüntetése alkalmatlan ,ben nem kérhető. Való ugyan, hogy a­­gyar korona a legutóbbi időkben ál­dónak mutatkozik, de ezzel szemben az tény, hogy az ingatlanok forgalmi ára­­k hullámzása nem szűnt míg meg és­­ az ingatlanok szempontjából az ár­viszonyok még mindig bizonytalanok k­ülönösen áll ez a fővárosi házaikra vá­­tkozóan, amelyek az érvényben lévő bérleti szabályok által még mindig a­ korlátozások alatt állanak, hogy új árverés esetén az ingatlanok valódi­­ékét még nem lehet elérni. B-listta a büntetőbíróságnál. A buda­­úti bün­­tetőtörvényszéknél és büntetőjá­­bírósai árnál is több tisztviselőt helyez­­. B) listára, úgy, hogy december hó­éban e két bíróságnál 35 kezed­őtisztivl-­St bocsátottak el. Természetes,, hogy a listára való helyezés a bírói karhoz fo­zó egyéneket a fennálló különleges vénynél fogva nem érintheti, úgy, hy az elbocsátottak csak a kezelői kial­­­ tartoztak. Föhnen tjés a hadsereggyalázás vádja alól. Jori István banktisztviselő a­­Valéria-kávé­­kban összekülönbözött több katonatiszttel. A cs szóváltás után Madari Istvánt az egyik tanyában előállították, ott jegyzőkönyvet tolt föl a lezajlott eseményekről, majd had­­iseralázás címén feljelentést tettek ellene rá, mert a kávéházben vita alkalmával tong olyan kifejezéseket használt, amelyek nemzeti hadseregre nézve sértő és meggya­­r jellegűek voltak. Az ügyészség vádiratot­­t Madari ellen. A büntetőtörvényszék előtt­­tartott főtárgyaláson a vádlott azzal vé­­gzett, hogy a sértő kifejezéseiket nem a­­seregre, hanem azokra a tisztekre hasz­ta, akikkel összekülönbözött. A kihallgatott­ak vallomása után a büntetőtörvényszék Fari Istvánt a hadsereggyalázás vádja alól mentette. A büntetőtörvényszék 1925. évi tanács­sztása. A budapesti büntetőtörvény­­a főtárgy­al­átti tanácsbeosztásban azo­­n marad a tavalyival. Mind­összee az a torás történik, hogy a Vásárhelyi Béla öbelösével működött itélőtanácsot fel­ iratják. raprt a tanács elnöke az OE­B- került. E tanács szavazóbírái egyes­­ek lesznek. Az adócsalási és jövedéki H­örsik főtárgyalási tanácsának elnöke Ipády Zoltán dr. táblabíró szintén át­ül az OFB-hoz, de ez a tanács termé­­tezetülig továbbra is megmarad, csak elnököt rendelnek ki. A vizsgálóid­rá u­­gyanazok lesznek, akik a múlt eszte­­ten voltak, a változás i­tt csak annyi­ ra megszűnt Marton dr. vizsgálóbiró éti beosztása s ő is egyeebiró lesz. A vilamoskalauzok óvadékait valorizálták.) Közúti vilamostársaság, amikor a jegyke­­­­kalauzr­ gat alkalmazta, a pénzkezelés óvá­sul 100 koronát vett fel a kalauzoktól. A­z RT megalakulása után ezek a százkorú­­óvadékok továbbra is a közúti villamos­­aságn­ál maradtak és mivel megszűnt azok­­a rendeltetése a társaság értesítette a­­ koronát letevő régi kalauzokat, hogy ezt óvadékot a társaság pénztáránál fölvehe- A villamoskalauzok azonban nem fogadták­­ mostani pénzben a száz koronát, mert azt hiáik, hogy annak idején aranykorona ér­jen űzették le az óvadékot és most is arany­­mákban követelték vissza a száz koronát, sözuti villamostársaság ennek a fizetését­­tagadta, mire a kalauzok a biróság e ott ínyeni tették követelésüket. Először egy pió­­cit tettek folyamatba, az egyik kalauz fer­­issé­ge mellett száz koronát aranyvalutában hvasitettek. Kartal Ignác dr. járásbiró­t folyt le a tárgyalás, aki arra kötelezte a sincetársaságot, hogy a felperes kalauznak ökeidőben lefizetett száz korona óvadékja lett most hetven aranykoronát fizessen rá és viselje a felmerült perköltségeket is. A társaság fe­lebbezése foytán a budapeti ki­rályi törvényszék fe­lebbezési tanácsa má­r foglalkozott ezzel az üggyel és a járásbíróság Г életét jóváhagyta, .'úgy hogy az most m.'.r jogerőssé vált. § Jóváhagyott kényszeregyezség. Denghy Já­­.103 dr. bank és pénzváltóik lett­l­ajdonos ta­­valy októberben e: "­lö­nkívüli kényszeregyez­­tegi eljárás m­­od­itusáért folyamodott, Hi­telezeinek húsz százalékos e­gezségi kvótát ajánlott fel ami a hitelezők többsége e joga- Intt. A bida.ies- törv ry. ,- ben Orbán József dr bíró a megírt)', tilt egyetcégét most jóvá­hagyta az - a m*: kp óír a . bo: » a megtaga­­-lárrn ’örvényig ok m forapf fenn. § A ¡?áv kári/ritési k5tf: -z»k­.:Ap*e. A forra­dalmi -r\-. alatt az érnYi-ol m"á rral-ott vago­nokat a tv . . -■••!: kifoszt»­­a Ennek nyomán rengeteg per keletkezett, az i.m­. fe adói k­ár­­térítést követeltek a MAV tól. A bíróságok azonban ezt a kártér'tér' követelést sorban b­iztosították, mert vis majornak minősítették a forradalmi csőcselék rablótámadását. Most egy konkrét per­ben a Kúria ellenkező állás­pontot foglalt el megállapít­­ta a vasút kár­­­­térítési kötelezettségét, mert a felperes a per során bizonyította, hogy a vasúti kocsinak a forradalmi tömeg által történt­­kifosztásában a vaut közegei is r­észt vettek. Ilyen kik­ülné­­nyek között — mondotta a Kiír­a — a vasút a vis major kifogására jogosan nem hivatkoz­hat.­a ёз a fuvar,í­ás közben elvesztett ingók­ért felelős­éggel tartozik. § J­el­asz Jakab bűnügyét februárban tár­gyalja a töreky-tanács. A királyi ügyészség W­eltner Jakab e­len az em­ékezetes „egység­­okmány“ aláírása és egy szovjetülésen tartott beszéde miatt felségsértés és lázadás bűntette ellén vádat emelt. A budapesti büntetőtör ■vényszéken Töreky Géza kúriai bíró tanácsi­nak osztották ki a bűnügyet, amely minden valószínűség szerint már február hónapban főtárgyalásra tűzi ki az ügyet. K. J. (Salgótarján.) A szén keletkezésére legújabban a „Kaiser Wilhelme . Institut für Kohlenforschung” derített fényt. Fischer dr. és Schrader vegyészek véle­ménye szerint a szén nem a farostok cellulozából, hanem ezeknek lignitjéből képződik. Eddig azt gondolták, hogy a skodródó farostok képezik a­ szén főtöme­­szé­t. A rostok azonban idővel teljesen el­tűnnek, mert hasadó gombák hatására szénsavvá, methámia vízzé és különböző szerves savakká bomlik. A tőzegből idő­vel mindjobban eltűnik a rost és csak a lignin marad meg, míg végül kőszén vá­lik belőle. Ezért a kőszénben csak nagy ritkán találhatók meg az eredeti növény­zet maradványai. A kőszenek legnagyobb része eredetileg tőzeg volt, vannak azon­ban olyanok is, amelyek valamikor mo­csaras erdők korhadó famaradékaiból keletkeztek. A lignit a legfiatalabb barnaszén, kora hozzávetőlegesen 100.000 esztendő, míg a karbonkora (p­rusz) szén ezelőtt 100.000.010 esztendővel keletkez­hetett. ..Dr. Eger". A Magyar Heraldikai és Gene­alógiai Társaság csalá­dok leszármazását, cí­meit és nemességét kutatja és állapítja, meg. Családi címerek, előnevek és okmányok fel­kutatásával és hitelesítésével végez tudományos munkásságot. Címe: Magyar Nemzeti Múzeum, VIII., Muzeum-körut, Titkára: B. Szabó László dr. — S. A. A cikket átadtuk Asszony rovatunk vezetőjének. — В. В. P. Holdvilágos, bus esti harangszó c. verse semmitmondó, baná­­s, kidol­gozása primitiv. Nem vált be. — Zs. Z. (Új­pest.) Türelmet kérünk. Munkái sorsáról majd értesítjük. — Kemenesalja. 1. A házadóról szóló 1922. évi XXII. t.-c. 2. §-a szerint nem esnek házadó alá a lelkészeknek bérfizetés nélkül át­engedett természetbeni lakások. 2. A vagyon­ra­áts­ág fizetésénél a búza ára 1921 jan. 109.000 K. 3. Ha adótartozásról van szó, akkor a P. M. 1921/68.000 sz. rendelet értelmében az 1921 előtti időből származó papirkoronában kivetett adó­tartozások 6500 %-ás alapon számítandók át. Más tartozás kiszámításánál alapul vettük, hogy mennyivel romlott a korona 1919 áprilisa­­ óta. 1919 áprilisában a magyar korona zürichi jegyzése 18—19 centimes között mozgott. Az­óta a magyar korona körülbelül 2542,85-szeresen romlott, tehát az 1919. áprilisi 2000 koronának nőtt körülbelül 5.250.090 korona felel meg. % ms nem ajánlom lys a KEHTAUR i­­gMmenitelpítse — mindenkinek ЩЩ В81­0 ̋ HKl'Ct kívánok!­­f Mármáni Piarcéi IV., Veres Pálné­ u. 7. Telefon: J. 151—75 13 varssaift ESEirst&'n­'aftsa AUTÓ ÉS MOTOR ! , ........||Ш1-8|ЖТТП[ТИ~И,ГШГГВТ^,%1Г^Г^/Урт"?1”-ТР,*[Г1,^^8>^'*>,!!,геда Világrekordot állított fel az egyetemisták kismotoros repülőgépe Munkatár­unkat!; alkalma volt a Műegye­temi Sportrepülő Egyesület kísérletüzéreibe be­tekinteni. Szinte csodálatos, hogy ezeknek a kiváló ifjaknak buzgó és eredményes mun­kája oly csendben, minden fe tűnés nélkül folyik, holott nagyobb érdeklődést érde-­melne. Az egész világ lázban van, minden nemzet kísérletezik kismotoros géppel. A legszebb eredményt eddig az angolok érték el, akik az egyetemisták és­ egyméretű géppé, melybe 6 lóerő- motor volt l­eépítve, 150 méter magas­ságba tudtak emelkedni és ezzel magassági világrekordot állítottak fel. Az egyetemiek ugyanilyen lőerőszámú géppel, Lampieh mér­nök által konstruált testtel és Toroczszay gróf által épített 6 lóerő- motorral megdöntötték az angolok nagyszerű teljesítményét. Kaszala (a világháborúból jól ismert kiváló pilóta) e gép­­gel 809 méter magasságot ért el és ezzel új világrekordot állított fel. A kis gép egyelőre sport­-Mókát szolgál, de az egyetem­­eknek szi­lárd elhatározásuk, hogy komoly munkával sikerülni fog a kis gépet annyira tökéletesí­­teni és megkedveltetni, hogy közlekedési esz­köznek is beváljék. A gép természetesen egy személy részére van építve. Eddig egy benzin, a tartánnyal ve­t­tetszőrelve, most folyik az rm- s ban az ára­n­itási am­­at, úgy hogy rövid i­degen két benzintartányt­­og magával vinni, s mikor is remélik, hogy régi álmuk valóra vá­­lik és a kis géppel berepülhetnek Székesfehér­várra, illetve öreglakra, Jankovich-Bésán Endre gróf birtokára. (T. i. Jankkovich gróf az egyesület mecénása, akinek gavallériája­­teszi lehetővé, hogy e törekvő ifjak tervt sbíznak és építhetnek.) Munkában van még ez időszerint egy darab együ­ttes és egy darab kétüléses gép, amelyek rövidesen berepít­hetők. Az egye­temen azonban nemcsak repülőgépek készül­nek, hanem elegáns karosszériák is. Többek között itt karosszáltatja Kellner Alfréd a híres bresci­ai O. U. alvázakat. Csókánsy István ideális. A motor megindulása és leállása nem okoz nagyobb zajt, mint a légy züm­mögése. A második csoport vélekedése is legyőzhető lesz, ha elérkezik az az idő, amikor a mun­­­­kásság és a középosztály helyzete lehetővé teszi, hogy hivatalukba vagy munkahelyükre... Ford, C'­troen, Renault, vagy Mag -kocsikkal­­• járhatnak. — Nem kell ezért az ideális hely- V. Ziftért ktthajóznunk az újvilágba, maradjunk­­, csak Európában, mondjuk Franciaországban.­­ Az ottani helyzet bár nem amerikai stilis, de mégis olyan, hogy karácsonyi ajándékul még a középosztály, sőt a munkáscsalád is meglephette magát egy kis Citroennel, mert hisz mind­össze 4900 frankba kerül, amelyre a vitelkor egy csekélységet, míg a többit rész­letekben fizeti. Hol vagyunk mi r­ég ettől! Fol-palostába kerültek аз új postaautók A M­­úr. Postajármű­telep igazgatósága a Magyar Álta­lános gépgyártól 5 drb. Mág-as­­vázat vásárolt, amelyekre a levél és csomag­­gyűjtő szekrényt a Nonschloss Lichtig repülő­gép- és ezrosszéria-gyár készítette. A caros­­­­szériák nemcsak szemre, de minőségre is ki­válóak. Hír szerint — amennyiben beválnak, — a régi i­parn kocsikat ezekkel fogják felvál­tani A carosszériák darabonként 72 millió ko­­ronába kerültek. Kik az ellenségeink? Minden újításnak, de különösen az automo­­bil­izmusnak van még ma igen sok ellensége. Ha egy kis seregszemlét tartunk, az „ellensé­get“ három kategóriába sorozhatjuk. Az első csoportba tartoznak az örökfis ellen­­zékiek, akik minden új­ítást ellen­eztek, töké­letlennek tartanak, ha pedig már féttig-medűig (természetesen befeé) kénytelenek is­akcep­tálni valamit, kisütik hogy változtatásra, ja­vításra, tökéletesítésre szorul. Olyan emberek ezek, akik 40 évvel ezelőtt nem mertek vas­útra, de még háromkerekű biciklire sem ülni. Ezeket ma már elég stabilnak tekintik, de nem tekintik primitív gondolkodásukkal a re­pülőgépet, amelyre a világ minden kincséért sem ülnének fel. Az emberiségnek ezt a faj­táját konzervatív álláspontjuktól eltéríteni — amíg fejlődés van — lehetetlenség. A második csoportba azok soroshatók akik az autót mint fényűzést vagy mint sportesz­közt tekintik és benne a gyalogjáró emberek ellenségét látják. A harmadik csoport már az engedékenyeb­­beké, akik belátják az automobil kiváló tulaj­donságát, de viszont nem nyugszanak bele a gyorsaságba (ami szerintük csak kárt okoz­hat), a motor működésébe, a por, a benzin- és az olajszagba, a duda, vagy pláne az ország­úti kürt (k’azom) zajába. A társadalom eme rétege hódítható meg a legkönnyebben. A mo­dern kocsik azonban már kielégítik ezt a „kényes ízlést“ is. A motor nem zakatol, a karosszéria nem zörög, az ablakszerkezet nagy­szerűen van megoldva, a kipuffogó szinte ész­revétlenü­l működik, a dada kellemes, mély hangot hallat. Különösen az amerikai kocsik konstrukciója letörd­e,előbb mint a lótartás! Autorizált képviselet И ДНИ, Vili., Ullei­ u 52 b Teilten Jőzse 62 — 32 LT rekordot állított fel a Chrysler-kocsi A Los, Moot­­os Times által nemrég Ameriká­ban rendezett versenyt várakozásnak meg­felelően Chrysler-kocsi nyerte. Az eredmény azonban m­ég a legbeavatottabbakt is meg­lepte, ugyanis a gép az 1600 km­-ез pályát 16­ óra 47 perc alatt futotta be. Az átlag sebesség, tehát 95 km. óránként.­­ Ha az olaj és benzin felvételiéhez, valamint, a gumik cseréléséhez, a vezető­k pihenéséhez-a szükségelt időt leszámítják, a­kkor , a kocsi­­a távot 878 perc alatt futotta meg. A tényleges •' sebesség tehát 109.33 km. óránként. Ezzel az idővel az összes eddigi rekordok megdőlnek. • A számok ugyan kissé túlzottnak tűnnek fel, de azok valóságát igazolja, az American Automobil Association felügyelete, amely az eredményt hitelesítette. A kocsit Ralph de Palma vezette. Nemrégiben ugyanez a gép, amelyet szin­tén Ralph de Palma vezetett 25 perc, 49 mp. alatt futott fel a M­ent Wilsonra, (amely 5886 lábbal a tenger színe felett fekvő kaliforniai hegy) ami Amerikában a legmeredekebb automobilnt, 144 éles fordulattal és veszélyes­­ kanyarulattal. Az átlagemelkedése 10 százalék,­­ a maximális 16 százalék. Ezen rekordjával el­nyerte a Los Angeles Express Trophy első díját, egyben 2 perc és mp.-el döntötte meg az eddigi rekordot, melyet Touring-kocsik ér­tek el. Versenykocsik részére a legnagyobb rekord a Mount Wilson-i hegyipályán 26 perc­­ 56 mp., azaz 1 perc, 7 mp.-el több, mint a Chrysler által elért eredmény. ■ ШВВВВВ rezérnezte is a legújabb typusú gyönyörű бгад-ШкшИ! Olcsó, elegáns és üzembiztos. Legideálisabbb az l­ll/s tonnás @raf­fon­ersifás! Gyárt ára 375 noiMr. Részletekben is fizethető. KttiÖlitöSZÓ gYártSUáHUH ЕЮЯШ személy* és ren­erautok részletf Ozetésre. Em­pай Elk nani Вда Lumpest­i . adraan сг .y-utca '8. etc^ua: 139 86. PIPI « HM ». Лгя( m ЁЗМЁ1Л érme 'í és kik t’Skitőnél РОЛШШ­TRACTOR . of(i»«ya.ek autot­zá képviselő e­­ltenbsrser Vilmos Budapest V . Nagymező-utca TeT fon 66—IS. Sur»8n«c ms Wi'ford.

Next