Nemzeti Ujság, 1928. július (10. évfolyam, 147-172. szám)

1928-07-10 / 154. szám

Kedd, 1925 július 10. NEMZETI ÚJSÁG Bonyodalmak Löwenstein körül Gyilkosság vagy eltűnés­­ — Tőzsdei manőverről beszélnek — A család azt vitatja, hogy Löwenstein baleset ál­dozata (A Nemzeti Újság tudósítójától) A Löwenstein-ügyben egyre bonyodalma­sabb és ellentétesebb hírek érkeznek Pá­riából és Londonból. Annyi tény, hogy a belga bankár eltűnésének rejtélye még felderítetlen. A holttest kikutatására ki­küldött hajók eredménytelenül tértek vissza a La Manche-csatornából, ugyan­ekkor az angol légügyi hivatal kérésére a francia hatóságok lepecsételték Löwen­­stein repülőgépét. A pilótát, és a mecha­nikust viszont Brüsszelbe rendelték, ahol kihallgatják őket. Drew kapitány Brüsszelben elmondotta, hogy a repülőgépet az angol kormány le­­pecsételtette, viszont ő csak Löwenstein titkárának egy cédulájából, amelyet a repülőgépben előre küldött neki a kor­mány mellé, tudta meg, hogy Löwenstein eltűnt. Drew azt hiszi, hogy Löwenstein öngyilkos lett, ellenben párisi és londoni lapok még mindig azt állítják, hogy Lö­wenstein elűnt volna. Állítólag a londoni rendőrség előtt az a lehetőség is felme­rült, hogy Löwensteint meggyilkolták. A Matin jelentése szerint Löwenstein repülőgépét az angol légügyi miniszté­rium azért helyezte zár alá, mert leg­utoljára a croydoni repülőtérről a gép az angol hatóságoktól kapta meg a szokásos utaztatási bizonyítványt, és így az angol hatóságok fognak a géppel a levegőben és a szárazföldön kísérletezni, hogy megál­lapítsák a baleset okát. Egyébként a bankár repülőgépének megvizsgálására Croydonba érkezett az angol légi haderő balesetbizottságának vezetője, Cooper őrnagy. Az őrnagy ala­posan megvizsgálta a repülőgépet. Löwen­­stein pilótájával együtt repülőutat tervez, amelyen meg akarják kísérelni, hogy re­pülés közben az említett ajtó tényleg olyan könnyen nyílik-e, vagy sem. Ellen­tétes híresztelésekkel szemben a croydoni repülőtéren illetékes körök megegyeznek abban, hogy Löwenstein tényleg a Fok­­ker repülőgépen elhagyta Croydont. A Petit Paris Gen dunkerquei jelentése szerint hire jár, hogy a Flamand nevű gő­zösön, amely Dunkerque és Tillbury kö­zött bonyolítja le a forgalmat, titokzatos utas kelt át, akinek személyleírása meg­egyezett Löwensteinével. A hajó kapi­tánya és a fedélzetbiztos kijelentették, hogy a vám- és útlevélvizsgálat olyan alapos, hogy észrevétlenül senki sem utazhatott a hajón. Mindamellett a heti weekend-jegyekkel utazók nincsenek e vizsgálatnak alávetve, de ezek között is bizonyára sikerült volna felfedezni a ti­tokzatos utast. Löwenstein bankár neje nyilatkozatot tett közzé, melyben hangsúlyozza, hogy a hivatalos vizsgálat és a tanúkihallgatások kétséget kizárólag beigazolták, hogy Lö­wenstein bankár meghalt. Azok a hírek, hogy a bankár még a La Manche-csa­torna átrepülése előtt kiszállt volna a repülőgépből és hogy öngyilkossága híré­nek terjesztésével tőzsdei manővert akart végrehajtani, valótlanok. Bizonyos az is, hogy halálát nem öngyilkosság, hanem véletlen szerencsétlenség idézte elő. Lö­wenstein holttányilvánítása ügyében megindult a hivatalos eljárás a brüsszeli törvényszéken, mert Löwenstein hagya­téka felett a család csak akkor rendelkez­hetik, ha a hagyatéki eljárást szabálysze­­rűleg lefolytatták, vagyis ha a halál té­nyét hivatalosan megállapították." Miért nem fizet elő rádióra, erre a modern találmányra? — A rádiókészü­lékét úgy kezelje, hogy mások élvezetét a kisugárzással, fütyüléssel ne zavarja. — Rádiókészülékének kezelése közben gondolon arra, hogy önnek is rosszul esik, ha legszebb zenei hangok köze­pette a rádión éktelen fütyülést hall.— A szórakoztató rádió ügyeiben beadott minden kérvény, panasz stb. bélyeg­mentes. A Bremen hősei július 18-án Budapestre érkeznek Ferrarinék gépét Kijavították­­ Courtney Kapitány a Köd miatt visszatért Hortába - Az új Zeppelin első útja az Óceán átrepülése lesz (A Nemzeti Újság tudósítójától.) A Bremen hősei Európába való visszaérke­zésük után körútra indultak, amelynek során előbb Fitzmaurice őrnagy hazájá­ban Írországban, majd Németországban tettek több látogatást. Most pedig sorra veszik az összes nagyvárosokat, hogy egy­két napos ottartózkodásuk alkalmával a repülőviszonyokat­­tanulmányozzák. A Norddeutscher Lloyd értesítése sze­rint Kohl kapitány, Hühnefeld báró és Fitzmaurice őrnagy a turaut alatt Buda­pestre is ellátogatnak. Megérkezésük jú­lius 18-ára várható és háromnapos idő­ Ferrarinék gépét kijavították Rio de Janeiro, július 9. A porthatali hatóságok jelentése sze­rint Ferrarivé és Del Prete olasz pilóták gépét, mely Touros falu mellett eléggé megrongálódott, mára kijavították. Hol­lisztics János magyar pilóta és útitársa kers­ gépen 58 óra 37 percnyi repüléssel új napra elegendő mennyiségű üzemanyagot kapnak a pilóták, úgy hogy a repülést tovább folytathatják, már amennyiben az idő ezt megengedi. Az olaszokat egyébként országszerte viharos lelkesedéssel ünnepük és a lapok nagy cikkekben méltatják a szenzációs repülőteljesít­mény jelentőségét. Risztics célja a 10.000 kilométeres újabb rekord Dessau, július 9. A 61. óra 31 perces időtartamrepülés hőse, Risztics János és társa, Zimmer­mann, & Dessau és Lipcse közötti bravúr­ral nemcsak 7 órával szárnyalta túl azt a világrekordot annál, amit az olaszok tartottak, hanem egyúttal ezzel a nyolc­ezernégyszáz kilométeres repüléssel meg­mutatta azt is, hogy a gép megbízható­ság és az időtartamrepülés felfokozása után a valóság felé közeledik a nagy tá­volságok közötti állandó személy- és ke­reskedelmi repülőforgalomra. A rekordjavítás után Risztics kijelen­tette, hogy legközelebbi célja a tízezer kilométeres rekord felállítása, amivel az óceáni repülőforgalom tervét is közelebb hozta. Ez természetesen hosszabb előké­szítést igényel. A törekvés most arra irá­nyul, hogy megtalálják a technikai meg­oldásokat a benzin, illetve egyáltalán a fűtő és hajtóanyag növelésére, továbbá a motorteljesítőképesség és megbízhatóság fokozására. Ha ez meg­lesz, bizvást útnak indulhat a Junkers-gép a 30.000 kilomé­teres rekord elérésére. Courtney kudarcot vallott London, július 9. Az Azori-szigeteken fekvő Horta kikö­tővárosból érkező jelentések szerint Courtney angol pilótakapitány, aki van Zimmermann, akik július 5-én egy tün­­időtartam világrekordot állítottak fel, Várnap hajnalban startolt Hortában az Atlanti óceán átrepü­lésére, öt órával a start után visszaérkezett Hortába. Court­ney közölte, hogy a nyílt tengeren sűrű ködfelhőbe került és elvesztette orientá­cióját, úgy hogy kénytelen volt vissza­fordulni. „Az óceáni forgalomban a léghajóké a jövő" Constanz, julius 9. Zeppelin gróf születésének tegnapi 90-ik évfordulóján a német aviatikai szövetség emlékünnepet tartott a konstanzi Zeppe­lin-szobornál. Az ünnepségen a birodalmi Del Piese, Ferrarin és Marchetti mérnök, akik Európából Dél-Amerikába repülve új távrepülési világrekordot állítottak fel, dél után folytatják körrepülésüket Drezda felé. A Bremen hősei vasárnap érkeztek Dortmundba, honnan Brémába, majd Bécsbe repülnek. Bécsből azután Buda­pestre jönnek, majd elindulnak Drezdán és Doberauon át haza. Cariffic Biztosító Szövettelen él kartelen kívül a Budapest, IX., Üllői­ út I. szám. Telefon: József 463—59 biztosítás Az olasz óceánrepülők Az időtartamrepülés világrekorderei 7 kormány, a badeni tartományi kormány és több külföldi aviatikai egyresület is képviseltette magát. Az ünnepi beszédet,a a Zeppelin-művek igazgató főmérnöke, Eckener dr. mondotta. Eckener a léghajó­zás jövő fejlődésének útjairól beszélt, mondván, hogy a legközelebbi feladat a léghajók sebességének fokozása , és a hydrogénnek héliumgázzal való helyette­sítése. Az óceáni forgalom szempontjából a kormányozható léghajóké a jövő. Az épülőben levő L. Z. 127. Zeppelin próba­­útját, amelyet nyárra terveztek, néhány héttel el kellett halasztani. A léghajó első útja az Atlanti óceán átrepülése lesz. Szétrobbantották a siófoki kártyaklubot Izgalmas razziát rendeztek a buda­pesti detektívek vasárnap éjjel . A pesti klubok notórius kártyásai­nak Siófok lett a tanyája (A Nemzeti Újság tudósítójától.) Siófokról vészhírek érkeznek. A pár év előtt még na­gyon kulturált fürdőhelyen kiadatlanok a la­­kások, üresek a penziók, nincs vendég a szállo­dákban, a hatalmas strandon elszégyeli ma­gát az egy két ottragadt fürdőző és nem csat­tant el eddig a hagyományos siófoki pofon sem. Az érkező utasokat majd szétszedi a la­kásügynökök zaja, de minden igyekezetük megtörik az érkezők angol flegmáján, akik­ egyelőre csak tapasztalatokat szerezni jönnek és a szerzett tapasztalatok hatása alatt kétség­beesve rohamozzák meg a vasárnap esti vona­tokat. Találgatják, hogy mi lehet ennek az oka. Siófok lett drágább, vagy a közönség szegé­nyebb! Megunták a törzsvendégek a siófoki erkölcsöket, vagy az erkölcsvédelem riasztotta el őket! Rájöttek a fürdőzők, hogy pornélküli fürdőhelyeken is lehet üdülni. Senki sem tudja az igazi okot, mi sem. Csak az a bizonyos, hogy Siófok már nem az, ami volt régen. Az elárvult fürdőhelyet végre megszánta a budapesti kártyaklubokból kiszorított notórius kártyások zaja és a siófoki fürdőtelep kaszi­nójában ütötte fel tanyáját, úgy spekuláltak, hogy ha más nem, a weekendező közönség bi­zonyára megpróbálja, hogy egy kis nyaralási költséget összenyerjen és így a Balaton part­ján lehet még a zavarosban halászgatni. Ebben a számításukban nem is csalódtak, mert va­sárnap este is a közönség zsúfolásig megtöl­tötte a kártyatermet. Csalódtak azonban abban, hogy a pesti de­tektívek ébersége és hatásköre alól kikerültek és Siófokon szabadon szórakozhatnak. A főka­pitányság kártyaellenőrző detektívcsoportja már régebb idő óta nyomozta, hova lettek a pesti klubokból kiszorult notórius kártyások. Először azt hitték, hogy titkos pesti kártya­­barlangban verődtek össze, de csakhamar rá­jöttek, hogy ez a feltevés nem áll meg, hanem Siófokon ütötték fel tanyájukat. A főkapitány­ság erre megállapodott a siófoki hatósággal, hogy nagyszabású razziával szétrobbantják a siófoki kártyaklubot, amelyben nők is tekin­télyes számban hódoltak a játékszenvedélynek. Szombaton nyolc detektív Bak Sándor főfel­ügyelő vezetésével Siófokra utazott s ott mint új fürdővendégek szerepeltek és tanulmányoz­ták a terepet. Vasárnap este azután 2 detektiv­­nek sikerült a kaszinóba észrevétlenül be­jutni és a játékasztalnál helyet foglalni A többi detektiv a kijáratnál helyezkedett el. Javában folyt a játék, amikor az egyik detek­tív ajkáról elhangzott az ismert erélyes fel­szólítás: — A törvény nevében! . . . Kacagás volt a felelet. — Apukám, ne vicceljen! Nem vagyunk­ Bu­dapesten! — sikította az egyik nő. Mások bosz­­szankodtak a játékot zava­ró, éretlennek hitt tréfa miatt. A kacajt és bosszankodást azon­ban csakhamar megdöbbenés váltotta fel, am­i­kor a másik detektiv is akcióba lépett s a já­tékterem megnyílt ajtajait detektívek állták ki. Azután már gyorsan pergett a film a meg­szokott tragikomikussággal. Hisztérikus siko­lyok, ugró adózások, hiábavaló menekülési kí­sérletek közben a detektívek lefoglalták a készpénzt, zsetonokat, játékszereket s igazol­tatták a játékosokat. Majd kocsira rakták a játékasztalt és egyéb eszközöket s a legköze­lebbi vonattal felhozták Budapestre. Siófoknak pedig megvan a szenzációja s a­ meglepett játékosok elmélkedhetnek azon, hogy a Balaton partján sem lehet már nyugodtan halászgatni.

Next