Nemzeti Ujság, 1930. április (12. évfolyam, 74-97. szám)
1930-04-06 / 79. szám
22 NEMZETI ÚJSÁG Vasárnap, 1930 április 6- színház, művészet ! ■ -----1TTT-i imr—munnin 'ii11 h mini ■nwnmnii..tr ......mi....«it ran mii Április 10: Légy jó mindhalálig Április 15: Igazi passió A Nemzeti Újság olcsó színházjegyakciójának legközelebb ismét két előadása lesz A Nemzeti Újság olcsó színházjegyakciója keretében e héten ismét a Légy jó mindhalálig április 10-én kerül színre a Nemzeti Színházban. Móritz Zsigmond színjátéka a színházi szezon legnagyobb sikere. Főszerepét Vaszary Piroska játssza. A közeledő nagyhét és húsvéti ünnepek alkalmából a színházjegyakció műsorába iktatta április 15-én a Nemzeti Színházban mutatnak be, Odry Árpáddal és M. Tasnády Ilonával a vezető szerepekben. Ugyancsak április 15-én lesz a Kamara Színházban az Azta előadása. Mind a három előadásra hétfőtől kezdve minden nap reggel kilenc órától délután 3 óráig a Nemzeti Újság kiadóhivatalában („ Honvéd utca 10., I. em.) válthatják meg a lap olvasói és előfizetői kedvezetéban igazi paszióját, amelyet a fényes jegyeiket. ■■■nwrHwr, taanaaB—■■■ — Ma este, vagy soha ! Hatvany Lili darabjának bemutatója a Vígszínházban Erősen valószínűtlen és vérfagyasztón romantikus történet, amelyben kiderül, mennyi intrikára, ravasz fondorlatra, sőt szövevényesen megszervezett összeesküvésre van szükség, hogy egy másodrendű énekesnőt végre el lehessen vinni az Operaházi él Newyorkba, a Metropolitainbe, Gall Curcinak. A valóságban nem egészen így szokott történni, rendesen nem igen kell ilyen apparátust mozgósítani az énekesnők megindításához, de mit törődik Hatvany Lili a valósággal. Neki csak kiélezett színpadi helyzetekre van szüksége, hogy naiv és átlátszó félreértések alapján egy egész felvonáson át a kolportázs izgalmak halmozásával tartsa remegésben a gyöngébb szíveket. Ezek mögött a harsogó külsőségek mögött természetesen a legősibb színpadi közhely húzódik meg. Egy nőt, aki véletlenül operaénekesnő, megcsalnak, mire az énekesnő azzal áll bosszút, hogy visszacsal. Ez, hogy bosszúja annál teljesebb legyen, a leghitványabb kalandort választja ki. Ez a kalandor Törzs, aki vérfagyasztó és kegyetlen pózokkal jelenik meg, mint az Operaház fantomja. Persze a vak is látja, hogy nem az, akinek a nő tartja. Nem kalandor, dehogy is. Egyszerű impresszárió. A darab ezt gondosan titkolja, de mindennek az előkészítése annyira aprólékos, annyira skrupulózus, hogy az énekesnő be sem lépett még a kalandor szobájába, már mindenki tudja, hogy az illető nem lehet más, mint a várva-várt impresszárió, aki a newyorki szerződést hozza a tarsolyában, így aztán hatástalanul puffog el minden hókuszpókusza s az, amit a szerző szenzáció-drámának szánt, tulajdonképen kevésbé© csattanós vígjátékká zsugorodik. Senkinek erőben nem fagy meg a vér, mikor Törzs a férfidémon pózában számolja a tíz percet, amelyen belül a nőnek vissza kell vonulnia és az óra is kísértetiesen üt, legfeljebb enyhén mosolyog a tévedésen, amelynek hátborzongató külsőségeiben már ott csirázik a végül teljes pompában kivirágzó happy end. Mindenki előre mosolyog azon, milyen kellemes lesz a csalódás. Ez az enyhe öröm azonban némi bosszúságra változik, mikor végül az is kiderül, hogy itt nem a nő egyszerű tévedéséről van szó, hanem az egész játékot maga az impresszárió készítette elő, titkos ágense, az énekesnő énekmestere révén, hogy az Operának ezt a csiszolatlan gyémántját Amerikába vihess©. Ehez nem volt szükség az egész szerelmi viharra, amelyben a szerzőnő kiönti a végletes temperamentumok minden moráltipró kilengését, ehez elég lett volna, ha az impresszárió egyszerűen bekopogtat az énekesnő ajtaján és megteszi szerződési ajánlatát. De hová lett volna akkor a darab, amelyben mégis csak az a primádonnacsapdának szánt gépezet tartja a lelket. Az a véleményünk, hogy Hatvany Lilinek sokkal jobban illenék, ha valami ötletét, fullánkos társadalmi szatírát írna főleg abból az érdekes mondani miliőből, amelynek olyan kitűnő ismerője. Ahol darabja ebbe a síkba lendül, ott most is sokszor derűs, találó, szellemes és színpadilag is a legjobban él. Hatvany Lili már írt néhány igen sikerült darabot, amelyekben igazán markáns konfliktust adtak a mai plutokrácia és felsőbb entellektüel társadalom problémái. Ha most is ilyen témát válaszol ehelyett az álromantikus hatásdráma helyett, sokkal előnyösebben érvényesíthette volna eredeti megfigyelő képességét, finom szatíráját és kétségbevonhatatlanul s most is sokszor csillogó espritjét.A Vígszínház előadása minden realitása mellett sem tudta az elhihetőség erejét belegalvanizálni a darabba. Csak két igazán élő figurája volt, Gombaszögi Frida, aki még az árnyalatokban is a teljes életszerűség szuggesztivitását sugározta és Hegedűs, aki az énekmester szerepében jóízű, könnyed, fölényes volt Törzsnek kevésbé sikerültek a kalandor-pózok. Góth erőszakolt karikatúrája pedig egyenesen visszatetsző volt. Gazsi Mariska kitűnően eltalálta a kiöregedett énekesnő típusát. Maklárynak is van egy nagyszerűen megjátszott jelenete, Eszterházy Ilona egyszerű és közvetlen kis szerepében. A közönség igen jól fogadta a darabot s melegen ünnepelte a szerzőt a szereplőikkel együtt Kállay Miklós A Szépművészeti Múzeum antik terrakottagyűjteményének megnyitása A Szépművészeti Múzeum szombaton megnyílott terrakotta gyűjteményének legnagyobb értéke talán az, hogy a szemlélőt végigvezeti a legrégibb korszakok primitív, talán csak játékösztönből fakadó technikájukban is kezdetleges alkotásaitól egészen addig a korszakig, amikor a terrakotta szobrocskák már a művészi öncélúság jegyében születtek és kivitelükben is egy mély művészi kultúra nyomait viselik magukon. Szobrászoknak, a kisplasztika művelőinek, de a nemesebb törekvésű iparművészeknek is” hasznos lesz tanulmányozniok, milyen eszközökkel s milyen sokoldalúan lehet művészi hatásokat, zsánerhangulatot, jellemábrázoló karrikatúrát, sőt monumentalitást is kihozni olyan olcsó és önmagában nemtelen anyagból, mint Görögország és Kisázsia egykori névtelen művészei, akiket annak idején alighanem csak mesterember számba vettek. A legművésziesebbek kétségtelenül a világhírű tanagra szobrocskák, mindmegannyi csupa szellemi elegancia, könnyed bók, gáláns hódolás a női szépség és kellem előtt. Az E betűvel jelzett szekrényben viszont a görög szellem csípős szellemességét, maró gúnyolódásra való hajlamosságát bizonyítják a miniatűr plasztikai karrikatúrák, amelyeken a művész képzelete néha vaskos persziflázsba tévedt. Néhány nagyon szép kisázsiai relief szerű dolog és az itáliai fejlődést példázó terrakotta anyag teszi teljessé a gyűjteményt, amelynek szakszerű feldolgozása, előkelő ízléssel megoldott csoportosítása Oroszlán Zoltán dr. nagyszerű munkáját dicséri. Oroszlán dr. ezt az 1914-ben Arndt dr. müncheni tanártól megvásárolt anyagot évekig tartó munkával, külföldi kutatásokkal dolgozta ki teljes és szerves anyaggá és nagyon szép kiállítású katalógusba írt tanulmányával nemcsak az áttekinthetőséget szolgálta kitűnően, hanem gazdagította vele a kulturhistória irodalmát. M. V. Az antik terrakotta gyűjteményének ünnepélyes megnyitása szombaton délelőtt történt. A kultuszminiszter képviseletében Petri Pál államtitkár jelent meg, akit Petrovics Elek, a múzeum főigazgatója üdvözölt. Az államtitkár válaszában nagy méltánylással emlékezett meg azokról az eredményekről, melyeket a Szépművészeti Múzeum a legnehezebb viszonyok között ért el és amelyeknek ez a bemutatás is egyik bizonysága, ezután Oroszlán Zoltán dr.-nak, a gyűjtemény rendezőjének vezetésével megtekintette a gyűjteményt. A megnyitáson a többi között megjelent Lukács György, Ugrón Gábor b. t. tanácsosok, Preszly Elemér főispán, Procopiusz Béla volt athéni követ, Benzler Félix követségi tanácsos, Kuzsínszky Bálint és Ilornyánszky Gyula egyetemi tanárok, Czakó Elemér államtitkár, Tihamér Lajos miniszteri tanácsos, Márton Lajos múzeumi igazgató és még számosan. A Szépművészeti Múezum antik terrakotta-gyűjteménye a nagyiközönség számára 6ap, vasárnap délelőtt nyílik meg és azontúl a rendes nyitási idő alatt csütörtökön, szombaton és vasárnap tekinthető meg. Pénteken mutatja be a Nemzeti Színház Lenormand drámáját Pénteken mutatja be a Nemzeti Színház Lenormand Don Juan estéjét Odry Árpáddal a főszerepben, míg a többi szerepet N. Tasnády Ilona, Tőkés Anna, Harasztos Gusztáv, Környei Paula, Vízvári Mariska, Mátray Erzsi, Gömöry Vilma, Mihályffy Béla, Bartos Gyula, Tímár, Fehér Gyula, Turányi, Nagy Teréz, T. Halmi Margit és Pethes Sándor játsszák. A Don Juan estéje szombaton és vasárnap este is szinre kerül. Tizennegyedikétől, hétfőtől, kezdve a nagyhéten négyszer egymásután ismét Greban igazi passiója kerül előadásra, amelyben Jézust megint felváltva személyesíti Odry Árpád és Abonyi Géza, Máriát Cs. Aczél Ilona és N. Tasnády Ilona. Ezekre az előadásokra már válthatók jegyek a pénztárnál. — Szenes Béla és Huszár Péter vígjátékát április 19-én mutatja be a Kamara Színház. Érdekes bemutatóra készül a Kamara Színház, amely legközelebb színpadra viszi az elhunyt Szenes Bélának Huszár Péter társaságában birt Ezüstpáncél című vígjátékát. A vígjáték magyar vidéki miliőben játszódik le. A szereposztás kitűnő. Csortos Gyula játssza a főszerepét az Ezüstpáncélnak, jelentős szerepekhez jutott még Márkus Emilia, Tőkés Anna, Palágyi Lajos, Abonyi Géza és Forgács Antal. — Forgách Antal dr. a Farkas—Ratkódíj ezévi nyertese. A Farkas—Ratkó-alapítványból 46 év óta, minden esztendőben a Nemzeti Színház egyik legtehetségesebb fiatal tagja kerül április első vasárnapján megjutalmazásra. A Nemzeti Színház művésztagjai titkos szavazás útján maguk döntik el, hogy ki érdemli meg a díjat, amelyet egyik évben női tag, a másik évben pedig férfi kap meg. A díj első kitüntettje Mihályfi Károly volt, 1884 április 6-án, első női nyertese S. Fáy Szeréna 1885-ben, 1923-ban N. Tasnády Hana, 1924-ben Onódy Ákos, 1925-ben Somogyi Erzsi, 1926-ban Turányi Alajos, 1927-ben Vándory Margit, 1928-ban Hoszszu Zoltán, 1929-ben Szabó Margit voltak a díj nyertesei. Az ezévi nyertes ötvenegy szavazattal, egyhangúlag Forgách Antal dr., a színház nagytehetségű, fiatal tagja, akinek a díjat jelképező ezüstügyikat, vasárnap, este egynegyed 8 órakor adja át Hevesi Sándor igazgató, a Nemzeti Színház nagy színpadán. — Haydn-ünnepség Kismartonban. Kismartonból Írják, hogy az Uránia Szövetség a napokban kegyeletes ünnepséget rendezett Haydn József, a világhírű osztrák zeneköltő, az osztrák himnusz megalkotójának tiszteletére a kismartoni Haydn emlékműnél, amelyet a mester sok esztendei ottani tartózkodásának emlékére emeltek. Az ünnepi beszédet Rosenberg dr. gráci egyetemi tanár mondotta, aki méltatta Haydn zeneköltői érdemeit s beszédében visszapillantást vetett a zene történelmi fejlődésére. — Az Operaház műsora. Az Operaházban vasárnap, április 6-án délután három órakor mérsékelt helyárakkal az Aida kerül szinre. Ez lesz az évad utolsó délutáni előadása. Amonasto szerepében ezúttal először lép fel Svéd Sándort Este a Hegyek alján Pedro-ját Szárad Ferenc, a szegedi városi színház tagja énekli, mint vendég. (7'A éra E bérlet.) Hétfőn nincs előadás, kedden az Operaház idei nagysikerű balletta, a Seherezade, utána pedig a Cremonai hegedűs kerül szénre (B. 71/7), a szerdai Falstaffban először lépnek fel Budanovits Mária (Mrs Quickly), Sándor Mária (Mrs Page) és Medák Sári (Annuska) (F. 71/*). A csütörtöki fél hétkor kezdődő Nürnbergi mesterdalnokokban Leuer Hubert kamaraénekes vendégszerepel. (A. 6'/j), pénteken Paust (G 7‘/b), szombaton Moments Musicale Pásztoréra és Parasztbecsület (C. 7 '*) Vasárnap, április 13-án ismét Leuer Hubert lép fel a Rajna kincsében (D. 7‘/i), hétfőn, április 14-én bérletszünetben délután öt órakor, mint gyermekelőadás, a Jancsi és Juliska, továbbá a Mályvácska királykisasszony kerül előadásra, kedden, április 15-én a Seherezade és a Salomo (FVb) szerepel az Operaház műsorán. Elisabeth Rothberg, a New Yorki Metropolitan Opera tagja április 25-én az Aidában, április 27-én pedig az Álarcosbálban vendégszerepel az Operaházban. — Természettudományi előadások a Szent István Akadémiában. A Szent István Akadémia IV. osztályának Suták József elnökletével megtartott pénteki ülésén Entz Géza dr. olvasta fel székfoglaló értekezését. A felolvasó ülés másik előadója Anderkó Aurél dr. egy. tanár, rendes tag volt. A két előadónak Suták József osztályelnök mondott köszönetet előadásukért. — Nowowiejski oratóriumának bemutatója. Rendkívül érdekes nagyjelentőségű művészi megnyilatkozás zajlik le április 29-én délután háromnegyed 5 órakor a Budavári Koronázó Mátyás Templomban, ahol ekkor mutatják be Nowowiejski Félix, az ismert xievii lengyel egyházi zeneszerző Quo vadis című oratóriumát. A magas színvonalú, értékes műalkotás, amelynek szövegét Antonia Jüngst a Nero római császár idején dühöngő keresztény üldöztetések tragikus korából merítette és amely Sugár Viktor karnagy, az európai hírű orgonaművész mesteri fordításában kerül előadásra, drámai jelenetekben eleveníti meg Sieniiewicz regényének néhány fenkölt mozzanatát. A kiváló zenei alkotás, amely eddig már több mint kétszáz európai városban komoly és mélyértelmű művészi sikert aratott, Sugár Viktor kormányfőtanácsos, a Budavári Koronázó Mátyás Templom karnagyának kezdeményezésére kerül előadásra a magyar fővárosban, hogy a zeneértő katolikus hívek is megismerkedjenek a legújabb egyházzeneirodalom egyik legnagyobb, Budapesten még elő nem adott műalkotásával. A Quo vadis drámai jelenetei három magánének szólammal, vegyes karral, valamint egy vonósötössel, fúvós hangszerekkel, hárfával és orgonával kiegészített zenekari együttes előadásában kerülnek bemutatóra és annak kimagasló részét Szent Péter martiriumának apoteózisa képezi. A nagyjelentőségű egyházzenei esemény iránt általános érdeklődés nyilvánul meg a fővárosi társadalom széles rétegeiben. — Péterfy Tamás jubileuma. Péterfy Tamás, a kiváló székely író, aki regényeivel és novelláival országosan ismertté tette nevét, most ünnepli írói működésének negyvenedik évfordulóját. A kiváló író nagyszámú tisztelői és barátai elhatározták, hogy méltó módon emlékeznek meg az író jubileumáról. Az ünnepség előkészítésére Sziklay János dr. író, kormányfőtanácsos és Józan Miklós budapesti unitárius vikárius elnökletével, írókból és társadalmi kiválóságokból alakult bizottság, hogy az Otthon írók és Hírlapírók körében május 11-én tartandó ünnepség az íróhoz méltóan, országos jelentőségű legyen. A rendező bizottság ez után kéri a nagyközönséget, hogy aki az ünnepségen részt óhajt venni, csatlakozását jelentse be a rendező bizottságnál (Otthon írók és Hírlapírók Köre, VIII., Eszterházy-utca 4.). — Piccaluga búcsufellépése. Szombaton este búcsúzott a budapesti közönségtől Nino Piccaluga, a kiváló olasz tenorista, aki ezúttal a Parasztbecsület és a Bajazzók férfi főszerepeiben aratott magasszín-vonalú művészetéhez méltó, értékes sikert. Mascagni és Leoncavallo egyórást dalművei az olasz romantikus zeneirodalom legpregnánsabb alkotásai és a vendégművész szárnyaló tenorjának lírája különösen a Bajazzok első felvonásbeli hálás, nagy áriájában szinte utolérhetettlenül ragyogó fénnyel bontakozott ki. A közönség lelkes elragadtatással ünnepelte Piccalugát, akinek budapesti partnerei közül főleg a mindkét dalmű női főszerepét alakító Walter Rózsi szinte klasszikus alakítással gyönyörködtette a közönséget. A művésznő különösen a Parasztbecsület Santuzzaját ábrázolta tökéletes színpadi eszközökkel, míg Nedda szerepében tisztán csengő szopránja aratott őszinte elismerést. Az ünnepeltetésből egyébként méltán vette ki részét a két kitűnő baritonista, Szende Ferenc és Palló Imre is. Piccalugát, akinek művészi megnyilatkozásai mellett egész este önfeledt lelkesedéssel tüntetett a közönség, a többi szereplővel együtt számtalanszor szólították a lámpák elé. — Goldmark centenáris hangverseny. A Székesfőváros Népművelési Bizottsága vasárnap, április 6-án délután 5 órakor a Vigadóban ünnepli meg Goldmark születésének 100. évfordulóját. Az ünnepi hangversenyen a Székesfővárosi Zenekaron kívül Korenek Valéria operaénekesnő, felvinczi Takács Alice hegedűművésznő és Szedő Miklós operaénekes működik közre. Műsor: Tavasszal — nyitány. Kert jelenet a „Sába királynője“ című operából. A-moll hegedűverseny. Sakuntalan nyitány. Aria a „Merlin“ címü operából. Ária a „Sába királynője“ cimü operából. A dur scherzo. Karnagy Bor Dezső. Jegyek 0.80—3 pengős árban a Népművelési Bizottságnál (IV., Váciutca 62, földszint 1) és a hangverseny napján délután 4 órától a Vigadó pénztáránál válthatók. Közalkalmazottak és diákok kedvezményt kapnak. — Magyar Színházi bemutatónkból, amelyben az „őnagysága, kimenője“ című Aripond és Gerbidon vígjátékpremierjéről emlékeztünk meg, kimaradt egy tehetséges fiatal művésznőnek, Faragó Erzsébetnek neve, aki kis szerepében is nyíltszini tapsot kapott. — A bécsi filharmonikusok Mozart-estje. Nagyjelentőségű zenei élmény zajlott le szombat este a Zeneművészeti Főiskolában, ahol a zenei élet egyik legkiválóbb zenekari együttese, a bécsi filharmonikusok csapata Mozart legjelesebb alkotásait mutatta be a budapesti közönségnek. A kiváló zenekari együttest Bruno Walter, a hírneves karnagy vezényelte, aki ez alkalommal mint buláns zongoraművész is komoly értékű művészi sikert aratott az A-dúr zongoraverseny tökéletes és kifinomult stiluskészségre valló interpretálásával. A műsoron egyébként a B-dúr Divertimento és a g-mol szimfónia szerepeltek, amelyeket a kitűnő bécsi filharmonikusok valósággal átszellemülten adták elő. Az est hőse maga a kiváló karnagy, Bruno Walter volt, akit kitűnő vezényletéért a zenekarral együtt lelkesen ünnepelt a művészi est előkelő közönsége. A szezon legnagyobbb sikere: FRUSKA Gaál Franciska - Rózsahegyi Kálmán Belvárosi Színház