Nemzeti Ujság, 1933. augusztus (15. évfolyam, 172-197. szám)
1933-08-01 / 172. szám
Kedd, 1933 augusztus 1 NEMZETI ÚJSÁG KEDDEN DÖNTENEK A GÖMBÖS ELLENI „ÖSSZEESKÜVŐK“ SORSÁRÓL Szombaton este a rendőrség letartóztatott négy egyént, akik állítólag a miniszterelnök ellen merényletet akartak, elkövetni. A letartóztatottak között volt Perley Lajos OTT számtanácsos, törvényhatósági bizottsági tag, Prückler János, Perley frontharcos pártjának igazgatója, Klein Vilmos, a párt alkalmazottja és Lőwinger Samu munkás. A letartóztatott embereket az ügyészségre kísérték, de Perley Lajost még szombaton elbocsátották. Kihallgatása során ugyanis azt vallotta, hogy bár értesült az állítólagos „összeesküvés“-ről, komolytalan dolognak tartotta azt, őt is megfenyegették, hogy elteszik láb alól. Hétfőn délelőtt Bubics Jenő vizsgálóbíró megkezdte a letartóztatott gyanúsítottak kihallgatását. Perley Lajost Széchy István ügyész hallgatta ki. A vizsgálóbíró előreláthatóan holnap dönt a gyanúsítottak további fogvatartása ügyében. Az Országos Frontharcos Szövetség egyébként, mint a világháborúban résztvett magyar frontharcosok egyedüli hivatalosan is elismert politikamentes társadalmi szervezete, tiltakozó átirattal fordult a belügyminiszterhez, kérve a frontharcos szó szabályozását. Erre közvetlen okot az adott, hogy a napokban a Perley-féle „Független Frontharcospárt“ több vezetőségi tagja került a rendőrségre, illetve az ügyészségre, de a tiltakozó átirat megemlíti azt is, hogy már a multiban is többször előfordult, hogy frontharcos jelzőt ügynöki cégévül használtak fel — sőt a Frontharcos Szövetség nevét is — azok az ügynökök, akik minden ellenőrzési lehetőségeken kívül dolgoztak. A Frontharcos Szövetség a belügyminisztertől határozott és erélyes állásfoglalást vár ebben az ügyben, mert a frontharcos gondolatnak és elnevezésnek szándékos lejáratását látja abban, hogy minden ellenőrzés nélkül használhatja bárki is a különben megkülönböztetést és megtiszteltetést jelentő frontharcos elnevezést. » 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4» 4»4 A MISKOLCI SZEMÉLYVONAT HALÁLRA GÁZOLT EGY SÜKET HÁZASPÁRT Miskolc, július 31. Hétfőn a kora reggeli órákban megdöbbentő szerencsétlenség történt a miskolc—sátoraljaújhelyi vasútvonalon az Olaszliszka—Tolcsva vasútállomás közelében. Kevéssel hat óra előtt indult el a reggeli személyvonat és amikor túlhaladt a váltókon és a legközelebbi átjáróhoz érkezett, éppen akkor haladt át a sínpáron egy tolcsvai házaspár, Hegedűs György és a felesége. A házaspár mindegyike születésétől fogva süket, így nem vették észre a sebesen haladó vonat dübörgését A mozdonyvezető látta ugyan a síneken áthaladó két embert füttyjeleket is adott de hiábavaló volt, mert a házaspár nem hallotta a figyelmeztetést. A borzalmas szerencsétlenség pillanatok alatt bekövetkezett, a mozdony elkapta a házaspárt maga alá gyűrte őket és mindkettőjüket darabokra szaggatta. Hegedűs György és felesége azonnal szörnyet halt és amikor a vonat megállott, már nem volt bennük élet A kettős halálos gázolás ügyében megindult vizsgálat megállapította, hogy a szerencsétlenségnek a Hegedűs-házaspár volt az oka, akik süketségüknél fogva nem hallották a vonat mozdonyvezetőjének vészfüttyjelzéseit és éppen akkor léptek a sínekre, amikor a vonat az átjáróhoz érkezett A GANZ-GYÁRI KIZÁRT MUNKÁSOK EGYHANGÚAN A BEDEAUX-RENDSZER ELLEN SZAVAZTAK A Ganz-gyár három telepén kizárt 2500 munkás ügye még mindig megoldatlan. A gyár vezetősége ragaszkodik a Bedeaux-rendszer változatlan fenntartásához, a munkások ellenben a rendszer teljes megszüntetését kívánják azzal az indokolással, hogy az teljesen felőrli a munkások erejét Hétfőn délután a kizárt munkásokat Ülésre hívta össze a szakszervezet a Vasas Fémmunkások Magdolna utcai otthonába, ahol megszavaztatták őket a további teendőkre vonatkozóan. A szavazás eredménye az volt, hogy a kizárt munkások egyhangúan a Badeaux-rand szer ellen foglaltak állást- A szavazást Kabók Lajos országgyűlési képviselő, a vasmunkások főtitkára vezette. Kedden délelőtt a gyár vezetősége és a munkások küldöttsége egyeztetési tanácskozásra ül össze Kádár Levente dr. miniszteri tanácsosnál. Értesülésünk szerint az egyeztetési tárgyalás sikerrel fog járni és a kizárt munkások hamarosan elfoglalják munkahelyüket. Megkezdte tárgyalásait Budapesten az osztrák kereskedelmi miniszter Stockinger Frigyes osztrák kereskedelmi és közlekedésügyi miniszter vasárnap délután 12 óra 42 perckor a menetrendszerű bécsi gyorsvonattal a Keletipályaudvaron Budapestre érkezett. A miniszter kíséretében volt: Mörth dr. osztályfőnök, Dahlem báró miniszteri tanácsos, Canisius pénzügyminiszteri tanácsos, Reichmann földmivelésügyi miniszteri tanácsos, Kaan mérnök, miniszteri tanácsos, Zehden dr. kereskedelmi és közlekedésügyi minisztériumi sajtófőnök és Irinyi Jenő, a bécsi Universal Korrespondenz főszerkesztője. Az osztrák vendégek fogadására megjelent a pályaudvaron Fabinyi Tihamér dr. kereskedelemügyi miniszter, Tormay Géza dr. kereskedelmi államtitkár, Samarjay Lajos MÁV. elnökigazgató, bárcziházi Bárczy István dr. miniszterelnökségi államtitkár, Antal István dr., a miniszterelnökségi sajtóosztály vezetője és Dorner Aurél miniszteri tanácsos. Az osztrák minisztert Fabinyi Tihamér dr. kereskedelemügyi miniszter üdvözölte, majd az osztrák vendégek Gellért szállóbeli lakásukra hajtattak. Délután 2 órakor az osztrák követségen ebéd volt Stockinger miniszter tiszteletére, délután pedig megkezdődtek az osztrák-magyar kereskedelmi tárgyalások, melyeknek előkészítésére már egy hét óta Budapesten tartózkodik az osztrák delegáció. Vasárnap este Fabinyi Tihamér kereskedelemügyi miniszter a margitszigeti Tarján-étteremben vacsorát adott Stockinger tiszteletére. A vacsorára hivatalosak voltak: Heinet Lipót báró osztrák követ és az osztrák követség tagjai, valamint az osztrák-magyar külkereskedelmi tárgyalásokon résztvevő osztrák delegátusok, Imrédy Béla pénzügyminiszter, Khuen-Héderváry Sándor gróf rendkívüli követ és meghatalmazott miniszter, Tormay Géza államtitkár, Ferenczi Izsó helyettes államtitkár, Pétery Ödön helyettes államtitkár, Serbán Iván, a külkereskedelmi intézet alelnöke, Dorner Aurél miniszteri tanácsos, Nemeshegyi Tibor miniszteri tanácsos, Fabinyi István miniszteri osztálytanácsos, Fellner Alfréd tiszteletbeli osztrák főkonzul, Miklós Elemér, az Idegenforgalmi Tanács főtitkára, Siegescu Miklós miniszteri titkár és a magyar delegáció tagjai. Hétfőn eredeti terv szerint az osztrák kereskedelmi miniszter a Balatonra utazott volna, de ez az utazás az időjárás miatt elmaradt. Stockinger Frigyes osztrák kereskedelemügyi miniszter Dahlen Herman báró miniszteri tanácsos kíséretében hétfőn délután 5 órakor megtekintette a magyar királyi posta bélyegmúzeumát, amely őt mint bélyeggyűjtőt is igen érdekelte. A miniszter, akit Szalay Gábor báró postavezérigazgató fogadott és kalauzolt, ötnegyed órát időzött a múzeumban, amelynek egyes ritkább darabjait, a magyar különlegességeket, valamint különösen a boszniai különgyűjteményt látható érdeklődéssel és örömmel szemlélte. A múzeum berendezésének szépsége és célszerű volta is megkapta és említette, hogy Bécsben a magyarhoz hasonló berendezésű múzeumot kíván létesíteni. A miniszter úgy Szalay vezérigazgatónak, mint Fabinyi kereskedelemügyi miniszternek akihez innen tanácskozásra hajtatott, a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott a látottak felett és melegen gratulált Fabinyi miniszternek a szép és érdekes múzeumhoz. Miről tárgyal Budapesten Stockinger? Fabinyi Tihamér kereskedelmi miniszter az osztrák kereskedelmi miniszter budapesti útjával kapcsolatban, a következőket mondta: — Az osztrák kereskedelmi miniszter úr tárgyalni fog Gömbös miniszterelnök úrral, továbbá Imrédy pénzügyminiszter és Kállay földművelésügyi miniszter urakkal. Gazdasági kapcsolataink kimélyítésére vonatkozóan tett nyilatkozatai nagy megértésre és szívélyes visszhangra találnak nálunk. A tárgyalások előterében a magyar gabonának Ausztriában való elhelyezése áll, de tanácskozunk a kölcsönös kereskedelmi forgalom egyéb cikkeiről is. Mindent megteszünk, hogy a kapcsolatokat intenzívebbé tegyük. Az osztrák miniszter úr személyesen fogja kipróbálni például a fázisváltó rendszerű villamos mozdonyokat. Stockinger Frigyes osztrák kereskedelmi miniszter a következőleg nyilatkozott tárgyalásairól: — Meg akarom erősíteni és ki akarom mélyíteni a Magyarország és Ausztria között fennálló hagyományos kapcsolatokat, mert enélkül egyik ország sem boldogul. — A mostani tárgyalásokon konkrét kérdéseket kell rendeznünk, a magyar gabona preferenciáját és az osztrák felhozatal lehetőségeit. Tárgyalunk a magyar-osztrák közlekedés gyorsításáról, ezért megtekintem a bánhidai centrálét is, a Fertő-tó lecsapolásának tanulmányozására pedig szakbizottságot küldünk ki. A miniszter végül kijelentette, hogy útjának nincs politikai háttere. Knop Zdenik állástalan építész robbantotta fel a brünni Európaszállót Brünn, július 31. Morvaország fővárosában, mint ismeretes, hétfőin reggel szörnyű robbanás történt. A város egyik legszebb szállodája, a négyemeletes Európa-szálló, néhány perccel reggel nyolc óra előtt irtózatos detonációval a leveegőbe repült. A robbanás olyan óriási ereryű volt, hogy azt az egész városban hallották és a szálló egész épülete romba dőlt. Összeomlott a homlokzat, csupán a földszint és az első emelet tűzfalai maradtak helyükön. Hogyan történ® a robbanás ? A katasztrófa szörnyű arányairól a Szemtanuk elbeszélése nyomán bomlatkozott ki a tragédia képe. A robbanás pillanatában ezek szerint hatvan méter magasságig feltörő lángnyelvek csaptak ki az összeomló szálloda épületéből s a rombadőlt épületrészek fülsiketítő robajjal zuhantak alá a Szabadság-téren és a János utcában, ahol az épület állott. Teljesen megsemmisült az Európa-kávéház is, amely az épület első emeletén volt elhelyezve , amelynek óriási tükönablakai millió darabra töredezve hullottak az utcáira. A robbanás óriási erejét legjobban bizonyítja az a körülmény, hogy a detonáció pillanatában az összes szomszédos házak is megremegtek s azoknak nem silaik ablakai zúzódtak szaéppná, de a légnyomás ereje a házak vakolatát is letépte, úgy hogy mindenütt a puszita téglák meredeznek elő. Az első pillanatban senki nem tudta elképzelni, mi történhetett. Azonnal értesítették a rendőrséget és a tűzoltóságot és általános volt a feltevés, hogy gázrobbanás történt és hogy a vitágítógáz vezetékével történhetett valami baj. Később azonban a vizsgálat megcáfolta ezt a feltevést. Halottak, sebesültek eltűntek... A mentési munkálatok azonnal megindultak s a romok eltakarítása folyamatban van. Katonaság és rendőrség segédkezik a mentőknek és tűzoltóknak a mentési munkál utakban. Eddig hét súlyosan sebesültet és 37 könnyebben sérült egyént, további 17 sebesi tűzoltót tvállítounk n-"’" 17" v-•- -• 3 Nincs jobb házi barát Az ipTIV,TrTMI usznél, Azért tegyen minden Háztartásban kéznél! de kiemeltek a szálloda romjai alól két, a felismerhetetlenségig összeroncsolt tetemet, egy anyát és gyermekét, továbbá három járókelőt, akiket a leomló törmelék temetett maga alá. Élve sikerült kimenteni a romok alól Schopp asszonyt, a szálloda tulajdonosnőjét. Azt az egyént viszont, aki a szálloda 7-es szobájában lakott, ahol a robbanás történt és aki Bauer Adolf morva-ostraui utazó néven volt bejelentve, nem sikerült megtalálni. Annyit megállapítottak, hogy Bauer, aki feleségével és gyermekével együtt szállt meg az Európa szállodában, nem hagyta el a szálloda épületét és alapos a feltevés, hogy a robbanást nyilván öngyilkossági szándékból ekvazitpatronnal ő maga idézte elő. Súlyosan megrongálódott az épület másik szárnya is, mert a robbanást az egész szálloda épülettömbjét a szó szoros értelmében kettészelte. A környékbeli utcákat haladéktalanul elzárták a forgalom elől és és megtették a legszükségesebb biztonsági intézkedésüket a szomszédos házak tűzfalainak beomlása ellen is. A tragédia egész Bruimben mélységes megdöbbenést és izgalmat keltett. A légnyomás a szomszéd lakásokba dobálta a szétszaggatott testrészeket Eddig még csak három holttestet és huszonnégy súlyos sebesültet találtak, a prágai estilapok különkiadásai azonban már úgy tudják, hogy tizenöt halott és több mint ötven sebesült került elő a romok alól. A halottak számának megállapítását megnehezíti az a körülmény is, hogy mindenütt találnak emberi testrészeket, amelyekről nem tudni, hogy hová tartoznak. A légnyomás ereje még a szomszédos házak ablaküvegein át is dobott csonttöredékeket és húscafatokat, így például az egyik lakásban, amely a szállodával szemben fekszik, egy emberi gerincoszlop maradványait találták a mennyezetre ragadva. Óriási az anyagi kár is. Többszáz méteres körzetben minden ablaküveg és kirakat betört s a lakások és üzletek berendezésében is nagy pusztítást vitt végbe a robbanás. A romok eltakarításához az egész brünni tűzoltóságot s az öszszes technikai csapatokat kivezényelték. A munka lázasan folyik, hogy minél előbb megállapíthassák az áldozatok számát és tisztázhassák, mi is okozta tulajdonképen a rettenetes katasztrófát. Szörnyű szerelmi dráma a katasztrófa ma igel •Brünn, július 31. Az Európa-szállóban történt titokzatos robbanás körülményeit sikerült, kideríteni. Megállapítható, hogy szerelmi tragédia történt. A nap folyamán egy asszony jelentette, hogy 23 éves leánya, Zivieselbauer Irma nyolchetes gyermekével együtt eltűnt. A leánynak kapcsolata volt Knop Zdenik 31 éves brünni foglalkozásnélküli építési asszisztenssel. Annak a kéznek az írása, mellyel az állítólagos Bauer Adolf nevét a szálló lajstromkönyvébe bevezették, megegyezik Knop írásával. Knop a leánnyal négy esztendő óta volt ismeretségben. Knopnál az utóbbi időben búskomorság jelei látszottak. Ezek alapján valószínű, hogy a robbanást Knop idézte elő. RENDSZERES LÉGIFORGALOM AZ ATLANTI-ÓCEÁNON Hamburg, július 31. A Graf Zeppelin szombattól kezdve kéthetenkint rendes légiforgalmat akar lebonyolítani Friedrichshafen és Rio de Janeiro közt. Ez a járat lesz az első rendszeres légi járat az Atlanti-óceán felett. Hosszú, több éves kísérletezés után válik most valóra az utópisták álma: levegőn át közlekedni az óvilágból az újvilágba. Kétségtelen, hogy a Zeppelin-rendszerű légi jármű még mindig tökéletesítésre szorul, hiszen elég utalnunk az R. 101., majd nemrégiben az Acron szörnyű katasztrófájára mégis úgy látszik, hogy tervezői már elég tökéletesnek tartják arra, hogy egy ilyen merész vállalkozásba bocsátkozzanak vele. Amennyiben Eckenenék terve sikerrel jár, ez új korszakot jelent nemes?... a közlekedés történetében, hanem a világ-