Nemzeti Ujság, 1938. április (20. évfolyam, 73-96. szám)
1938-04-03 / 75. szám
MIT AKAR ÉS MIT TUD LEON BLUM? Látogatás Marcel Thiébaut-nál, aki megrajzolta a francia miniszterelnök szellemi portréját Páris, április 2. Nemrégen érdekes francia könyv hagyta el a nyomdát. A Nouvelle Revue Francaise kiadásában, tehát olyan vállalatéban, amely korántsem ellensége sem aNépfrontnak, sem a szocializmusnak, — megjelent Marcel Thiébaut, a kitűnő esztéta hosszabb tanulmánya, Léon Blumról. A szerző Blum első bukása után írta könyvét, amely a miniszterelnök írásműveivel foglalkozik. Főleg azokat ismerteti, amelyeket régebben, részben ifjúkorában, részben pedig férfikora derekán irt , amelyeket azóta teljesen elfeledtek. Még aki akarná sem tudná megvásárolni őket, mert eltűntek a könyvárusi forgalomból. Marcel Thiébaut valóságos bányász- és búvármunkát végzett, azzal a céllal, hogy legőszintébb megnyilatkozásaiból megfelelő lelki portrét festhessen a francia szocialisták vezéréről. Könyve megjelenése alkalmából felkerestem Mercés Thiébaut-t. Azzal a kéréssel fordultam hozzá, hogy ismertessen meg eredményeivel s mondja el összefoglalóan, milyennek látja hőse jellemét. Hiszen a magyar olvasóközönséget méltán érdekelheti annak a férfiúnak retusálatlan szellemi- és lélekrajza, aki ma oly fontos szerepet játszik, nem csak Franciaország, de egész Európa politikájának irányításában. Marcel Thiébaut eleintén kissé szabadkozott. Miután azonban Budapest messze van Pakistól, engedett a negyvennyolcból és a következőket mondotta: — ön azt kéri, adjak rövid leírást arról, milyennek látom Leon Blum szellemi és lelki portréját a műveiben végzett búvárkodás nyomán. Vagyis, hogy jellemeinek főbb vonásait világítsam meg. Ez nem nehéz feladat. Az első ilyen jellemvonás, amelyet a legfontosabbnak tartok: Blum természetes alkalmatlansága („inadaptation naturelle“) minden realitással szemben. Ez a tulajdonsága már serdülőkorában megmutatkozott. Igen fiatalon valósággal frenetikusan vetette bele magát a múlt század kilencvenes éveinek esztétikai mozgalmába. Verseket irt s ezekben Samain irányai követte. Mint esszéista az érzelmekről elmélkedik és tizennyolc éves korában kimutatja, hogy szerelem nincs, szeretni pedig lehetetlenség. — Ezt a tulajdonságát, ismétlem, lénye alapvonásának tartom. Mindig csudálatos képességet mutatott arra, hogy teóriákat szerkesszen olyan realitásokról, amelyeket nem ismer. Mint író és mint politikus egyformán megmaradt az elegáns rendszerek építőjének. A baj csak az, hogy e rendszerek hamisak, minthogy olyan valóságokra vonatkoznak, amelyekhez a szerző távolról sem konyit. Blum, az ideológiai háborúk híve — Leon Blum azt tartja, hogy szülőföldhöz, hazához való ragaszkodás alapjában véve fetisizmus. Ő csupán egy eszméhez (ideológiához) való hűségét és érette való lelkesedést, odaadást ért meg. Nevezetesen azt, amely a 1789-i forradalom és annak történelmi leszármazottaiból következik. Vagyis annyiban szereti Franciaországot, amennyiben az általa kedvelt eszmét reprezentálja. Az 1789. előtti Franciaország nem lehetett volna hazája és amennyiben Franciaország nem tisztelné többé azt az eszmét, amelyet zászlajára irt, akkor nem bírna többé Blum számára a haza értékével és jelentőségével. Ez a lelki alkat beláthatatlan veszedelmeket rejt magában. Hiszen Blum ideológiai szenvedélye révén körülbelül közömbös Franciaország sorsával s jövendőjével szemben, így 1914-ben azt vallotta, hogy a háború kapitalista dologa és hazafias érzelme az egész világégés folyamán egyszer sem ébredt fel. És itt nem csak arra célzok, hogy noha akkor csak negyvenkét éves volt, egy pillanatig sem gondolt arra, hogy beálljon katonának. Hanem arra is utalok, hogy sohasem azonosította magát szívében a gigantikus küzdelemmel, amelynek célja Franciaország területének ,s népének megvédése volt. Ezzel szemben hive Blum az ideológiai háborúknak. Megmondta ezt annak idején Jules Renard-nak és 1936 augusztusának első hetében is arra gondolt, hogy közbelép Spanyolországban a vörösök oldalán. Csak megfelelően súlyos és tekintélyes államférfiak intervenciójának sikerült e szándékától eltérítenie. Meglehet, hogy Leon Blum elgondolás... szerint az új társadalom megteremtése, amelyről álmodik, megéri, hogy áldozatokat hozzunk érette. Azonban bizonyos, hogy ez új társadalmi rendre vonatkozó tervei is tévedésen alapulnak, minthogy olyannak képzeli az embereket, amilyenek a valóságban nem lehetnek. Különösem szembetűnő Blum járatlansága a gazdasági kérdésekben. Hiszen ezerkilencszázban a Revue Blanche hasábjain azt írta, hogy a marxista elvek nem állhatnak meg a praktikus életben. Azóta pedig mégis a marxista elvekre építette fel egész programját. — A szocializmus és különösen a francia szocializmus semmiképpen sem választható el a marxista tanoktól. Ezek pedig veszélyesek. Elterjedésük s hatásuk nyomán az utóbbi időben a régi francia „bölcseség“ eltűnik és a kommunizmussal kezdünk kacérkodni, vagyis az általános pusztítással, amely után újra kell építeni majd mindent, ahogy ezt Szovjetoroszországban is látjuk. Miért nem csinált Blum forradalmat? — Tény, hogy Leon Blum nem ért egyet mindenben a kommunistákkal. Azonban kijelentette, hogy a kommunizmus és szocializmus ugyanazt a célt akarják elérni. Blum és hívei szintén a forradalmat és a proletáriátus diktatúráját óhajtják, vagyis végeredményben: a kommunista társadalmi rendet. Csupán részletkérdésekben van közöttük eltérés: a keretek szervezése és a dátum dolgában, amikor a forradalmat ki kell robbantani. A franciák általában ezt nem tudják. Azt hiszik, hogy a szocializmus reformista, márpedig Blum pártja nevemélységesen zsidó szellemű. És azt hiszi, hogy a forradalom Izrael egyik küldetésének formája. Egyhelyütt például azt írja: „A Gondviselés megnyilatkozása az, hogy Marx és Lassalle izraeliták voltak“. A kereszténység (le christianisme) az ő szemében a gyengeség vallása, amely hiábavaló engedményeket tesz a szívnek. E tekintetben tehát nem áll messze a német nacionálszocializmus felfogásától. Léon Blum mindig és minden vonalon csak ésszerű ember (jogicien) akar maradni. — Különben, — mondja Thiébaut befejezésül, — éppen fenti tulajdonágai miatt tartom Léon Blumot veszélyesnek. Egyrészt, mert nagy logikus („grand logi ben formálisan elítélte a reformizmust, amely eltekint a forradalomtól és azt kizárja eszközei közül. — Ön azt kérdi, hogy ha Blum is forradalmi alapon áll, miért nem csinálta meg a forradalmait Erre ismét Blum jellemének alapvonásai adják meg a választ. A miniszterelnök habozó természetű, azonban kivétel ebben a kategóriában, mert tud akarni is. Megnevelte, átformálta saját magát, azonban a nagy elhatározások előtt habozó természete mégis csak győzedelmeskedik. — Művei alapján különben megállapíthatom, hogy Léon Blum, noha a gyakorlatban semmiféle vallást nem követ, esen“), aki tud következtetni. Másrészt, mert kitűnő ügyvéd, aki pompás védőbeszédeket tud tartani. Ki tudja használni az anyagot, amelyet rendelkezésére bocsátanak, ámde nem tudja megválogatni. Mindig paradox és megvalósíthatatlan eszmék mellett száll síkra , azokért küzd. Éppen ezért azt hiszem, szerepe Franciaországban hamar véget ér és a jövőben aligha jut szóhoz. . E szavak után Marcel Thiébaut csak annyit szögez le meg, hogy könyvében a mondottakon kívül sok érdekes részlet van, amely reávilágít Franciaország miniszterelnökének bonyolult egyéniségére ...; A. Gy. II NEMZETI ÚJSÁG április 3. Álmodozó szivü magyarok és szálfatermetü bocskoros erdélyi románok egyformán tragikus sorsát írja meg Ignácz Rózsa új regényében. DANTE. Kötve: P 750. Fűzve: P 580. A TÁBLA bizonyításkiegészítést rendelt el Szálasi bűnügyében Szálasi Ferenc ny. őrnagy ismeretes bűnügyében szombaton délelőtt folytatta a főtárgyalást a tábla Leitner-tanácsa. Délelőtt 11 órakor nyitották meg a tárgyalást, amelyen Leitner tanácselnök kihirdette a tábla határozatát, amely szerint a bűnügyben elrendeli a tábla a bizonyítás kiegészítését, amelynek foganatosításával a büntetőtörvényszéket bízta meg. A bizonyításkiegészítés keretén belül elrendelte a tábla Oláh Árpád kihallgatását, aki egy nyomozati ügyben a Szálasi-párt szervezkedési munkálatairólsúlyosan terhelő nyilatkozatot tett. Kihallgatják Oláh Árpádnét is, aki előtt Oláh Árpád is védelem szerint azt a kijelentést tette, hogy nyilatkozatát csupán beugratás céljából tette meg. Vitéz Csia Sándor és dr. Kiss Károly bejelentett tanukat annak igazolására kell kihallgatni, hogy a feloszlatott Szálasipárt úgynevezett harci utasítása nyomtatásban nem jelent meg. A kir. ítélőtábla végzése hangsúlyozza, hogy fontossággal bír annak megállapítása, hogy a védelem által kéziratban becsatolt és Szálasi elgondolásait tartalmazó irat néhai Gömbös Gyula miniszterelnök elé került-e, igaz-e, hogy erre az iratra Gömbös Gyula megjegyzéseket írt olyan tartalommal, hogy az elgondolásokat nagyrészt helyeseknek ismerte el. Bizonyítás tárgyává kell tenni a tábla végzése alapján azt is, hogy igaz-e. ^ If $$AÉr Női «implex kesztyű, divatos Divattáska bőrből legújabb tölcsérforma, vagy 2 gombos, + 05 fazon, minden ízlésnek meg jó fehér, fekete és színes____P I’ felelő, kék, piros, fekete és / IV^ f ^ . Mrfi és női kesztyűk, «28 bama 14 80 10 80 6'5® r " /% 1 svédimitáció, divatszínekben P I v iv.ou. I4.au. iw.eo. V ^ SSSj Divat kesztyűk, jó minőségű svéd Városi táska, villámzárral, erős M -b'bV vagy nappabőrből, fekete vagy / oá bőrből, több tetszetős fazon- *» an f színes...........................P 5.90, ff' v ban_____P 18.80, 14.80, 9.80. D Női kabát, puha divatszövetből, mű- Műselyem harisnya, közép- f a 40 selyem Crepe de chine béléssel, angolos 5a szálú, hibátlan............P 1.95, T fazonban.................................................P 07 NŐI ruha, legújabb színes mintázatú szövetből, Hajszálvákony műselyem *isfl ízléses bőrdísszel, külön alj és blúz, mm cm harisnya, hibátlan ^..P 2.75, £, divatszínekben .............................P Jy' Pongyola, különböző divatmintás műselyem- Sportzokni, fehér és színes Floconból, elől végig gombos vagy gamaccoból-------P 2.68, —.55 az angolos fazonokban........ P 10' pamutból.....—JP *1 09 „Radjah“,szövet divatkalap, jó angolos for- Női box trottercipő, félfűzős vagy mában, fekete, sötétkék, barna és néhány mag kötős kivitelben, fekete vagy ma on pasztell-színben, 54—59 fejbőség____P 0' barna színben, varrott____P 17' „Pedalin,l-kalapok, fiatalos és asszonyformák. Férfi box félcipő, divatos formasötétkék, barna és fekete színben, ^onban, varrott, fekete v. barna ,1 poft 54—60 fejbőség........________________P 0' színben, jó minőség__P 15' »Pedalim-divatsapka ---------------P 5.80 Gyermek és leány barna bőr fűzős „Nora"-divatkalap, a legjobb formákban, cipő, hajlékony, varrott talppal finoman díszítve, fekete, s kék p.g© 31—35 27—30 23—26 20—22- 6 és barna, 55-57 fej bőség...... P 6' p ig.90 £jjej L90 5.90 ^ önborotvakészülék 1 db Corvin-pengével, 1 db műanyag-tokos borotvaszappan- * na!, összesen.. P,*» Parfőm, díszes kivitelben, selyemrojtos dobozban, diva- napos illatban _ P './O Húsvéti locsolók és illatszerek gyermekeknek, autó, kutya formában és szórós üvegek EU -CSS-től feljebb „Corvin - Viganó“ ÚJ, magyaros nyári viselet, külön kirakatban CORVIN AJO MINŐSEGEK ARUHAZA