Nemzeti Ujság, 1938. április (20. évfolyam, 73-96. szám)

1938-04-03 / 75. szám

MIT AKAR ÉS MIT TUD LEON BLUM? Látogatás Marcel Thiébaut-nál, aki megrajzolta a francia miniszterelnök szellemi portréját Pár­is, április 2. Nemrégen érdekes francia könyv hagyta el a nyomdát. A Nouvelle Revue Francaise ki­adásában,­­ tehát olyan vállalatéban, amely korántsem ellensége sem a­­Népfrontnak, sem a szocializmusnak, — megjelent Marcel Thiébaut, a kitűnő esztéta hosszabb tanulmá­nya, Léon Blumról. A szerző Blum első bu­kása után írta könyvét, amely a miniszter­­elnök írásműveivel foglalkozik. Főleg azokat ismerteti, amelyeket régebben, részben ifjú­korában, részben pedig férfikora derekán irt , amelyeket azóta teljesen elfeledtek. Még aki akarná sem tudná megvásárolni őket, mert eltűntek a könyvárusi forgalomból. Marcel Thiébaut valóságos bányász- és búvármunkát végzett, azzal a céllal, hogy legőszintébb meg­nyilatkozásaiból megfelelő lelki portrét fest­hessen a francia szocialisták vezéréről. Könyve megjelenése alkalmából felkerestem Mercés Thiébaut-t. Azzal a kéréssel fordul­tam hozzá, hogy ismertessen meg eredményei­vel s mondja el összefoglalóan, milyennek látja hőse jellemét. Hiszen a magyar olvasó­­közönséget méltán érdekelheti annak a férfiú­nak retusálatlan szellemi- és lélekrajza, aki ma oly fontos szerepet játszik, nem csak Franciaország, de egész Európa politikájának irányításában. Marcel Thiébaut eleintén kissé szabadkozott. Miután azonban Budapest messze van Pakis­tól, engedett a negyvennyolcból és a követke­zőket mondotta: — ön azt kéri, adjak rövid leírást ar­ról, milyennek látom Leon Blum szel­lemi és lelki portréját a műveiben vég­zett búvárkodás nyomán. Vagyis, hogy jellemeinek főbb vonásait világítsam meg. Ez nem nehéz feladat. Az első ilyen jellemvonás, amelyet a legfontosabbnak tartok: Blum természetes alkalmatlan­sága („inadaptation naturelle“) minden realitással szemben. Ez a tulajdonsága már­ serdülőkorában megmutatkozott. Igen fiatalon valósággal frenetikusan vetette bele magát a múlt század kilenc­venes éveinek esztétikai mozgalmába. Verseket irt s ezekben Samain irányai követte. Mint esszéista az érzelmekről elmélkedik és tizennyolc éves korában kimutatja, hogy szerelem nincs, szeretni pedig lehetetlenség. — Ezt a tulajdonságát, ismétlem, lénye alapvonásának tartom. Mindig csudála­tos képességet mutatott arra, hogy teó­riákat szerkesszen olyan realitásokról, amelyeket nem ismer. Mint író és mint politikus egyformán megmaradt az ele­­gáns rendszerek építőjének. A baj csak az,­ hogy e rendszerek hamisak, mint­hogy olyan valóságokra vonatkoznak, amelyekhez a szerző távolról sem ko­­nyit. Blum, az ideológiai háborúk híve — Leon Blum azt tartja, hogy szülő­földhöz, hazához való ragaszkodás alap­jában véve fetisizmus. Ő csupán egy eszméhez (ideológiához) való hűségét és érette való lelkesedést, odaadást ért meg. Nevezetesen azt, amely a 1789-i forradalom és annak történelmi leszár­­mazottaiból következik. Vagyis annyi­ban szereti Franciaországot, amennyi­­ben az általa kedvelt eszmét reprezen­tálja. Az 1789. előtti Franciaország nem lehetett volna hazája és amennyiben Franciaország nem tisztelné többé azt az eszmét, amelyet zászlajára irt, akkor nem bírna többé Blum számára a haza értékével és jelentőségével.­­ Ez a lelki alkat beláthatatlan vesze­delmeket rejt magában. Hiszen Blum ideológiai szenvedélye révén körülbelül közömbös Franciaország sorsával s jö­vendőjével szemben, így 1914-ben azt vallotta, hogy a háború kapitalista do­log­a és hazafias érzelme az egész világ­égés folyamán egyszer sem ébredt fel. És itt nem csak arra célzok, hogy noha akkor csak negyvenkét éves volt, egy pillanatig sem gondolt arra, hogy beáll­jon katonának. Hanem arra is utalok, hogy sohasem azonosította magát szívé­ben a gigantikus küzdelemmel, amelynek célja Franciaország területének ,­s népé­nek megvédése volt.­­ Ezzel szemben hive Blum az ideoló­giai háborúknak. Megmondta ezt annak idején Jules Renard-nak és 1936 augusz­tusának első hetében is arra gondolt, hogy közbelép Spanyolországban a vörö­sök oldalán. Csak megfelelően súlyos és tekintélyes államférfiak intervenciójának sikerült e szándékától eltérítenie. Meg­lehet, hogy Leon Blum elgondolás... sze­rint az új társadalom megteremtése, amelyről álmodik, megéri, hogy áldoza­tokat hozzunk érette. Azonban bizonyos, hogy ez új társadalmi rendre vonatkozó tervei is tévedésen alapulnak, minthogy olyannak képzeli az embereket, amilye­nek a valóságban nem lehetnek. Különö­sem szembetűnő Blum járatlansága a gazdasági kérdésekben. Hiszen ezerki­­lencszázban a Revue Blanche hasábjain azt írta, hogy a marxista elvek nem áll­hatnak meg a praktikus életben. Azóta pedig mégis a marxista elvekre építette fel egész programját. — A szocializmus és különösen a fran­cia szocializmus semmiképpen sem vá­lasztható el a marxista tanoktól. Ezek pedig veszélyesek. Elterjedésük s hatá­suk nyomán az utóbbi időben a régi fran­cia „bölcseség“ eltűnik és a kommuniz­mussal kezdünk kacérkodni, vagyis az általános pusztítással, amely után újra kell építeni majd mindent, ahogy ezt Szovjetoroszországban is látjuk. Miért nem csinált Blum forradalmat? — Tény, hogy Leon Blum nem ért egyet mindenben a kommunistákkal. Azonban kijelentette, hogy a kommuniz­mus és szocializmus ugyanazt a célt akarják elérni. Blum és hívei szintén a forradalmat és a proletáriátus diktatú­ráját óhajtják, vagyis végeredményben: a kommunista társadalmi rendet. Csupán részletkérdésekben van közöttük eltérés: a keretek szervezése és a dátum dolgá­ban, amikor a forradalmat ki kell rob­bantani. A franciák általában ezt nem tudják. Azt hiszik, hogy a szocializmus reformista, már­pedig Blum pártja neve­mélységesen zsidó szellemű. És azt hiszi, hogy a forradalom Izrael egyik küldeté­sének formája. Egyhelyütt például azt írja: „A Gondviselés megnyilatkozása az, hogy Marx és Lassalle izraeliták voltak“. A kereszténység (le christianisme) az ő szemében a gyengeség vallása, amely hiábavaló engedményeket tesz a szívnek. E tekintetben tehát nem áll messze a né­met nacionálszocializmus felfogásától. Léon Blum mindig és minden vonalon csak ésszerű ember (jogicien) akar ma­radni. — Különben, — mondja Thiébaut befe­jezésül, — éppen fenti tulajdonágai miatt tartom Léon Blumot veszélyesnek. Egy­­részt, mert nagy logikus („grand logi­ ben formálisan elítélte a reformizmust, amely eltekint a forradalomtól és azt ki­zárja eszközei közül. — Ön azt kérdi, hogy ha Blum is for­radalmi alapon áll, miért nem csinálta meg a forradalmait Erre ismét Blum jellemének alapvonásai adják meg a vá­laszt. A miniszterelnök habozó termé­szetű, azonban kivétel ebben a kategóriá­ban, mert tud akarni is. Megnevelte, át­formálta saját magát, azonban a nagy el­határozások előtt habozó természete mégis csak győzedelmeskedik. — Művei alapján különben megállapít­hatom, hogy Léon Blum, noha a gyakor­latban semmiféle vallást nem követ, esen“), aki tud következtetni. Másrészt, mert kitűnő ügyvéd, aki pompás védőbe­szédeket tud tartani. Ki tudja használni az anyagot, amelyet rendelkezésére bocsá­tanak, ámde nem tudja megválogatni. Mindig paradox és megvalósíthatatlan eszmék mellett száll síkra , azokért küzd. Éppen ezért azt hiszem, szerepe Francia­­országban hamar véget ér és a jövőben aligha jut szóhoz. . E szavak után Marcel Thiébaut csak annyit szögez le meg, hogy könyvében a mondotta­kon kívül sok érdekes részlet van, amely reá­­világít Franciaország miniszterelnökének bo­nyolult egyéniségére ...; A. Gy. II NEMZETI ÚJSÁG április 3. Álmodozó szivü magyarok és szálfatermetü bocskoros erdélyi romá­nok egyformán tragikus sorsát írja meg Ignácz Rózsa új regényében. DANTE. Kötve: P 750. Fűzve: P 5­80. A TÁBLA bizonyításkiegészítést rendelt el Szálasi bűn­ügyében Szálasi Ferenc ny. őrnagy ismeretes bűn­ügyében szombaton délelőtt folytatta a fő­­tárgyalást a tábla Leitner-tanácsa. Délelőtt 11 órakor nyitották meg a tárgyalást, ame­lyen Leitner tanácselnök kihirdette a tábla határozatát, amely szerint a bűnügyben el­rendeli a tábla a bizonyítás kiegészítését, amelynek foganatosításával a büntetőtörvény­­széket bízta meg. A bizonyításkiegészítés ke­­retén belül elrendelte a tábla Oláh Árpád ki­hallgatását, aki egy nyomozati ügyben a Szá­­lasi-párt­ szervezkedési munkálatairól­­súlyo­san terhelő nyilatkozatot tett. Kihallgatják Oláh Árpádnét is, aki előtt Oláh Árpád i­­s védelem szerint­­ azt a kijelentést tette, hogy nyilatkozatát csupán beugratás céljából tette meg. Vitéz Csia Sándor és dr. Kiss Ká­roly bejelentett tanukat annak igazolására kell kihallgatni, hogy a feloszlatott Szálasi­­párt úgynevezett harci utasítása nyomtatás­ban nem jelent meg. A kir. ítélőtábla végzése hangsúlyozza, hogy fontossággal bír annak megállapítása, hogy a védelem által kéziratban becsatolt és Szálasi elgondolásait tartalmazó irat néhai Gömbös Gyula miniszterelnök elé került-e, igaz-e, hogy erre az iratra Gömbös Gyula megjegyzéseket írt olyan tartalommal, hogy az elgondolásokat nagyrészt helyeseknek is­merte el. Bizonyítás tárgyává kell tenni a tábla végzése alapján azt is, hogy igaz-e. ^ If $$­AÉr Női «implex kesztyű, divatos Divattáska bőrből legújabb tölcsérforma, vagy 2­ gombos, + 05 fazon, minden ízlésnek meg­ jó fehér, fekete és színes____P I’ felelő, kék, piros, fekete és / IV^ f ^ . Mrfi és női kesztyűk, «28 bama 14 80 10 80 6'5® r " /% 1 svédimitáció, divatszínekben P I v iv.ou. I4.au. iw.eo. V­­ ^ SSSj Divat kesztyűk, jó minőségű svéd Városi táska, villámzárral, erős M -b­'bV vagy nappabőrből, fekete vagy / oá bőrből, több tetszetős fazon- *» an f színes...........................P 5.90, ff' v ban_____P­ 18.80, 14.80, 9.80. D Női kabát, puha divatszövetből, mű- Műselyem harisnya, közép- f a 40 selyem Crepe de chine béléssel, angolos 5a szálú, hibátlan............P 1.95, T fazonban.................................................P 07 NŐI ruha, legújabb színes mintázatú szövetből, Hajszálvákony műselyem *isfl ízléses bőrdísszel, külön alj és blúz, mm cm harisnya, hibátlan ^..P 2.75, £, divatszínekben .............................P Jy' Pongyola, különböző divatmintás műselyem- Sportzokni, fehér és színes Floconból, elől végig gombos vagy ga­maccoból-------P 2.68, —.55 az angolos fazonokban........ P 10' pamutból.....—JP *1 09 „Radjah“,szövet divatkalap, jó angolos for- Női box trottercipő, félfűzős vagy mában, fekete, sötétkék, barna és néhány m­ag kötős kivitelben, fekete vagy ma on pasztell-színben, 54—59 fejbőség____P 0' barna színben, varrott____P 17' „Pedalin,l-kalapok, fiatalos és asszonyformák. Férfi box félcipő, divatos forma­­sötétkék, barna és fekete színben, ^­on­ban, varrott, fekete v. barna ,1 p­oft 54—60 fejbőség........________________P 0' színben, jó minőség__P 15' »Pedalim-divatsapka ---------------P 5.80 Gyermek és leány barna bőr fűzős „N­ora"-divatkalap, a legjobb formákban, cipő, hajlékony, varrott talppal finoman díszítve, fekete, s­ kék p.g© 31—35 27—30 23—26 20—22- 6 és barna, 55-57 fej bőség...... P 6' p ig.90 £jjej L90 5.90 ^ önborotvakészülék 1 db Corvin-pengével, 1 db műanyag-tokos borotvaszappan- * na!, összesen.. P­­,*» Parfőm, díszes ki­vitelben, selyemrojto­s dobozban, diva- na­pos illatban _ P './O Húsvéti locsolók és illatszerek gyermekek­nek, autó, kutya for­­m­ában és szórós üvegek EU -CSS-től feljebb „Corvi­n - Vi­g­an­ó“ ÚJ, magyaros nyári viselet, külön kirakatban CORVIN AJO MINŐSEGEK ARUHAZA

Next