Nemzeti Ujság, 1939. december (21. évfolyam, 273-296. szám)

1939-12-03 / 275. szám

1939 december 3. Vasárnap 12 NEMZETI ÚJSÁG tömegekben áramlanak ilyenkor a lazac­­rajok a partok felé és föl a folyók ár­jával szemben és ez a busás eredmé­nyű halászat időszaka. A japánok azon­ban, akik a világ legserényebb és leg­ügyesebb halászai, már a nyílt tenge­ren elfogják a rajokat és megakadályoz­zák őket, hogy az édesvizekbe eljussa­nak. Ez a bonyodalom volt egyik fő oka Amerika és Japán ellenségeskedésének. A Bering tenger egyébként is a világ leghaldúsabb és fakadúsabb vidéke, ter­mészetes tehát, hogy a határos hatal­mak saját céljaikra akarják kiaknázni. Innen származik a feszültség az USA, Japán és Oroszország közt. Amerika eleinte főleg Japánnal szemben igyeke­zett biztosítani uralmát a Csendes óceá­non. Ezért építette ki Hawaii és a kör­nyező szigeteket a világ egyik leghatal­masabb tengeri erődjévé és repülő támaszpontjává, a Csendes óceán Gibral­tárjává s azóta megerősítette, flotta- és repülő-támaszpontokká építette ki Japán felé Guam és Wake szigeteket is. Japánt azonban most kínai vállalkozása köti le. Annál veszedelmesebb arányokban fej­lesztette ki az USA szempontjából ka­tonai hatalmát. Abban az esetben, ha a Csendes óceán északi része hadszíntérré válnék, Alaszka volna ennek a háború­nak legelőretoltabb és legfontosabb pontja. Ezért erősítették meg az Aleuti szigeteket s ezért építették ki repülő­támaszponttá Kodiakot és Siskát. Sőt tervbe vették a kanadai területen át egy nagy h­adiút kiépítését is, nehogy a könnyen blokád alá vehető Alaszkát ki­éheztessék. Alaszka tehát a jövőben a legjelentősebb földterületek egyikévé lesz. Érdekes részleteket, egészen meg­lepő adatokat közöl róla Herbert Tichy most megjelent könyve. Kállay Miklós Az aranygyűjtő Dworák fogva marad Jelentettük, hogy a rendőrség által elő­zetes letartóztatásba helyezett Dworák Norbertnek további fogvatartását­­ren­delte el a vizsgálóbíró és a büntetőtör­vényszék vádtanácsa is. A letartóztatást helybenhagyó vádtanácsi végzés ellen Dworák, aki mint ismeretes, aranybeol­vasztó üzemében nagyarányú visszaélé­seket, megbízó ügyfelei terhére Üzletsze­rűen és folytatólagosan csalásokat kö­vetett el, amelyeknek révén 162 kiló ara­nyat gyűjtött össze, felfolyamodást adott be, úgy hogy ügye a királyi ítélőtábla elé került. A budapesti királyi tábla dr. Szabó József elnöklésével és dr. Szilágyi Sándor táblabíró előadása mellett zárt­ülésen foglalkozó­ Dworák Norbert szabadlábra helyezése iránti kérelmével és azt mint alaptalant elutasította, ennélfogva az aranygyűjtő Dworák to­vábbra is fogságban marad. A tábla végzésének indokolása hangsúlyozza, hogy a bűncselekmény tárgyi súlya és a kiszabandó büntetés előrelátható nagy­sága folytán a szökés veszélye fennfo­rog, ennélfogva Dvorák Norbert felfo­lyamodását el kellett utasítani. Ismét támadták a strohmann-rendszert A strohmann-rendszer ügye ismét fel­vetődött. A főváros magasépítési szakbi­zottságának legutóbbi ülésén Petrovácz Gyula szóvátette a strohmann-rendszer kialakulását és igen élesen támadta en­nek a közszállítási szabályzatba ütköző módszernek a terjedését. Paulheim Fe­renc azt kívánta, hogy a szakbizottság a tiszti ügyészség útján pontosan állapít­tassa meg a strohmann-rendszer lénye­gét. A keresztény építési vállalkozók már régóta figyelemmel kísérik azokat, akik strohmannokként jelentkeznek a közszál­­lításoknál. A strohmanságnak állítólag tizenhat ismérve van. Az ülésen Morvay Endre alpolgármester kijelentette, hogy a főváros a legszigorúbban megvizsgálja a vállalatba adás előtt, hogy nem merül-e fel ilyen gyanú. Megkérte a bizottsági tagokat arra, hogyha konkrét esetről van tudomásuk, azt hozzák a magasépítési ügyosztály tanácsnokának tudomására, aki egyébként a munkálatok közben is szigorúan megvizsgálja, nem történik-e meg a közszállítási szabályzat kiját­szása. NEDVES FAL pombás padló „légszigetelés”-sel azonnal száraz lese. Ambras mérnök, VI., Jókai-utca 28. Tel.: 120-864 BÉRAUTÓ­­- Az amerikai szálloda mindent nyújt a vendégnek - még otthont is Newyork, november hó. A méreteikben hatalmas amerikai szál­lodákat a világ minden részéből odautazó nagyszámú külföldiek keresik fel s mint mindenben, Amerika ebben is a legjob­bat, legkényelmesebbet és a modern újítá­sok tömegét nyújtja a közönségnek. A méretekre jellemző a felhőkarcoló-szál­lodák óriási szobaszáma; nem ritkaság a 25—30 emeletes, sőt az ennél magasabb épületekben az 1500—2000 szoba. Az első helyen a newyorki Waldorf Astoria­­szálló áll, 2200 szobájával. Az amerikai szállodákban mindenek­előtt a hatalmas, díszes kivitelű előcsar­nok kelti fel az érdeklődést Rendszerint erkéllyel ellátott nagy terem, melyben különféle fülkék nyernek elhelyezést Megtalálható itt a menetjegyiroda, új­ságárus, trafik, ékszerész, írógépelő és fordítói iroda, orvosi és fogorvosi ren­delő, néhol postahivatal és a táviratfel­vevő asztal a „Western­ Union“ meg­bízottjával. Nagy állványok tele pros­pektusokkal, menetrendekkel, autótér­képekkel a szálló vendégeinek díjtalanul rendelkezésére állnak. A szobafőnöksé­­gen és a portásfülkében nem egyenruhás alkalmazottak, hanem tisztviselők és tisztviselőnők teljesítenek szolgálatot Portás nincs! Az előcsarnok közepén egy elkerített íróasztalnál az egyenruhás személyzet, a boyok, küldöncök és fel­vonókezelők főnöke, a „bell captain“ fog­lal helyet, aki egyenruháján ott viseli a „captain“ tisztséget. Munkaköre a pod­­gyászszállítási, ruha és fehérnemű tisztí­tási ügyek, felveszi az esetleges pana­szokat és rögtön intézkedik. A földszin­ten vagy alagsorban nyer elhelyezést a díszes kivitelű étterem, a modern beren­dezésű „cocktail-lounge, a „bar“ és az egyszerűbb kivitelű „cafeteria“, amely a reggeliző, falatozó és buffet fogalmát egyesíti. Sok helyen a „szolgáld ki ma­gad“ rendszer alapján a vendég maga választja ki az ételeket és italokat, ki­fizeti a számlát és csak utána foglalhat helyet a másik teremben lévő asztalok­nál. Néhány nagyobb newyorki szálló alagsora alatt van a földalatti villamos, a subway megállója s így az utas köz­vetlenül juthat a szállóba a rendelkezé­sére álló felvonón, anélkül, hogy az utcára lenne kénytelen menni. Felvonók versenye Az előcsarnok elkülönített részéből vezetnek az emeletekre a felvonók. Két csoportba vannak osztva, a helyi — local és a távolsági — express liftek. Az előbbiek minden emeleten megállnak, az utóbbiak csak bizonyos számú, pl. a tíz vagy huszadik emelettől kezdve. Mivel a felhőkarcolókban csak egy lépcső van és az is szűk méretű, az összes emeletek forgalma a felvonókon bonyolódik le s igy azok előtt állandóan kisebb­­nagyobb embercsoportok állnak. A nagyobb szállodákban 10—12 felvonó is van s ezek rendezője, a „starter“ mindig bemondja, hogy melyik a legközelebb induló helyi vagy express felvonó. A legújabb épületek felvonóinál fotocellás­­automatikus számlálókészülék ellenőrzi a beszállókat s ha az utaslétszám a meg­engedett legnagyobb számot elérte, az ajtó magától bezárul. A felvonók hatszo­ros fékberendezéssel vannak ellátva és menetközben a kezelő telefonon beszélhet az alsó vagy felső emeletekkel. Az amerikai szállodai szoba tágas, kényelmes és célszerű. Minden szobához van fürdőszoba vagy legalább tussoló­fülke. A fürdőszobában az elhasznált borotvapengék részére falra erősített tartó van elhelyezve, nehogy a személy­zet a papírkosár kiürítésekor elvágja a kezét. A törülközőt nem vágja el a bo­rotvapenge, mert tisztítására papírszal­véta szerű törlőanyag van odakészítve feltűnő jelzéssel, borotvapengék tisztí­tására. A vízcsapok közelében külön jeges ivóvízvezeték van. Újszerű még a cellofánba csomagolt és sterilizált üveg­pohár és a falra erősített sörnyitó készü­lék. A szobákban feltűnő sok a lámpa, a szekrények vagy az öltözőfülke falba van építve, melyeknél az ajtó kinyitása­kor önműködően gyűl ki a villanylámpa. Az ágyak alacsonyak, kényelmes gumi­matraccal és kevés párnával. Telefon és rádió minden szobában van, de az utóbbi hangereje bizonyos foknál tovább nem emelhető, nehogy mások nyugalmát za­varja. Némely szálloda a szoba falára hőmérséklet-szabályozót szereltetett, hogy a vendég állandóan a megszokott hő­mérsékletben tölthesse idejét. Az ablakok nyitható helyett húzószerkezettel van­nak ellátva. Az ajtók középső ré­sze kiszélesedő, itt helyezik el a tisztítandó ruhát vagy fehérneműt Az ajtót a folyosó felől csak a személyzet tudja külön kulccsal kinyitni, ezzel meg­akadályozzák azt, hogy az ajtóközépből bármit is ellopjanak. Ha a vendég tele­fonon bejelenti, hogy szobájában tisztí­tandó fehérnemű van s ha reggel 9 óráig intézkedik, akkor este 6 órakor ott találja átadott fehérneműjét, beleértve a ke­mény ingeket és gallérokat is, dobozba zárva, selyempapírral és szalagokkal íz­lésesen átkötve, a leg­gondosabban letisz­­títva. A vasalandó ruhákkal ugyanez az eljárás. Ennek a rendszernek egyetlen hibája az, hogy aránylag nagyon drága. Ahol nincs cipőtisztítás ... Minden kényelemmel kiszolgálja az amerikai szálló a vendégét, csupán egyet nem nyújt — a cipőtisztítást! Itt isme­retlen fogalom az, hogy a cipőket tisztí­tás céljából kitegyék az ajtó elé. A cipő­­pucolást az utcai cipőtisztítók, rendsze­rint négerek végzik olcsó áron. Nehogy azonban a vendégünk piszkos cipővel kelljen a szobát elhagynia, minden szo­bában a szekrény alján vagy a fürdőszo­bában rendelkezésére áll egy cipőtisztító ruha. Külön figyelmet érdemel az Íróasztal berendezése. Minden íróasztalon ott lá­tunk egy Bibliát. Amerre járunk Ameri­kában, ezt mindenütt megtaláljuk. Az Íróasztal üveglapja alatt van elhelyezve a város térképe, bejelölve tájékozódásul a szálloda. A fiókokban nyernek elhelye­zést a különféle nagyságú levélpapírok, légipostas borítékok, levelezőlapok, táv­iratfeladási blokk, szállodakönyv és nap­tár. Találunk még az íróasztalban egy „Ne zavarjanak“ szövegű figyelmeztető­táblát, amelyet az utas, ha zavartalanul pihenni akar, kiragaszt a szobája ajta­jára. Itt találjuk még a szálloda saját kiadású képes újságját, amely a heti színházi, mozi, hangverseny és szórakozó­helyek műsorát, a sporteseményeket, az Európába induló hajókat és a különböző vallásfelekezetek istentiszteleteinek ide­jét tartalmazza. Itt említem meg, hogy az istentiszteleteket és a hajók indulását az előcsarnokban külön táblán is közlik. Minden szobában találunk ezenkívül egy tűpárnát, amelyen különféle szinti cér­nák, tűk és gombok vannak, hogyha a a szállóvendégnek hirtelen szüksége van rá, azonnal kéznél legyen. A levélgyűjtő csatorna Végezetül felsorolok néhány olyan célszerű újítást, amelyek figyelemremél­tók abból a szempontból, hogy egyiket­­másikat talán nálunk is lehetne alkal­­mazni. A levélgyűjtésre a felvonó mel­lett, az emeleteken végighúzódik egy keskeny üvegcsatorna, amely a földszin­ten nagyobb levélgyűjtő-szekrényben vég­ződik. A vendég megírja levelét a szobá­jában, kimegy a folyosóra és bedobja az üvegcsatornába. Rugós lemezek továb­bítják a levelet úgy, hogy az útközben nem akad meg és a gyűjtőszekrénybe jut anélkül, hogy bárkinek oda kellene adni vagy esetleg elkallódva, nagy ké­séssel továbbítanák. Napközben óránként jön a levélgyűjtő autó, a postás, kiüríti a szekrényt és így a küldeményeket a leggyorsabban továbbítják. Célszerű újí­tás az is, hogy ha valaki elutazásakor elfelejti leadni a szobakulcsot s azt akár abban a városban, akár másutt bedobja egy levélszekrénybe, a posta ingyen to­vábbítja a szállodának. Ha valakit telefonon keresnek és nem tartózkodik otthon, a szobafőnökségen felírják, hogy ki kereste, milyen üzenetet hagyott számára és lebélyegzik egy bé­lyegzővel, amely a napon kívül a pontos időt is jelzi és ezt a lapot viszik fel a szobájába. Ezzel az időbélyegzős meg­oldással számos kérdésősködés válik, fö­löslegessé. A szálloda ajtaja este, sőt a legtöbb helyen éjszaka is nyitva van. Bejelentési kötelezettség és a külföldiek útlevélleadása ismeretlen fogalom. Ha megemlítem még azt, hogy a vendégek részére az olvasószobákban a heti- és napilapokon kívül könyvtár is rendelke­zésükre áll, hogy némely szállóban fedett uszoda, sőt legújabban hullámfürdő is van, akkor látjuk, hogy Amerikában csakugyan tökéletes kényelmet nyújta­nak az utasnak, igyekeznek otthonát pó­tolni és külföldit-i belföldit egyaránt olyan pontosan kiszolgálnak, hogy az bizonyára szívesen emlékezik vissza szállodai tar­tózkodására Amerikában. Zábor­iz Árpád. SZENT BORBÁLA- ÜNNEPSÉG A tüzérek ebben az esztendőben is megütik védszentjüknek, Szent Borbálának nevenapját december 4-én. Ebben az esztendőben már a felvidéki tüzéralakulatok is belekapcsolódnak a Borbála-ünnepségekbe. Mind a fővárosban, mind a vidéki tüzérlaktanyákban megrendezik a hagyományos Borbála-ünnepségeket. A budapesti gróf Andrássy-tüzérlaktanya ünnepsége az idén is kimagasló társadalmi esemény lesz. Az Andrássy-laktanya tüzérei az ünnepség során hagyományos szertartások között emlékeznek meg a tüzérek védőszentjé­ről, a nikhodémiai vértanú szűzről, Szent Borbáláról. A műsor egyik száma vitéz Bagya Kálmán­nak az ipolysági bevonulás emlékére írt szavalókórusa. Több színdarabot is előadnak. A műsor vidám részében a tüzérélet humoros eseményei és vidám epizódjai elevenednek meg. A színészgárdát a tüzérkarpaszományo­­sokból szervezték. Pluhár István egy tréfás lovardás rádióriporttal szerepel a műsorban. Az estélyen a gróf Andrássy-laktanya házi zenekara szolgáltatja a zenét. Az előadásra a tüzérek hozzátartozóit is meghívták s igy ez a Borbála-ünnep is közelebb hozza a polgári társadalmat a magyar honvédséghez. MIT AKAR A SLOVENSKA? A Slovenska című lap nem átal­­lotta legutóbb azt írni, hogy­ Magyarországon a szlovákok ül­dözésének újabb hulláma indult meg. A szlovákokat tömegesen bezár­ják, köztük Mach József földművest is, a lilinka-gárda főparancsnokának a testvérét. A bebörtönzött szlovákok a Slovenska szerint Győrött és Komá­romban­ vannak központosítva. A szlo­vák lap ezt a rémdrámába illő címet adja cikkének: „Pokol Magyarorszá­gon“. Egy másik cikkének a címe: „Ma­gyarország tönkremegy“. Ebben a cikkben hipokrita szemforgatással azt írja a Slovenska, hogy a szlovákok be­csületesen teljesítik a felelős tényezők utasításait, óvakodnak mindentől, ami árthatna a szlovák-magyar viszony­nak, ezzel szemben a magyar lapok szentistváni birodalomról merészked­nek írni, igényt támasztanak egész Szlovákiára, ami a Slovenska szerint „valóban naiv és nevetséges dolog“. A szlovákok azonban — ugyancsak a Slo­venska szerint — nem félnek a magya­roktól, annál kevésbbé, mivel ők úgy tudják, hogy „Magyarországon kétség­beejtő a helyzet, lázong a n­ép, Kárpá­t­­ukrajnában nem szűnnek meg a véres harcok és egész Magyarországon páni félelem uralkodik, amelyet az orosz katonaságnak a mostani magyar-orosz határon való központosításáról szóló hí­rek váltanak ki“. A szlovák lap szerint a szlovákok üldözése Magyarországon olyan méreteket öltött, hogy Pozsony­ban máris a menekültek ezrei vannak... Ahány mondat, ahány szó, annyi vak­merő és szemérmetlen, buta és gonosz hazugság. Az emberben önkéntelenül is felmerül a kérdés, vájjon az, aki eze­ket a cikkeket írta, vagy azok, akik ezeket sugalmazták, vagy akár csak el is hiszik, nem futóbolondok-e, mert ennyi rosszhiszeműséget és elvadult korlátoltságot épeszű emberről feltéte­lezni sem lehet. Még fontosabb kérdés: várjon mit akarnak a szlovákok­! Mondják meg végre nyíltan: békét akarnak-e velünk, vagy sem! AMMlWMlVMWVWMIWW­VMlVt/VW Megjavul a Felvidék és a Kárpátalja közlekedése A felvidéki és kárpátaljai közlekedési sérel­mek ügyében szombaton nagyszabású értekez­­­let volt a kassai iparkamarában. A MÁV kép­viseletében Gerbay Géza felügyelő jelent meg, míg a MÁVAUT-ot Ferenczi Ödön főmérnök képviselte. Részt vett a megbeszélésen Abaúj- Torna és Ugocsa vármegyék, valamint Kassa, Ungvár, Beregszász városok bizottsága is. Gerbay Géza felügyelő bejelentette, hogy a MÁV a Budapest—Debrecen—Csap—Király­háza vonalon áramvonalas gyorsvonatpárt, továbbá az ehhez csatlakozó Királyháza— Taracköz vonalon motoros vonatpárt állít be. A Kassa és Kárpátalja közötti jobb összeköt­tetés érdekében a MÁV december 15-től kezdő­dően új gyorsvonatpárt állít be a Kassa—Csap vonalon, valamint Beregszász és Budapest kö­zött. A MÁVAUT is igyekszik úgy a Felvidék, mint Kárpátalja közlekedését tökéletesebbé tenni autóbuszokkal. Az eddigi autóbuszhiányt sikerült pótolni és január 1-én már a Mum­kát é—Huszt közötti viszonylatban is megindul­­nak M­ámoöUfSzpáraMX,

Next