Nemzeti Ujság, 1941. szeptember (23. évfolyam, 199-222. szám)

1941-09-24 / 217. szám

Budapest előkészületei a jobboldali közlekedésre Budapesten és környékén november 9-én hajnalban a közúti forgalom áttér a jobb­oldali közlekedésre. Ezen a napon Magyar­­ország végleg kikapcsolódik egy szinte meg­magyarázhatatlan csökevényből és a ma­gyar főváros zavartalanul bekapcsolódik az európai országok egységes közlekedési rend­jébe. A nagyjelentőségű újítás nagy kiadá­sokkal jár. Egyedül a fővárosban a villamos vasutak átépítése több mint 12 millió pen­gőt emésztenek föl. Az autóbuszok és vil­lamoskocsik átalakítása 1.560.000 pengőbe kerül. A sínek, illetve az állomások meg­felelő átrendezése 9.600.000 pengőt jelent. A földalatti kivételével a BESzKRT teljes vo­nalhálózatán áttér a jobboldali közlekedésre, a HÉV pedig egyelőre a budafoki, nagyté­tényi, rákosszentmihályi és a pestszenterzsé­­beti vonalakon tér át a jobb menetre. Az átalakítások közül a legnagyobb mé­retű a Baross-téri vágán­yhálózat átépítése. A pályaudvar főhomlokzata előtt három va­n­ÁSS MÁM*­­?A •? jelzésű vonalak Baross-téri végállomása he­lyén marad A 21-es, 37-es és 19-es­­szere­pt közös vis­szafordító vágány épül a Ke­leti pályaudvar Thököly-úti oldalán levő P3X 7-es autóbusz megállóhelye is közelebb kerül a pályaudvarhoz. Az új elrendezés ki­­küszöböli a réginek azt a hátrányát, hogy a Baross-téri vágányhálózatot a Fiumei-út felé egy vágánnyal a keskeny Festet és-ut- Sn át kötötte össze. A Festetics­ utcában Rekedő 21, 23, 25, 37 és 53-as viszonyla­tok a jövőben mindkét irányban a FaTMel után kötekednek és az 53-as viszonylat a keleti pályaudvart nem érinti. . .. A jobboldali közlekedés bevezetése a­­ városban megváltoztatja a forgalom rendjét Tét emiatt újabb közlekedési szabályzatot kell készíteni. Külsősen a Belvárosban vál­­tozk meg lényegesen a hajtási many .A Villanyrendőrök átalakítása már folyik. Mó­dosulnak a villamos­­­egállóhelyek továbbá az autóbusz- és a taxiállomások. 1231 villa­mos megállóhely közül 700-at meg kell vál­toztatn­­­i Szégeknél ugyanabban az irányban a két megálló közül­­ egyik meg­szűnik a következő helyeken. 1- a Ká­vár téren a Múzeum­ utca sarka, 2. a Kerep a körúton a mesterutcai torkolattól északra, 3- az Erzsébet-körúton a Rákóczi-út sarkána , 4. az Aréna-úton a Hősök-tere északi onalan mindkét irányban, 5. a Kecskeméti-utcába a Kálvin-tér sarkán, a Pázmány Péter-tér felé haladó villamosok részére, 6. a Népem­ ház-utcában a Csokonai-utca sarkán, a Horthy Miklós-körtéren az­ összes v­iszonyla­tokon a téren való áthaladás után. A­­ téren át haladó vonatok a Gellért-tér­­ felől övét a Horthy Miklós-út és Szent Imre herceg-út sarkánál, a Horthy Miklós-körtér 2. számú ház előtt fognak megállni, a HÉV és 35. jelzésű villamosok ezenkívül megyyn­­nak még a Fehérvári-úton a park mellett is. ■fa K­ 49 és a 61-es villamosok a Geb­ért­er felől az említett megállóhely elhagyása után már csak a Fadrusz­ utca sarkánál, illetve a Szer­t Imre gimnázium­nak meg Ellenirányban valamennyi áthaladó viszonylat a térre való bejutás előtt á­l meg. A 9 17 és 33 számú kocsik felszálló állomása pedig a Horthy Miklós-út és Verpeléti-út sarkán, a Horthy Miklós-körtér 9. számú ház .Pótlás* nélkül megszűnő megállóhely-párok a következők: 1. A Vilmos császár-úti vona­lon a Markó-utcánál, 2. a Podm­aniczky-utcai vonalon a Bajza-utcánál, 3. a népszínház­­utcai vonalon az Aggteleki-utcánál, 4 a Rákóczi-úti vonalon a Blaha­idisza-tere , 5. 6. 7­ a Váci-úti vonalon a Lőportár-utcá­nál Agyag-utcánál és Szobor-utcánál, 8­ a Figyő-sllyei vonalon a Gömb-utcánál, 9 a gubacsi úti vonalon a Rovány-utcánál, 10 az Attila-körúti vonalon a Dobren­tei-téren. Ezenkívül megszűnik még 21 megállóhely azokon a vonalakon, amelyek felbontására a Beszkárt engedélyt kapott. „ Megállóhely párokat, a következő helyeken vonnak össze: 1. a Vilmos császár-úti vona­lon az Arany János­ utca és Na­gy Sándor" utcai megállópárok helyett a Bank­ utcánál létesül megállóhelypár. 2. A Lónyay-utca Bakács-utca—közraktár utcai vonalon a Lo­­nyay-utca és Bakács-utca sarkán levő meg­­állóhelypárt, továbbá a Közraktár-utca és Boráros-tér sarkán levő megállóhelypárt a Bakács-utcába, a Közraktár-utca sarkára helyezik át. 3. A Thököly-úti vonalon a Szent Domonkos-utca és Szabó József-utcai megállóhelypárok helyett a Thököly-ut -9- és 62. számú házak előtt lesz új megállóhely­­pár. 4. A váci úti vonalon a Véső-utcánál és a Zsilip-utcánál levő megállóhelypárok he­lyett a Süllő-utcánál lesz új megállóhely­­pár. 5. A mesterutcai vonalon, a Tinódi­ utca és Dandár­ utca sarkán levő megállóhely­párok helyett az Ipar-utcánál állítják fel az új megállóhelypárt. . Az irányváltozás miatt az útkeresztezés egyik oldaláról a másik oldalára 474 villa­mosmegállóhelyet helyeznek ezenkívül át. Útvonal módosítás lesz számos autóbusz­­vonalon. A 9-es járatok megközelítik az OTI Dologház­ utcai kórházát. A 15-ös autó­buszok a Szemere­ utca—Csák­y­ utca útvonal­szakasz helyett a Honvéd-utca és a Panno­­nia­ utcai útvonalon járnak majd. A 40-es autóbuszok fővám téri végállomását áthelye­zik a Boráros-térre, ennek következtében ezek az autóbuszok a Horthy Miklós-úttól a Verpeléti-úton a Horthy Miklós-undon át fognak járni A mai 822 autóbusz megállóhely közül csupán 55 marad meg, a mai helyén. Az út­­keresztezés után és előtt levő megállóhelyek kö­zül az egyik megszűnik a következő he­lyeken: a Ferenc József-téren a Mérleg­ utca torkolatában a 2-es vonalon, 2. a Szent Ist­lén­ körút keresztezése után mindkét irány­ban a 15-ös vonalon, 3. a Hősök­ tere ke­resztezése után a 20A vonalon, 4. a Boráros­­téren a Soroksári-út és Angyal-utca sarkán a 21 és 23 vonalakon. Pótlás nélkül megszűnő autóbuszmegálló­­helypárok a következők: 1. a József-téren a Gróf Tisza István-utca sarkán, az 5., 9-, 14. és 16-os viszonylatokon, 2. a Deák Ferenc­­utcában a Bécsi-út sarkán az 5-ös vonalon, 3. az István-úton a Nefelejts-utca sarkán az 5-ös vonalon, 4. a Lánchíd-utcában az öntőház-utca sarkán a 7-es vonalon, 5. a Reviczky-utcában az Esterházy-utca sarkán a 9. és 14-es vonalakon, 6. a Wolff Károly­­úton, a Zólyom-útnál a 8-as vonalon, 7. a Szemlőhegy-utcában a Bólyay-utcánál a 11-es vonalon, 8. a Szemlőhegy-utcában az Eszter-utca sarkán a 11-es vonalon, 9. a Városmajor-utcában a Szamos-utcánál a 14-es vonalon, 10. az Attila-utcában a Bu­gát-lépcsőnél a 14-es vonalon, 11. a Vágány utcában a Kaszab-klinikánál a 20A vona­lon, 10. a Vágány-utcában a Mohács-utcá­nál a 20A vonalon. Megállóhelypárokat összevonnak a követ­kező autóbuszvonalakon: a 12-es járatnál, a Csáky-utca és Fálk Miksa-utca sarkán lévő megállóhelypárok helyett a Honvéd-utca sarkánál lesz új megállóhelypár a 12-es já­ratnál. Ugyancsak a 12-es járatnál a Rá­­kóczi-út és Dohány-utcai megállóhelyek he­lyett az Erzsébet­ körút 3. számú ház előtt lesz új megálló. Az 5-ös és 7-es járat a Halász-utcánál és a Szilágyi Dezső-téren levő megállóhelyek helyett a Corvin-téren lesz új megálló. Az 5-ös és 22-es vonalakon a Dékán-ut­cánál és a Káplár-utcánál levő megálló­helyeken megszüntetik, illetve a Széll Kál­­mán-térre helyezik át. A 8-as autóbuszok Társ-utcai, Mészáros-utcai és Berényi-utcai megállóhelyeit a Szittya-utcához és a Csap­utcához helyezik át. Ezenkívül az útkeresz­­tezés egyik oldaláról a másik oldalára még 144 megállóhelyet helyeznek át. A főváros közlekedési szakbizottsága a nagyszabású változtatások, átépítések ügyét pénteken délután tárgyalja. Új magyar tűzhelyek Fejér megyében 500 holdon 58 családot telepített le a Közjóléti Szövetkezet Fejér vármegyében nagyszabású szo­ciális munkát fejt ki a Vármegyei Köz­jóléti Szövetkezet. A nincstelen családok felkarolása végett folyó különböző akciók közül kiemelkedik az a telepítési munka, amelyet most indított meg dr. Thaisz An­dor alispán. Harda­ pusztán a Belvárosi Takarékpénztár és a Dunaföldvári Nép­bank árvereztetett 437 kat. hold földet. Az ingatlanokra számos árverező akadt volna, azonban a vármegye előrelátó gon­dossággal felhívta az illetékesek figyel­mét, hogy ezek a földek telepítésre ki­válóan alkalmasak. A földmivelésügyi miniszter elővásárlási jogát gyakorolta és az Országos Telepítési Alap megvett az árverésbe kerülő földekből 397 kat. hol­dat. A Közjóléti Szövetkezet megállapí­­tása, hogy Hardpusztán negyvennégy sok­­gyermekes család van, amelyek támoga­tásra érdemesek. Ezekben a családokban 236 az apró gyermekek száma. A meg­szerzett közel négyszáz hold ingatlant tízholdas parcellákban már a legköze­lebbi jövőben kiosztják a negyvennégy család között, egyelőre kishaszonbérletek formájában. Hasonlóképpen szerzett a Közjóléti Szövetkezet Sőréden 104 kat. holdat. Ezen az ingatlanon tizennégy sok­­gyermekes családot telepítenek le. Fejér megye vezetősége tehát még ezen az őszön 58 jóravaló sokgyermekes magyar családnak alapít új és boldog családi tűz­helyet. Elrejtett tojásokat talált a közellátási minisztérium detektívcsoportja Megírta a Nemzeti Újság, hogy a köz­ellátási minisztériumba vezényeltek vitéz Szentirmay Endre rendőrtanácsost és Ko­­toff Olivér detektívfelügyelő vezetésével 36 detektívet. A miniszter ugyanis gyors és erélyes intézkedésekkel igyekszik azon­nal közbelépni, amikor annak szükségét, látja. A külön detektívcsoport első munkája­ a tojásrazzia volt. A detektívek végigjár­ták a fővárosi tojáskereskedőket és a raz­ziák során nagymennyiségű elrejtett to­jást találtak. A razzia során a detektívek több érde­kes észrevételt tettek. Egyes kereskedők hatalmas csöveket készíttettek és ezekben meszesvízben rejtették el a tojásokat. A közellátási minisztérium detektívcsoportja számos kereskedő ellen feljelentést tett, aki ellen szigorú hatósági eljárás indul. Érdekessége egyébként ennek a nagysza­bású tojásrazziának Győrffy­ Bengyel mi­niszter úr intézkedése. A kereskedők fel­szólítást kaptak, hogy ha készletüket hat órán belül nem szolgáltatják ki, a hatóság a legszigorúbb intézkedéseket rendeli el. A fővárosi tojásrazziát a közellátási mi­niszter és Lossonczy István államtitkár személyes tapasztalataik alapján rendel­ték el. A miniszter és Lossonczy államtit­kár napok óta álruhában járja a várost és minden hajnalban sorbaálltak a vásár­­csarnokokban és az élelmiszerárusító üz­letek előtt. Mindketten elbeszélgettek a sorbanállókkal és eközben érdekes meg­figyeléseket végeztek. A miniszter saját maga győződött meg arról, hogy igen sok kereskedő milyen minősíthetetlenül és le­­alázóan bánik a vásárló közönséggel. En­nek a személyes tapasztalatnak az ered­ménye az a felhívás, amelyet kedden a rádióban is bemondtak a kereskedők figyelmeztetésére. A közellátási miniszté-­ rium intelme a kereskedőkhöz a követ­kezőképpen szól: „Sajnos, hogy a mai viszonyok között sok kereskedő vevőjét nem szolgálja ki mindig a köteles udvariasság­gal. Egyre-másra hallatszanak pana­szok, hogy a kereskedők visszaélnek a vásárlók rászorultságával és oly módon szolgálják ki őket, mintha ezzel külön­leges kegyet gyakorolnának. Ezt a megmagyarázhatatlanul ta­pintatlan és goromba visel­kedést a közellátási közegek ellenőr­zéseik alkalmával szintén tapasztalták. Amikor tehát a közellátást irányzó ha­­t­­óságok mindent megtesznek, hogy a kereskedők esetleges áruhiányát eny­hítsék, ugyanakkor joggal megkö­­vetel­hetik azt is, hogy egyes kereskedők ne éljenek hisz­ NEMZETI ÚJSÁG • 1941 szeptember 24. Szerda Nem lesz homályos a pohár... mindent tisztít­­ sra a vásárlóközönség türel­mével és tapintatlan visel­kedésükkel ne hívják ki a fo­gyasztói társadalom jogos felháborodását. A közellátási miniszter nyomatékosan felhívja a ke­reskedők figyelmét a közönséggel szem­ben történő udvarias és figyel­mes magatartásra. Minden ha­zafiasan gondolkodó magyar keres­kedő elsőrendű kötelessége az, hogy előzékeny kiszolgálással egyhítse a kor­látozások okozta nehézségeket." 00,800 pengő sorsa. Mi történt a tegnapi húzáson? Még valamennyien hatása alatt állunk annak az izgalmas eseménynek, hogy a 14752. számú osztálysorsjegy boldog tulajdonosa megnyerte a 800 pengős nyere­mény mellett a 400.000 pengős jutalmat is. A sorsjegy, a húzás, ez ma a beszédtéma otthon, hivatalban, utcán, kávé­­házban- ! Amiről pedig annyit beszélünk, arról illik pontosan tudnunk is, hogy mi az? Hogyan is történt tegnap és hogyan történik mindig a húzás? Az osztálysors játék húzásának módját a pénzügyminiszter képviseletében a Pénzintézeti Központ szabályozza az u. n. játéktervben. Ennek értelmében a hú­zások Budapesten a pénzügyminiszter megbízottja, kir. közjegyző közreműködé­sével nyilvánosan történnek. Ugyancsak a közjegyző és a pénzügyminiszter megbízottja jelenlétében szám­lálják meg, nézik át és keverik össze azokat a cédula­tekercseket, amelyek egy része az egyes sorsjegyek számát, a másik része pedig az egyes nyeremények összegét tünteti fel. Ezeket a cédulákat azután beöntik a szám-, illetve a nyeremény­kerékbe.­­ Ez a két kerék tulajdonképpen az, amit a közönség általában egy gyűjtőszó­val szerencsekeréknek nevez.­­ A húzás, azután úgy történik, hogy az egymással szemben felállított két ke­rék mindegyikét jól megpörgetik, azután mindegyikből egyidejűleg kihúznak egy cédulát. Az egyik cédulán egy sorsjegy szám, a másikon egy nyereményösszeg van. Mindkettőt a nagy nyilvánosság előtt azonnal felolvassák és leírják. A két cédulát azután egymásra hajtva zsinórra fűzik, hivatalosan lepecsételik és őri­zetbe veszik. Ilyen tökéletes, a hatóság és a nyilvánosság által ellenőrzött gépezet vigyáz arra, hogy a Sors igazán és függetlenül nyilváníthassa ki a maga akaratát. Ilyen szigorú, szinte bírósági főtárgyaláshoz hasonló hideg tárgyilagosságá­gal dönt a­­véletlen 400.800. pengő sorsár éli .

Next