Nemzetközi Művészeti Szemle, 1893 (2. évfolyam, 1-23. szám)

1893-11-08 / 18. szám

Előfizetési ár : Egész évre ... . . Fél évre ....... Negyedévre . . . . 1­8 II. évfolyam 18. sz. Budapest, 1898. Nov. 8. SZAKLAP A SZÍNMŰVÉSZET, ZENE, LOVARDA, SZÍNPADI MUTATVÁNYOK ÖSSZES ÁGAI KÖRÉBŐL. NIF 4 frt 2 frt 1 frt/1­ SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL. BUDAPEST, VII. Erzsébet­ körut 15. Főszerkesztő : VALENTIN LAJOS. MEGJELENIK HAVONKINT HÁROMSZOR. Egy propozíció. (A Színész-Egyesület fölvételi bizottságának figyelmébe.) Kevés a színész. Ez pr­adoxként hang­zik akkor, midőn egyre halljuk a színé­szektől, hogy sok a színész. Igenis van magát színésznek nevező, illetőleg színész­­jelölt feles számmal, de ezeket a színész­­novíciusokat még a legjobb akaratú em­ber sem graduálhatja színésznek. Pedig sohasem volt nehezebb színészé lenni, mint időnkben. Mai napság a szí­nésztől intelligencia mellett előkészültsé­­get tudást követelnek és csodálatos­­ a színész-noviciusok gomba­számra nőnek. Ennek elejét kell venni. A régibb, ér­demesebb színészek teljesen háttérbe lesz­nek szorítva. A színigazgatók, egy gyenge áramlatnak engedve, azokat a színésznő­ket vagy színészeket, kik a színézetnél nevet,­ érdemet szereztek maguknak mű­ködésük által, láthatólag mellőzik. Ez nem jól van így! Sehol a világon, sem a művészi, sem a kereskedelmi vagy ipari ágban, nem tol­ják előre a félig kész embereket a telje­sen kész emberek előtt. Mindenütt tért adnak és nyitnak a szakképzetteknek. A színészetnél, különösen hangsúlyozhatjuk a magyar vidéki színészetnél, lépett életbe ez a ferde, rosz szokás ! Azután, ha e tömegesen jelentkező kez­dők­­igazán kezdeni akarnák még elszí­­velhető csapás volna a színészetre. De ez ellenkezőleg történik. A fiatal kezdők alig rázzák le magukról az iskola porát máris elsőrendű szerepkörre vágyakoznak. És a színigazgatók nagyobb része elősegíti ka­paszkodásukat. A fiatal sas is sokszor le­bukik a levegőből, míg jól repülni megta­nul. Ez talán közönséges hasonlat, de tel­jesen a helyzethez illő. A gyakorlati iskolákban (a Színész­ Aka­démia növendékei nem esnek a tétel alá mert azoknak tömege néhány évi vidéki gyakorlat után hivatását megérti és hasz­nos tagja lesz a színészetnek) igaz, hogy két évi tanulás után megtanulja a növen­dék a színészethez megkívántató alapelve­ket ; megtanul beszélni, járni, talán kissé szavalni is, de nem tanulja meg a szín­pad titkait, melyre mindegyik színésznek olyan szüksége van, mint az embernek a levegőre. A színpadnak, köztudomás szerint, kü­lön világa van. Azok a deszkák nagyon melegek akkor, midőn a gyakorlatot azon mozogni meg nem tanulták. És ehhez, az iskola tanrendje által, még senki sem ju­tott. A színészetet rontó túlterjedésre van egy kis propizíciónk, de ez a propizíció csak úgy ölthet testet, ha a színész köz­gyűlés lelkére veszi az érdemes színészek ügyét és tőle telhetőleg segít azon. A kezdőket, midőn a színészegyesület­­ből alakult fölvételi bizottság előtt vizs­gát tesznek minősíteni kell. Ugyanis mondja ki a fölvételi bizottság, hogy N. N : kardalnok, vagy kardaloknő, X. J : szí­nész vagy színésznő, U. V : súgó, és csakis ily minősítés mellett, s ily a fölvételi bi­zottság által kimondott, szakmakörre szer­ződtethetik a színigazgatók. Ezzel nem­­zárják ki azt, hogy ha esetleg egy Küry Klára-féle nagy tehetség jelentkezik azt primadonnának minősítsék. Azután ezek a minősítettek tartoznak évről-évre haladásukat okirattal bizonyí­tani, sőt a fölvételi bizottság előtt uj vizsgát tenni. És ha e vizsgán N. N. kar­dalos vagy kardalosnő legalább három évi kardalnokoskodás után haladásának jelét adja, uj minősítést adjanak neki a szí­­nészségre. Ha ez a kis propozíció létre­jönne, ha a fölvételi bizottság elszívelné, illetőleg magáévá tenné eszménket, akkor a túl­­terjedésnek vége szakadna és ami fő : kar­­dalosnő és kardalosokat nyerne a vidéki színészet. Erre a szakmakörre pedig égető szüksége van a vidéki színészetnek, mert kardalnoknőket és kardalnokokat a vidéki színigazgatók folyton tű gyanánt keresnek. Az érdemes, a valódi színészeknek egy terük újra megnyílna, mert különös is az hogy egy Feledit vagy Leart 18—20 éves novicziusokkal játszatják a szinigaz­ Duse mint Nóra. A »Nemzetközi Művészeti Szemle« eredeti tárcája. Irta : Rakodczay Pál. Duse „Norá“-ban azon lélektani finom­ságokkal hat, melyeket bizonyos tekintet­ben nehezebb ábrázolni mint a nagy, szem­beötlő kontrasztokat. Az egész Kora-szerep a mennyire tem­­peramentum­os első tekintetre annyira kal­­kulatív jellegű, ha közelebbről vesszük szemügyre. Színészeink persze csak a vidám és később szavaló asszonyt látják benne Az első felvonásban h­anczúroznak a kis gyer­mekekkel, az utolsóban nagy páthosszal deklamálnak. Duse Nórája eleintén szintén naiv te­remtés, naivabb mint bármelyik naivanké. És az utolsó felvonásban érettebb mint bármelyik drámai jellemszínésznőnk, — ha ugyan, kettőt kivéve az országban van ilyen. Duse Nórája az a vig­ jó kedvű me­nyecske, ki urával szinte boldog együtt­­létben él, míg a nyolczadik évben egy al­kalommal tátongó mélység nyílik közöttük, mely örökre elválasztja őket. Ez a mély­ség az, hogy a szív nagy kérdéseiben a férj nem értette meg az asszonyt egy­szerre s midőn utólag a férj közelednék, a hirtelen nagy korúvá lett nő, sokkal büszkébb, sem hogy egy megreperált ér­zelemmel érje be. A szív nem alkuszik, nem fogad el magyarázatokat, így adja ezt Duse s így találja Ibsennél. Bármily va­lószínűtlen is az, hogy Nóra gyermekeit elhagyja, az áll, hogy ez a szakítás a leg­­igazabb problémák közül való, miket va­laha költő színpadra vitt. Ha Nóra még úgy ott maradna is az ura mellett, elhi­­degülése soha az életben nem olvadna fel ura iránt, ki neki egyetlen egyszer, a szív nagy bizonytalanságaiban nem nyitott kor­­látlan hitelt, melyre Nora, ki oly önfelál­dozó volt Helmer iránt joggal tarthatott számot. De Helmer magatartása is bizo­nyos tekintetben jogos. Ő a hazugságot utálja s neje botlása, bármily nemes szán­dékból történt is az, határtalanul bosz­­szantja. Lélektani dolog nálunk férfiaknál, hogy az asszonyok szabálytalan jótettei bosszantanak bennünket. Az átalakulást Duse csodálatosan tárja fel előttünk. Midőn a függöny felmegy, egy fürge, dúdoló asszonykát látunk, ki boldog szép gyermekei között. Vígan pakolja ki kará­csonyi ajándékait, belefut a trombitács­­kákba, készíti a karácsonyfát és maga is gyermekké válik a gyermeki örömek között. Günther megjelenése az első dér, mely megcsípi a lélek viruló tenyészetét. Innét kezdve csak tettetés Nóra jókedve. De ez a tettetés mindig erősebb, mindig mes­­terkéltebb s az egész alak lázban vergődik. Az aggódást, midőn Günther fenyegeti, hogy titkát Helmernek elárulja, csodála­tos élethűséggel ábrázolja Duse. Végig suttogá az egész jelenetet, folyton Hel­mer ajtajára nézve, h­a várjon nem nyil­­lik-e s gesztusai is oly csengőek Günter­­hez, hogy kímélje őt s beszéljen csende­sebben. A jelenet nagy része hátul az elő­szobába folyik le. Valahogy kituszkolta Günthert, de az nem­ megy. Nóra lerogy az ajtó melletti székre s onnét suttog Günterhez. Nóra bajai bonyolódnak. Rank orvos megvalja szerelmét. Az izgatottság WST Lapunk mai számához fél iv melléklet van csatolva.

Next