Néphadsereg, 1982. január-június (35. évfolyam, 1-26. szám)

1982-04-17 / 16. szám

Dr. Liptai Ervin ezredes, a­ Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka derűs, kiegyensúlyozott ember, jó beszélgető­­partner, akit keresztkérdéseikkel még ritkán hoztak zavarba az újságírók. Többször hallottam már azt a véleményt, hogy hazánkban ő tud­ ­ Hamarosan elkészül a „Magyarország had­története" című kétkötetes kézikönyv (Dr. Lip­tai Ervin ezredes) A hadtörténész a történelmi tudat formálója legtöbbet a 19-es Vörös Hadsereg harcairól. Immár 15 éve hadtörténészeink nagy tekintélyű menedzsere, tudományszervező történész, aki őszintén örül, ha munkatársai sikeres könyvvel vagy új történeti igazságot felmutató tanulmánnyal rukkolnak ki. Meggyőződése, hogy a jó hadtörténész a történelmi ismeretek gazdagítója, a történelmi tudat formálója. Fontos szerepe van abban, hogy a történész­berkekben az utóbbi években előrelépett a hadtörténészek megfiatalodott csapata. Sikeres ember, de korántsem elégedett. — Engem is nyugtalanít az a társadal­mi probléma, hogy kedvezőtlenül alakult a fiatalok történelmi tudata és jelentős hiányok vannak a felnőttek történelmi műveltségében is — kezdte a beszélge­tést Liptai Ervin szenvedélyes hangon. — A történelmi tudatzavarnak sokféle oka van, s ezek közül is megemlíteném, hogy a tanintézetekben éveken keresztül háttér­be szorul a történelemoktatás. A fiatalok történelem ismeretszintje például nagyot zuhant a 70-es évek elején, amikor eltö­rölték a történelmi érettségi vizsgát. Azóta ezt visszaállították, de a szakközépiskolá­sok tudatformálását ma is kedvezőtlenül befolyásolja, hogy alacsony a történelem­tantárgy óraszáma. Látnunk kell azon­ban, hogy az ifjúság történelemtudatát nemcsak az iskola, hanem a közművelő­dési rendszer, a tömegkommunikáció és a család is számottevően befolyásolja. Bár az utóbbi években megnőtt az érdeklődés a történelmi kérdések iránt — örvendetes például a „Századunk” cí­mű tévéfilmsorozat és a História című új folyóirat nagy sikere — gondnak érzem, hogy még az értelmiségiek történelem­­szemléletében is jelentős torzulások van­nak. — A hadtörténelem iránt is nö­vekszik az érdeklődés, és sokan hiányolják, hogy még nincs pon­tos útbaigazítást adó kézikönyv hazánk hadtörténetéről. — A hadtörténeti kérdések iránti ér­deklődést jól tükrözi múzeumunk kiállí­tásainak nagy látogatottsága is, az útba­igazító könyvvel kapcsolatban pedig jó hírt tudok közölni: a befejező munkákat végezzük a „Magyarország hadtörténete” A hadtörténészek valamennyi eredeti doku­mentumot kézbe vesznek. Újsághírek 1919 nya­rán az ellenforradalom szervezkedéséről című kétkötetes kézikönyvön, amely hadtörténészeink nagy szellemi vállalko­zása. S itt említeném meg a baráti orszá­gok hadtörténészeivel közösen írt „A má­sodik világháború rövid története” című művet, valamint az „Antifasiszta, ellenál­lási mozgalom lexikona” című kéziköny­vet, amelyek közös összefogással itt az in­tézetünkben készülnek. Túlzás nélkül mondhatom, hogy ennyi felelősségteljes, a történelmi tudatformáláshoz is hozzá­járuló feladatunk még sohasem volt, mint az utóbbi években. Közismert, hogy a magyar történelem sorsfordulói egyben hadtörténeti események is voltak. Meg­győződésem, hogy ezeket minden eddigi­nél pontosabban, a történeti igazság fé­nyében kell felmutatnunk. — Milyen nehézségekkel kellett szembenézni a hiányt pótló had­történeti kézikönyvek megírásánál és szerkesztésénél?­­ — A magyar történettudomány nagy eredményeket ért el az utóbbi két év­tizedben, a hadtörténeti kérdések meg­válaszolásánál azonban nekünk külön is meg kellett birkózni a kuruckodó és a polgári pozitivista történelemszemlélet maradványaival, kerülnünk kellett a le­egyszerűsítést, a deheroizálást és az egy­oldalú hősteremtést is. Az 1514-es parasztháború megítélésénél például a legutóbbi időkig Márki Sándor polgári történetírónak, a századforduló táján írt s ma már meglehetősen elavult könyve, a „Dózsa György és forradalma” volt az alapmű. Még az iskolai történe­lemoktatásban is hangsúlyt kapott az a hibás, szimplifikáló nézet, hogy a mo­hácsi csatavesztés közvetlen oka a 1514. évi parasztháború volt, holott ez csupán az egyik tényező a sok közül. De pontatlan, egyoldalú vélemények honosodtak meg nagy szabadságharcaink bukásával kapcsolatban is. Igen elterjedt nézet például, hogy 1711-ben a majtényi síkon azért hanyatlott le a szabadságharc zászlaja, mert Károlyi Sándor áruló volt, és ugyanilyen jelzőt kapott Görgey Ar­thur is a világosi fegyverletételért. Ezekben a kérdésekben valamennyi tény és körülmény figyelembevételével a had­történészeknek kell az igazságot feltárni és megmutatni. — Milyen új törekvései voltak a hadtörténeti kutatásnak az utób­bi években? — A „Magyarország hadtörténete” cí­mű terjedelmes kézikönyv írása ösztön­zést adott a meglevő történeti forrás­anyagok újraértékeléséhez és új alapku­tatások elvégzéséhez is. A magyar kö­zépkor történeti kérdéseiben jól tájéko­zott Nagy László például nemrégiben a hajdú vitézeket vette nagyító alá, és összefüggéseket talált a társadalmi fe­szültségek és a hajdú katonák szociális összetétele között. A fiatal Bonn Gábor Hadtörténészek közreműködésével készült a „Fegyverrel a hazáért" című kötet, amely az antifasiszta, ellenállási mozgalomról ad átte­kintést pedig az előkerült forrásanyagok alapján a 48—49-es szabadságharc tisztikarának összetételét elemezte igen behatóan. S megemlíteném Zachar József munkássá­gát is, aki a Rákóczi-szabadságharc emig­rációba kényszerült tisztjei, tábornokai után kutatott igen eredményesen. Domb­­rády Loránd a Horthy-korszak hadigazda­ságát térképezte fel. A magyar történe­lemben számos, ritkán említett korszakát is kutatjuk hadtörténész szemmel, ezzel mintegy „szellemi muníciót” adunk tör­ténelemtudatunk formálásához. — Az utóbbi időben gyakran el­hangzik az a vélemény, hogy pon­tatlan ismereteink vannak a tör­ténelmi félmúltunkkal kapcsolatban is. Milyen kutatásaik, vizsgálódá­saik vannak e téren? — Történelmi félmúltunk reális bemu­tatásával kapcsolatban még sok tenni­valónk van. Hányszor halljuk például még a katonák körében is, hogy „Bár­csak lett volna annyi ellenálló, mint ahány tagja volt a partizánszövetségnek!” Nos, mi jó ideje alaposan gyűjtjük az antifasiszta mozgalom történetére vonat­kozó adatokat, hogy erről is valósághű képet adjunk. Ugyanakkor elemezzük azokat az okokat is, amelyek gátolták az ellenállási mozgalom szélesebb tömeg­bázisának kialakulását. Ezzel kapcsola­tos nehézségeinket jól tükrözi, hogy az „Antifasiszta, ellenállási mozgalom lexi­kona” 1100 címszavának megírásánál de­rült ki: sok eddigi adat pontatlan és esetenként még alapkutatásokra is szük­ség van. Ami pedig néphadseregünk történetét illeti, most átfogó tervet dolgoztunk ki ennek alapos feldolgozására. Ma már nem lehet azzal megelégedni, hogy egy­két hadtörténész ráérő idejében foglal­kozzon történelmi félmúltunk e jelentős mozzanatával. Még élnek azok a katonai vezetők, akiknek személyes részvételével részletesen és valósághűen tudjuk meg­írni néphadseregünk születését és fejlő­dését. S ebben a több évig tartó nagy munkában számítunk a csapatmúzeumok hagyományfeltáró munkájára és nyug­díjas tisztjeink visszaemlékezéseire is. — S végül egy személyes jellegű kérdés: dr. Liptai Ervin, a hadtu­dományok kandidátusa folytatja a 19-es Vörös Hadsereg történetének kutatását? — Igen, folytatom, bár nem olyan in­tenzitással, mint a korábbi években. Hiányérzetem azonban nincs, hisz mint tudományszervezőnek irányítanom kell a különböző korok hadtörténetének kuta­tását, és meggyőződésem, hogy ez is tör­ténészi alkotó tevékenység. Egyébként egyes fejezetek szervezőjeként is tevéke­nyen részt veszek a befejezés előtt álló hadtörténeti kézikönyvek megírásánál. A jövőben többet kell tennünk a politikai nevelő munkában a történelmi tudat for­málásáért, s ebben a hadtörténészeknek példamutatóan részt kell venniök. KACSÓ LAJOS Térkép a magyar antifasisztáknak nyugat­európai országokban vívott harcairól Fotó: MÁRKUS ANDRÁS és archív

Next