Néphadsereg, 1982. január-június (35. évfolyam, 1-26. szám)

1982-04-03 / 14. szám

S. K. Holopov Ballada a gellérthegyi emlékműről ... Valahányszor ellátogatok Bu­­­dapestre, mindig felme­gyek a Gellérthegyre. Talán a háborús emlékek vonzanak ide? Erről az uralko­dó magaslatról tüzeltek a né­metek Pestre, a Citadella rop­pant falai mögül védekeztek, ami­kor a harcok Budára is átterjed­tek. Vagy talán gyönyörködni szeretnék — mint a turisták — a városnak a hegyről kitárul­kozó látképében, a Dunán át­ívelő, szépséges hidakban? Igen, szívesen sétálok a Ci­tadellán, kopogtatom öklömmel a három méter vastag falat, s ezerszer is elcsodálkozom azon, hogyan tudták katonáink ilyen rövid összecsapás során meg­semmisíteni a fasiszta helyőr­séget. Szívesen üldögélek is itt és nézem Pestet meg a Dunát. Elsősorban — úgy gondolom — a szobor vonz a Gellérthegy­re: a Felszabadulási Emlékmű, Kisfaludi Strobl Zsigmond szobrász csodálatos alkotása. Emlékeznek rá?... Magas ta­lapzaton álló nőalak a béke pálmaágát emeli a feje fölé. Alatta pedig egy szovjet katona áll, zászlóval a kezében. Valami jelképes van abban, hogy ez az emlékmű a Citadella mellett emelkedik, amelyet Fe­renc József építtetett, s ahon­nan a forradalomtól megijedt uralkodó a dacos magyarokat engedelmességre próbálta szo­rítani. B­udapest ma nem a Gellért­hegyről meredező ágyú­­csövekkel fogadja vendégeit, hanem a béke magasra emelt pálmaágával. 1965 áprilisában, egy szovjet háborús veterán küldöttséggel Budapestre érkeztem, Magyar­­ország felszabadulása 20. évfor­dulójának ünnepségeire. A második vagy harmadik napon észrevettem, hogy egyik veteránunk — Vaszilij Mihajlo­­vics Golovcov — olykor el-el­­tűnik, hol egyedül megy el, hol pedig érte jönnek autón. Kora reggel pedig,, még a reg­geli előtt, Golovcovot újság­írók körében láttam a szálloda halljában: interjút készítettek vele az újságírók és a rádió, filmezte a televízió , hol úttö­rőcsoporttal, hol pedig idős em­berek társaságában. Megtudakoltam, mi okozza ezt a nagy figyelmet iránta. Kiderült, hogy Golovcovot már sok év óta várták Magyar­­országra!... Hiszen Kisfaludi Stróbl Zsigmond róla mintázta a szovjet katona alakját a Fel­­szabadulási Emlékműhöz. Golovcov felkutatása, mint mondják, különös történet. A szobrász emlékezett a ke­reszt­nevére, de a vezetéknevét el­felejtette. Ráadásul valaki azt mondta, hogy Vaszilij főhadna­gyi rangban szolgált. A szovjet rádió felhívásaira: „Jelentkez­zék az a Vaszilij nevű főhad­nagy, aki Budapesten harcolt” — 30-an is válaszoltak, de — sajnos — nem volt közöttük, aki a szobrásznak modellt állt. A „bronzkatona” Golovcov közle­gény volt. E­gymás mellett laktunk Go­­lovcovval a szállóiban. Egy szabad esténkén bementem hozzá. Fáradtnak látszott. Kide­rült hogy éppen az imént tá­voztak tőle az ifjúsági lap tu­dósítói. Amikor előhúztam jegyzetfü­zetemet Golovcov szemrehá­nyóan nézett rám. Mégis ba­rátságosan elbeszélgettünk. Vaszilij Mihajlovics az ivano­­vói területről származott. Pa­mutfonó kombinátban dolgozott Tyejkovo városiban. Sohasem halottam: Tyej­kö­véről. De Golovcov elbeszélése nyomán igen világosan elkép­zeltem: kertek lombjai közepet­te megbúvó csendes városka. Milyen utat járt végig Golov­cov mint katona a legutóbbi há­borúban ? Verekedett a Volga és a Don mellett, a Baltikumban és a Du­nánál. Az az alakulat, amelyben szol­gált, a háború után egy ideig Budapesten állomásozott. Itt ta­lálkozott vele Kisfaludi Stróbl Zsigmond. Figyelmesen szemügyre ve­szem Golovcovot. Igen, ennek az embernek a vonásai minden bi­zonnyal megfogták a szobrászt. Egyszerű arc, nyílt tekintetéből és egész magatartásából áradó roppant szerénysége, s legin­kább talán nyugodt magabiz­tossága — olyan emberre val­lottak, aki egyformán jól tud harcolni és dolgozni. Azután az ablakra emeltem tekintetemet. Messze, Budán, a Gellérthegy fölött a kivilágí­tott nőalak szinte lebegett, ke­zében a pálmaággal.. „Kíváncsi vagyok, kiről mintázta a szob­rász? ... Milyen ember lehet ez a nő? ...” — tűnődtem. Kár, hogy másnap elutaztunk Budapestről. N­égy esztendő múlva, 1969 márciusában, megint elju­tottam Magyarországra. Hideg és esős március volt, országszer­te akkor ünnepelték a Magyar Tanácsköztársaság kikiáltásá­nak 50. évfordulóját. Delegációnk tagjai különböző magyar városokat kerestek fel. Én azok közé kerültem, akik északnyugatra utaztak, Győr­be és Sopronba. Sok felejthetet­len élményem volt ezen az úton. Találkoztunk a forradalmi harcok veteránjaival, az inter­nacionalista harcosokkal — so­kan közülük a polgárháború éveiben a szovjethatalomért nálunk Oroszországban, azután pedig a Tanácsköztársaságért otthon, Magyarországon küzdöt­tek. Megkoszorúztuk Szamuely Ti­bornak, a Magyar Tanácsköz­társaság egyik szervezőjének emlékművét. Senki sem titkolta könnyeit, amikor az elesett hő­sökre emlékeztünk. Győrből Soproniba vitt az utunk. Itt meglátogattuk a sza­natóriumot. Amikor végigmentünk a kór­házi épülettömb folyosóján, a röntgenszobából egy fehér kö­penyes, sudár termetű, szép nő lépett ki. Természetesen vala­mennyien felfigyeltünk rá. A nő felénk jött, s amikor meghallotta az orosz beszédet, odaugrott és megölelte küldött­ségünk nőtagjait. A főorvos sietve közölte: — Turánszky Erzsébet, a röntgentechnikusunk. Róla min­tázta Kisfaludy Stróbl a pálma­ágat tartó nő alakját... Most a mi asszonyaink ölel­gették sorra Turánszky Erzsé­betet. Megismerték. Így ismer­kedtem meg vele én is, várat­lanul. K­ésőbb, amikor küldött­ tár­saim a kezel­őh­elyiségeket tekintették meg, leültettem a röntgentechnikust egy padra az ablakhoz, és rövid interjút ké­szítettem vele. A mi Vlasszilij Golovcovunk munkáscsalád sarja és maga is munkás volt, Turánszky Erzsé­bet pedig parasztlány. Sokgyer­mekes családból való, korán megismerte a szükséget és a bajt. Sokat szenvedett azokban az években, amikor a fasiszták voltak az urak az országban — többször is Németországba akarták hurcolni barátnőivel együtt, munkára. Az 1956-os el­lenforradalom napjaiban is sok viszontagságban volt része. Nem bocsátották meg neki, hogy modellt állt Kisfaludy Stróbl Zsigmondnak, akinek a neve szintén gyűlöletes volt egyesek számára. A fasiszta söpredék üldözte Erzsébetet, megfenyegették. — Engem kővel dobáltak, többre egyelőre nem szánták el magukat, de bronz hasonmá­somra már hurkot vetettek, megpróbálták lerántani a tal­pazatról — mondja lágy zengésű hangján Turánszky Erzsébet. — De nem futotta az erejük­ből! ... Én ott óriás vagyok, ti­zenhárom méter magas. A bronz Erzsébet szilárdan áll a lábán! — nevet. — Akárcsak az élő Erzsébet, ugye? — kérdezem. Igen, ez igaz, ő nem csüggedt s igyekezett minden eszközzel védelmezni a népi hatalmat, amely képzettséget és munkát adott neki — a régi Magyar­­országon ugyanis mindezt nem tudta volna ilyen egyszerűen megszerezni egy parasztlány! Tudta, várta, hitte, hogy ebben a nehéz órában is hazája se­gítségére sietnek a szovjet em­berek. — Olyanok, mint Vaszilij Go­lovcov közlegény — mondja. — Ő ott áll az emlékmű lábánál, zászlóval és géppisztollyal, em­lékszik? — Igen, emlékszem. Ráadá­sul Golovcovot személyesen is­merem — válaszolok. — Vele is véletlenül hozott össze a sors. Turánszky Erzsébet története hallatán megint Kisfaludi Stróbl Zsigmondra gondoltam: „Milyen kitűnő érzéke volt en­nek a szobrásznak, hogy em­lékműve másik alakjához is ennyire megfelelő modellt vá­lasztott, nemcsak külső adottsá­gai, hanem emberi tulajdonsá­gai alapján is. Most már csak az van hátra, hogy a művész­szel is megismerkedjem. Erre, remélem, majd egy újabb ma­gyarországi út alkalmával sort kerítek.” M­ásnap visszatértünk Buda­pestre. A nagyszabású parlamenti fo­gadásnak, amely késő estig el­húzódott, már a közepe felé jár­tunk, amikor tolmácsom odavitt a művelődésügyi miniszterhez, hogy bemutasson neki. Ilku Pál nagyon kedves volt, megkérdezte, szükségem van-e valamilyen segítségre, nem akarok-e még elutazni valahová az országban. Beszélgetés közben odalépett hozzánk egy középmagas, idős férfi, pohárral a kezében. Az ismeretlen kitűnő hangulatban volt, derűs mosollyal köszöntöt­te a minisztert az ünnep alkal­mából, Oku Pál megköszönte és be­mutatott bennünket egymás­nak. Az ismeretlen,... Kisfaludi Strobl Zsigmond volt. Én természetesen különleges érdeklődéssel figyeltem a szob­rászt. Nemcsak azért, mert a sors ilyen véletlenül összehozott vele. Igen tiszteletre méltó ko­ra ellenére, energikus, erős em­bernek látszott. Hiszen a hatal­mas Felszabadulási Emlékmű megmintázása­­ erős embert kíván. Odajött a pincér a borospo­harakkal teli tálcával. Mi is le­vettünk egy-egy poharat. Kisfaludi Stróbl Leningádra mondott tósztot. Én pedig megköszöntem szí­vélyes szavai­t, elragadtatással szóltam a gellérthegyi emlék­műről és sikert kívántam új munkáihoz. Ittunk egy keveset a borból. — Új munkám: Petőfi Sándor szobra. A költő! A katona! Rég­óta izgat az alak, már nem elő­ször fogok neki. — Kisfaludi Stróbl Zsigmond hirtelen meg­fogta a könyökömet és megin­­dultan mondta: — Bizony, Le­ningrad, Leningrád!... Tudja-e, hogy az egyik régi és szintén kedvelt művem, az „Íjász” önöknél van az Ermitázsban ... Ha alkalmasint ott jár, nézze meg... K­isfaludi Stróbl „Íjász”-a az Ermittázs udvarán áll, ki­feszíti íjának húrját és a szá­munkra láthatatlan célt fürké­szi a palota áttört kapuján ke­resztül. Gellért György fordítása A szobor alkotója: Kisfaludi Strobl Zsigmond A katona alakja: Vaszilij Mihajlovics Golovcov, a nőalak: Turánszky Erzsébet o

Next