Néphadsereg, 1983. július-december (36. évfolyam, 27-51. szám)

1983-08-13 / 33. szám

Takáts Sándor, a török hó­doltság kori magyar história szorgos kutatója azt írja a magyar gyalogság kialakulásáról szóló jeles munkájában, hogy még a 17. Szá­zad közepén is sok magyar város­ban szigorú büntetés terhe mellett tiltották a „hajdú módra való huj­­togatást”, a „huj, huj, rá!” hajdú csatakiáltás használatát. Ez az el­nyújtott, félelmetes, farkasüvöltés­­hez hasonló hangzású harci kiáltás persze nemcsak a jámbor városla­kókban keltett riadalmat, hanem a Magyarországot ez időben keresz­­tül-kasul járó idegen katonákban is, mindenekelőtt az „egy igaz hit” oszmán harcosaiban. A 17. századi Habsburg-ellenes függetlenségi har­cok idején ugyancsak riadozva kap­ták föl a fejüket a huj­t­ogatás hal­latán a „császár vitézei”, a német, a vallon és egyéb nyugati zsoldos­katonák is. A hujtogatást ugyanis a legtöbb esetben azonnal követte a félelmetes hajdúlegények rajta­ütése, amit kevesen úsztak meg él­ve a megtámadottak közül! Lesből az ellenségre Egy „hajdúles” általában így zaj­lott le: Az indulás csaknem mindig éj­szaka történt. A magyar végvárak vagy a rideg hajdúszállások kato­nái a legnagyobb csöndben keltek útra.­­Nappal többnyire az erdőkben vagy a nádasokban rejtőztek, s csu­pán éjszaka szálltak megint nye­regbe. A sereg előtt a csatavezető hadnagy járt, a hátul vonulókat a „sereghajtó” igazgatta. A cél közelébe érkezve, számuk­ra előnyös helyen „beálltak a les­be”. A leshelyet általában az utak mentén foglalták el, ott, ahol az ellenséges csapatok vonulni szok­tak. Miután elfoglalták a leshelyet, az ellenséget a rejtekhely közelébe csalták. E feladat a martalékra há­rult. Néha csupán két-három, más­kor viszont 15—20 „próbált katona” — vagyis harcképzett lovashajdú — volt a martalék. A feladatot álta­lában úgy hajtották végre, hogy a közeledő ellenségbe „bele-belekap­­dostak”, majd futást színlelve a „derékles” elé csalták őket. Ekkor egyszerre szólalt meg a tárogató, a síp, megperdültek a dobok, és minden oldalról fölhangzott az oly félelmetes csatakiáltás: „Huj, huj, rá!” A meglepett ellenség sorai ilyen­kor többnyire fölbomlottak. A meg­támadottak menekülni kezdtek, de ez nemigen járt sikerrel. A hajdúk ugyanis minden oldalról körülfog­ták őket, és az ilyen halálos gyűrű­ből kevesen menekültek élve! Őrjöngő „szörnyetegek” A magyar országgyűlési rendek több törvényt is hoztak a „három­nál is a­lábbvaló, bitang hajdúk” kiirtására, de nem sok sikerrel. Részben azért nem, mert a­­Habs­­burg-kormányzat védte a török el­leni harcban oly hasznos katoná­kat, másrészt pedig az ugyancsak megsokasodott hajdúseregekkel szemben bajos lett volna fellépni a nemeseknek. Ám még a magyarországiaknál is jobban haragudtak a hajdúkra az erdélyi nemesek és polgárok, akik általában így vélekedtek róluk: „Ezeket a szörnyetegeket Erdély meg Magyarország táplálta. Ki hin­né, hogy Magyarországot és Erdélyt ezek a hajdúk, vagyis a tulajdon vérünkből fakadt, de őrjöngésük­ben rokonvér kiontására is kap­ható rablók még a töröknél, tatár­nál is kegyetlenebbül pusztítják és gyilkolják." A híres humanista, a kortárs történetíró Szamosközy István írta le ezeket a kemény, elítélő szava­kat a hajdúkról. Az a körülmény, hogy a testvérét is kóbor hajdúk ölték meg, kétségtelenül elfogulttá tette őt a hajdúkkal szemben, de nem vélekedtek másként róluk ke­nyéradó gazdáik, a császári tábor­nokok sem. „Csak a hajdúknak ad­junk zsoldot — mondotta 1604 nya­rán Belgiojoso, felső-magyarországi főkapitány — mind atyjokat, any­jukat levágathatjuk velük, ha zsold mellett szabad nyereséget is adunk nektek!” Szabadságunk bajnokai A császári tábornokok azonban ezúttal elszámították magukat. Nem sok időnek kellett eltelnie, és már azt írták a magyar nemesek a haj­dúkról: „Régi szabadságiak bajnoki és visszaadói.” Vajon miért követ­kezett be ez a gyökeres változás 1604 októberében? A történetírás­t a felkelő Bocs­kai István, később fejedelem fenn­maradt írásaira támaszkodva — so­káig úgy tartotta, hogy Bocskai szavára felébredt a hajdúkban a „magyar szív”, s ennek nyomán váltak a magyar nemzeti és nemesi szabadság bajnokaivá, élharcosai­vá. Valójában a Habsburg-kor­­mányzattal összeütközésbe került Bocskai a kapitányoknak küldött ajándékokkal és zsoldígérettel nyer­te meg és állította a maga oldalá­ra az ellene felvonultatott hajdú­kat, akikkel azután Álmosánál ve­reséget mért a császári sereg ide­gen zsoldosokból álló részére. Az első csatlakozó hajdúkat újabb ez­rek és tízezreik követték, s ez a tö­rök elleni­­háborúban megedződött, viszonylag jó fegyverzetű hadinép azután győzelemre vitte a H­abs­­burg-ellenes felkelés ügyét. „Soha még ilyen ellenségre nem talált Basta uram” — írta a­­haj­dúkról 1605 elején egy császárpárti magyar főúr, hozzátéve még: „ha sikerülne békét kötni, talán becsü­­lete lenne ezután a nemzetnek is.” Bocskai és a fegyvert fogott ma­gyar rendek hálából a hazában leg­inkább kitűnt 10 000 hajdúvitéznek földet és nemességet adtak. Bocs­kai arra törekedett, hogy a harc­ban kitűntek abban a hazában, amelyért hősiesen harcoltak, „fő tiszteletet és szabadságot” nyerje­nek. A dicsőség tetőpontján Bocskai telepítései és nemesítései — a családtagokkal együtt —mint­egy 50 000 ember sorsát rendezték, ám még mindig­­maradt mintegy 30 000 olyan hajdúkatona — a hoz­zájuk tartozó családtagokkal­­—, akiknek a problémája megoldatlan maradt. Ők az ifjú Báthory Gábor erdélyi fejedelemben — az egysze­rű emberek által rajongva szere­tett „Gábris vitéz”-ben — találták meg pártfogójukat. Ez a nagy te­hetségű, de ellenfelei által oly sok rágalommal illetett történelmi sze­mélyiség rövid uralkodása alatt több hajdút telepített le a Várad környéki Partiumban, mint Bocs­kai István, ám ennek ellen­ére sem tudta a hajdúkérdést véglegesen rendezni. Többek között azért­­­em, mert a letelepített hajdúik sem vol­tak elégedettek a helyzetükkel, s mert a paraszti munkához nem fűlt a foga a gyermekkoruktól fog­va katonáskodóknak. Ezért még a letelepítettek is csak az alkalmat várták, hogy háborúskodjanak, ami a vitézi életen túl többnyire gazdag zsákmánnyal is kecsegtetett. A keleti országrészben csoporto­san fel-alá­­Vonulgató, időnként fel­lázadó hajdúkat Báthory Gábor fe­jedelem hadakozásaiban alkalmaz­ták, de az igazi „nagy nap” akkor virradt fel rájuk, amikor Báthory utóda, Bethlen Gábor erdélyi feje­delem 1619-ben bekapcsolódott a Habsburg-ellenes hatalmak oldalán az első nagy, összeurópai méretű küzdelembe, a harmincéves háború­ba. A legújabb kutatások bizonyítot­ták, hogy Bethlen Gábor hadsere­gének túlnyomó részét — nemegy­szer több mint 80 százalékát — kü­lönféle hajdúkatonák, végváriak, szabadhajdúk és magánföldesúri hajdúk alkották. Tehát a katonai sikerek döntő mértékben a hajdúk érdemei. Maga a fejedelem is így biztatta a Habsburgok ellen küzdő cseh—morva szövetségeseit: „Vala­ki mellett ez magyar had, isten után a győzedelem bizony amellett leszen, melyet immár maguk ex­­periálhattak (tapasztalhattak)”. A túlerővel szemben a szövetsé­geseken Bethlen hajdúserege sem segíthetett, de ez a had úgy küz­dötte végig a harmincéves háború első két szakaszát, hogy soha nem szenvedett nagyobb vereséget még az erősebb ellenségtől sem. Sőt, hajdúkatonák fegyverei oltották ki az életét a császári hadsereg két leghíresebb hadvezérének, Dam­pierre tábornoknak és a csetieken győzedelmeskedő Buquot tábornok­­nak. „Üstökvonás” a szultánnal A hajdúdicsőség szép példáját ad­ták azok a katonák is, akik 1636- ban I. Rákóczi György erdélyi fe­jedelem trónját védték meg a szultán harcosaival szemben. Arany János, aki­­maga is egy Rá­kóczi általi „megnemesített”­­hajdú­­kat­ónénak volt a leszármazottja, így énekelte meg a nagyszalontai hajdúdiadalt: „Merre jussunk, hogy kijussunk? ! Földön is kard, vízben is kard! / Allah! Allah! már fejünkre / Ég­ből szórja le a magyart! / Ekkor aztán: rajta­ vágni / Mint a vetést egymásután, / Szigetenkint és egyenkint, / Győr és az öt kapi­tány. / Holtig ezért őket Rákóczi becsülte, / Böjttel, imádsággal ez napot megülte, / Hogy megerősítsék ingadozó székét, / S köthető szul­tánnal becsületes békét.” De hogyan hozhatott volna meg­nyugvást a békeszerződés, míg a török bent ült az országban? Erre maga a költő így felel: „De békeidőben sem vala ottan béke: / Töröké volt Láppá, sőt Gyu­la vidéke, / S hogy el ne rabolja szpáhi, prédarántó, / Kardosán kö­vette az ekét a szántó." A 17. század második fele török- és Habsburg-ellenes harcok zajától volt hangos. S noha a hajdúdicső­ség erre az időre már kezdett alább­­szállni, a hajdúkatonák kivették ré­szüket mind a­­két ellenség ellen folytatott küzdelmekből, így az 1664-es vasvári békével záruló tö­rök elleni küzdelemből, az 1670-től 1697-ig húzódó kuruc háborúból, to­vábbá a török­­kiűzésével végződő 1683-tól 1699-ig tartó visszafoglaló háborúból is. NAGY LÁSZLÓ Hajdúnánás címerrajza lovas hajdú Táncoló hajdúk a tábori bormérés előtt Bocskai István hajdúi élén 1605-ben (egykori metszet) Eörsy Péter hajdúkapitány emlékműve

Next