Népi Ellenőrzés, 1988 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1988-06-01 / 6. szám

VÁLLALKOZÁS A kisszervezeteik a népi ellenőrzés gya­­o­r­lat­á­ba­n A kisvállalkozási formák létrehozásának indokai közis­mertek:­­ a „nagy szervezeti formában drágán vagy gazdaságtala­nul megvalósítható tevékenységek végzésére alkalmasab­bak a kisüzemek, a rugalmasan szervezhető kisvállalko­zási formák; — a termelésben, szolgáltatásban az érdekeltség sokkal köz­vetlenebbül teremthető meg, ezáltal a résztvevők szemé­lyi érdekeltsége azonnal megteremthető; — a viszonylag kis eszközigény és az alacsony általános költ­ségek eleve olcsóbbá teszik az adott tevékenységet; — a széles körben hiányzó kisüzemek pótlására, egyes terü­leteken a termékváltás gyors és rugalmas elősegítésére a kisszervezetek méreteiknél fogva eleve alkalmasabbak.” Megalakultak és rendkívül dinamikusan gyarapodtak számban és gazdasági teljesít­ményben az ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoportok, a vállalati gazdasági munkakö­zösségek, a magánszemélyek ál­tal létrehozott gazdasági mun­kaközösségek. A szakirodalom, a statisztikai megfigyelés szűkebb értelemben ezeket nevezi kis­vállalkozásnak vagy kisszerve­zetnek. A szövetkezeti szektor­hoz való tartozása miatt a kis­szövetkezeti gazdálkodási for­mát általában nem sorolják a kisszervezetekhez, bár ez inga­dozó. A kisszövetkezetek jogi személyek, míg az előbbiek nem azok. A szempontokat mérlegel­ve — valamint a népi ellenőrzés gyakorlatát is figyelembe véve — a kisszövetkezeteket a kis­szervezetek közé sorolhatjuk, amit az is alátámaszt, hogy szá­mos kisszövetkezetnek van szakcsoportja is. A kisvállalkozások száma 1985 végéig minden képzeletet túlszárnyalóan növekedett. En­nek illusztrálására álljon itt né­hány számadat (forrás: Statisz­tikai Évkönyv 1986): Egyes kisvállalkozási formák száma Ipari és szolgáltató Év szövetkezeti VGMK GMK szakcsop. A fejlődés mellékzöngéje, hogy a magántőke bevonása a vártnál kisebb arányú volt, mi­vel a magyar társadalomnak a vállalkozások iránti bizalma nem teljesedett ki. Jellemző mó­don az irányító szervek minden évben egyszerre alkalmazták az ösztönző és megszorító intézke­déseket. A társadalom megíté­lése megoszlott abban a tekin­tetben, hogy a bennük részt ve­vők magasabb jövedelemszerzé­se irritáló-e vagy sem, a kisszer­vezetek az eredeti célkitűzések­nek megfelelően tevékenyked­nek-e vagy sem, minek legyen nagyobb becsülete: a főmunka­idő jobb (és jobban fizetett) ki­használásának, avagy a többlet­munkavégzésnek, illetve a vál­lalkozási készségnek. Mindennél beszédesebbek azok az adatok, amelyek bemu­tatják, hogy e kisvállalkozások döntő része mellékfoglalkozású vállalkozásként jött létre, és ma is így funkcionál. (Lásd a lenti táblázatot!) E kisvállalkozások árbevétele 1986-ban gazdálkodási formán­ként a 17 milliárd Ft körül moz­gott (szakcsoportok: 16,3, vgmk-k: 16.9, gmk-k: 17,7 milliárd Ft). Az ebből származó átlagos havi kereset vagy jöve­delem a közhiedelemmel ellen­tétben elég szerény (ami termé­szetesen nem zárja ki a tapasz­talatból is ismert, magasan az átlag feletti jövedelmeket). 1986-ban a szakcsoportokban el­ért havi átlagkeresetek 4488 Ft, a vgmk-tagok átlagjövedelme 3148 Ft volt. 1987-ben az APEH adataiból idézhetünk: a jövedel­mi adatok szinte megegyeznek az előző évivel. (Figyelembe kell venni azt a körülményt is, hogy nagy különbségek vannak a főfoglalkozású és mellékfog­lalkozású tagok és alkalmazot­tak havi keresetei között). 1987-ben a nem jogi szemé­lyiségű kisvállalkozások száma 5 százalékkal csökkent a meg­előző évhez képest, míg a tagok száma 8 százalékkal esett visz­­sza. Az 1988. évi első jelzések is további csökkenésről szólnak. A foglalkoztatottak számának alakulása a kisvállalkozásokban (ezer főben) 3 1984 2327 17765 7346 1635 2613 20265 9312 1986 2758 21527 10920 Ipari és szolgált. Vgmk Gmk szöv.-i szakcsop. (mind mel- Év lékfogl.) összesen ebből összesen összesen ebből főállású főállású 1984 81,8 27.9 200,6 48,1 14.0 1985 93,4 31.1 241,7 60,5 18.1 1986 102,1 29,2 268,4 72,3 21,8

Next