Népi Ellenőrzés, 1989 (31. évfolyam, 1-11. szám)

1989-01-01 / 1. szám

Az esztendő fordulóján ilyenkor szokásos az eredmények és a teen­dők átgondolása: mit tettünk 1988-ban, milyen reményekkel tekinthetünk az új év elé, milyen feladatokat vállalunk együtt népi ellenőreink több tízezres táborával?­ligha lehetséges olyan tükröt elénk állítani, amely teljes egészében áttekinti a 164 vá­lasztott nek, a 20 ezer foglalkoztatott és aktív népi ellenőr többezer helyi, területi és országos vizsgálatát. Tízezernyi a szakmailag megalapo­zott realizáló ajánlat, javaslat, és további sok száz szankcionálási kezdeményezés kerülne a mérlegbe, s mindezeknek a társadalom- és gaz­daságpolitikai folyamatokra gyakorolt hatása. A „gyorsmérleg” azt azonban lehetővé teszi, hogy reflektorfénybe állítsuk példaszerűen a körülöt­tünk végbemenő társadalmi és gazdasági mozgá­sokat, változásokat. A strukturális megújulás, a versenyképesség javítása — amelyek a lakossági ellátást, az élet­­színvonal alakulását is meghatározzák — nehe­zen halad előre, s ami a lényeges, e közismert jelenség mögött meghúzódó okok szövevényes hálózatára is fényt derítettek például a talál­mányok és újítások hasznosításába minőségi kö­vetelmények érvényesítése, az erőforrások vál­lalaton belüli hasznosulása stb. körében mozgó ellenőrzések.­­A lakosság életvitelét, az infrastrukturális el­látottságot érintő ellenőrzések (ezek sorában pél­dául a tanácsok szociálpolitikai gyakorlata, a közérzetjavító intézkedések helyi eredményei, a gyógyszerellátás, a fogászati ellátás ellenőrzései stb.) rámutattak arra, hogy a lakosság életfelté­telei érzékelhetően romló irányzatúak. Megjele­nik a létbizonytalanság, a munkanélküliség, s a társadalom egyes rétegeiben a szociális helyzet már-már kritikussá válik. Így van ez annak dacára is, ha a helyi erőfe­szítések sokszor kedvezően hatnak az állampol­gárok közérzetére. Meghatározók mégis a hatá­sukban az előbbieket nagyságrendekkel megha­ladó olyan tényezők, mint az életszínvonal csök­kenése, az infláció, a gazdasági helyzet determi­nálta bizonytalanság, a létbiztonság féltése, az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe kerültek számának növekedése, a szociálpolitika gyakorla­tának korszerűtlensége és működési zavarai, társadalmi és gazdasági folyamatok kéz­bentartása, az ellentmondások lépésről lé­pésre való visszaszorítása és így a kibontakozás­hoz szükséges feltételek megteremtése a gazda­sági vezénylés többirányú erőfeszítéseit, válto­zatos eszközeit és módszereit igényli. A feszült­ségek, de egyben oldásuk egyik csomópontja az állami költségvetésben ragadható meg. A KNEB tavaly is véleményezte a zárszámadást, vala­mint az idei állami költségvetésről szóló tör­vényjavaslatot is. Ebben rámutatott arra, hogy a támogatások indokolt csökkentésének hatásaira a fogyasztói árak tovább emelkednek. A kiala­kulatlan piaci viszonyok, a hatékonyságjavítás kényszerének elégtelensége miatt következik be az áremelkedés, amely azonban a társadalmilag éppen hogy elviselhető infláció korlátjába ütkö­zik. Ez viszont a támogatások egyébként szüksé­ges visszafogásának szab korlátokat. A valós pia­ci verseny hiányait, a szükséges aktív áru- és pénzviszonyok még meglévő „fehér foltjait”, a — sok tekintetben — ezekből levezethető, a mo­nopolhelyzetekből, a gazdasági etika hiányából is adódó visszaéléseket, jogsértéseket az erre hi­vatott jogi szankcionáló rendszer — mutatott rá egyik tavalyi ellenőrzésünk — önmagában alig­ha szüntetheti meg.­­-H­ogyan tovább? Idén milyen irányú és tar­talmú vizsgálatokat terveznek bizottsá­gaink? Választ keresünk például arra, hogy miként hat a termelési szerkezetváltás a munkaerő-át­csoportosulásra, s milyenek e kapcsolatok gazdál­kodási, valamint szociális hatásai, vagy az agrár­külkereskedelem szervezeti rendjének módosítása a külpiaci lehetőségeket miként befolyásolja. De említhető még, hogy az ipar- és településfejlesz­tés tekintettel van-e a mezőgazdaságilag jól hasz­nosítható földek védelmére? A lakossági életkö­rülményeket érintő ellenőrzések — főleg a me­gyékben és városokban, többek között a középis­kolai oktatás feltételeivel, a diákszociális ellátás­sal, a gyermek- és ifjúságvédelemmel, az idős­korúak helyzetével stb. foglalkoznak. Feltehetően széles körű érdeklődésre tart számot annak a megválaszolása, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellen­őrző Hivatal, a megyei, a fővárosi adó- és ellen­őrzési igazgatóságok, valamint az adófelügyelősé­gek hogyan látják el a törvényben és a jogsza­bályokban előírt feladataikat. E néhány példa érzékelteti vizsgálataink sok­rétűségét, s ha hozzátesszük, hogy területi és he­lyi bizottságaink rendkívül sokféle, a gazdasági építőmunka és a lakosság életkörülményeit érin­tő helyi témákat ugyancsak megvizsgálnak, szembetűnő a korábban súlypontot képező gaz­daságpolitikai jellegű vizsgálatoktól az igen erő­teljes eltolódás a társadalompolitikai, a szociá­lis, az egészségügyi, a kommunális tartalmú vizsgálatok irányában. A tervezett vizsgálatok gyakorisága alapján a KNEB érintett főosztá­lyai által koordinálható (több megyei web rész­vételével) ellenőrzések sorából említhetők pél­dául a lakossági szolgáltatások, az iskolai test­nevelés, a műemlékvédelem, illetőleg a közgyűj­temények védelme, a zöldség- és gyümölcsellá­tás, valamint a hulladékok hasznosításának té­mái.

Next