Népiskolai Tanügy, 1879 (9. évfolyam, 1-24. szám)

1879-07-01 / 13. szám

146 kiek, — annyi épérzékűt részesítettek s részesíte­nek maiglan is. Az államtól, hogy ily intézeteket állítson az or­szág különböző pontjain, jelen körülmények között nem várhatjuk. Hiszen egyébkint alig állna a többi kultúrállamok siketnéma-tanügye is oly pompásan, ha mindenütt az államra vártak volna e tekintet­ben ; csoportosult azonban kerületenkint s városon­­kint egyes emberbarátok kezdeményezésére a kö­zönség, s alakultak egyletek a czélból, hogy a con­­tinensen létező siketnémák vagy pedig vakok ne nőjenek fel barmokként s ne legyen életök puszta vegetatio, mert igy csak épérzékű embertársaik ter­hére volnának, hanem hogy nekik is kijusson az őket jogosan megillető szellemi táplálék, mint olya­noknak, kik hasonlóg Isten képmásai s akik a rá­­juk fordított nevelés tőkéjét szintúgy kamatoztatni képesek bizonyos körben s korlátok között, mint halló embertársaik. Jelesen pedig hazánk nmb­. ér­sekei vannak oly helyzetben, akik p. székhelyökön létező tanítóképezdéik mellett állíthatnának egyelőre egy egyosztályú siketnéma-isko­­l­á­t. Anyagi áldozattal, természetes, hogy járna az ügy, de nem oly nagymérvű befektetésekkel, milyenek egy 50—100 növendéket befogadni ké­pes zárt intézet felállítása szükségesne. Alig pár száz forintot kellene számításba venni az illető szak­tanár fizetésén felül, éspedig olyan egy-két növen­dék tartására, akik teljesen szegény szülőktől szár­mazván, tartásdíjt fizetni képtelenek volnának. Természetesen, ebbe az iskolába csak minden 2-ik vagy 3-ik évben lehetne új növendékeket föl­venni, amennyiben annyira mégsem vehetné ez úgy igénybe a nm. főpapság áldozatkészségét, hogy a külföld szakembereinek kívánalmaival párhuzamban 6—8 éves tanfolyamot számítva, 6—8 évig tartó s teljes kiképzést nyújtó szakiskolák állítására áldoz­zanak egyrészt, és másrészt annyi magyar szakférfi sem áll rendelkezésünkre, hogy e dolog ily mérvű megindítására csak gondolhatnánk is. Ha azonban valamely egyházmegye lelkes főpásztorának kezde­ményezésére megnyílnék egy ily szakiskola, nem kellene a környék közönségének nagylelkűségét mással, mint az egy-két év alatt is felmutatható eredmén­nyel fölkelteni, mely már maga elég, sőt leghathatósabb eszköz arra lelkesíteni a közönséget, hogy az izgalmas szamaritánus példája minél szé­lesebb körében találjon követésre, és az érdeklődés fokozódásával, valamint a jótékony fillérek szaporul­tával, úgyszintén egy két pót-tanerő képezésével, szaporíthatnának évről-évre az osztályok is. De honnan s miként volna nyerhető ama szak­tanár, aki az új csemetét, a siketnémák tanmódját valamelyik érseki képezdébe átültetné s azt gyakor­latilag is felmutatná a képezdészeknek a fönnérin­tett siketnéma- iskolában. — fogja kérdezni a t. olvasó ? Ennek különféle módját lehet találni. Szósza­­porítás elkerülése végett adjuk azonban a szerintünk legegyszerűbbet. Tudvalevőleg csak az államnak vannak Budapesten a vak,­ s Váczon a siketnéma­­oktatáshoz értő szaktanárai. A váczi siketnéma­­intézet maga képezi pót­tanerőit a két évig tartó ösztöndíjas tanárgyakornoki időszak alatt, mely szakmára való átlépéshez képezde végzettség szüksé­geltetik, mi természetszerű is, mert az átalános ne­­veléstani ismeretekre építheti aztán, mint alapra az illető e speciális tanításmód elméletét s gyakorla­tát. Ajánlatosnak tartanák tehát p. ezen módját a szakképzésnek egyszersmind a felekezeti képezdék­­nél is mintául venni. Mert hiszen még egyszerűbb volna a nm. főpapoknak képezdéiknél egy ilyen tanszéket alapítva pályázatot nyitni, vagy még egy­szerűbben meghívni egy, szakmájában tapasztalt ta­nárt ez állásra, aki az egészet szervezné s a már érintett teendőket végezné. Csakhogy ez aligha volna lehetséges, amennyiben a tanerőknek, főkép a jövőt tekintve, szűkében vagyunk. Képeztessék azonban 2 évig egy e szakma iránt hajlammal bíró, képezdét végzett egyén a vá­czi intézetben, aki aztán, visszatérvén az intézetben is kiállott szakvizsga után képezdéjéhez, ott nem­csak az említett siketnéma-osztályt vezetné, hanem a tanmódot a képezde növendékeivel is megismer­tetné s így egyúttal növelné a szakismerők számát hazánkban. Tegyük fel mármost, hogy valaki ez irányban való ázsiai állapotunkat egy lépéssel a haladás lép­csőjéhez segíteni szándékoznék, még volna egy le­küzdendő akadály ezen tanszék felállításának útjá­ban , s ez nem más , mint a képezdék mai túl­­terheltetése a legkülönfélébb tantárgyakkal, melyek mellett, tudtunkkal nincs rá eset legalább, hogy még egy új tantárgy elméletére s gyakorlatára is jusson heti óra. Hanem mindenesetre a tanfolyam egy évvel való meghosszabbítása segítne legjobban, éspedig nemcsak ezen a dolgon, hanem a képez­dék sajátos czéljainak elérésében is. *) *) T. munkatársunknak, a váczi siket-némák intézete derék tanárának, ezen felebaráti szeretettől áthatott szép indít­ványa, a közel­jövőben, fájdalom, alig fog valósulhatni. Jól látjuk mindnyájan, hogy nm. főpásztoraink mindig legelsők az elsők közt, hol a közművelődés áldozatairól van szó. De­­ az áldozatoknak is van határuk. És most egyelőre az épérzékűek számára fennálló tanítóképző-intézeteink czélszerűbb rendezése van napirenden; egyszerre sokat akarni, — nem vezet czél-

Next