Népiskolai Tanügy, 1879 (9. évfolyam, 1-24. szám)

1879-01-16 / 2. szám

Eger, január 16. 1879. 2. szám. Kilenczedik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. Előfizetési feltételek : MEGJELENIK MINDEN HÓ I-ÉN ÉS 16-ÁN. Egész évre..........................................4 írt.­­ A szerkesztő lakása és kiadóhivatal: Félévre...............................................2 Eger, érseki Ivceum, hová minden küldemény Negyedévre......................................... 1 * ; intézendő. Pályázati hirdetésért, tiz sorig , első ízben 1 frt, másod vagy harmad ízben 50—50 kr., tiz soron túl először 2 frt, azután 1 — 1 frt fizetendő, előlegesen beküldve. KAT. NÉPNEVELÉS-TANÍTÁSI LAP. B EGRI JÓEGYHÁZMEGYEI R. K. N­ÉPTAN!TÓ-EGYLET JÍÜZLÖNYE. Iskolai- és népkönyvtárak. És még: valami.­­ Megvan! Nem vesz el Árpád nemzete, ha eddig el nem veszett. Amin eddig bölcsek és tudósok, tör­vényhozók és politikusok, népboldogitók és refor­mátorok oly sokat törték fel őket, immár föl van fe­dezve, ki vagyon találva; nagy Széchenyink hires szavainak: „Magyarország nem volt, hanem lesz“ pár esztendő alatt okvetlen be kell teljesülniük. Teljesülésök és megvalósításuk titkát kitalálta, nemzetünk boldogításának fontos kérdését megol­dotta egy eddig ismeretlen próféta, aki csupa jó­akarat, csupa lángbuzgalom és ifjúi ábránd. Neve : Dolina­y Gyula, foglalkozása újságírás, vulgo , lapszerkesztés, még­pedig négyféle lap­szerkesztés! Az igaz, hogy vállalatait, azaz lapjait, ügyes tapintattal, ízléssel és bámulatos fürgeséggel tudja fentartani és­­ árulni, ajánlani fűnek-fának, leg­inkább pedig a néptanítóknak. Lapszerkesztői szán­déka és czélja azonban nem speculatio, nem nye­részkedés, amit sokszor állít, de a jó és hasznos ismeretek terjesztése a mindkét nembeli serdülő fia­talság és a nép között. E czélját dicséretes roustin­­nal iparkodik elérni ; legalább eddig megjelent lap­jaiban nem rontott, ami annál szebb tőle, mert lap­jai a tagadás és rombolás, (azaz pardon : újítás, reformálás) szellemének, a protestantismusnak szí­nezetét viselik magukon ; és mert korunkban tud­valevőleg valamennyi „felvilágosult“ újságíró em­bernek első hőstette szokott lenni a személyes Isten tagadása, a kereszténység gúnyolása és a kát. pa­pok rágalmazása. Hogy Dolinay Gyula nem követi ezen olcsó dicsőség bajnokait, s hogy nem törekszik a felfor­gatásra, nem rombol, ismételjük, ez már maga nagy érdem, noha csak negativ értékű. De többet m­on­dunk. () épit is, legalább — légvárakat. Múlt év szeptember havában meginditá „Is­kolai- és Népkönyvtár“ czimü lapját, melyben ar­­chitechnikai szakértelemmel rajzolja le kedvencz légvárának minden csinját-binját, módszertanilag ki­fejti alapításának és fölépítésének titkait, rózsaszín­nel ecseteli e légvár kulturális fontosságát, ugyan­­nyira, hogy az olvasónak önkénytelenül is eszébe jut az egyszeri falusi leány, ki egy fazék tejett vitt a fején a heti vásárra s kiszámította, hogy ő annak árából valamikor még igen-igen gazdag úri nő lesz, sok nemes úrfi fogja feleségül kérni, stb. stb. Be­­v'tatja, hogy e légvárat fölépíteni „elodázhatlanul sürgős teendője a nemzetnek.“ El is várja , az or­szággyűléstől, kormánytól, nemzettől, főleg pedig a néptanítóktól és a lelkészektől, hogy kész örömest hozzá­látnak a munkához s haladéktalanul fölépítik, már persze az ő tervezete szerint, a nagyszerű, égigérő tornyot. D. úr azonban, midőn ekképen buzdít az épít­kezésre, hasonlít a fogságból visszatért hajdani zsi­dókhoz, kik Jeruzsálem falait javítgatván, egyik ke­zükben vakoló kanál, másikban fegyver vala. Az ő kezében is van vakoló kanál (a világért sem fogom rá, hogy e kanál szabadkőművesi) és van fegyver, akarom mondani tűzgolyó, petárda, melyet iszonyú elkeseredéssel hajigál a bagolyvárak, a babonás népirodalmi termékek ponyvasátrai ellen és a „czé­­géres irodalmi hóhérokra,“ kik csíziót, Tóbiás ál­dását. Paprikajancsikat, disznóvá vált zsidót s egyéb „szent butaságot“ (! !) „disznó ízléstelenséget“ árul­nak a szegény magyar nép megrontására. Hosszadalmas czikkeiben sokfélekép variálja e tételt s keserű könyöket hullat a nép fölött, mely­ről többi közt azt is állítja, hogy „nem örületes butaságból, nem strelieni (? ! ?) együgyüségből, nem fékezhetlen szenvedélyből jár a korcsmába, de unalomból,­ minthogy nincs megtanítva a jó könyvek becsülésére.

Next