Népiskolai Tanügy, 1880 (10. évfolyam, 1-24. szám)

1880-07-01 / 13. szám

146 — Tudja-e, hogy már 1 frt 60 krom van?! Varrógépet fogok venni édesanyámnak , igen sze­retne egyet. — Mindig azon gondolkozom: mire fordítsam pénzemet, ha sokat gyűjtök? Éd­esayámnak sze­retnék valamit készíteni névnapjára. De majd az­tán kedves anyám azt hiszi, hogy őt nem szeretem úgy mint atyámat! Inkább várok még több lesz. — Kaptam Cs. S.-től 30 krt czukorra. De én azt mondtam: nem veszek én czukrot, hanem be­teszem az isk. tkpba. — Nekem azért van több pénzem, mint nő­véremnek, mert ő 10 kron czukrot vett. De én most már soha se veszek czukrot ; inkább megta­gadom magamat s beteszem pénzemet. —­ltalában a kis­lányok nem hoznak czuk­rot, csemegét az iskolába, mióta a tkrsztár fennáll , sőt vétségnek tekintik, ha valaki czukrot vesz s e tekintetben hatalmasan ellenőrzik egymást. Kez­detben arra is volt eset, hogy bepanaszoltak egy kis­lányt azért, mert czukrot vett. Ez sirva mondá: „Kérem én köhögök, és mama adott 1 krt czu­korra; ezen vettem sárga czukrot, másfélét nem,“ — s oly keservesen sirt, alig lehetett megnyug­tatni. Természetesen, kellőleg felvilágosíttattak. — Én minden reggel 2 krt kapok zsemlyére. De én ezt könnyen megtagadom magamtól, hiszen reggelit úgy tis kapok, tehát a zsemlye fölösleges volna. — Mióta gyűjtök az isk. tkrpba, sokat gondolko­zom , hová tegyem majd pénzemet ? De azt gon­dolom, legjobb lesz, ha a szegénynek adom. — Két gyermek betegsége miatt nem látogat­hatta az iskolát, tehát megtakarított krajczárjaikat társnőik által küldték el, nehogy elköltsék a jövő betéti napig. — Egyik leányka örömmel mondá, hogy most egyszerre 1­artja van a tkpziban, s kérdeztetvén, honnan szerezte e sok pénzt, így szólt : „Ede bácsi­nak verset mondtam fel, s ő nekem azt ígérte, hogy vesz egy hajas bábut, de én kértem, hogy ne ve­gyen nekem babát, hanem inkább adja ide azt a pénzt, hogy betehessem a tkrozba. így lett egy­szerre 1 frtom.“ — E héten is takarítottam 2 krt, de nem hozhattam el, mert édesanyámnak nem volt pénze s nekem irkára volt szükségem, tehát arra költöttem. — Egy úr volt vendégünk s kérdezte mamát: ki jó a gyermekek között? Édesanyám engem nevezett meg, s vendégünk 50 krt adott nekem, hogy ve­gyek rajta, amit akarok. De én azt mondtam : nem költöm el, van nekünk isk. tkpztárunk, odaviszem s beteszem. — Egy anya a többi közt így szólt: „Nem képzeli, mily jó hatással van családomra az isk. tkr sztár ! Kis leányom mint egy nevelőnő osztogatja jó tanácsait, buzdítja testvéreit a takarékosságra és oly sikerrel, hogy azok is összegyűjtik pénzöket. Magam is jobban gazdálkodom azóta.“ — Egy­­ másik anya : „Bárcsak régen felállít­­tatott volna e takarékpénztár, úgy most leányaim egész kis tőkével bírnának ! Óh a fiúknak is meg kel­lene tanulniok már kis korukban a gazdálkodást és takarékosságot!“ Az édesanyák átalában így fog­ják fel a dolgot. — Az utolsó betéti napon egyik leánykának 2 krja hiányzott a forintból. Egy másik engedel­­met kért, hogy pótolhassa a 2 krt addig, míg társ­nője visszaadhatja.­­ Az utolsó napokban tömegesen tudakozód­tak kis­lányaink : lesznek-e a szünidő alatt is be­téti napok, és tehetnek-e az isk. tkrpzba akkor is, ha már nem lesznek növendékei az iskolának? Így folytathatnék még jó darabon a gyerme­kek megfigyelésén alapuló tapasztalataink közlését, melyek mind határozottan az intézmény mellett szólanak. Ellenkező tapasztalatokat teljességgel nem tettünk. Mindössze két esetben tapasztaltunk kön­nyelműséget és talán némi hajlamot a fösvénységre bár ez máskép is, éspedig jól, magyarázható. De ezek sem az intézmény ellen bizonyítanak. Mondanunk sem kell, hogy mindkét eset további gondos fi­gyelmünk tárgyát képezi. Álljanak itt ezen ese­tek is. — De sajnálom, — mondá egy nagyobb nö­vendék a másiknak, midőn betéti­ ivét átvevé, — hogy beadtam 10 kromat , azt is inkább elnyala­­kodtam volna, mint e héten már 14-et. — Az egyik nagyobb osztály két növendéke (testvérek) e meglepő nyilatkozatot tevék : „Már mi nem nagyon szeretünk tanulni, és a jövő évben nem is járnánk az iskolába, ha takarékpénztár nem volna. De így fogunk járni, mert nagyon szeretünk takarítani.“ Az iskolai­ takarék­pénztár ellen nagy tudo­mányos aparátussal hangoztatott elméleti rossz kö­vetkezményekből, p. hogy irigységet kelt, az egyen­lőség elvét sérti, fösvénységre vezet, az ártatlan gyermekkor vidám elevenségét elfojtja, a szellemet rabbilincsbe veri, idő előtt elvéníti, a tanítói tekin­télyt rontja, a fegyelmet lazítja, az egészségre ká­ros hatással van, stb. stb. — egyetlenegy sem bi­­zonyult be igaznak. Ellenkezőleg három hó után ezen intézményt a vallás-erkölcsi képzés, szív- és jellemnemesítés hatalmas eszközének tapasztaltuk, s a szoktatás

Next