Népiskolai Tanügy, 1887 (17. évfolyam, 1-53. szám)

1887-12-03 / 49. szám

EGER, december 3. 1887. 49. szám Tizenhetedik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. EGER-, KALOCSA-, VÁCZ-, ROZSNYÓ-, SZÉKESFEHÉRVÁR-EGYHÁZMEGYEI R. K. NÉPTANÍTÓ-EGYESÜLETEK KÖZLÖNYE. KÁTOL.­I NÉPNEVELÉS-TANITÁSI HETILAP. Az előfizetési feltételek: Megjelen minden szombaton. A szerkesztő lakása és a kiadó hivatal: Eger, érseki lyceum, hová minden küldemény intézendő. Kéziratok vissza nem küldetnek. Pályázati közlésért: tiz sorig, először 1 frt, másod vagy harmadszor 50—50 kr. ; tiz soron túl először 2 frt, azután 1—1 frt fizetendő , előlegesen beküldve. (Az osztatlan népiskolai tananyag válta­­kozva­ beosztásáinak elvei. LVége.) A V. hazai történelem köréből fölvétetett a » felosztályok számára egyik évben a honalko­tás, . §z. László, a tatárjárás, N. Lajos, Hunyady­­ János, a kenyérmezei diadal, Kemény G., Zrínyi M., Buda visszavétele, Mária Terézia és Széchenyi, — *a másik évben pedig Sz. István, Imre és Má­tyás király, a mohácsi vész, Eger ostroma, Mária Terézia és Deák Ferencz. — Ki ne látna itt pár­huzamos anyagot pl. Sz. László és Sz. István, Hunyady J. és Mátyás király, Széchenyi és Deák F. fölvételében ? Hogy a számtanban mikép érvényesülhet az anyagnak az osztatlan iskola viszonyaira való tekintettel megejtett kettéválasztása, azt részletesen megtalálhatja a szives olvasó „ Számtan “-om 123. lapján, táblázat alakjában. A kettéválasztás a szám­tanban legtöbb nehézséggel jár ; az anyag lánczola­­tos összefüggése tiltakozik a nagyobb mérvű szétvá­lasztás ellen, mely ennélfogva főleg arra szorítko­zik, hogy két-kétévenkint fölváltva m­á­s-m­ás pél­dákat veszünk föl, más-más feladványokat dolgoz­tatunk ki. Mégis a felosztályokban lehet egyik év­ben a közönséges törtekre nagyobb súlyt helyezni, másik évben meg a tizedes törtekre ; lehet egyik évben egy időn át kamatszámolással foglalkoznunk, minek helyére a másik évben a társaság- és vegyí­­tésszabály léphet. Hogy e tekintetben különben még igen sok tennivaló akad, az tagadhatatlan, habár az is igaz, hogy általában éppen a számtan tanmódja van legjobban kiművelve, hogy az áll a tökéletes­ség legmagasb fokán. Tartsunk most kis irodalmi szemlét az osz­tatlan iskola tananyagának kettéválasztása tár­gyában ! Itt találom mindjárt Erdő­dinek „A törté­nettudományi tárgyak módszertana“ és „A termé­szetrajz és természettan módszertana“ cz. műveit. Ezek elseje szerint a 3. osztály külön földr. okta­tást nyer, mig a 4. 5. és 6. évfolyam egyesítve 3 váltakozó cursus alapján részesittetik földr. tanítás­ban, még pedig úgy, hogy az első cursus főleg ha­zánkat ismerteti, a 2-ik Európát, a­ 3-ik pedig az által, földiratot tárgyalja. Tanulságos azon mód, mel­lyel a történetet 3 cursusra osztja (1. nevezett mű 83. lapján). Kevésbbé szerencsés a természet­rajznak ugyanilyen fölosztása. Kehr „Praxis“-ában szintén hódol a többfelé­­választás elvének, melynek értelmében majd 2, majd még 3 cursust különböztet meg. A maga nemében kitűnő a természetrajz tanmenete. S c h umann „ Einrichtungs- u. Lehrplan d. Seminarschule zu Alfeld“ ez. művében hasonlóan hódol ezen elvnek. Történeti és természetrajzi menete tanulmányozásra igen ajánlható. Emericzy- Gyertyánffy- Kiss „A fa­lusi iskolások könyve“ is hódol eme elvnek, bár a menet nem nevezhető sikerültnek. Fölemlítem továbbá Meyer-Free „Ausführ­licher Lehrplan“ cz. művét, melyben a többfelé vá­­lasztás sajátságos módon ejtetett meg és V­o­l­k­in­e­r „Ausführl. Lehrplan der Seminarschule zu Habel­­ schwerdt“ cz. derék és kimerítő könyvét, mely e tekintetben szintén sok megszivlelésre méltó dolgot nyújt. Végre czikkiró maga „A népiskolai reálokta­tás módszertana“ cz. művének 2. kiadásában (176­­1.) ezeket mondja idevonatkozókig : Egész évre.....................................5 frt. — kr. Félévre..........................................2 „ 50 „ Negyedévre.....................................1 „ 25 „

Next