Népiskolai Tanügy, 1891 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1891-02-14 / 7. szám

EGER, február 14. 1891. 7. szám. Huszonegyedik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. EGER-, KALOCSA-, VÁCZ-, ROZSNYÓ-, SZÉKESFEHERVÁR-, BESZTERCZE­­BÁNYA-EGYHÁZMEGYEI R. K. NÉPTANÍTÓ-EGYESÜLETEK KÖZLÖNYE. KÁTOL. NÉPNEVELÉS-TANITÁSI HETILAP. Az előfizetési feltételek: Megjelen minden szombaton. Kr. A szerkesztő lakása és a kiadó hivatal : — n Eger, érs. írnevelő-int., hová min­den küldemény •50 n intézendő. Kéziratok vissza nem küldetnek. Egész évre a Ceciliával. . . 6 frt. Cecilia nélkül. . a Cecilia magában. Pályázati közlésért: tíz sorig, először 1 frt. másod vagy harmadszor 50—50 kr. ; tiz soron túl először 2 frt, azután 1—1 frt fizetendő , előlegesen bekü­ldve. (A kától, tanitók nagygyűlése. fy [UNK]* VL ? Içk. kától, tanítók tervbe vett „első“ ^i&orsz. nagygyűlésének története és a K­o­m­l­ó­s­sy-f­é­l­e mozgalom. A kától, tanitó-egyesületek országos szervez­kedése­­s történetének első korszakából az tűnt ki főleg, hogy úgy az egyesület mint a nagygyűlés létrejöttéhez egyedüli természetes út a tanító­­egyesületek társulása. E második korszak egy­részt bővebben kifejti ezen igazságot, másrészt és kiváltképen a nagygyűlés általunk sürgetett három követelményének szükségességét és törvényszerűségét tünteti föl, t. i. a) hogy országos jellegű mozga­lomban szükséges oly középpontot teremteni, mely az összes érdekelteknek nem utólagos tudomásával, hanem vagy hódolati, vagy tényleg akarati hozzá­járulásával legyen kiszemelve, fölkérve, helyben­hagyva ; b) hogy a nagygyűlés elhatározásának és szervezkedésének munkájába a katol, tanítók egye­temessége igenis bevonható és bevonandó ; c) hogy az ily üdvös és égetőn szükségesnek látszó mozga­lom érdemleges megindításához a kegyelmes főpász­torok elő­leges helybenhagyása és buzdítása nél­kül fogni, sem nem szabad, sem eredményes nem lehet. ") Nem ismeretlen előttünk a liberális ügybuzga­lomnak azon, Magyarországban már divatossá vált, minden megfontolás nélkül szájról-szájra járó szó­lama: „Ha fölülről nem mozognak, alulról kell te­vékenyeknek lennünk.“ Hát ugyan ki is látott va­laha a tábor vezérkarában oly sürgés-forgást, oly élénk mozgalmat, mint a sereg zömében ? Mindaz­­á­l­tal nem tartanók-e tudatlan­ és oktalannak, a­ki e különbséget látván, kárhoztatná a táborkart nyu­galmasnak látszó magatartásáért? Sőt mi lenne a hadseregből, ha a sereg izgalma a táborkarra is elragadna? mi, ha a sereg lázas munkája nem a vezérkar akarata vagy engedélye szerint, hanem annak ellenére folyna , ha kényszeríteni akarná a vezéreket, hogy vele tartson, ha győzni s nem elveszni akar ? A tanító-testü­let köztevékenységének szép pél­dáját mutattuk be legközelebbi czikkeinkben. A mozgalom alant tűnt föl, erőszakoskodó hatás nél­kül fölfelé : nem vágott elébe sem a társak állás­szülte jogának, sem a felsőbbség tiszteletet érdemlő határozatának. Tevékenysége alázatosan, panasz nél­kül csendesült, mihelyt a vezérek biztató szava nem élesztette. A katól, tanítók egységgé szervezkedése törté­netének második, vagyis a nagygyűlés közelebb ho­zott kérdésének korszaka még tökéletesebb és ki­­zártabb képét mutatja egy igazán kátor, szellemű demokratikus tevékenységnek, éppen olyant, a mi­nőt­ legújabban Zichy Nándor grófnak f. é. jan. 13-án kelt nyilatkozatában láttunk. Az 1883-ban Budapesten tartott „II. orsz. kép­viseleti tanitőgyülés“ új, csaknem a teljes megvaló­sulás stádiumába vitte a kától, tanítók országos szervezkedésének s evvel a kától, tanítók nagygyű­léseinek kérdését is. A szervezkedés kezdettől fogva nem volt kasztszerű sem érdek, sem tér tekinteté­ből ; nem alapult gyarló önbizalmon s nem használta eszközül a demokrácia kinövéseit. Minthogy ugyanis a nevezett gyűlésen a kor­mány határozata értelmében, tagjaik számarányában, *) Népisk. Tanügy, 1890. évf. 41. sz. „A IV. egyet. liber. tanitógyülés után.“

Next