Népművelés, 1954 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1954-02-01 / 2. szám

Készülődik tolna... HAZÁNKNAK nemes szoká­sokban, százados hagyományok­ban, népművészetben talán egyik leggazdagabb vidéke Tolna me­gye. Kul­túrcsoportjai — mint a sárpilisi, decsi népi együttesek — a multévi versenyen nagyszerű és emlékezetes sikereket arattak s lelkesítő példájukkal az ország számos csoportját ösztönözték to­vábbi jó munkára. Erre gondolok, ezekre a sike­rekre emlékezem, mikor most a szekszárdi »Április 4.« járási kul­­túrházban a megye s a járások népművelési vezetőivel arról be­szélgetünk, hogyan készülnek a csoportok az idei kultúrverseny­­re, mik az eredményeik, hibáik, panaszaik és kívánalmaik? Sóhaj az első válasz. S Le­te­nyei elvtárs, a kultúrház igazga­tója kimutat az ablakon. Kint nagy pelyhekben hull a februári hó, kiszakadt az angyalok dum­á­ja, ugyancsak megnehezült a köz­lekedés. De azért még nem dől össze a világ... " Czank József, a megyei nép­művelés művészeti előadója is így gondolkodik. Büszkén említi, hogy Tolnában a tavalyi verseny­hez viszonyítva sem vallanak szégyent. Az idei versenyre há­romszáznyolc művészeti csoport nevezett be, ezek közül nyolcvan­hat együttes az állami gazdasá­gokból, termelőszövetkezetekből. Egyedül a bonyhádi járásban erős a lemaradás: a múlt évi ne­vezéseknek csak mintegy 60—70 százalékát érték el. Azt mondják a bonyhádi járás vezetői, azért ez a lemaradás, mert a fiatalok zöme ipari mun­kára ment a városokba, bányák­ba, meg hogy a csoportok nem látják jelentőségét a járási erő­próbáknak. Úgy láttam és Czank elvtárs is azt mondja: mindkét kifogás sántít. Nem a csoportok­kal van itt baj, hanem a vezetők­kel. A vezetők nem látják a já­rási verseny fontosságát, szerin­tük a kultúrmunka értelmét csak a budapesti díszbemutató adhat­ja meg... DE NÉZZÜK MEG egészében a megyét: hogyan is bontakozik a verseny? Bizony, ebben a pil­lanatban jóformán sehogy sem. Erről azonban aligha tehet vala­ki. A szokatlanul erős tél, az uta­zási nehézség az ok. A február elejére tervezett hőgyészi járási verseny emiatt maradt el, de ké­sőbbi időre tolódott a többi járás versenye is. Februárban mind­össze néhány körzeti bemutatót tarthatnak s a járási döntőkre áprilisban kerül sor. Annyi azon­ban bizonyos, — tekintsünk be a próbatermekbe, — hogy a tétlen­ség most is csak látszólagos. A csoportok erősen készülnek az erőpróbára s az is bizonyos, hogy az áprilisi döntőre kitűnő együt­tesek érkeznek. A csoportok jó felkészüléséhez azonban jó patronázsmunka is szükséges. Mi a helyzet ezen a téren? — Patronáló munkára mintegy ötven pedagógust állítottunk be, akik eddig 130 községet látogat­tak meg. — így nyilatkozik Czank elvtárs. És mit mond ugyanerről a pak­si járás népművelési előadója, Szederkényi elvtársnő? — Az a baj, hogy a patronálók ebben az évben még nem kapták meg tiszteletdíjaikat s nagyon sokszor saját zsebükből »hitelez­ték« az útiköltséget. Ilyen esetben pedig bizony akárhogy is, de ke­­vésbbé lelkes a segítség. Felvetem a kérdést: Hogyan segíti a csoportokat a megyét lá­togató Faluszínház?... A csend­ből azt értem: sehogysem. Gönczi Erzsébet, a színház megyei szer­vezője ugyan arra hivatkozik, hogy a színház kész a segítésre, de a csoportok­­ nem kívánják. Nehéz ezt elfogadni, s az az érzé­sem, hogy a felkínált segítség módjában, formális voltában le­het itt a hiba. Pedig a Faluszín­ház és a közeli pécsi színház mű­vészeti tanácsaira ugyancsak szük­ség lenne, különösen most, amikor a színjátszó együttesek az eddigi­nél jóval nagyobb feladatokra vállalkoztak. Szinte alig akadt együttes, mely nem háromfelvo­­násost tanul. Ezzel ugyan megint végletből végletbe estek a színját­szók, de ha már így van , az egy­felvonásos irodalom mostohagye­rek lett a megyében — a megnőtt feladatokhoz méltó segítséget kell adni a csoportoknak. Mert amilyen örvendetes, hogy Szakcs községben Nagy György héthol­das parasztember Szigligeti­ »Csi­­kós«-ának betanítására vállalko­zott, éppoly elszomorító, hogy Sztanyiszlavszkij fejlesztő mód­szerei szinte ismeretlenek a me­gyében. Éppen ezért nagy érde­me Szigeti Lajos járási kultúr­­házigazgatónak, hogy a gyönki színjátszóknak a szakmai mód­szerek alkalmazásával tanítja a versenydarabot. A SZÍNJÁTSZÓK mellett ko­molyan készülődnek a táncosok, énekesek is. És nem is akármi­lyen anyaggal. Sárszentlőrincen egy hetven esztendős tánc, a »Csőszlegények tánca« elevene­dik meg, Kajdacson pedig a köz­ség két idős embere, a hetvenkét éves Kasza Imre bácsi és a hat­van éves Mohai néni a már ré­gen feledett »Kajdacsi kanász­­tánc«-cal és a »Kajdacsi ugrós«­­sal ajándékozta meg a verseny­re készülő ifjúságot és egyre gya­rapodó népi kultúránkat. A sár­pilisiek, — úgy mondják — már »egyenesbe« vannak, élmény lesz a műsoruk, de a nemes verseny­ben a decsiek sem akarnak lema­radni. Kiss Károly fiatal költő dramaturgiai gondozásában he­lyi gyűjtésű dalokból, táncokból összeállított daljáték bemutató­jára készülnek s ezzel országos érdeklődésre számíthatnak Persze, a versennyel kapcsola­tosan panaszok is akadnak. A legnagyobb gond Tolnában az, hogy számos járásnak, községnek nincs vasúti állomása s a csopor­tok szállítását csak autóbusszal oldhatják meg. Ehhez pedig ben­zinre van szükség. A járások kértek a megyétől, de annak nincs feleslege, a minisztérium­hoz fordultak, onnan meg nem jött válasz. Pedig a tolna megyei verseny sikerét ezzel is biztosí­tani kell. Bár a tolnamegyeiek sok gond­dal, nehézséggel indulnak a ver­senynek és sok akadályt kell le­gyűrniük a járási döntőkig, bizo­nyos, hogy a csoportok lelkesedé­sében nincs hiba s a bemutatók színvonalasságában is értékes eredményekre számíthatunk. S ez minden támogatást megér. Barna Tibor

Next