Népművelés, 1955 (2. évfolyam, 7-12. szám)

1955-07-01 / 7. szám

felkavarja még a házasságát is. Egy­szóval: politikailag is, művészileg is bántó volt az előadás s az Egresssy Gábor Színpad Irányítóié a felelős­ség, hogy ilyen produkciót közönség elé engedtek. Új, háromfelvonásos drámában új szerzőt is avatott a műkedvelő szín­játszók színpada: Bende Ágostont Hajnal előtt című művével. A darab 1944-ben játszódik Újpesten, a Hort­hy-fasiz­­mus haldoklásának, a születő új va­júdásának drámai pillanatában, s arról szól, hogyan áll egy orvos a népe mellé, hogyan tesz hitet az il­legalitásban héroszian harcoló kom­munisták mellett. Vagyis: a felsza­badulás konfliktusokkal teli szüle­tésének drámai műve ez, sorrend­ben a negyedik immár ebben a tárgykörben s a negyedik abban is, hogy az értelmiség felszabadulását állítja a dráma fővonalába. Bár — és ez igen nagy erénye a műnek — az előző három darabbal szemben azt is megmutatni s ábrázolni igyek­szik a cselekményvonal másik szálá­ban, hogy mit tettek a kommunis­ták azért, hogy valóban ráköszönt­­sön a hajnal az országra. Bende Ágoston ügyes dialógusszövő, azon­ban hiányzik belőle az a képesség, amely íróvá teszi az írót. Munká­jának súlyos szerkezeti, dramatur­giai fogyatékosságai vannak, ezeken az előadás sem tudott segíteni. A TRANSZVILL vállalat színját­szói bábáskodtak a darabon, Ober­­sovszky Gyula és Sólymosi Imre rendezésében. Világos törekvések­kel, jó vonalvezetéssel segítették ki­bontani a dráma eszmei mondani­valóját.. Kár azonban, hogy alig másfél hónapi munkával került színre a mű, meg kellett volna várni, míg beérik a játék, mert így bizony egy kicsit zöldnek hatott a mnimölcs. A szereplők jó szándékkal, becsü­letes szí­n­játszómu­nkával segítettek írót, darabot. Az előadás kimagasló alakítása Szentirmai István Schulz főhadnagya volt. Hiba, hogy a po­zitív tábor vezetője, Kállai Imre s az orvost megszemélyesítő Lőcsei János játéka elszürkült mellette. Szervei At­tila jó képességeiről ismét megbizo­­nyosodhattu­­k. V. Bernad Jolán An­nája, Márton Irén Szántó Máriája egyszerű emberábrázolás s éppen ezért figurájuk közel is tudott kerülni a nézőhöz. Az áruló Torna alakját Győri József vitte színre, sajnálatos, hogy időleges hadarásai miatt, néha érthetetlen volt a szövege. Szénási Géza polgármester szerepében Fonó Gábor gyűlöltetni tudott, Kerekes Lí­via és Cs. Faragó Jutka a polgár­mesterné és a leánya alakításánál ke­vesebb több lett volna. Moldoványi Ferenc, Molnár István, Kiss Gyula, Kiss Emma, Gere Mária, Liszka László és Udvardi Ferenc a kisebb, de nem könnyebb feladatot jelentő szerepeikben képességeikhez méltóan dolgoztak a sikerért, összevetve: hasznos kezdeményezés volt ez a bemutató, de tanulsággal szolgálhat írónak, színjátszónak, ren­dezőnek egyaránt. Ami pedig az Egressy Gábor Szín­pad júniusi műsorát illeti: több igé­nyességet a mai darabok tolmácsolá­sával, az előadások színvonalával szemben, ezt parancsolja az öntevé­keny színjátszás etikája, s ezzel tar­tozunk annak a közönségnek, amely előadásról előadásra megtölti a szín­ház — lassan már kicsinek bizonyuló — nézőterét. D. Szabó László Klasszikusok. A Madách Imre Gimnázium szín­játszó csoportjának nevét ismeri már a fővárosi közönség a tavalyi Madách-bemutatója, Az ember tra­gédiájának színrevitele óta. Ez al­kalommal is — nyilván a magyar iskolákban évszázadokon át folyta­tott szokás szerint — klasszikus al­kotással mutatkoztak be az Egressy Színpad közönségének. Sophokles­­nek, az i. e. 5. században élt nagy tragédiaírónak Oidipus-trilógiája harmadik gyöngyszemét, az Antigo­nét adták elő, a színházat mindhá­rom estén zsúfolásig megtöltő fi­gyelmes közönség előtt. A két és félezer esztendővel író­dott tragédia színrevitele nem cse­kély színjátszói tudást igényel. A Madách Gimnázium színjátszói, megértvén és átélvén az emberi mű­vészet egyik legrégibb alkotásának lényegét, nagy lelkesedéssel és je­

Next