Népművelés, 1956 (3. évfolyam, 1-10. szám)

1956-06-01 / 6. szám

Ford it lut — Benamy Sándor színműve az Egressy Színpadon — Egy évadban­­két új magyar drámát íratni, színre­­hozni: nem kis dolog. A Textiles Szakszervezet köz­ponti színjátszó együttese pedig ezt tette, ezzel félre­érthetetlenül bebizonyította, hogy a színjátszó mozga­lom legjobb, új utakat kereső, kísérletező csoportjai közt élen jár, ha nem az első. Benamy Sándor Fordulata népi demokráciánk törté­nete egyik feledhetetlen mozzanatát illusztrálja: a gyá­rak államosítását. Kovács Dénes gyáros, a­ki száz mun­kással dolgozó textilüzeme hasznából gondtalanul él budai villájában, a lányának udvarló miniszteri titkár­tól véletlenül megtudja a gyárak államosításának elő­készületeit. Vagyona mentésére három dolgot kísérel meg: mindenre kapható lányával külföldi kézre a­karja játszani, menteni az üzemet, a szomszédos, jóval kisebb text­um­ahelynek akarja eladni gyára egy részét, hogy kikerüljön az államosítás kereteiből, s végül elrejt egy szállítmány árut. Családja semmiről nem tud semmit, a leány születésnapi mulatságán derül ki minden: a kül­földi segítség kútba esett, a szomszéd kisgyáros nem áll ketélnek, a miniszteri titkár is meglép a színről, s vé­gül megjelennek a detektívek, hogy a bűnösöket ma­gvakkal vigyék, s az otthon maradt két úrinőt s a here fiatalurat ott hagyják a nem fizetés miatt az estélyről dühösen távozó zenekar megvetéséne­k. Benamy érdekes kísérletet tett: a volt uralkodó osz­tály tagjainak magatartását igyekezett megmutatni a kisajátítás történelmi helyzetében, tehát harc közben. Mondjuk meg magyarul: ez nem sikerült. Nem is azért, mert hiányzott a színről a másik fél, a győztes munkás­­osztály, hiszen a kommunista mérnök szólamban min­dent elmondott, hanem egyszerűen: nem volt harc. Ha szabad triviális hasonlattal élnem, három felvonáson át csupán egy­­kiütött ökölvívó vergődését láttuk, hogy fe­jét felemelje, vagy legalább felkönyököljön a földről. A valóságban nem ilyen árnyék ellenfelektől kellett el­ragadnunk s nem ilyen egyszerű harc után a legfonto­sabb termelőesz­közöket. Természetesen ilyen szervi baj­jal is lehetne életképes még a darab, ha például embe­rileg érdekes figuráikat teremtett volna Benamy. De csak annyiszor színre vitt s még mindig feltámadó sé­mákat tudott adni. A gyárosok előre tudott gesztusai­tól, sorsától elütően mennyire érdekelt volna bennün­ket például egy olyan ember formálódása ebben a törté­nelmi helyzetben, mint a régi könyvelő, aki szerviliz­­musában mindjárt az erősebbhez, a győzteshez csatla­kozik. Benamyt azonban nem az emberileg érdekes, ha­nem történelmileg tudott dolgok színrevitele érdekelte, s mivel az elsőt elmulasztotta, a történelmet sem tudta művészileg kifejezni. Ezért illusztráció s nem dráma a Fordulat. A textiles színjátszók rengeteg időt, tehetséget ál­doztak ez előadásra. Vegenaszt Róbert műkedvelő szín­padon alig látott pompájú, hiteles díszletet adott, Som­lai Pál pedig sok-sok rendezői ötlettel, egyénítéssel iparkodott élővé tenni a helyzeteket, embereket. (Elég utalni a teljesen egy helyben topogó második felvonás talpraállítására, a rendezői segítségnyújtás csúcsa volt.) A szereplők sokat küzdöttek, de alakításuk így is mesz­­sze átlag fölötti. Rab Edit, Réczey Tibor, Pauli Antal nevét­­külön ki kell emelnünk a tehetséges kollektívá­ból A Központi Tiszti Ház képzőművészkörének kiállítása A Magyar Népihadsereg Központi Tiszti Házának Képzőművészeti Köre má­jus elseje tiszteletére kiál­lítást rendezett a kör tag­jainak munkáiból. Az 1950- ben, Kurucz Dezső kezde­ményezésére alakult kör már több kiállítást rende­zett s jelenlegi vezetője — Szalatnyai József — műkö­dése óta immár negyedszer lépnek tagjai a közönség elé. A körnek jelenleg 20 tagja van, felerészben tisz­tek és hozzátartozóik, fele­részben honvédek és a nép­hadsereg polgári alkalma­zottai. Németh Miklós tem­peráiban dekoratív színha­tásokra épít. Színkultúrá­­jához képest rajzbeli kész­sége azonban hátramarad, ugyancsak so­k kívánniva­lót hagy képeinek technikai kivitele is. Erősen koloris­ta szándék nyilvánul meg Dei­m Pál akvarelljeiben is. A Szentendrei utca tompán izzó színeivel, az Üzletab­lak gazdag részleteivel és vibráló fényeivel sejteti a festői tehetséget. A Tiszti klub kertje c. akvarellbe­’ ugyanúgy a fényt állítja problémái előterébe, akár­csak Ülő gyerek és Fiú c. tónusos grafikáiban. Balogh Ervin Dunai táj c. akvarell­­je párás atmoszférájának szürkésbarna színeivel és elmosódó fényeivel vonja magára a figyelmet. Az il­lusztrációk gyermekfejé­nek lendületes festőisége és — némileg még tanulmány­szerű — Fiatalasszo­­y és Itt volt a télapó c. olajké­pei a kör legizmosabb te­hetségének mutatják. Általában megállapíthat­juk, hogy­ a kör­­ tagjai a maguk választotta intimebb témákkal könnyebben bir­kóznak meg. Nem is helye­selhetjük, ha kezdőktől át­fogó, nagy, mozgalmas té­mák megoldását kívánják meg. A kör feladatát a fes­­­tői és a rajzolási készség kiművelésében és a vizuá­lis kultúrára való nevelés­ben látjuk. Bojár Iván Fiú, Deim­ Pál krétarajza S még egy: vajon nem volna mód arra, hogy olyan színművet is kipróbáljanak az Egressy Színpadon, melyért később a hivatásos színházak is versenyeznek? Okvetlenül a versenyben lemaradt művekkel kell kísér­letezni? Gondolkozzunk ezen. Varga Imre Az Egressy Színpad négy bemutatója Április második felében négy bemutatót tartott az Egressy Színpad: két ma­gyar dráma­, egy klasszikus orosz, meg egy szovjet víg­játék szerepelt műsorrend­jén. Két darabbal jöttek a Salgótarjáni Acélárugyár színjátszói. Elismerés illeti őket, hogy új magyar szín­padi alkotás megszólaltatá­sára vállalkozta­k: Török Tamás Dél keresztje c. drá­máját előttük csupán a sze­gedi Nemzeti Színház mu­tatta be. Az eltüsszentett birodalom c. mesejátékban már elárulta a fiatal drá­maíró ígéretes színpadi ér­zékét — a Dél Keresztjével tovább lépett Török Tamás: sűrűvérű drámát írt né­hány Dél-Amerikába sza­kadt s oda disszidált ma­gyar zsákutcába tartó éle­téről. Csics Györgynek (aki Vertich József társaságá­ban rendezte is az előadást) nem volt könnyű dolga a főszerepben: bonyolult, el­lentmondásos figurát kel­lett alakítania; ez többé-ke­­vésbé sikerült is. A legvi­lágosabban értelmezett ala­kítás a színpadon meglepő otthonossággal mozgó Tor­­dai Zsuzsáé, még akkor is bírta erővel, amikor az író huzamosabb ideig szöveg nélkül magára hagyta: min­den idegével együtt élt­ek- 57

Next