Népművelés, 1960 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1960-07-01 / 7. szám

28 A DEBRECENI Kodály-kórus DAPESTEN A Kodály-kórus mostanában több hangversenyt adott, részben saját megyéjében, Hajdú-Biharban, rész­ben Sopronban, Pécsett, Komlón és­­ Budapesten. A Bartók-teremben rendezett hang­verseny zsúfolt házat eredményezett. A debreceni Kodály-kórusnak, úgy látszik, részben sikerült áttörnie a „nenyo próféta” elvét s gyakorlatát, s idehaza is várakozást ébreszt. S itt mindjárt le kell szögeznünk, hogy a magyar zenei élet egészébe — amit természetesen Budapest fóruma igen nagymértékben jelent­ — még nem illeszkedett bele ez a kiváló együttes képességéhez és rangjához illően. Alig van rádiószereplésük, ami megy is tőlük a rádióműsorban, több éves magnetofon-rögzítés. A hanglemezfel­vétel terén még nagyobbak az adós­ságok. Holott itt dokumentációról is lenne szó: egy világsikert aratott ma­gyar kórus „nagy" számainak meg­örökítéséről! A budapesti hangver­seny, kisebb-nagyobb hibái ellenére is, követelő módon veti fel ezeket a kérdéseket. Maga a hangverseny stílusigényé­vel az énekkari irodalom úgyszólván minden korszakát magához vonzotta s igazolta, hogy a debreceni Kodály­­kórus alig ismer stiláris nehézséget. Ez a stílusbiztosság, az abszolút tiszta, nemes intonáció, a szólamok belső logikájának, szinte élő-lélegző moz­gásának érzékeltetése ragadta meg az arezzoi közönséget és zsűrit is. Gu­lyás György nevelő munkája egyre szebb eredményeket ért el. A kórus mind határozottabban vállal vegyes­kari mondanivalókat, bár a sok győ­zelmet látott leánykar most is szép számokkal szerepelt. Említettük, hogy a hangverseny nem volt teljesen hibátlan. Influen­zából s talán fáradásból eredő hibák homályosították el a megszokott hangszépséget, s még a tévedhetetlen intonációt is kikezdte az ebből­ abból eredő indiszpozíció. (Kodály—Gyulai: „Este”!) E hibákat az összteljesítmény mellé állítva azonban ragyogó pro­dukciókkal találkoztunk. Itt van mindjárt a nyitószámok (Lassus, Pa­lestrina) példás vonalvezetése és mo­numentális építkezése, a Gastoldi, Willaert, Wilbye madrigálok köny­­nyed, levegős megszólaltatása, a Bo­rodin kórusmű finom csipkeszerűsége, Bartók szlovák­ sorozatának megren­dítő szépsége (Bod Jolán ezúttal is színesen, rokonszenvesen látta el a zongorakíséret igényes feladatát!). A kórusnak maradt még ereje, hogy új magyar művek (Soproni, Dávid kar­művek) bemutatásával erősbítse cél­­tudatosságának hírnevét: valóban, a debreceni Kodály-kórus feladatválla­lásban nem riad vissza a nehézsé­gektől, s fejlődési problémáinak le­küzdésével halad — bízvást hihetjük — újabb bel-­s külföldi győzelmek felé. Raics István AZ ÜNNEPI KÖNYVHÉT MÉRLEGE Rekordforgalom jellemezte az idei könyvhetet, több mint egymillió kö­tetet adtak el, húszmillió forintért. 1951-­hez képest ez 451 százalékos emelkedést jelent. Az üzemi dolgo­zók az idén 20—23 százalékkal, a fa­lusi dolgozók pedig 38 százalékkal vásároltak több könyvet, mint tavaly. A földművesszövetkezeti könyvter­jesztés az Ünnepi Könyvhét alatt öt és félmillió forintot forgalmazott. Nagy sikerük volt az író-olvasó talál­kozóknak is: öt­ven neves író százöt­ven helyen találkozott az olvasókkal. Két magyar dokumentumfilmről A MOKÉP Mező Imre úti Ismeretter­jesztő Filmtárát havonta legalább ezer kölcsönző veszi igénybe. Mit kérnek, mit visznek leginkább a kölcsönzők? — tettük fel a kérdést. A fe­lelet: mindent visznek, mindenből visz­nek. Persze itt is érezhető a szezonális jelleg. Az U—2 féle légiprovokáció óta például, minthogy a nemzetközi kérdé­sek iránti érdeklődés országszerte (és világszerte) annyira fellángolt, kiváltképp keresik a politikai jellegű dokumentum­filmeket. Nos, akkor hát hadd számol­junk be most mi is két politikai jellegű dokumentumfilmről — mindkettő a leg­utóbbi idők terméséből való. Bokor Péter írta és állította össze a Boszorkány korty­­á­t, az utóbbi idők egyik legmeggyőzőbb, legérdekesebb és leghatásosabban doku­mentált magyar politikai kisfilmjét. A Szabad Európa Rádiót mutatja be — szervezetét, felépítését, az adás titkat és­“­ előtérbe állított mozgatóit, elsősorban a magyar szekció leghirhedtebb tagjait. Nem szólamokkal — tényekkel bizonyít is mutat rá az összefüggésekre. Aki ezt a filmet látta — ha eddig érdektelenséget mutatott is politikai kérdések iránt, de józan és jóindulatú ember — ezután fel­tétlenül határozottabb véleménye, kiala­kult álláspontja lesz az imperializmusról. Megcáfolhatatlan tényekkel bizonyítja ez a kisfilm, hogy az amerikai pénzen mű­ködő Szabad Európa Rádió magyar szek­ciójában (és nyilván, sok más szekció­ban is) hírhedt jobboldali, nemcsak kom­munistaellenes, hanem demokráciaellenes elemeket alkalmaz, olykor egyenesen hétpróbás fasisztákat és nyilasokat. A dohárnak, népi demokrácia-ellenes uszí­tásaira, azok az emberek is jók — sőt, láthatóan azok a legjobbak — akik nem is olyan régen, a második világháború­ban és azt megelőzően, véres szájjal szidták nemcsak a Szovjetuniót, de a nyugati szövetségeseket, a polgári de­mokráciákat is. És, ami ezzel együttjár — dicsőítették Hitlert, Mussolinit és mindazokat, akik ellen egy egész világ szállt harcba, akiknek világuralmi törek­ ■HHiHKHHBHMHHaHHHHHBM vései és gonosztettei miatt tízmilliók­­ haltak meg — köztük nem kis számmal­­ amerikaiak is. Úgy véljük, a sikerült film fő erénye, s hogy ezt a tényt mindennél meggyőzőb-­­­ben mutatja be, ezt az összefüggést ra­­j­tyogó dokumentációval ábrázolja. A másik érdekes kisfilmet a televízió I készítette — Kende Márta rendezte —­­ Bertolt Brecht „Háborús képeskönyv” című verskötete nyomán. Jól eltalálták a I brechtl hangvételt, ritmust, ünnepélyes- I séget, költőiséget. Legjobb versmondóink 9 — Ascher Oszkár, Horváth Ferenc, Kos- 1 vay Katalin — szépen, ihletetten szaval- l ják a brechti szöveget. (Kende István I fordításában). Megrázó erejű, vádoló I képsorok vonulnak el a nézők szeme I előtt, de ugyanakkor — a brechti, az igazi­­ békeharcos szellemben — nemcsak a háború és a fasizmus borzalmait, de a­z I béke szépségét és a békéért világszerte­­ harcoló százmilliók erejét is híven meg-­­ mutatja ez a rövidfilm. Csupán a film első harmada nem sike- r rült egészen — nem eléggé filmszerű.­­ Csupa állóképet mutatnak be: szuggesz-­­ tív, drámai hatású, jellegzetes képeket,­­ igaz, de ennyi állóképet mégsem bír el­­ egy mozgófilm. A „Háborús képeskönyv” e hibájával­­ együtt is erőteljes, nagyhatású alkotás.­­ Érdekes, hogy a televíziósok kollektívája­­ készítette, nyilván­ először a TV számára,­­ de az alkotás olyan sikeresnek találta­ || tott, hogy a Híradó moziban is forgal­ | mazzák. Híradó- és játékfilmeket rend- | szeresen látunk a TV-ben, de eddig | — tudtunkkal — ez az első eset, hogy | TV film „vonul ki” a mozikba. Méltó is ]| rá — és a legjobbkor. Olyan időben­­ tűzte műsorára a Híradó mozi (és tűzi­­ még, remélhetőleg, több más mozi is),­­ amikor a reakciós-imperialista körök­­ elleni — tehát a béke megőrzéséért folyó | — küzdelem világszerte fokozódik. A­­ békeharchoz ez a film is jelentős — mű- t veszi — hozzájárulási Barabás Tamás .

Next