Népművelés, 1963 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1963-02-01 / 2. szám

és más tényekre hivatkozva bizo­nyítja, hogy ahol a TV-t csak látják és hallják, ott a hatékonyság 50°/v-os, de ahol a „látottak és hallottak ak­tív tevékenységgel párosulnak, ott a hatékonyság már 70%-os.” Ennek a kiindulási alapnak is több hibája van, amit a szerző egész mun­kájában kibontakoztat, s ezért nem mehetünk el mellettük szó nélkül. Az egész könyv azt bizonyítja, hogy a fenti programot csak úgy le­het megvalósítani, ha a különböző műsorféleségekhez alkalmazkodva az ott közösen látottakat és hallottakat klubszerűen, közösen dolgozzák fel és rögzítik. Amit ezzel kapcsolatban Liszkay kifejt, általában helyes és megvaló­sítható. Mindezek ellenére nem tu­dok egyetérteni a könyv egészével, mert az csak a népművelési felhasz­nálás egyetlen — bár egyik legfon­tosabb — oldalát tárgyalja, és ezt tekinti az egyedül helyes megoldás­nak . Miért nem helyes ez? Elsősorban azért, mert az aktivizá­lásnak nem a kollektív forma az egyetlen és kizárólagos módja, s még a kollektív aktivizálódás is nagyon árnyalt és differenciált le­het. Liszkay ki is fejti könyvében, hogy a TV erjesztően hat egész életünkre, s e hatás egészséges, amit a sokszor negatívnak felfogott tényezők sem rontanak le. Magától értetődik, hogy ez­­a hatás egyéneken keresztül érvé­nyesül, s ezért mindenféleképpen — akarja-nem akarja a népművelő — a népművelésben, is hát Szerintem ez a lény legalább olyan fontos, mint­­ az, amit a kollektív feldolgozásnak­­ a könyvben vázolt módjai adhatnak. [ Másodsorban figyelembe kell venni i­s azt is, hogy azok, akik tv-készülék­­kel rendelkeznek, nehezebben fogha­tók arra — egyelőre —, hogy a tv­­nézés otthoni kényelmét feláldozzák. Ez megint olyan dolog, hogy tudomá­sul kell venni, amivel már csak azért sem követünk el semmiféle hibát,­­­­ mert ez nem jelenti— mint ahogy ,­­ Liszkay is bizonyítja — a kollektívák­­ atomizálását. MI KÖVETKEZIK e megállapítás­ból? Következik egyrészt az, hogy nem csak a közösen megtekintett műsor­ kapcsán lehet — és kellene — u­.* . aktivizálással foglalkozni — ankéto- • kat, vitákat, ismertetéseket stb. tar-­ tani — hanem az otthon megtekin-­ tett műsorokhoz is lehet ezeket kap­csolni. Ennek hogyanja már a nép­művelési metodika kérdése. Arra is lehetne gondolni, hogy egynéhány műsorhoz hasonlóan maga a televízió többször, változatosabban i­s adjon módot ankétra, vitára, termé­szetesen műsorán belül Befejezésül szeretném ismét hang­súlyozni, hogy Liszkay Tamás köny­ve hasznos, és minden népművelő­ben nagyon sok gondolatot ébreszt- s hét. 1 Bauer György : A Ch­inoin Gyár tánccsoportja Homok Józsefné kar­tatl­­sz brigádvezető otthonában kislányá­val (MTI fotó) Mondandójának súlya, művészi megvalósításának magas színvonala egyaránt az utóbbi idők egyik leg­jelentősebb kisfilmjévé emeli a CIGÁNYOK című produkciót, a fiatalok Balázs Béla stúdiójának , alkotását. Sára Sándor írta és rendezte, Gaál Ist­­v­­án fényképezte ezt a helyenként Bogosin Jöjj vissza, Afrika! című ko­­kmor tónusú művére emlékeztető kis­­­­filmet. Nincs tévedés az összehason­lításban? Vannak még olyan elemek a kétszázezres lélekszámú magyar­­országi cigányság életében, amelyek a fajüldöző Dél-afrikai Köztársaság négereinek megalázott, nyomorult és­­ nyomorgó sorsára emlékeztetnek? Sajnos, igen. A népi demokrácia tu­datformáló munkája még nem ért el olyan eredményeket a tömegek szem­léletében az úgynevezett cigánykér­dést illetően, mint sok más téren. Ostoba, olykor egyenesen bűnös elő­ítéletek még ma is lépten-nyomon a kerékkötői annak, hogy a magyar cigányok tömegei kiszabaduljanak a sárputrikból, a fizikai ás szellemi nyomorból. (Amit a cigányok jelen­tős részének életmódja és előítéletei is gátolnak). Persze, a különbség is nyilvánvaló Rogosin délafrikai vilá­ga és a miénk között. Ott­ maga a kormány, s az uralkodó osztályok állnak a négerüldöző politika élére. Nálunk, éppen a kormányzat, s a hatalmon levő osztály tesz meg min­dent, hogy a még elmaradott gon­dolkodású emberek „cigány-szemlé­letét” helyes irányba tereljék, s hogy a cigányok mind nagyobb tömegei­nek tisztességes munkát, tanulási lehetőségeket, emberi életkörülmé­nyeket biztosítsanak. Mindez nem csak e sorok írójának publicisztikai eszmefuttatása, hanem Sára és G­aál Cigányok című filmjé­nek mondanivalója is. S hogy mon­dandójukat éppen nem száraz bro­súra módjára, vagy publicisztikai esz­közökkel közvetítik, hanem filmsze­rűen, elevenen és — noha nem já­ték-, hanem dokumentumfilmet csi­náltak — mégis, valósággal drá­maian, ez mind javukra szolgál. Filmjük éppen művészi színvonala okán kiváló eszköz a „cigány-kérdés­ben” elmaradottan gondolkodó em­berek nevelésében. A HURRÁ, ÜDÜLÜNK című kisfilmről — írta és rendezte: Dr. Varasdy Dezső — is sok jót mondhatunk el. Lám, „hivatalos meg­rendelésre” is milyen eleven, színes, könnyed, derűs filmet lehet készíteni! Ezt a filmet az Egészségügyi Minisz­térium rendelte oktatófilmként. Kü­lönböző intézmények rendelésére évente igen sok oktatófilmet készít a Budapest Filmstúdió, s e filmek jó része csak szűk körben, csakugyan

Next