Népművelés, 1964 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1964-07-01 / 7. szám

tális, fennkölt és giccses befejezés­sel kívánták a műsor szerkesztői az újságírást, mint szakmát glorifikál­­ni, talán azért, hogy mintegy bocsá­natot kérjenek az előzetes gúnynyi­lakért. Egészében: lehet szórakozni az így szerkesztünk mi! című műsoron, de sportnyelven szólva — „volt jobb”, ennél sokkal jobb szatirikus műsora már az Irodalmi Színpad­nak. If /r­ szinte dicséretet érdemel vi­­­ '­szont Gál Péter pergő, ízléses, ötletes rendezése és a szereplőgárda. Kiss Manyi megint remekel, Alfonzo ismét motorja minden jelenetnek, amelyben csak szerepel, a drámai al­katú Midi Szabó Gábor bebizonyít­ja, milyen jó humora van, Szatmári István, Velenczei István és Nagy Mariann megbízható és kellemes színfoltjai az előadásnak. Nagy Ist­ván színesebb szokott lenni. Csorba István kitűnő minden jelenetében, monológja egészen magasrendű szí­nészi munka. Az előadás meglepe­tése Szentpál Mónika. Színésznő volt, de sokáig nem szerepelt színházak­ban, közben „átképezte magát” elő­adóművésszé, s ebben a műfajban a legjobbak közé arrivált. Ebben a mű­sorban színészként is, előadóművész­ként is maradandó élményt ad. Erős­sége a műsornak Keleti László ere­deti humora, bájos karikírozó kész­sége. Mikes Lilla előadóművészetét most is magasfokú intellektualitása jellemzi­­, róla tudjuk, hogy ver­seinek, sanszonjainak, betétjeinek minden sorát, minden szavát tökéle­tesen érti és remekül kidolgozza. Egy kicsit azonban — túl remekül. Modorossá váló túlzásaitól kellene megszabadulnia. (b.) Alfonso Macii Szabó Gábor Csorba István és Kiss Manyi reggel, színházi előadások formájá­ban találkozva „válik vérré”, kultu­rális közkinccsé. A mozgalom nem egy drámát juttatott a kellő időben olyan nyilvánossághoz, amellyel a tájoló színház, vagy a TV közvetítés nem versenyezhet. A „kellő idő” — tehát a társadalmi hatás elevensége — itt különösen fontos, így kapott a mozgalomtól hatványozott jelentő­séget Dobozy, Szélvihara, Darvas, Mesterházi, Sásdi Sándor drámái, Eg­ri Viktor: Virágzik a hárfa, és ugyanígy a másik műfajban néhány vígjáték és szatíra, többek között Fehér Klára és Kállai István darab­jai. Kétségtelen: a fenti darabok egyik-másikának értékéről lehet vi­tatkozni, de tagadhatatlan: ezek a drámák teremtettek új, egészséges kapcsolatot színház és közönség kö­zött, hogy ez a fajta kapcsolat, álta­lánossá vált, a közönség­­„legeldu­gottabb rétegeit” is érintette, s eb­ben oroszlánrésze van az amatőr­mozgalom követési taktikájának. A hivatásos színházak hatása természe­tesen nemcsak az új drámák bemu­tatásában, hanem a magyar dráma­­irodalom klasszikusainak állandó műsoron tartásában is jelentkezik. E drámákat hivatásos színházaink sű­rűbben, ritkábban műsorra tűzik, de hogy tulajdonképpen szakadatlanul ott találhatók a színházi kultúra vér­keringésében,­­ez amatőrjeink érde­me is. így bukkannak fel visszatérő­en a műsortervekben Bródy: Tanító­nője, Heltai: Néma leventéje, Barta: Zsuzsija, Szigligeti: Liliomfija, Jókai/ Kőszívű ember fiai, Gárdonyi, Csi­­ky és Móricz drámái, a külföldiek közül Moliére, Goldoni, Beaumar­chais vígjátékai. MEG KELL ÁLLAPÍTANUNK, hogy az utóbbi két évben gyengült a hivatásos színházak hatása a moz­galom műsorpolitikájára. Ebben sze­repet játszik ugyan a mozgalom stra­tégiájának (differenciálódás, színház­pótló szerep csökkenése) néhány mozzanata, de ez önmagában nem kielégítő magyarázat. A döntő oka az, hogy nem igen született olyan tár­sadalmilag közérdekű dráma, ami hasonló egyértelműséggel követelt volna magának színpadot, mint a felsoroltak. A hatás gyengülése különösen az összkép­­tekintetében szembetűnő! Mintha a hatás abban merülne ki, hogy a csoportok lecsapnak a­­hiva­tásos színházak bohózataira, zenés vígjátékaira és a komoly műfajok gondját a hivatásosokra hagyják. A probléma most az, hogyan lehet ezen segíteni. Nyilvánvaló, az adminisztratív eszközök hatástala­nok. Indokolatlan dolog letiltani mai zenés vígjátékainkat. És ha az egyik csoportot lebeszéljük, a másiknak miért engedélyezzük??? A kérdés feltevése már a megoldás irányába mutat. A tanácsadóknak ki kell emelniök a falusi, kisvárosi cso­portokat elszigeteltségükből, munká­jukat, műsorválasztásukat koordinál­ni kell. Fel kell ébresztendök felelős­ségüket egy-egy terület műsorpoliti­kája iránt. Érdekes kísérlet ebből a szempontból a békés megyei­eké! Létrehozták a Justh Zsigmond paraszt-színpadot. Ez tulajdonkép­pen hat önálló csoport (városi és fa­lusi vegyesen) összműködése, melyek egybehangolt tájolási terv alapján 32 községet látogatnak előadásaikkal. Az 1962—63. évben az alábbi dara­bokat tanulták be: Moliére: Botcsinálta doktor Bródy: Dada Müller P.: Két marék aprópénz du Gard: Furfangos örökösök Rozov: Udvarol a gyerek Csizmarek: Apja lánya. Ez a változatos, igényes műsorterv már vallóban hivatásos színházaink nyomdokain halad. Hasonló célkitű­zéssel összehangolta a bányász cso­portok műsortervét a Borsod megyei Szénbányászati Tröszt Kulturális Bi­zottsága is.­ ­ (Folytatjuk) Dévény­ Róbert

Next