Népművelés, 1968 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1968-09-01 / 9. szám

1. Groteszk: az őri­­szentpéteriek be­mutatója 2. Az Agria Taver­nában: Koldus­kantáta. A ba­lassagyarmatiak műsora Zenekara adott kamarahangver­senyt. A következő években meg­hívták Szombathely, Győr, Deb­recen irodalmi színpadait... A Földbástya ideális szabadtéri ka­maraszínpadnak bizonyult, a kö­zönség megszerette, s tulajdon­képpen ebből nőtt ki az Egri Nyár. Tavaly a debreceni irodal­mi színpad előadása közben el­eredt az eső. A szereplők, s a kö­zönség székekkel, kellékekkel fel­vonult a püspöki palota gótikus folyosójára, s teljesen más kö­rülmények közt, más színtéren, de ha lehet nagyobb sikerrel foly­tatták és fejezték be az előadást. És itt született a Karnevál öt­lete. Mi lenne, ha ...? Mi lenne, ha lejönnénk a színpadról, az ut­cára, a piacra? Eger, intim terei­vel, történelmi levegőjével, han­gulatos utcáival, borpincéivel ki­válóan alkalmas lenne ... Ezt ak­kor persze még nem tudtuk pon­tosan, csak annyit, hogy az utcán kellene játszani, az ezzel kapcso­latos történelmi hagyományokat, emlékeket feleleveníteni, vidám­ságot teremteni. A keret — az ötlet egyik része — tehát meg­volt. Ez a keret majdnem önként telítődött tartalommal, pontosab­ban a felfedezéseknek azzal a ma­gától értetődésével, mely igazol­ja létüket: objektíve megvannak, szükségszerűek, csak kell valaki, aki szerencsés és meg is fogal­mazza. Erről azonban valamivel rész­letesebben kell beszélni. Sok szó esik néhány éve arról, hogy vál­ságban a műkedvelés. Elveszítette szerepét a rakéták és automaták, a modern tömegkommunikációs eszközök korában, nincs rá szük­ség, s a vádlók az egész műked­velő mozgalmat a múlt ócskasá­gai közé sorolnák legszívesebben. Vannak ezzel ellentétes hangok is, ezek akkor túloznak, amikor a műkedvelést kiáltják ki a nép­művelés egyedüli megváltójának, tulajdonképpen lényegének. A Karnevál Július 11-én délután hatkor a város utcáit jelmezesek lepték el: bohócok, rongyosok, szendvics­emberek, kikiáltók — egyáltalán: nagyon jókedvű, nevető, tréfál­kozó, éneklő fiatalok vonultak fel. Kikiáltó szövegeik, tréfáik a Dobó térre csábították az össze­­sereglett tömeget. Este 8-kor a Dobó téren a Városi Tanács er­kélyén megszólaltak a fanfárok, majd Szalay István, a Megyei Tanács elnökhelyettese megnyi­totta a Karnevált. S a felvonulás mókáira még emlékező nézők már megérezték a Karnevál hangulatát, ízét, sok tapssal, nevetéssel, s a nagy szél ellenére vidám kitartással jutal­mazták a dunakesziek Előjátékát (Hubay Miklós: Előjáték a Pat­­helin mesterhez) és a budapesti Vénusz KTSZ nagyszerű össze­­mesélését. Mintegy másfélezren voltak aznap este a Dobó téren. Nincs helyem, módom, hogy mind az öt nap történetét leírjam. Csak rapszodikusan néhány dol­got mondok el, a véleményem szerint legjellemzőbbeket. Mindenekelőtt: minden szín­hely szűknek bizonyult, minde­nütt jócskán „telt ház” volt. A Piacteret először az ajkaiak hódí­tották meg Kocsonya Mihály há­zassága című népi komédiájuk­kal. A város reprezentatív bor­­pincéjében, az Agria Tavernában mutatta be a budapesti HVDSZ csoportja Lope de Vega Javas­­asszonyát. Így most már magától értetődőnek hangzik, de bizony a pince vendégei nagyon megle­pődve fogadták. Meglepődésük persze kellemes volt — s ismét a hely bizonyult szűknek! A Fagylaltkert Eger fiataljai­nak nyári táncos szórakozóhelye. Ide tört be Tatabánya Nyári izé című vidám, nagyon ide kívánko­zó, üde és egészen pontosan kö­rül nem határolható műfajú pro­dukciójával. A szerencsésebbek láthatták is, de sokan már csak az utcáról hallgatták. Nem tudom, mennyire volt ugyanaz a közönség, akik még ezen a napon, a Földbástyán megilletődött és értő csendben hallgatták végig a győriek kris­tálytiszta népballada műsorát. A legigazibb — s legnagyobb sikert arató — karneváli, piaci produkciót a tolnaiaktól láttuk. A Televízió is ebből adott ízelí­tőt, de igazi megértéséhez ott kel­lett ácsorogni a Piactéren szom­baton délelőtt, s együtt játszani velük, mert együtt kellett. Sike­re volt a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem diákpamfletjé­nek, az Unióvíziónak, a balassa­gyarmatiak Kolduskantátájának, de a dokumentumjátékoknak is. Még mindig nem soroltam föl minden produkciót, minden együttest, minden színhelyet. E­­helyett csak egy összegzés: az 5 napon 16 csoport 28 produkció­ját láttuk, 7 színhelyen (ezeket ta­lán érdemes felsorolni Egert is­merő kedves olvasóinknak: a Vár Földbástyája és Tömlöcbástyája, a Piac, az Agria Taverna, a Szép­­asszonyvölgyi Kertvendéglő, a 3. A Szépasszony­völgyben: kaba­ré, a budapesti BM Klub elő­adásában 4. Móricz: Dinnyék. A tolnaiak elő­adása

Next