Népművelés, 1972 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1972-04-01 / 4. szám

AMATŐRKÉPEK Februári számunkban már beszéltünk olyan fotókról, melyeknek ábrázolásmódja eltér a megszokott „fény­­képszerűség”-től.. A művészeti ágazatok egymás mellett élnek, kölcsönösen hatnak is egymásra. A kísérletező kedvű, újabb és újabb utakat kereső — főként fiatal — fotósok munkái között gyakran találkozhatunk ilyen hatások nyomaival. Ezeknek egy része voltaképpen nem újdonság a fényképezésben, de az eszközök és anyagok fejlődése következtében a harminc-negyven évvel ez­előtti képekhez viszonyítva új vonásokat mutatnak. Szávay István „Ősz Moritzburgban” című képén a háttér jelzésére még felhasználja a távlat érzékeltetésé­nek megszokott tónusait A képet azonban a fák jelleg­zetesen őszi, szinte egynemű feketére redukált hatalmas foltjai uralják, kiemelkedve a csak fehérrel jelzett ég­boltból. Mellettük eltörpül a sétáló pár, s a kép egésze így adja az ősz hangulatát. Mizerák István „Hídépítők" című képén már minden középtónus hiányzik. A fehér alapból kiemelkedve erő­teljes fekete vonalaikkal törnek felfelé az épülő híd­szerkezet ritmikusan elhelyezkedő elemei. Ezt a ritmust egy második egészíti ki: a hídépítésen dolgozó emberek­nek a munka különféle szakaszaiban rögzített s ugyan­csak feketére redukált foltjai. A szerző szándéka e ket­tős ritmus hangsúlyozása. Fokozottabban érvényesült vol­na ez, ha a jobb oldali két emberalak erősebben elkülö­nül egymástól. Kísérletnek tekinthető Szerencsés János „Pár" című képének vázlatszerű, csak a „legfontosabb” foltokat, kontúrokat jelző megoldása is. A középtónusok nagy ré­sze itt is hiányzik, de a kompozíciónak e látszólagos hiá­nyát könnyen kiegészítheti a szemlélő fantáziája. Kolláth Mária képe az op-art jegyében fogant. A kép erőteljes tekintetvonzó hatása a teljes felületen mértani pontossággal ismétlődő apró, szögletes formáknak, a fe­lület tengelyében elhelyezkedő fekete körnek és az eb­ből is kiemelkedő — optikailag oválissá nyújtott h­arc­nak konsztrasztján alapszik. Bp. Szávay István: Ősz Moritzburgban Mizerik István: Hidéplisik Szerencsés János: Pár ’71 Kolláth Mária: Op-art

Next