Népművelés, 1972 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1972-04-01 / 4. szám

Látogatás négy filmklubban „Azonos érdeklődésű kis közös­ség, filmet néző, filmesztétikát és -történetet hallgató, vitatkozó, hoz­záolvasó — és egyben szórakozó — csoport” — fogalmazta meg Stefka István a Népművelés 1970 októberi számában — azt hiszem, az ideális, de elérendő állapotot. Hogy is áll a filmklub-ügy a való­ságban? Mennyire vannak a film­klubok ettől az igénytől, ezt néztük meg négy helyen.­­ A „Vörösmarty Filmklub" Mohos Sándor vezetésével harmadik éve működik a Vörösmarty Gimnázium­ban. Az első két évben nagysikerű művészfilmeket nézhetett a kb. há­romszáz klubtag. A cél a figyelem­felkeltés volt, — elérték. A filmek előtti bevezetőt a gimnázium — fő­leg nyelvszakos — tanulói tartották: eredeti kritikákat, cikkeket gyűjtöt­tek össze, fordítottak le, és felolvas­ták őket klubtársaiknak. Most, a harmadik évben kezdődött csak el egy átgondolt, négyéves sorozat, mely időrendben tárgyalja a film­­formanyelv fejlődését, és ezzel együtt megismerhetik a tagok az egyes­ or­szágok filmművészetét, filmtörténe­tét is. A vitát nem a film vetítése után rendezik meg, hanem két hét múlva, a következő film előtt. Eb­ben a két hétben folyosói beszélge­tések közben kiforrnak a vélemé­nyek. Az „örök visszatéréséről pél­dául olyan hevesen vitáztak két hét múlva, hogy Mohos tanár úr alig tudta lezárni az eszmecserét. Az idő- és teremhiány miatt ugyanis kény­telen volt rátérni az aznapi film is­mertetésére. (A Gutenberg Művelő­dési Házban kaptak helyet, de csak délután három és öt óra között.) Példamutató közösségi szellem ala­kult ki. A háromszáz klubtag tudja, és szívesen vállalja, hogy az ő anyagi támogatásával működjék az a 30— 40 fős „stáb”, amely maga is meg­próbálkozik filmkészítéssel, és heti egy alkalommal részletes filmtörté­neti, illetve esztétikai előadásokat hallgat. ■ „Jó mozi — jó néző" — válaszolta Rátky György, a Közgazdaságtudo­mányi Egyetem filmklubjának ve­zetője arra a kérdésemre: mi a film­klub, és mi a célja. — A hallgató­kat elsősorban a mai, s főleg a po­litikus témák érdeklik. Az élő nagy rendezők közül Antonioni, Bergman és Jancsó munkásságával foglalkoz­tunk részletesebben. A kb. tizenöt­perces bevezetőket én tartom. Na­gyon nehéz 550 hallgatónak érdeke­sen beszélni, de nem az a célunk, hogy csak szűk körhöz szóljunk. A kisfilm- és a játékfilm-rendezőkkel rendszeresen szervezünk beszélge­tést, vitát. Előszeretettel vetítjük a Balázs Béla Stúdió kisfilmjeit is. Új törekvésként bemutattuk a Kassák Lajos Irodalmi Színpad két produk­cióját (Mert mindenki csak ül meg áll, Labirintus), most pedig a 25. Színház Fényes szelek című előadá­sának megtekintését tervezzük. Ta­vasszal „Forradalom és választás” címmel indítunk új sorozatot. Biz­tos vagyok benne, hogy népszerű lesz ez is, hiszen ilyen filmeket lát­hatnak: Patyomkin páncélos, Ada­­len 31, A háborúnak vége, Viva Ma­ria, Arc, Feldobott kő, Jelenidő és egy új Jancsó-film, a Még kér a nép. Az utóbbi négy film rendezőjével, alkotóival a film után vitát rende­zünk. A nyáron teljes moziberendezést kapunk, attól kezdve vetítünk ide­gen nyelvű alkotásokat, tévéfilme­ket, régi híradókat is. Félévenként kérdőívekkel próbáljuk mérni a filmklub hatását, az igényeket, s eddig kedvező tapasztalatokat sze­reztünk. ” Az E­LTE filmtudományi diákköre sok éves működés után megszűnt. „Az elmúlt év még mozgalmas és termékeny volt: az ősszel elkészítet­tük azokat a dolgozatokat és tanul­mányokat, melyeket a tavaszi pécsi országos diákköri konferenciára szántunk” — olvasom a munkáról készült összefoglalóban. A mostani állapot? Katona Imre csüggedten legyint: — Sajnos, ez már a múlté. A Filmtudományi In­tézet eddig ingyen adott heti két fil­met, most viszont a teljes kölcsön­zési árat kéri, így egyelőre — pénz híján — abbamaradt a diákkör mun­kája. Sajnos — mondom —, mert a Zalán Vince vezette kis közösség túllépett a filmklubokban állandóan ismétlődő alapfokú ismeretterjesz­tésen. Felkészültségüket dicséri, hogy maguk is készítettek amatőr­filmeket, melyek közül egy a mis­kolci főiskolai filmszemlén külön­­díjat nyert. Együtt dolgoztak az ELTE amatőrfilmklubjával, az itt készült filmeket megbeszélték, talál­kozókat és vitákat szerveztek más filmklubokkal, ők tartják az Egye­temi Színpad két filmklubjának be­vezetőit, ők irányítják az esetenkénti vitákat is. Ez a két filmklub három­négyszáz résztvevővel működik ugyan, de már nem alapfokon, prog­ramjaik gazdagok, sokrétűek. Se­gíti a munkájukat az Egyetemi Szín­pad általános filmprogramja is (pl. 1971 decemberében 12 alkalommal volt vetítés és előadás: A film ko­mikuma, Filmkultúra-est, spanyol filmsorozat, a Balázs Béla Stúdió kisfilmjei stb.), melyeket a film­klubok és a diákkör tagjai egyaránt látogatnak.­­ Zalaszentgrót, 1972. január 12. 19 óra. A filmklub tagjai (83-ból 76-an!) már bent ültek a teremben, hall­gatva Helényi Zsuzsa klubvezető hu­­szonötperces érdekes bevezetőjét Táti „Hulot úr nyaral” című film­jéről. Az előadást hét óra előtt elkezd­ték, mert már mindenki megérke­zett. A hiányzó hét tag „igazoltan” volt távol. A közösségi szellemet di­cséri, hogy a hiányzók bejelentették elmaradásukat. Az archív filmklub másik vezető­jével, Szokoly Tamással beszélget­tem. — A moziban kedvezőtlen tapasz­talatokat szereztünk a nézők — fő­ként a fiatalok — filmműveltségéről. A szervezést elsősorban az ő körük­ben kezdtük el, de nem zártuk ki az érdeklődő felnőtteket sem. Így in­dult el a klub 1971 januárjában, 26 felnőttel és 57 diákkal. Célunk nem az volt, hogy nagy tömegekre has­sunk, hanem hogy kihasználjuk a kisebb csoport intenzívebb nevelési lehetőségeit. — Mit sikerült megvalósítani az elmúlt évben? — Bíztató részeredményeink van­nak. Sikerült megértetnünk és elfo­gadtatnunk, hogy az egyes foglalko­zások (a bevezető ismertető és a „mozi”) csakis együtt látogathatók, tehát olyan nincs, hogy valaki — „késve” — csak a filmre jön. Meg is érkeznek pontosan. De a gyakori késő befejezés (kb. fél 10) miatt a kollégista diákok — és nagy részük az — nem tudnak itt maradni a vi­tákon, így ezeken mindössze 20—25 tag vesz részt rendszeresen. Ezen az arányon feltétlenül javítani szeret­nénk. Készítettünk a bemutatott al­kotásokhoz kapcsolódó alapfokú filmművészeti bibliográfiát, és min­den foglalkozás előtt könyvkiállítást rendeztünk. A könyveket kézbe ve­hették, kikölcsönözhették, sőt meg is vásárolhatták az érdeklődők. — Milyen problémák, nehézségek zavarják a munkát? — Néhány előadásnál gondot oko­zott, hogy a Filmtudományi Intézet által javasolt és nála lekötött elő­adók nem érkeztek meg. Úgy érez­zük, sikerült „házon belül” is szín­vonalasan megtartani a bevezetőket. Probléma még, hogy a Filmtudomá­nyi Intézet állománya — főleg az

Next