Népművelés, 1973 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-01 / 1. szám

VITA TÁRSADALOM, MŰVELTSÉG, ÉRTELMISÉG Keret és tartalom K­öpeczi Béla a közművelődés alapkérdéseit tette fel vita­indítójában. Nem ünnepi seregszemlét tartott, nem az eredmények sorolásával örven­deztetett meg, hanem belenyúlt a problémák közepébe, s arról be­szélt, ahol „legjobban szorít a cipő”. Ha valamilyen évforduló alkalmából tekintenénk vissza a megtett útra, a kép nem volna reális. De mert a feladatokat akarjuk meghatározni, ez a leg­jobb módszer. A vitaindító meggyőző erővel mutatja be az összes „falat”, amely korlátozza a műveltség fejlesztésének lehetőségeit. Olyan meggyőzően, hogy az embernek utána már csak azon van kedve gondolkozni, vajon arrébb lehet-e tolni a falakat, s azon már nem, hogy belül van-e még érdemleges tennivaló. " Konkrétabban: Köpeczi Béla adataiból jellemzően bontakozik ki közművelődésünk legkínzóbb ellentmondása, melyet találóan „közművelődési olló”-nak nevez­hetünk. Lakosságunknak csupán 25—30 százaléka olvas rendszere­sen, 20—25 százaléka alkalom­szerűen, a maradék 45—55 száza­lék egyáltalán nem vagy csak nagyon ritkán. Az olló két szára kinyílt, a két végpont között nagy a távolság. Hatalmas ered­mény, hogy százezrek művelőd­nek, de örömünk sem feledtet­heti el, hogy még mindig milliók maradnak ki a művelődésből. Az adatokat sok mással is ki­egészíthetnénk. Hivatkozhatnánk a színház-, koncert- és tárlatlá­togatásra, a mozi esetében a mű­vészfilmek vagy legalább a ma­gasabb művészi igénnyel készült filmek látogatottságára. Az arány egyetlen művészeti ágban sem haladja túl az olvasás terén meg­figyelt 25 százalékot. Igaz pél­dául, hogy a mozinézők évi szá­ma többszöröse az ország lakos­ságának, de vajon hány embert érint? Egy felmérés szerint a lakosság 65 százaléka egyáltalán nem jár moziba, színháziba, és körülbelül ennyi a művelődési otthonokban sem fordul meg so­hasem. El kell gondolkoznunk tehát azon, mi okozza, hogy társadal­munk a művelődés szempontjá­ból éppen így és nem másképp rétegezhető. Köpeczi Béla egy másik adattal támasztja alá az arányoknak ezt a rendjét: az ak­tív keresők 13,8 százaléka végzett közép-, 5,3 százaléka pedig felső­fokú iskolát, összesen 19,2 száza­léka rendelkezik tehát magasabb iskolai végzettséggel. Számuk megközelíti a „közművelődési olló” bűvös határértékét. A közölt statisztikák mellett sok felmérés, vizsgálat támasztja alá azt az általános tapasztalatot, hogy az emberek kulturális ér­deklődését leginkább iskolai vég­zettségük szabja meg. Akár a ko­moly­zenének, akár az utolsó száz év festészetének, akár­ a faj­súlyos irodalomnak a táborát nézzük, a magasabb végzettsé­gűeket találjuk köztük legna­gyobb számban. Megeshet, hogy valakinek különösen erős érdek­lődése áttöri a korlátokat. Mások letett vizsgáik ellenére is alacso­nyabb ízlésűek. Az eltérések azonban kiegészítik egymást, s nagyjában-egészében mégis az iskola a meghatározó. De ha ez így van (pedig így van), és ilyen következetesen van így, akkor az egész közmű­velődés ügyét újra át kell gon­dolnunk, és az eddiginél jobban alá kell rendelnünk az iskolának, hiszen csak az iskolai oktatás fejlődésétől várhatunk tartós, va­lódi eredményt. A takarót, amed­dig a közművelődés nyújtózkod­hat, az iskolában varrják. 3 népművelés A MŰVELŐDÉSÜGYI MINISZTÉRIUM FOLYÓIRATA XX. ÉVFOLYAM 1973 JANUÁR

Next