Népművelés, 1973 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1973-07-01 / 7. szám

A modell kikémlel a nagyterem­be. Elég sokan vannak már. Akkor megkezdi a dolgát. Odamegy az elöl elhelyezett székhez, és leül. 17 óra 30 perc. Megkezdődött az első programpont: krokirajzolás élő modell után. A Ganz-MÁVAG Művelődési Köz­pont képzőművész körének vendégei vagyunk ma este. Akik eljöttek ide, mind egy kísérlet tanúi, sikerének vagy sikertelenségének szemlélői. A képzőművész kör ez év ta­vaszán olyan új dologba kezdett, amely az ő életüket jelentősen meg­mozgatta, de amely átgyúrhatja az egész kori mozgalmat is. A követke­ző szövegű kis plakátot juttatták el márciusban az összes budapesti kép­zőművész körnek. „A józsefvárosi képzőművész kör az amatőr képzőművészeti mozgalom segítése céljából és a képzőművészeti ízlésfejlesztés érdekében előadásso­rozatot szervez. Sorozatunkban az élő, új művészeti irányzatokat szeretnénk ismertetni és bemutatni. Az előadásokat az eddigi gyakor­lattól eltérően újszerű formában kí­vánjuk lebonyolítani. Az előadás előtt a képzőművészeti körök tag­jai részére modell után krokirajzo­lási lehetőséget biztosítunk. A ren­dezvényt discjockey-műsorral, tánc­cal, büfével, klubest formájában fejezzük be. Ezzel a komplex és rendszeres programmal egy képzőművészeti klub kialakítását szeretnénk elérni. A későbbiek folyamán elképzelhető más amatőr művészeti mozgalmak (színház, zene stb.) művelőinek be­kapcsolódása a klub munkájába.” A klubfoglalkozás mindig fél hat­kor kezdődik. A krokirajzolás amo­lyan bemelegítő, az időt hasznosan kitöltő foglalatosság. Közben lehet néhány szót váltani, ismerőst keres­ni. Az újonnan érkezők, az egy klub­ból valók egymás mellé ülnek, s a munka az összeszokottság érzését ad­ja. A kör vezetője Papp Tamás; ő és a szaktanárok — Szlávik Lajos fes­tőművész és Cseri Lajos szobrász — a tagokkal együtt gyűjtik az ötle­teket a klubestek gerincét alkotó elő­adásokra. „Az élő új művészeti irányzatokat ismertetni és bemutat­ni” — ez a cél. A március 22-i első összejövetelen Németh Lajos, április 30-án Csorba Géza művészettörténész, május 2-án Beke László, Erdélyi Miklós és Szentjóby Tamás volt az előadó. Az előadás utáni program, a discjockey­­műsor, a tánc is a vendégek és a házigazdák ismerkedését, egy remélt közösség kialakulását szolgálja. Kilépni a körből­­ ! A cél természetesen több: az egész budapesti képzőművészeti élet meg­mozgatása volna. (Azért hangsú­lyozzuk, hogy budapesti, mert két nagyvárosunkban, Debrecenben és Pécsett néhány éve már megtörtént a köri mozgalom új alapokra helye­zése.)* A fővárosban 42 képzőművészkar működik. Ezek decentralizált kis-és elvétve nagyközösségek, hiszen akad, amelyiknek négyszáz tagja van. Csaknem mindegyikre jellemző az elégtelen fölszereltség, a nem megfe­lelő technikai berendezés meg a mű­teremhiány; gyakran még egy kis zárható helyiség sincs, ahová a fog­lakozások után a rajztáblákat, map­pákat eltehetnék. Mindössze egy-egy intézmény rendelkezik olyan lehe­tőségekkel, amelyekre valamennyi­nek szüksége lenne. Mi volna a megoldás? Kezdjük a legideálisabbal: ha lenne a képző­­művészettel foglalkozóknak központi háza! Szobrászműtermek, festőmű­termek, kiselőadók, minigaléria, filmnyomó műhely, égetőkemence — sok-sok technikai feltétel együtt, amit külön-külön az egyes körök nem tudnak megvalósítani. Ez a nagy közös műhely biztosan felépül egy­szer Budapesten, de addig is jó len­ne valamilyen közös munkalehető­séget kialakítani, s ennek kapcsán nagyobb közösséget teremteni. A kép­zőművészkörök meglehetősen zárt közösségek. „Húsz festőállványunk van, húszan vagyunk, nem tudunk több embernek helyet adni” — mondják, és igaz. Vagy: „Egy égető­kemencénk van, befogadóképessége véges, nem tudunk több tagot fel­venni.” De addig is, míg az előbb leírt ál­mok megvalósulnak, nem használ­hatnák ki jobban a meglevő lehető­ségeket? Például át lehetne térni a többműszakos szakköri foglalkozás­ra: a legtöbb helyen csak este fog­laltak a termek, a reggeli órákban, kora délután üresek. Aztán: nemcsak a művelődési házak műtermeivel kellene számolni, hanem az iskolák rajztermeivel, szakköri szobáival is. Ezek meg az esti órákban üresek, amikor a felnőttek ráérnének oda­járni. Szervezés és az intézmények összedolgozása kellene, hogy a kép­zőművészeti mozgalom egységesebbé váljék, hogy az iskolai, az ifjúsági házakbeli és a művelődési házakban folyó képzőművészeti munka ne le­gyen egymástól ennyire elszigetelt. A helyiséggondok enyhítése csak az első lépés lenne, hiszen a munka, a tanulás, a közösségé, közönséggé nevelés azután kezdődne.­­ Ezekből a tervekből most csak a józsefvárosi képzőművészkar kezde­ményezése a kézzel fogható valóság. Azt kell tehát folytatni, kísérletből megvalósult programokká váltani, s egyelőre e klubesteken alakítgatni közösséget, közönséget. A tapaszta­latok jók. A megtartott három össze­jövetelen nagyon sok érdeklődő volt, s ha egyelőre még csak a házigazdák, a szervezők formálódnak erősebb közösséggé — éppen a szervezés, a vendégvárás, a programok összeál­lításának nem kis munkája révén—, akkor is eredmény ez már. A házigazda kör lehetőségei közül az egyik legérdekesebb gondolat az amatőr—hivatásos visszakapcsolás. Mi is lenne ez? Papp Tamás ezt mondja róla: — A legjobb, a legtehetségesebb fiatal művészekkel kellene megis­mertetni a körökben tanuló fiatal amatőröket. Ezek a fiatalok szeret­nék manuális készségeiket fejleszte­ni, másrészt tudni akarnak minden­ről, amit a hivatásosok csinálnak, vagy akarnak csinálni. Megértésre készen várják a legmodernebb al­kotókat is, s ők a kiállítások közön­ségeként, a művészek munkáinak né­zőiként is ugyanilyen értők lesznek. A művésznek rájuk ugyanúgy szük­sége van, mint nekik a művészre. A klubesteken kívül ezt a kapcsolatot is szeretnénk kialakítani itt, a mi kö­rünkben. A józsefvárosi képzőművészeti kör, ha nem is túl jó, de elég jó feltételek­kel rendelkezik: festőműterme van, s most már a szobrászok is megfele­lő körülmények között dolgozhatnak. A gyár egyik szocialista brigádja el­készítette műtermük berendezését, így most már nem hiányoznak a kel­lő technikai feltételek a mintázáshoz. Az is nagy eredmény, hogy a tagok mindennap bejöhetnek, dolgozhat­nak. Tervek, elképzelések vannak te­hát. Egy lelkes kis közösség is, amely elindított egy jó ügyet. Segí­tőkre, továbbvivőkre várnak. Győry Zsuzsa

Next