Népművelés, 1974 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1974-08-01 / 8. szám

ZENEI Miért szép századunk zenéje? Gondolat, 1976 Századunk zenéjét szakadék vá­lasztja el közönségétől. Az elmúlt tizenöt-húsz esztendőben ugyan fel­becsülhetetlenül sok történt e mu­zsika népszerűsítéséért, s ma már az „érthetetlennek”, „kakofónnak” kikiáltott bartóki muzsika szépségét sok zenehallgató megérti, fölismeri. Napjainkban Bartók és Kodály zené­jét „illetlenség” elutasítani, a száza­dunk zenéjét övező érthetetlenség fala azonban korántsem omlott ösz­­sze, legföljebb néhány évtizeddel hátrább tolódott. Az sem biztos, hogy a két nagy magyar zeneszerző kortársainak — Schönbergnek, We­­bernnek, Bergnek, Stravinskynak, Prokofjevnek, Honeggernek — alko­tásait értékükhöz méltóan hallgatja napjaink közönsége, s tudja-e, mi­ért szép ez a muzsika. A szépség századunkban más ér­telmet nyert, e változás az egész művészetben világosan érzékelhető. Korábban csúnyának, riasztónak tartott fogalmak azáltal válnak széppé, hogy a mű a maga korának lényeges érzéseit közvetíti általuk a hallgató, néző, olvasó számára. A szorongás, feszültség ábrázolása, a torz, a rút, sőt az idegborzoló épp­oly erős esztétikai hatású lehet, mint például a bécsi klasszicizmus harmóniája. A szépség megválto­­zottságának megértése az első lépés e művészet befogadása felé, a má­sodik pedig az, hogy elfogadjuk: a megváltozott életérzés másfajta áb­rázolási eszközöket követel. Az elemzések, magyarázatok egyre több kulcsot adnak a bevehetetlennek hitt „vár” ajtóihoz, egyre akadály­­talanabbul tárulnak fel előttünk a „belső termek”. A Kroó György szerkesztette „Mi­ért szép?” kötet nyolc szerzője egyéni módszerekkel kalauzol, és 18 alkotás segítségével igyekszik vá­laszolni a címbeli kérdésre. A ta­nulmányok sorrendjében: Kroó György, Ujfalussy József, Földes Imre, Somfai László, Szabolcsi Ben­ce, Kovács János, Kecskeméti Ist­ván, Várnai Péter elemzi Mahler, Richard Strauss, Debussy, Schön­berg, Webern, Stravinsky, Kodály, Berg, Bartók, Prokofiev, Honegger, Dallapiccola, Sosztakovics, Lutos­­lawski, Penderecki, Kurtág egy-egy művét. A századforduló három nagy mes­terével foglalkozó tanulmányok a történelmi folyamatosságot érzékel­tetik. Így jutunk el napjaink alko­tásaihoz. A kötetben századunk leg­jelentősebb mesterei szerepelnek, a műveket az elemzők egyéni vonzó­dásuk szerint választották ki. Ez a személyesség szavatolja az írások hitelét, a legjobbak esetében: szug­­gesztivitását. Haydn: Tóbiás hazatérése Előadja: Bende Zsolt, Takács Klá­ra, Fülöp Attila, Kincses Veronika, Kalmár Magda, a Budapesti Mad­­rigálkórus, az Állami Hangverseny­­zenekar, vezényel: Szekeres Ferenc Hungaroton. SLPX 11 660—63 A „Tóbiás” a ritkaságszámba me­­nő felvételek sorát gyarapítja: az 1775-ben bemutatott oratórium las­sacskán lekerült a repertoárról, s a legutóbbi évekig ismeretlen volt, sem zongorakivonata, sem partitú­rája nem látott napvilágot, csupán egyes részleteinek kéziratos másola­tát őrzik európai könyvtárak (töb­bek között a budapesti Széchényi Könyvtár). Csak 1963-ban, a Haydn­­összkiadásban jelent meg Ernst Fritz Schmid­nek hiteles forrásokból összeállított partitúrája. Szekeres Ferenc érdeklődésének, kuriózumkedvelésének köszönhető a felvétel (és ezzel együtt az első ma­gyarországi megszólaltatás). Bár Haydn első oratóriuma a korszak olasz mintáira készült, és még messze áll a händeli barokk öröksé­get követő két késői remekmű, az „Évszakok” és a „Teremtés” kife­jezésmódjától, a „Tóbiás” mégis több érdekességnél. A bibliai törté­netre épülő szövegkönyvnek nem a drámaiság a legerősebb oldala: a zene nem törekszik jellemábrázolás­ra, s inkább áriákkal, kórustételek­kel fejezi ki a történet kapcsán éb­redő érzelmeket. Az oratórium ép­pen ezért a szólistáknak ad hálás feladatot. A virtuóz koncertszámok nagy része önállóan is előadható, a kórustömbök pedig — elsősorban a két rész hatalmas zárótétele — mél­tó folytatása a händeli oratóriumok drámaiságának. A hanglemez értékeit a fentiek határozzák meg. A Budapesti Mad­rigálkórus előadása színes, érzékle­tes, mozgalmas. Az áriák hajlékony dallamformálást és bravúros kolo­­ratúrtechnikát követelnek. E nehéz feladatnak Kalmár Magda felelt meg a legtökéletesebben Raphael arkangyal szerepében, de nagy örömmel hallgattuk Bende Zsoltot is Tobit megelevenítőjeként. A cím­szereplő Fülöp Attila kissé halvá­nyabb. Az Annát éneklő Takács Klárának és a Sárát megszemélye­sítő Kincses Veronikának gondot okoznak a virtuozitást igénylő szó­lamok, muzikális felfogásuk azon­ban rokonszenvessé teszi előadásu­kat. Az Állami Hangversenyzenekar Szekeres Ferenc vezényletével jól érzékelteti a mű életteli ritmusát, s a művészek összességükben érdekes előadással lepték meg a hanglemez­kedvelőket. Feuer Mária Miért szép századunk zenéje?

Next