Népművelés, 1975 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1975-09-01 / 9. szám

* A formavilág természetesen nem független a közölt tartalmaktól. A „Hazánkról szóljatok, szép szavak!” be­mutatósorozatán (most csak erre térek ki, hiszen az előző fordulókról a Népművelés alapos elemzéseket kö­zölt) a következő főbb gondolatokkal, tartalmakkal talál­kozhattunk. 1. A csoportok nagy része a felszabadulás történelmét mutatta be. A kisebb együttesek szinte kivétel nélkül a fasizmus ábrázolásától vezették le mai életünk nagy vál­tozásait, noha sokszor és sok helyütt szóltunk róla, hogy a rendelkezésükre álló 25 perc nem elegendő egész tör­ténelmünk bemutatására. Így aztán elveszett az ember, s maradtak a csupasz gondolatok. 2. Más csoportok éppen a sematizmust akarták elke­rülni — minden áron. Így aztán a miskolci Manézs pro­dukciójának lágerlakói már teljesen elveszítették emberi mivoltukat. A Pécsi Amatőr Színház pedig a harmincas évek Magyarországának negatívumait olyannyira eltú­lozta, hogy szándékaival szinte ellentétes hatást ért el. 3. Bár a pályázat éppen erre biztatott, csak elvétve ta­lálkoztunk helytörténeti, honismereti tényanyagra épí­tett műsorokkal. Ahol igen — a gyomai együttes, a nagy­­kanizsai Hevesi Sándor Művelődési Központ színjátszói, a debreceni Szvetits Gimnázium diákcsoportja eseté­ben —, ott vagy a mű átütő ereje hiányzott, vagy nem voltak képesek a lokális emberi-történelmi tényeket ál­talános érvényű művészi igazságokká emelni. 4. Hiányzott a derű, a humor. Mintha történelmünk­ről csak komor hangvételben lehetne szólni, s mintha a közönséget nem lehetne felsorakoztatni valami mellé vagy valami ellen a paródia, a szatíra eszközeivel! Eh­hez persze a rendezői adottságok mellett bizonyos érett­ség, „rálátás” is szükséges. Ennek hiányában nem tol­mácsolhatta például hitelesen a koalíciós idők humorát a győri Arrabona ifjúsági csoportja. Ezzel szemben a budapesti Pinceszínpad kollektívája azzal, hogy egy tizenéves gyermek megítélését és fejlődését összevetette az elmúlt 30 év történetével, fergeteges sikert aratott. 5. A színpad világa — mert szükségszerűen konfliktu­sokra épül — mindig szembesít. Most is azok voltak a legsikeresebb műsorok, amelyek vállalták a szembesítést, így például a kiskőrösi Periszkóp együttes falusi gene­rációs problémát vitt színre, a nagykanizsai Mező Fe­renc Gimnázium diákjai Rákos Sándor poémájával mu­tatták be a fasiszta múlt nyomasztó álmaitól megszaba­dulni akaró embert, a Tatabányai Bányász Színpad Ágh István tengelici szociográfiáját dramatizálta, hőse a kö­zösség által többféle szempontból megítélhető vezető. A budapesti Perem Színpad ifjúságunk törekvését az emberi teljességre, a „Csili” László Bencsik Sándor mun­kásszociográfiáját vitte a közönség elé. Sajnos, a rádiós szempontok nemcsak technikai jelle­gűek. Egyes produkciók — így például a nyíregyházi középiskolások műsora vagy a sárbogárdi gimnazistáké — sokszorosan nagyobb hatást váltottak ki színpadi, mint rádiós „jelenlétükkel”. A hároméves program bőséges tanulságanyaggal szol­gált a színjátszó mozgalom irányítóinak, rendezőinek és tagjainak. Ha visszapillantásomban a bíráló hangvétel van túlsúlyban, ez azzal magyarázható, hogy egy jelen­tős program eredményei és szépségei mindig jobban megmaradnak bennünk, a hibákat viszont igyekszünk el­kendőzni. A mozgalomnak most megint feltöltődésre van szüksége, önerőre és okos szóra, hogy egy-két év múlva még nagyobb sikerrel, maradandóbb élményekkel, na­gyobb átütő erővel léphessen a tömegkommunikáció nyújtotta országos nyilvánosság elé. Bicskei Gábor Somogyi jegyzetek Szemlék Somogy a hagyományos szemlerendezők egyike: a tavasz évről évre a megye művészeti mozgalmának megméretését jelenti. Beszédes adatokat idéz­hetnék évről évre, de úgy vélem, izgalmasabb s ta­nulságosabb arról szólni, hogy milyen szemlélet jel­lemzi a műkedvelő munka jelenét. Tapasztalható ugyanis némi é­s nem is alaptalan — nosztalgia a régi szemlék iránt: „Való­ban tömegeket mozgattak meg, lelkes érdeklődés övezte őket, szép sikerél­mények kísérték a produk­ciókat, lelkes emberek vol­tak a szervezők, igazi ver­senyhangulat uralkodott, közügy volt,­hallani gyakorta. A nosztalgia táp­lálója: a hatvanas években elsősorban létszámában s főleg a községekben visz­­szaesett az amatőr tevé­kenység. A hagyományos, jobbára a népszínművek­ből — s igen gyakran a si­lányabb termésből — válo­gató színjátszó csoportok igen kis része alakult át irodalmi színpaddá. Túlsá­gosan hirtelen volt a vál­tás, ehhez járult a televízió rohamos elterjedése. Nem ezekben látom a mozgalom akkori hanyatlásának okát, de ezek is közrejátszottak. Ez időben szükséges lett volna a művészeti mozga­lom szakértőinek nagyobb türelme, erősebb odafigye­lése, az átvezető út tartal­mi és metodikai feladatai­nak megjelölése. Mert a színjátszó csoportok helyé­be és tőlük részben függet­lenül létrejött irodalmi színpadok a kezdeti újsze­rűség után a folyamatos munka, a dramaturgiai is­meretek és a továbbképzés hiánya miatt unottan egy­formává, jellegtelenné vál­tak. Csak néhány együttes, után mint például az Illyés-ora­­tóriumot színre vivő so­­mogyjádi csoport tudott iz­galmas, szélesebb visszhan­got kiváltó produkciót fel­mutatni. Még az idei szem­lén is találkoztunk mere­ven előadott vagy éppen felolvasott „irodalmi szín­padi” műsorral. Ezek a színpadok, mivel főleg csak községi ünnepélyeken sze­repeltek, nem is tudtak ál­landó közönséget kovácsol­ni. Sokak szerint viszont az irodalmi színpad volt a „norma”, s kialakult az a vélemény, hogy aki nem ilyenféle műsorral indul a szemlén, az eleve hátrány­nyal kezd. Nem csoda, hogy a szemle némileg el­idegenedett eredeti céljá­tól. A nagyatádi járás egyik községében például elmondták, hogy ők ugyan megtanulják a háromfelvo­­násos vígjátékot, be is mu­tatják otthon é­s a szom­széd faluban — de nem vi­szik a szemlére, mert „nem oda való”. Megyénkben, sajnos, elterjedt vélemény ez, és kettősséget szült: mást vinni a szemlére, mást játszani a közönség­nek ... A hatvanas években a néptánccsoportok száma ugyancsak gyorsan csök­kent. Ennek több oka van. Az együttesek fenntartása költséges, sok helyütt meg­haladja a községi tanács erejét, s nem találtak hely­ben anyagi támogatást. Ke­vesebb, sőt alig van a tán­cosok kíséretét vállaló ze­nekar. Leginkább töretlen a kó­rusmozgalom fejlődése volt Somogyban. A vegyeskarok mellé számiban, színvonal­ban felzárkóztak a pávakö­rök: az éneklés mellett népdalokat gyűjtenek, s néhány csoport — mint a karádi, göllei, buzsáki —

Next