Népművelés, 1977 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1977-04-01 / 4. szám

ZENEI /I/M Spike Hughes: Mozart-operakalauz Erich Rappl: Wagner-operakalauz Zeneműkiadó, 1976 A zenetudomány egyik legkényesebb feladata az ismeretterjesztő írások készí­tése. Az új közönség ugyanis szinte min­den egyéb kiadványnál jobban igényli azokat a könyveket, amelyek segítenek tájékozódásában, részleteket mondanak el a mű keletkezéséről, környezetéről, ko­ráról stb. Minél kezdőbb zenehallgató va­laki, annál több külső körülményre kí­váncsi, de a művek megszeretésével sem alszik ki az érdeklődés, legföljebb más részletek kerülnek figyelmének előterébe. Nő az igény a hangversenykalauzok iránt, s a Zeneműkiadó is egymás után jelenteti meg az ilyen típusú írásokat. Pándi Mari­anne háromkötetes Hangversenykalauza (a negyedik kötet nyomdában van), a Várnai Péter írta Oratóriumok könyve és Operalexikon, Till Géza régebbi Opera című kalauza — hogy csak néhány példát említsek — összefoglaló jellegű, az általá­nos áttekintést szolgálja; Kroó György Bartók-kalauza pedig már a részletekre is kíváncsi, elmélyedésre vágyó olvasóhoz szól. E köteteknek a szépirodalmi kiadvá­nyokéhoz hasonló magas példányszáma és kelendősége az igényt bizonyítja, egy­ben a kiadók felelősségét jelzi, és kijelöli a zenetudomány feladatát: minél több ol­dalról közelítő, minél több részletben el­mélyülő, színvonalas ismeretterjesztő, műveltséget adó zenei tanulmányokat kell alkotni. Pándi Marianne munkáját nagy érdeklődés előzte meg és követte, Kroó György művének már második kiadása is elfogyott. Korábban csak a zenetudo­mány kiemelkedő mesterei látták át e fel­adat fontosságát, de mivel Szabolcsi Ben­ce, Bartha Dénes nem teljesíthetett vala­mennyi kívánságot, a kalauzok többnyire a felületen maradtak. Innen az igényesebb zenebarát (sőt nem egy zenetudós) ide­genkedése e témáktól, a fent jelzett (és a fel nem sorolt) kiváló munkák színvona­la kellett hozzá, hogy rehabilitálja a zenei kalauz műfaját. A magyar zenetudomány természete­sen nemcsak az itt említett munkákban állt az ismeretterjesztés oldalára, még fel­sorolni is sok lenne valamennyi hajtását. Erejéből mégsem futja, hogy egyszerre pótoljon minden hiányt, ezért helyesen tette a Zeneműkiadó, amikor a külföldi termés javából válogatott, s azonnal ket­tős formában, igényesebb külsővel és va­lamivel drágábban, ugyanakkor papírbo­rítású, olcsó Orfeusz-sorozatában is köz­readta a Wagner- és a Mozart-operakala­­uzt. Spike Hughes Mozart-könyvét a kezdő és a haladó zenehallgató egyaránt nagy haszonnal forgathatja: ez a kiválóan fel­készült és nagyszerű pedagógiai érzékű író egyaránt szól képzetlenhez és szakem­berhez. Mozart öt nagy operáját (Szökte­­tés a szerájból, Figaró házassága, Don Gio­vanni, Cosi fan tutte, A varázsfuvola) elemzi. Először röviden vázolja keletkezé­sük történetét, műfaji sajátosságaikat, majd részletesen elmondja tartalmukat. Valójában ez a tartalmi leírás kalauzolja el az olvasót (illetve a zene hallgatóját) az operák világában. Hughes ugyanis nem egyszerűen a cselekményt foglalja össze, hanem rekonstruálja dramaturgiá­jukat, zenei felépítésüket, indokolja-ma­­gyarázza zenei fordulataikat, és kottapél­dákkal szemléltet. Valóban teljesíti az elő­szóban vázolt célt: megérteti a hallgató­val, hogy például „miért érzi szükségét a tenor, hogy hirtelen dalra fakadjon, s mit énekel, ha énekel”. A függelékben kö­zölt „kontextusok mutatója” összefoglal­ja azokat a zenei részleteket, amelyek az egyes operák drámai helyzeteire utalnak, így ha a hallgató csak szemelvényekkel találkozik, gyorsan kikeresheti az illető részlet elemzését, összefüggéseit. Hughes könyve (Tallián Tibor élvezetes fordítá­sában) mintája lehet a hasonló típusú kalauzoknak, s egyben azt is bizonyítja, hogy a zenetörténet legnagyobb lángel­méiről is lehet még érdekfeszítően, lebilin­­cselően írni. Erich Rappl Wagner­ operakalauza ugyancsak a nagy remekműveket, A boly­gó hollandit, a Tannhousert, A Nibelung gyűrűjét, a Trisztán és Izoldát, A nürnbergi Wagner operai mester dalnokokat és a Parsifalt elemzi, de megvalósítása eltér Hughes-étől: az egyes operák felépítését úgy ismerteti, hogy szüntelenül utal a Wagner valamennyi művét egybefűző jelképrendszerre, és ér­zékelteti a művek belső összefüggéseit. Könyvének fejezetei a Bayreuthi Ünnepi Játékok előtt tartott bevezető előadásait örökítik meg. Rappl fejtegetései a bayre­uthi szcenika tapasztalataira, mindenek­előtt Wieland Wagner ösztönzésére tá­maszkodnak, s a szokásos Wagner-kalau­­zok (például Faik Géza rossz emlékű, pél­datárszerű) vezérmotívumos ismertetői­vel szemben a Wagner-kutatás eredmé­nyeiből táplálkoznak. Elemzései Hughes­­éihez hasonlóan a keletkezési körülmé­nyekből indulnak ki, de a továbbiakban szükségszerűen más módszerhez folya­modnak: a drámai-filozofikus mondani­való jelzését összekapcsolják a cselek­mény felvázolásával, s utána külön fejeze­tekben kottapéldákkal tárgyalják a zenei szerkesztés vonulatait, az eszmei monda­nivaló sajátosan wagneri zenei kifejezését. Az alkalmazott zenetudomány fontossá­gának példája e kötet: kitűnő szintézisbe hozza az alapkutatás eredményeinek fel­­használását a színvonalas ismeretterjesz­téssel, elmélyíti az olvasó tudását, mozgó­sítja érzelmeit. Feuer Mária

Next