Népművelés, 1977 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1977-09-01 / 9. szám

46 ZENEI Scheidt: Tabulatura nova — részletek Az I. részből: Pássá mezzo, Niederländisch Liedchen, Courante i 4 Voc. AII. részből: Cantio Sacra „Herzlich lieb hab ich dich, o Herr”, Fantasia á 3 Voc., Cantilena Anglica de Fortuna, Allemande „Also gehts, also stehts”, Toccata super „In te Domine speravi” Előadja Horváth Anikó Hungaroton, SLPX 11848 Nem tudom, hogy a szerkesztő vagy az előadóművész érdeme-e a műsorvá­lasztás, de szerencsés ötlet volt a XVII. század e kimagasló művének felvétele ak­kor is, ha a lemez terjedelménél fogva csak részleteit hallhatjuk. Samuel Scheidt a korai német barokk úttörő jelentőségű mestere, alkotásait mégis kevéssé ismer­jük, s napjaink múltat feltáró érdeklődé­sének köszönhetjük az ő műveinek életre keltését is. Ez a régi zenék felé forduló szenvedély azonban gyakran másodran­gú, az eredetiséget nélkülöző — bár a kor zenei köznyelvén beszélő — darabokat tár fel, s ezért csak a különlegességnek járó figyelmet ébresztgeti, de igazi él­ményt nem nyújt. Sőt egyes előadóművé­szek igen gyakran azért fordulnak a régi zenékhez, mert képességeik korlátozot­tak, s a műsorukra tűzött különlegességek nemcsak feledtetik a tolmácsolás erőtlen­ségét, hanem a stílusban kevésbé jártas hallgatót meg is tudják téveszteni. Hor­váth Anikó nem tartozik közéjük; műsor­választásában, előadásmódjában éppen az a rokonszenves, hogy igazi remekmű­vet vesz elő, és felhívja a figyelmet annak stiláris gazdagságára. Scheidt háromkö­tetes gyűjteménye ugyanis nemcsak azért becses érték, mert — miként címe jelzi — ez az új tabulatira bevezette Németor­szágban a régi típusú betűjeles hangrögzí­tés helyett a hangjegyes lejegyzést, hanem mindenekelőtt azért, mert új utakat nyi­tott a német orgonazenélésben. A szerző művészetében a németalföldi és az olasz korai barokk stílusjegyei egyesülnek. Új tabulatúrájában egyházi és világi dalla­mokat gyűjt össze: a liturgikus célokat szolgáló toccaták, fantáziák, zsoltárok, kánonok a táncok és dalok feldolgozásai­val váltakoznak. A darabok legnagyobb részében variációs technikával él, s ez a partitaszerű, gazdagon ellenpontozott szerkesztés mesteri hangszerkezeléssel pá­rosul. Éppen e tulajdonsága miatt illenek a sorozatnak eredetileg orgonára szánt darabjai csembalóra (a kor hangszeres gyakorlatában amúgy is természetes volt az ilyenfajta szabadság), s Horváth Anikó jó ízléssel, kulturáltan és technikai fölény­nyel aknázza ki lehetőségeiket. Lemezén három darabot szólaltat meg az első kö­tetből, ötöt a másodikból, főként világi kompozíciókat. Játékának legszembetű­nőbb erénye a stílus alapos ismerete és a hangszeres felkészültség; előadásmódja világos és plasztikus, ritmikája határo­zott, díszítései virtuózak; jól érzékelteti a darabok sűrű ellenpontos szerkezetét és a változatok sokrétűségét. Vállalkozá­sa bizonyára feltűnést fog kelteni, és re­mélhetően további hasonló jó színvonalú produkcióra ösztönzi a hanglemezgyárat. Chopin: Négy scherzo h-moll, Op. 20. b-moll, Op. 31. cisz-moll, Op. 39. E-dúr, Op. 54. Előadja Ránki Dezső Hungaroton, SLPX 11773 Nem kell különösebb jóstehetség a si­ker megjövendöléséhez: Ránki Dezső a közönség egyik kedvence, Chopin zongo­radarabjai népszerűek , s ami a lényeg: a mű és az előadó találkozása nagyon sze­rencsés. E három tényező teszi lehetővé, hogy a lemez bátran felvegye a versenyt a világszerte forgalomban lévő nagyszerű Chopin-tolmácsolásokkal, sőt az össze­hasonlítás lehetősége — érzésem szerint — nemcsak kihívó, hanem a lemezgyűj­­tők számára különös vonzóerő is. S is­merve a nagy lemezlapok kritikai gyakor­latát, szinte bizonyos, hogy a mérlegelés, a mások játékfelfogásával való összevetés nem marad majd el. Mindez Ránki pálya­futása szempontjából sem közömbös; a lemez első számú vásárlóját, a magyar kö­zönséget mindenekelőtt mégis a produk­ció érdekli és vonzza. Az összeállítás egy­sége : a négy scherzo egymás mellé sorolá­sa természetesen növeli a rokonszenvet, a megvalósítás pedig többet mond min­denféle zenetörténeti megközelítésnél. Ránki hihetetlen érzékenységgel és képes­ségekkel teljesíti ki a scherzók szenvedé­lyét, diabolikus lobogását, mégis költői hevülettől áthatott érzelemvilágát. Soha­sem túlságosan érzelmes, de sohasem esik a túlságos tárgyilagosság hibájába: gyö­nyörű zongorahangja, színérzéke, hang­szeres tudása mellett talán arányérzéke és átfogó muzikalitása, a négy darabot szinte ciklikusan értelmező felépítése teszi oly különösen elragadóvá a scherzók tol­mácsolását. Feuer Mária­ ­ - 3­91

Next