Népművelés, 1978 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1978-10-01 / 10. szám

46 ZENEI Giovanni Battista Mosto: 11 primo libro de’madrigaii Előadja a Liszt Ferenc Z­eneművészeti Fő­iskola kamarakórusa, vezényel Párkai Ist­ván Hungaroton. SLPX N­H67 E lemez megjelenéséig a legtöbbünk számára mindössze zenetörténeti mozza­nat, lexikális adat Giovanni Battista Mosto munkássága. A régi zene iránti fo­kozott figyelem, az elfelejtett mesterek iránti érdeklődés, a felfedezés szenvedé­lye kellett hozzá, hogy megszólaljanak ezek „a Fenséges Báthory Zsigmondnak, Erdély Fejedelmének, Székelyföld Ispán­jának, a Római Birodalom hercegének", Mosto „Urának és legkegyesebb Pártfo­gójának” ajánlott 16. századbeli madri­gálok. A Báthory Zsigmond szolgálatá­ban állt olasz komponista működése a magyar zenei művelődés történetére is fényt vet: egyfelől jelzi, hogy reneszánsz kori művészetünk a muzsikálásra is ki­terjedt, másfelől az itáliai kiadók révén Erdélyt is bekapcsolta a nemzetközi vér­keringésbe. A Gyulafehérvári madrigálok gyűjteménye 1595-ben jelent meg Velen­cében, s a feledésbe süllyedt - bár szá­mon tartott - kötet ősnyomtatványát 1946-ban fedezte fel egy modenai könyv­tárban Barlay G. Szabolcs. A publikálás is Barlay érdeme; az ő közléséből tudjuk, hogy a kor szokása szerint hat különálló füzetben kiadott szólam partitúráját Vé­­csey Jenő azon nyomban elkészítette, mégis több mint negyedszázadnak kellett eltelnie, hogy a zenetudományi érdekes­ségen túl a közönség figyelmével is szá­molhassanak a közreadók. Mosto zenéjének szenzációját mind­azonáltal nem kell érdemén túl becsül­nünk: a Merulónál, majd Lassusnál ta­nult mester a műfaj kiteljesedését képvi­seli. jelentékeny és egyéni hangú kompo­nista, de munkássága nem egyenrangú legnagyobb kortárséival. (Mindezt ter­mészetesen nem azért jegyzem meg, mert fölöslegesnek vélem műveinek megszó­laltatását, hanem azért hangsúlyozom, mert attól tartok: a felfedezések iránti ügybuzgalom, az elfeledett mesterek újjá­élesztésének szorgalma elég gyakran hát­térbe szorítja a reneszánsz mesterművet-Előadja Kalmár Magda, Tokody Ilona, Takács Klára, Horváth József, Káplán György, Miller Lajos, Budai Lívia, a Bu­dapesti Madrigálkórus és a Liszt Ferenc kamarazenekar, vezényel Szekeres Fe­renc Hungaroton. SLPX 11745-46 Mosto madrigáljainak kapcsán jelzett aggodalmam valójában akkor igazoló­dik, ha a Hungaroton mostanában meg­jelent reneszánsz felvételeinek összessé­gére tekintünk. A Dittersdorf-oratóriu­­mot megszólaltató lemez azonban nyu­godt lelkiismerettel önmagában nevezhe­tő elhibázottnak, hiszen a műnek nincse­nek olyan erényei, amelyek igazolhatnák vagy menthetnék a műsorpolitika má­­sodlagosságának tendenciáját. A Haydn -Mozart kortárs Dittersdorf a maga idejében igen népszerű komponista volt: folyékonyan, problémátlanul be­szélte azt a nyelvet, amelyet elődeitől örökölt, de nem a „hálátlan utókor” hi­bája, hogy zseniális pályatársainak újító életműve kiszorította alkotásait a reper­toárról. A bibliai történet megzenésítése magyar zenetörténeti vonatkozásokat tartalmaz: Haydn jó kapcsolatot tartott a zeneszerzővel, s az Eszter-oratóriumot megszerezte az Eszterházy-gyűjtemény számára; korabeli kéziratos másolatát az Országos Széchényi Könyvtár zeneműtá­ra őrzi. Ez a kapcsolat azonban csak ak­kor indokolhatná az ezúttal is szerencsés kézzel, könnyedén írt, nagyon jó részlet­­megoldásokat tartalmazó, de nem túlsá­gosan eredeti kompozíció megörökítését, ha az előadás szenzációja feledtetné a nők megismerését, s ez a beavatatlan kö­zönség számára az értékek eltolódását eredményezheti. Oly gyakran dicsértem már e lapban a Hanglemezgyártó Válla­latnak ritkaságokra építő műsorpolitiká­ját, hogy ez egyszer elmondhatom: nagy kár lenne, ha hallgatóságuk nem egészen valós képet kapna a reneszánsz zene érté­keiről.) A Gyulafehérvári madrigálok bonyo­lult polifóniája egyébként Monteverdi korai stílusát idézi; a darabok színessége, a szigorú szövésmódnak olaszos köny­­nyedséggel párosuló kitárulkozása arra mutat, hogy szerzőjük mesteri techniká­val egyesítette a kor uralkodó irányzata­it. A hangzás szépségét, a szerkesztés kristályosságát nagyszerűen közvetíti a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ka­marakórusa, muzsika közhelyeit, a műnek valóban másodlagos szerepét. A Budapesti Mad­rigálkórus könnyedségéhez, spontaneitá­sához szokott Szekeres Ferenc számára azonban kemény diónak bizonyult a nagy létszámú együttes összefogása-kéz­­bentartása, s így sajnálatra méltóan elsik­kadtak az egyes remekbe sikerült szólis­tateljesítmények is. De nem használ a megszólaltatásnak a kórus és a zenekar csökkentett létszáma sem: ez a muzsika nem kamaraapparátusra készült! A Liszt Ferenc Kamarazenekar odaadása és a Budapesti Madrigálkórus rutinja sem so­kat segíthetett ezen az alapvető tévedé­sen. Őszintén sajnálom a figyelemre mél­tó, de ily módon aligha érvényesülő szó­listateljesítményeket, Kalmár Magda, Tokody Ilona, Miller Lajos, Budai Lívia tehetséges megnyilvánulásait — a lemez egészének hatása, sajnos, ellenük mond. Feuer Mária Dittersdorf: Eszter-oratórium

Next