Népművelés, 1979 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1979-03-01 / 3. szám

Az új fuvola Dukay Barnabás:­­fa Dukay Barnabás—Sáry László: Kétjátékos Edgar Varése: Densitiy 21,5 André Jolivet: Cinq incantations (öt varázsének) a) pour accueiUir les négociateurs — et que F ént revue soil paciftque b) pour que Fenfant qui \a nahre sóit un fits c) pour que la moisson sóit riche qui naitre des sillons que le laboureur trace d) pour une communion sereine de Félre avec le monde e) aux funérailles de chef pour obtenir la protection de son címe Előadja Matuz István, közreműködik Vas Katalin Hungaroton, SLPX 11920 A lemez méltán viseli címét: Mali­­’ István fuvolajátéka új minőséget képvi­sel. Tevékenységéről nem lehet elég lelke­sen írni: minden, amit játszik, arannyá válik a kezében; technikája, hangszerke­zelése olyannyira tökéletes, fuvolájának hangja annyira mesterkéletlenül korsze­rű, hogy előadásával megsokszorozza a művek hatását. Nemhiába nyerte meg — többek között — a múlt évben a francia­­országi La Rochelle-i modernzenei ver­seny nagydíját, nemhiába nevezte Domi­nic Gill, a jeles angol kritikus korunk leg­jobb fuvolistájának, nemhiába hívták meg Pierre Boulez párizsi modern zenei kutatóintézetébe, az IRCAM-ba, hogy tudományos munkáját ott teljesítse ki. Matuz egyedülálló lehetőségeket terem­tett hangszere számára. Újításait nehéz lenne itt összefoglalni; lényegük, hogy a fuvola Matuz metódu­sával nemcsak egyetlen hang megszólal­tatására képes, hanem a fuvola billen­tyűinek — a hagyományostól eltérő — többféle fogásával és a befúvás erősségé­nek, minőségének változtatásával (illetve e két tényező számtalan variációjával) olyan hangokat is megszólaltathat, ame­lyek a fuvolán eddig elképzelhetetlen színkombinációkat és több szólamú ak­kordokat hoznak létre. Tizenhét billen­tyű kétféle fedésmódját figyelembe véve annyi változat képzelhető el, amennyi kettőnek a tizenhetedik hatványa, vagyis 132 ezer. E technikához természetesen hozzátartozik a levegővezetés milyensé­ge, ettől függően ugyanis más-más ak­kordok keletkezhetnek. A 132 ezer válto­zat persze gyakorlatilag felfoghatatlan, s a művész bár valamennyit kipróbálta, most éppen azon dolgozik, hogy ezek fele részének technikai megvalósítását rend­szerezze, leírja őket és hasznosíthatóvá tegye a zeneszerzők számára. Újításának másik különlegessége, hogy úgynevezett körkörös légzést valósí­tott meg: egyszerre képes belélegezni és a levegőt a hangszerbe fújni, játékában te­hát a hangzás folyamatossága nem sza­kad meg. Minderről azért szükséges a felvétel kapcsán is szólni, mert Matuz lemezén nem olyan modern zenei kompozíciókat lehet hallani, amelyek a hagyományos fuvolán a hagyományos játékmóddal szólalnak meg, hanem tökéletesen „át­értékelődtek”. A lemez egyik oldalán a Matuz ihlette kompozíciók egy része ele­venedik meg: Dubrovay és Dukay da­rabjait már az új lehetőségek sugallták. A most hallható művek közül kivált Dubrovay Matuziáda nevet viselő ciklu­sának egyik darabja hat meggyőzően a fuvola eddig soha nem hallott felhangjai­nak különleges kiaknázásával (a Matu­­ziáda-sorozat mindegyike más-más tech­nikai lehetőséggel él). Dukay szólódarab­jában elsősorban a szokatlan színeket él­vezzük; Dukay—Sáry fuvola-cselló da­rabja viszont az új hangzás élvezetével sem kárpótol eléggé terjengősségéért. A lemez másik oldalán a modern fuvo­lairodalom két „klasszikusa" szólal meg: Varése és Jolivet darabjai előlegezik, pontosabban: követelik a Matuz felfe­dezte új világot. Valójában Varése indí­totta el korunk zeneszerzőinek érdeklő­dését a fuvola iránt 1936-ban; a Density 21,5 (a cím a platina sűrűségére utal) már olyan jellegzetességekkel él, amelyek a fuvola dallamhangszerből való tovább­fejlesztését igénylik. Jolivet Öt varázséne­kének előadása magán viseli Matuz egyé­niségének jegyeit is: az ő javaslatai nyo­mán ugyanis új hatásokkal egészült ki a szép, valóban mágikus töltésű anyag. Az öt darab korántsem melodikus ötletessé­gével hat (éppen e tekintetben tért el a fu­vola szokványos kezelésmódjától). Joli­vet néhány hangos motívummal dolgo­zik; ezek felfokozódása, majd lassú el­­csöndesedése egységes légkört teremt, s — nyilván az előadónak köszönhetően — izgalmas, színes hangzásvilágot tár elénk, sőt olykor archaikus kicsengést kölcsönöz a daraboknak. Matuz körkö­rös légzéstechnikája fontos szerephez jut itt nemcsak úgy, hogy a hallgató jobban élvezheti általa a hangok ívét, töretlen fo­lyamatosságát, hanem úgy is, hogy (pél­dául a második darabban) a szakadatlan hangzás külön is kiemeli az egy hangon való crescendálást (vagyis egyazon hang lassú, intenzív felerősítését). De Matuz légzéstechnikája mellett játéktechnikájá­nak egyéb vonásai is: repetíciói, egészen finom pianói, s mindenekelőtt az utolsó darab hangzásának többszólamúsága bi­zonyítja, hogy az előadó csakugyan ko­runk legkiválóbb fuvolaművésze. A lemez mellékletén Matuz röviden vázolja hangszertechnikai újításának lé­nyegét, s felveti a kérdést: „vajon ez a hi­hetetlen bőség felfogható-e, áttekinthe­tő-e, hasznosítható-e? Vajon nem oltja-e ki önmagát? Folytatója lesz-e a fuvola XX. századi fellendülésének?” Rokon­szenvesen szerény válasza szerint „mind­ez már a zeneszerzők műhelyében dől el. Ez a temérdek effektus immár ismert. S hogy mik benne a lehetőségek, az a jö­vő zenéje...” Nos, a lemez tanúsága sze­rint az alkotóknak érdemes kísérletezni­ük, ha Matuzhoz hasonló tehetségek ser­kentik fantáziájukat. Feuer Mária

Next