Népművelés, 1980 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1980-07-01 / 7. szám

Beethoven: Szonáták és variációk gordonkára és zenekarra Előadja Perényi Miklós és Ránki Dezső Hungaroton, SLPX 11928-30 Beethoven valamennyi gordonkára és zongorára írt műve hangzik fel e három lemezből álló felvételen, jól szaporítva­­ azoknak a Hungaroton-felvételeknek a számát, amelyek bizonyosfajta teljesség­re, zeneszerzői, műfaji összképre töre­kedtek. A Beethoven cselló-zongora kompozícióit tartalmazó album nyilván­valóan nagyobb érdeklődésre tarthat szá­mot, mint az egy lemezen kínált váloga­tások : a hallgatónak a teljességet nyújtja, az előadóknak reprezentatív keretet te­remt, s hangsúlyosabb lesz általa maga a vállalkozás. Az öt szonáta mellé a kon­certpódiumainkon ritkán játszott, Hän­del- és Mozart-témákra írt három variá­ciósorozat társul, mindezt kiegészíti (fel­tehetően azért, mert maradt még hely a lemezen) az Op. 17-es, eredetileg kürtre és zongorára komponált szonáta cselló­változata. A produkció „látatlanban” sikert ígért, mindenekelőtt két zseniális előadó­­művészünk személye miatt. De a lemez­zel való ismerkedés némi csalódást okoz. A csalódás természetesen a várakozás legmagasabb szintjéhez képest értendő, és magyarázata részben az előadóművé­szek alkatában, részben a felvétel techni­kai körülményeiben keresendő. Ami az előadók alkatát illeti: Ránkiról köztudo­mású, milyen szenzációs kamaramuzsi­kus, mennyire képes alkalmazkodni part­nereihez. Hogy a Beethoven-szonáták esetében ez a megszokottnál kevésbé si­került, annak nyilvánvalóan az az oka, hogy Perényi és Ránki előadói egyénisé­ge erősen különbözik egymástól, s mivel ezek a művek pianisztikus önállóságot kívánnak meg, Ránki nem vonulhat visz­­sza a kísérő önfeláldozó szerepébe. Az ő kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb lé­nyéből következő felfogás tulajdonkép­pen nem is egyezhet Perényi szélsősége­sebb, impulzívabb stílusával. Játéktech­nikai szempontból természetesen mind­kettőjük produkciója lenyűgöző, de ze­neileg csak ott jutnak közös nevezőre, ahol az alkotás sugalmazza kettőjük al­katának kiegyensúlyozását. A Beethoven középső alkotói korszakában keletkezett Op. 69-es A-dúr szonáta (a korai Op. 5-ös F-dúr, illetve g-moll és a késői Op. 102-es C-dúr, illetve D-dúr darab karak­terességével, szenvedélyével szemben) klasszikus nyugalmat áraszt, s nyilván itt (meg a kürtszonáta változatában) zenei­leg is jobban közelíthetett egymáshoz a két művész. Játékukban természetesen az Op. 5 és az Op. 102-es darabok is bővelkednek nagyon szépen megvalósított részletek­ben, a variációk pedig részben módot ad­nak a két művész szólisztikus képességei­nek csillogtatására, részben kedveznek összehangolható vonásaiknak. A lemez árnyoldalai gyaníthatóan technikai természetűek is: Ránki zongo­rázását soha nem hallottam még olyan száraznak, olykor keményen kopogónak, mint ezen a lemezen, és nyilvánvaló, hogy az összjáték hangzásbeli egyensú­lyát is segíthette volna (ha ugyan nem rontotta) a mikrofonok beállítása. Mai magyar művek ütőhangszerekre Kósa György: Divertimento Dubrovay László: Hat duó hegedűre és ütőhangszerekre Patachich Iván: Metamorphosis marim­­bára és magnetofonra Kalmár László: Anera Sáry László: Sonanti No. 2 Kosa Gábor: 2 Előadja Kosa Gábor, közreműködik Stul­­ler Gyula, Matuz István, Winkler Péter Hungaroton, SLPX 12065 Ideje, hogy az új zene kedvelői megta­nulják Kósa Gábor nevét, felzárkózott a kor zenéjét szolgáló kiváló hangszeres szólistáink mellé. Közismert, hogy az új színeket, hatásokat kereső alkotói kísér­letek (és eredmények) egyre erősebben támaszkodnak az ütőhangszerek ritmi­kus erejére, sajátos hangszínére, egyéni dallamhordozó szerepére. A zeneszerzők örömmel bővítik a hangszerek körét, és szívesen vonják be a repertoárba az az­előtt „egzotikusnak”, „különlegesnek” minősített, a klasszikus irodalomban nem szereplő instrumentumokat. Az ütő­hangszerek bővülő köre, a színek kihasz­nálása komponistának és előadóművész­nek egyaránt inspiráló, közös kapcsola­tuk, együttműködésük e területen külö­nösen gyümölcsöző lehet. Az ütőhang­szerekre építő zeneszerzői gondolkodás nemcsak továbbfejlesztett játéktechnikát követel meg az előadóművésztől, hanem színérzékenységet, dallammintázó képes­séget és még számos egyéb olyan tulaj­donságot, amelyet a hagyományos reper­toárt tolmácsoló, zenekarban játszó ütő­­hangszeresnek nem kell tudnia. Szinte természetes, hogy a mai szólisztikus fel­készültségű művész kamatoztatni kíván­ja képességeit, a zeneszerzők meg szíve­sen veszik, ha társat találnak kezdemé­nyezéseikhez, Így alakul ki az olyan mű­hely, mint amilyet Kosa Gábor teremt maga körül. A lemez jól bizonyítja Kosa sokoldalú­ságát, és hangszereinek, illetve azok lehe­tőségeinek változatosságát: az ügyesen szerkesztett anyag ugyanis éppen azt pél­dázza, miként hat egymás mellett a Dub­rovay László korábbi alkotói szakaszá­ban keletkezett, inkább klasszicizáló hangvételű, hegedűvel párosított mű és Patachich Iván elektronikus darabja; az idős Kosa György cimbalomkompozí­ciójának marimbaváltozata és az ifjú Ko­sa Gábornak külső rendszerre támaszko­dó matematikus gondolkodásmódja; Kalmár Lászlónak szigorú szabályok szerint komponált és Sáry Lászlónak fu­volával párosított, színhatásokra építő darabja. A modern zenét kedvelő elége­dett lehet: érdekes zenéket ismerhet meg egy nagy felkészültségű, hajlékony kép­zeletű művész előadásában. FEUER MÁRIA

Next