Népművelés, 1980 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1980-08-01 / 8. szám

A népművelés történetéből A műkedvelő (1906 -1907) A SZÍNKÉP első számának megjele­nésekor Szále László azt írta az Új Tü­körben, hogy a magyar műkedvelésnek nem volt még ilyen lapja. Volt, nem is melléklet, hanem önálló orgánum, A mű­kedvelő, mely A magyar műkedvelők lap­ja alcímet viselte. Kis alakú, 32 oldalas, igénytelen szürke borítójú füzetke, első száma 1906. május elsején jelent meg. Sem a címből, sem az alcímből nem vilá­gos, hogy nem minden műkedvelő művé­szeti ág lapja volt, hanem csupán egyé: a színjátszásé. Előzménye: rendszertelenül kiadott tíz füzetnyi egyfelvonásos, kül­lemre ugyanolyan, mint A műkedvelő. A „szaklap” — így nevezte magát nem kis öntudattal — júliust és augusztust ki­hagyva, havonta jött ki, de mindössze 16 száma jelent meg. Szerkesztője, a színművész Dezső József (1867—1915) pécsi esztendők után 1891-től a Nemzeti Színház tagja volt haláláig. Jellemszínész, főbb szerepei a Bolond a Lear királyban, a Dudás a Szentivánéji álomban, Pollito Moreto Donna Diánájában. Nemcsak játszott, de írt is: számos monológot és több dara­bot. Az első szám is egyfelvonásossal kez­dődött, akár a műsorfüzet-elődök: A karperec. Ina J. B., vígjáték egy felvonás­ban. Okosan tette J. B., hogy névbetűi mögé rejtőzött, művecskéje ötödrangú francia polgári vígjátékok silány utánza­ta : egy ügyvéd és neje meg egy földbirto­kos és neje űzi benne kisded szerelmi já­tékait egy hírlapíró közreműködésével, valamennyien ugyanazt a túlcifrázott, patetikus nyelvet beszélik, mint szerző­­jük-atyjuk. Előtte 19 sornyi rendezői el­igazítás, utána két és fél oldalon A szín­padi festés és maszkírozás alapszabályai. Az „Általános rész”-ben egy „czikk”, egy fölhívás meg néhány hír: ezekről szaklap A műkedvelő. A Kezdő írók című írás a lapnak ars poeticája. Ennek az igénytelen füzetnek a célja — ahogy a szerkesztő írja — a szórakoztatáson és a műkedvelők színpadi kioktatásán kívül. . .a kezdet elején álló műkedvelő írók kioktatása és buzdítása. " Az írók „kioktatása” most tömören eny­­nyi: „Alakjaik a magyar föld szülöttei le­gyenek, s hazai levegő lengje körül őket. .. eredetiségre törekedjenek..." A szerkesztőség azt ígéri, hogy saját kebe­lén belül kisebb bíráló bizottságot szer­vez, mely az előfizetők darabjait (úgy ám, darabokat nem akármely műkedvelő írók küldhetnek be, hanem csakis olya­nok, akik egyúttal előfizetnek a lapra) szigorúan, de igazságosan megbírálja, a legjobbakat a Műkedvelők Színműtára megjelenteti, s a szerző­­ repülhet a dicső­ség, hírnév ragyogó útja felé — évi 6 ko­rona előfizetési díjért. A kezdő írók a Le­velezés rovatban fognak választ kapni, ígértetett, de a következő másfél évben egyetlen darab akármilyen rövid kritiká­ját sem olvashattam — úgy látszik, nem sikerült a magyar drámaírásnak ilyen módon való fölvirágoztatása. Még egy nagyobb írás az első szám­ban: a Magyar Műkedvelők Társulatá­nak fölhívása. A képzőm­űvészkedő „amateurök” társaságának célja lesz a műkedvelők kiképzését előmozdítani, a műkedvelők munkáinak piacot és vásárló­­közönséget teremteni. Megkeresések Bu­dapest, Vas utca 15./a alá intézendők. A sokat — túl sokat — ígérő felhívás folytatása szeptemberben egy kicsit fe­nyegető: az MMT . csak abban az esetben fog megalakulni, ha a jelentkezők kellő számban tagokul be is lépnek." A tagság nagy előnye leend, hogy szerepelhetnek az Állandó Műkedvelői Kiállításon, s az eladni szándékolt tárgyak után befolyó összegek 75% %-t az illető kiállítóknak megküldetnek (így!). Megtudjuk még, hogy eddig 287 kiállítandó műtárgyat je­lentettek be — a további több mint egy évben aztán nincs szó a képzőművészeti „amateurségről.” Még az első számban egy hír: a Nem­zeti Színházban , fényes sikert araton dr. Dálnoky Lajos Arad megyei alispán­nak „költői becsű” kétfelvonásos vígjáté­ka. A hír pontosan beleillik a lapocska „koncepciójába”: népszerűsít egy mű­kedvelő írót talán egyetlen előadott „mű­vével” egyetemben, s rávilágít — hogy mai szót használjak — A műkedvelő „tár­sadalmi elkötelezettségére”: „Különösen főúri műkedvelők (az én kiemelésem, Sz. E.) arathatnának benne sikereket, mert a darabban szükséges festői jelmezeket könnyen megszerezhetnék. Ideális dolog­nak tartanám valamely főúri parkban. . . előadni a darabot. A műkedvelő szerkezete igen egyszerű: minden számhoz előadásanyagot, több­nyire egyfelvonásost, esetleg monológot, élőképekre bontható költeményt, majd — röviden és igen primitíven — a rende­zéssel, játékkal kapcsolatos technikai ta­nácsokat ad. Művelődéspolitikai elvei, céljai, népművelő szándékai nincsenek, ilyen vonatkozású cikkeket nem kell hát közölnie. A megjelent darabokból, a szerzők kilétéből meg a tanácsokból azért kiderül egy s más. Kikhez szól, kiket kíván szolgálni a lap? Jómódúakat, akik a színpadon is magától értetődően viselik a frakkot meg a szmokingot; akiket ki kell segíteni, ha ügyetlen inasuk két ugyanazon kézre való kesztyűt hoz a föllépéshez; akiknek nem gond megfizetni egy francia darab elő­adásonként 10 koronás jogdíját, akiknek , cylindere az utolsó pillanatban lehetetle­nül összeborzolódott, s vasaltatni már ké­ső : hölgyeinkhez a tehetős körökből,­­ a magyar műkedvelő ifjakhoz és úrleá­nyokhoz­ — nekik akar segíteni „hűsége­sen” a folyóirat munkátlan életük bő sza­bad idejének agyonütésében. Ju­sth Zsig­­mond hajdan parasztműkedvelőkkel ját­szatott népszínműveket. Dezső József korában működtek már munkások kul­turális egyletei, munkásszínjátszók is akadtak: rájuk vagy legalább a „nemte­len” középosztályra nem gondol ez a „szaklap.” Milyen művek, milyen írók fordulnak elő A műkedvelő körében? Akár a közép­korban, divat ezeken a hasábokon a név­telenség meg a névbetű.­ Az elefánt, a Jön a kérő, a Megy a kérő, A beteg, az Egy szál mirtusz stb. „kedvelt” egyfelvonáso­­sokat szerzetlenü­l sorolják (a legutolsót Dezső írta), az első szám darabja „J. B.” szellemi tem­éke, s ki írhatta vajon O. Seb. monogram mögé rejtőzve a Robes­pierre című darabot? S a nevek? Kinek mond valamit Kárffy Ödöné, Széll Lajo­sé? Erdélyi Zoltán hírlapírót és dilettáns költőt arra sem érdemesítette a fiatal Kosztolányi, hogy róla szóló megsemmi-

Next