Népművelés, 1981 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1981-08-01 / 8. szám

Jegyzet Kőszeg és Békéscsaba után kis nevelés, ez a demokratikus magatartás első mintája, amelyre a további nevelés rá­építhető. Helytelen, hogy sok felnőtt MESE ÉS NEVELÉS Negyedszer jöttünk össze Kő­szegen, hogy a televízió gyer­mekműsorainak, és hatodszor találkoztunk Békéscsabán, hogy a nemzetközi gyermek­­bábfesztivál előadásainak együttes megszemlélésével és megvitatásával választ keres­sünk egy sor, a gyermekek esz­tétikai és társadalmi nevelését érintő kérdésre. E rendezvé­nyeken a bemutatott művek alapján indultak meg a viták, szűrődtek le tanulságok, s en­nek eredményeképpen számos jó mű született a „köztes" években. Úgy gondolom, fontos vol­na most már azt is megfogal­mazni, melyek a korszerű neve­lési elvek és célok, milyen is a ma gyermeke, aki majdan szo­cialista társadalmunkat to­vábbépíti, s milyen módszerek­kel, milyen példák fölmutatá­sával, milyen művekkel köze­líthetők meg ezek a célok, így eredményesebben beszélgethe­tünk a bemutatott vagy bemu­tatandó alkotásokról, mennyi­ben segítik, esetleg nehezítik, netán akadályozzák e cél eléré­sét. Természetesen nem érzem magam feljogosítva arra, hogy az „ideális gyermek” típusát egzaktul körülírjam. Csupán arra szorítkozom, hogy meg­vizsgáljam a korábban jónak vélt nevelési elveket (amelyek az adott kornak leginkább megfelelő személyiség kialakí­tását célozták), megfelelnek-e a mai követelményeknek, ha pedig nem, mi szükséges he­lyettük. A múltban a feltétlen enge­delmességre, a fennálló társa­dalmi normák és keretek elfo­gadására nevelés volt a cél. Ma viszont önállóan gondolkodó, véleményt alkotó, azt nyíltan ki is mondó, tevékeny, minden iránt érdeklődő gyermeket kí­vánunk nevelni. Olyanokat, akik igényesek, alkalmasak he­lyes értékítéletre, érzelemgaz­dagok, részt vállalnak a közös­ség életéből, viselkedéskultúrá­juk előnyösen befolyásolja a közösség és minden ember éle­tét. Nekünk olyan gyermekekre van szükségünk, akik maguk képesek a kívánatos társadal­mi keretek kialakítására, aho­va nekik nem „beilleszkedni” kell, hanem az lesz természetes közegük. Ezért — úgy vélem — a gyermekkel kapcsolatos magatartásunknak alapvetően meg kell változnia. Tudomásul kell vennünk, hogy minden gyermek önálló egyéniség, akit meg kell értenünk. Segíteni kell ismerkedését a világgal, hogy lássa: ez a lehetőségek vi­lága. Örömmel kell fogadni kí­váncsiságát, és ebben — az ésszerűség határain belül — nem szabad korlátoznunk. A gyereknek is lehet — a fel­nőttekkel szemben is! — saját véleménye, amit elmondhat, és ha igaza van (és ez gyakran előfordul!), azt el kell ismerni. Ezzel kezdődik a demokrata­tévedhetetlennek tünteti fel magát a gyermekek előtt, azt sugalmazva, hogy az erősebb­nek engedni kell. Megértéssel és sok szeretettel kell a gyere­kek felé fordulni, biztonságot és támogatást nyújtani a nekik mindenben új és ismeretlen, gyakran félelmetes világban. Ha e néhány alapelvet szem előtt tartjuk, közelebb kerül­hetünk fentebb vázolt céljaink­hoz. Ehhez természetesen az szükséges, hogy minden műsor vagy előadás, amely gyerme­keknek vagy gyermekekről szól, ezeket az elveket és maga­tartásformákat közvetítse. A gyermekeket nagyon sok hatás éri. Én itt most csak azokkal foglalkozom, amelyek a tévé gyermekműsorai alkalmával vagy a bábelőadások során ér­hették őket. És mert e műso­rok nagyrészt mesék, ezért szó­lok a mese kivételes jelentősé­géről. A mese szerepe azért is kivé­teles, mert abban a korban hat, amikor a gyermek szemé­lyisége meg alakul, formáló­dik. A mese a gyermeknek olyan szükséglet, mint az étel meg az alvás. Hermann Aliz mondta: a gyermeknek azért van szüksége mesére, amiért a felnőtteknek a művészetre. Ahogy a felnőtt a művészet se­gítségével kilép a maga életé­ből, úgy kap módot a gyer­mek, hogy a mese által kilép­hessen a maga sok szorongás­sal és bizonytalansággal teli életéből. A mesében megjelenő rendkívüli és csodálatos nyitja rá a szemét a hétköznapokban is fellelhető szépségekre és cso­dákra. A mese a kisgyermek első kulturális tápláléka, a vi­lág megismerésének egyik esz­köze. Ebből fakad világnézetet formáló, nevelő hatása is. De a mese nemcsak szükség­let, hanem lehetőség is, amely­­lyel formálni tudjuk a gyermek személyiségét. A jó mese ala­pozhatja meg a gyermeknek a művészetek iránti igényét és ítéletalkotási képességét. Ezért fontos, hogy mindig valódi művészetet, jó műveket nyújt­sunk neki. A jól megválasztott mese tartalmával, cselekmé­nyével, hőseinek sorsával ala­kítja a gyermek jellemét, ma­gatartását, erkölcsi érzékeny­ségét, formálja ízlését, növeli igényességét. Irodalmi értéké­vel gazdagítja beszédkészségét, kifejezésmódját, végül — és nem utolsósorban — szóra­koztatja őt. Milyen mesékre van tehát ma szükség? Át kell menteni az emberi­ség mesehagyatékát, népmese­kincsét, írni kell új modern meséket, de nem külsőséges, formai eszközökkel. A mese lényegét az egyszerű történet alkotja, mindegyiknek hőse van, akivel a gyermek azono­sulhat, és mindenki hős, akiről egy történetet el lehet monda­ni. Ha nincs (nem is lehet) minden mesének nevelő célza­tú mondanivalója, hanem pusztán szórakoztat, akkor sem lehet szövegét, képi vilá­gát, tartalmát tekintve igényte­len. Soha nem lehet érv, hogy valami mennyire tetszett a gyermeknek. A tetszés vagy nem tetszés nem esztétikai ér­tékmérő, különösen nem az a gyermekeknél, akiknek igénye­it nekünk kell felkelteni, ízlé­süket nekünk kell formálni. Kemény Pálné

Next