Népművelés, 1981 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1981-08-01 / 8. szám

* A TELEVÍZIÓ JÁTÉKAI — Lehet egy kérdéssel több ? — Kapcsol­tam. — Most mutasd meg! — A fele sem igaz! Játék a hetükkel, a szavakkal. Csu­pán műsorcintek, de felelgetnek egymás­nak csakúgy, mint az alábbi beszélgeté­sek résztvevői: Hermain István filozófus, Benkő Éva, a Népművelési Intézet igaz­gatóhelyettese, Vágó István, Egri János és Antal Imre tévé-játék vezet­ők. A kérdés mindegyikükhöz azonos volt: milyen a jó televíziós játék ? Hermann István: — A jó televíziós já­téknak három alapkövetelménye van: szellemes ötlet, szellemes játékosok meg egy televíziós személyiség. Mindez, saj­nos, ritkán találkozik össze. A most műso­ron levők közül A fele sem igazt hozhatom fel jó példaként. Szellemes az alapötlet — három válasz közül rendszerint a legmeg­lepőbben hangzó a valódi — , és közben a játék ismerős fogalmak eredetét tárja elénk. Vágó István kellemes, ügyes játék­vezető, s lassan-lassan televíziós személyi­séggé érik. — Ön érzékeny pontot érintett. A tele­víziós személyiség. A JÁTÉKVEZETŐ, a nézők szemében elsősorban Vitray Ta­más. Egyéniségéhez, tudásához senki sem hasonlítható. — Nem is lenne jó, ha a többi tévés utá­nozni próbálná Vitrayt. De az egyénisé­gektől elvonatkoztatva, csak az lesz igazi tévészemélyiség, aki könnyed, és aki tud­ja, a néző a játékra meg a játékosokra ki­váncsi elsősorban. Elengedhetetlen tehát a mértéktartó szerénység. A jó tévé-játékve­zetőnek pillanatok alatt át kell látnia a helyzetet, s döntenie kell. — És talán még valami kell: a humor. — Inkább szellemességet mondanék. Az imént említettek szerint a jó játék szel­lemes, ezért nincs szükség arra, hogy a já­tékvezető ilyen-olyan tréfákkal próbálja­­eladni”. Ha viszont a játékosok képtele­nek könnyedén, valóban játszani, görcsös vetélkedővé fajulhat az egész, így volt ez pl. a Kicsoda micsodá?-ban. Egy ország barkochbázott, a játékosok izzadtak, soha egy mosoly. Sajnos, ma is nagyon ritka az olyan játékos, aki tud veszíteni is, és lát­szik rajta, hogy élvezi a szellemi tornát, maga is szórakozik. — Mi a televíziós vetélkedő célja? Új ismeretek közlése, a meglévők elmélyíté­se, felidézése, vagy csupán a szórakozta­tás? — Én a kulturált, szellemes szórakoz­tatást tekintem elsődleges célnak. Nem hi­szek abban, hogy rétegvetélkedőket kell csinálni! A valódi szellem ugyanis előbb vagy utóbb, de mindenkihez eljut. A kultú­ra csak maximalista lehet, még akkor is, ha szórakoztató. Az igazán szellemes blődlit sem tartom alacsonyabb rendűnek. Máma más nap van, mám­a más nap van, Máma más nap van, Mint egyébkor. Máma véget ér, máma véget ér, Márha véget ér A középkor." Ezt a versikét Heltai Jenő irta: blődli a javából, csakhogy az ilyen komoly bleilli­­hez komoly szellem is kell. — Ami a szellemesség hiányát, a gör­csös vetélkedést illeti, teljesen egyetértek Hermann Istvánnal — mondta Benkő Éva. — A­zt is hozzáteszem, hogy vetélke­dő, nem pedig játékos nemzet vagyunk. A gyökerek a gyermekkorba vezetnek­­ vissza. Poroszos nevelési stílusunk ered­ménye, hogy képtelenek vagyunk igazán játszani, gyerekeinkkel szemben is teljesít­mény-, nem pedig játékközpontúak va­gyunk. Sem az iskola, sem a család nem képes igazán megadni a játszás örömét. Csak néhányatt — mint például Levente Péter — tudják olyan önfeledt játékba be­vonni a gyerekeket, hogy azok előtt észre­vétlenül kitárulkozik a világ: oldott, játé­kos formában kapnak késztetést ismerete­ik bővítésére. Sokkal több Levente Péter­re lenne szükség, mint ahogy több játszó­házra is, amellyel két éve kísérletezünk a fővárosban. A játszóházban a gyerekek kötetlenül válogathatnak a bábkészítés, festés, hajtogatás, táncház meg a filmvetí­tés között. Önállóan alkothatnak, s erre egyelőre sem az iskolában, sem a legtöbb családban nincs mód. Miért? Zsúfoltak, rosszul fölszereltek a napközik, kicsik a lakások, hogy csak néhány okot mondjak. Amíg így van, addig hol tanuljunk meg ját­szani? Visszatérve a tévéhez: az a jó játék, amelyben a néző nem szemlélő csupán. Ezért tartom jónak a Kapcsoltam-ot, még akkor is, ha Vitray után kissé elhalványo­dott. A kérdések sem sikerülnek mindig. De ebben a játékban nem tragédia, ha el­bukik valaki az utolsó, a tízezer forintos kérdésen. — A Kapcsoltam, a Játék a betűkkel, újabban a Keresztkérdés vagy a Lehet egy kérdéssel több ? olyan játékok, amelyek­ben akárki részt vehet. De vannak, és fő­leg voltak úgynevezett rétegjátékok is, amelyek már nemcsak az általános mű­veltségre alapozták. Mi ezekről a vélemé­nye? — Szerintem mindkettőre szükség van. Igaz, a karmesterverseny nem játék a szó szoros értelmében, mégis az egész ország szurkolt kedvenceinek. Tehát ezt a réteg­műsort is óriási érdeklődés kísérte, s so­kan megkedvelték általa a klasszikus ze­nét. A többi játék lényege az alkotókész­ség, a gondolkodásra, gyors helyzetfelis­merésre késztetés, az, hogy megtanuljuk, valamit nem tudni nem szégyen, hogy nem­csak nyerni, hanem veszíteni is lehet. Szel­lemes szórakozási forma pl. a Most mu­tasd meg!, amelyet klubokban, iskolák­ban, baráti társaságban is játszottak. Megtanulva, mi mindent fejezhetünk ki szemünkkel, kezünkkel, mozdulatainkkal úgy, hogy mellette még jól is mulatunk. — A televízió műsorában hogyan látja a vetélkedő helyét, szerepét? — Azt mondják, a televízió a kulturális forradalom legnagyobb hatású eszköze. Ez igaz. Mint az is, hogy csak olyan kultú­rát képes közvetíteni, amelynek befogadá­sára a néző felkészült. A befogadó milyen­ségén keveset tud változtatni a tévé, de ha mégis, akkor éppen a játékokkal lehet ké­pes erre: a néző a képernyő előtt játszva tanul, szórakozva művelődik. Éppen ezért úgy vélem, a jó televíziós játék sokkal lé­nyegesebb, mint amilyen fontosságot ma a műsorszerkesztés tulajdonít a vetélkedők­nek. 20

Next