Népművelés, 1981 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1981-08-01 / 8. szám

Egri Jánossal a televízió aulájában ta­lálkoztunk, amelyet a tévések a hangvi­szonyok miatt „madárháznak" csúfol­nak. — Mielőtt a saját házunk tájáról be­szélgetnénk , engedjen meg egy kis össze­hasonlítást. A világ televíziózása sokkal nagyobb súlyt helyez a játékokra, vetélke­dőkre, mint mi. Ennek több oka van. Az egyik, hogy a vetélkedő rendkívül olcsó. Az Egyesült Államokban talán az egyik legkedveltebb műsorfajta, mert viszonylag egyszerű kérdésekre adott válasszal autót, hajót, házat lehet nyerni. Ez adja ott a já­ték izgalmát. Persze, akkor sem fakadnak sírva, ha valaki nem nyer. Jót mulattak, és már ezért is megérte bemenni a stúdióba. Nálunk az együttjátszás az izgalom forrá­sa, kevésbé a nyeremény értéke. — Milyen a jó játék? — Amelyet a stúdióban ülőkkel együtt milliók játszhatnak. Mégpedig úgy, hogy a képernyőn látható játékosok kiválasztá­sában semmi más nem érdekes, csak az, hogy mit produkálnak. A Játék a betűk­­kel-ben középiskolás meg egyetemi oktató is összemérhette erejét. Az életben ilyen szinte sosem fordul elő. — Ha jól értem, a játék kivételes de­mokratizmusra is lehetőséget nyújt. — Igen. A Lehet egy kérdéssel többé­ben magam is arra törekszem, hogy a kér­dések az általános műveltség szintjén mo­zogjanak, és a vizuális kultúra mellett al­kotó gondolkodásra serkentsenek. Megvá­laszolásukhoz elég, ha valaki rendszeresen újságot olvas, nézi a tévéhíradót. A jó te­levíziós játék közvetve tájékoztat, ismere­tet terjeszt, gondolkodásra késztet, politi­­kai véleményt formál. Sajnos, nálunk a já­tékot egy unaloműző műsornak szánják a sok közül. — Úgy érzi, nincs megfelelő rangja? — Úgy. A játékvezetéshez, a kérdések összeállításához, azt hiszik, mindenki ért. Pedig ha egyszer megpróbálnák!... Antal Imre nem állít össze kérdéseket. •N ő „csak" vezeti a játékokat. Mindig jó­kedvű, szellemes, vidám. — Talán mert magam is szeretek ját­szani. Bár kevés az igazi játék, az úgyne­vezett game show a mi televíziónkban. Nyugaton sokkal elterjedtebb. Nálunk a kvíz show uralja a képernyőt, zenei vagy egyéb tudásanyagot kérünk számon a játé­kosoktól, nézőktől ilyen vagy olyan fokon. Szerintem a jó kvíz szórakoztató, játékos, elkerüli a didakszisnak a látszatát is, és nagy tudásanyagot közöl. A rossz kvíz csupán kérdés—felelet. Ilyen a játék há­rom percben. Szerintem semmi haszna nincs, hiszen villanásnyi idő alatt nem is­merkedhet meg a néző egy műalkotással, s abban sem hiszek, hogy bárkinek is felkel­tené az érdeklődését. Nagyon hiányoznak ma a zenei vetélkedők! Néhány éve volt ilyen is. Nem tudom, miért nincsenek, pe­dig lenne rájuk igény. A nézők nagyon sze­retnek játszani. — Tudnak is? — Nem mindig. Talán emlékeznek még a Ti és mi­re, amelyben szinte késhegyig ment a vita. Alig tudtuk lecsillapítani a já­tékosokat, amikor összevesztek, hogy ki dobott el több pingponglabdát. Pedig en­nek a játéknak igazán nem volt tétje! A já­ték komoly dolog — ennyire azért nem kell komolyan venni! A Lehet egy kérdéssel több ? egyik adá­sában valaki színes tévét nyert: a stúdió­ban vágni lehetett a csendet, senki nem örült, nem tapsolt, s a ,,boldog" nyertes­nek még csak az arcizma sem rándult. Ko­ 21

Next