Népművelés, 1982 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

Ú­gy vettem észre, tavaly április óta két táborra sza­kadtunk. Az egyik oldal­ról elszánt vitézek roha­moztak „Etika !" kiáltás­sal ajkukon. De felzú­gott az ellentábor: „Mi­nek az? Nem kell!" S k­i­­­tartóan védte állásait, majd ellentámadásba ment át. Végül egyik sem tudott fölébe kere­kedni a másiknak, a csa­ta eldöntetlen maradt, a tartalékok kimerültek. Hol álltam én? Egyik táborhoz sem csatlakozhattam. A ket­tő közötti mezsgyén to­­porgok jó ideje. (Nem jó hely ilyen golyózápor­ban!) Félrehúzódásom­­nak oka egy félreértés: magam idéztem elő, ideje, hogy eloszlassam. Leírtam a vitaindító­ban ezt a szót szaketi­ka. De egy percig sem gondoltam, hogy ez ön­álló, elkülönült norma­­rendszer vagy tudo­mány, és hogy a nép­­művelőszakma fölött le­beg. Nem volt szándé­komban szakmai tízpa­rancsolatot alkotni vagy ilyennek a megalkotását szorgalmazni. Csupán azt állítottam - és állí­tom továbbra is -, hogy az általános etikai nor­mák és a róluk vallott nézetek munkánk sajá­tos körülményei között jelennek meg. A normák tartalma csak a szakmai tevékenységre vetítve érvényes. Nézetem vál­tozatlanul az, hogy ezt a sajátosságot - ha úgy tetszik: etikai különös­séget - érdemes meg­vizsgálni. Érdemes, de nem ön­magában. Mert úgy vé­lem, senkit sem vonz a széplelkűség, s nem vál­­lalja azt a vádat, hogy mellékvágányra akarja terelni a népművelői gondolkodást. Akkor vi­szont nem etikai kóde­xet kell fogalmazni, ha­nem e tevékenységgel, annak társadalmi össze­függéseivel - s ezen be­lül: ez\ká\é\/a\ - kell fog­lalkozni, így gondoltam. S ezért lepett meg, hogy Bánlaky Pál pengét rán­tott a szakmai etika el­len. Az alapkérdés sze­rinte az, hogy milyen a népművelők társadalmi funkciórendszere, a tár­sadalomban való elhe­lyezkedése, a társadalmi folyamatokban való részvétele. Ebben egyetértünk. De nem ezzel függ-e össze a szakma erkölcsi arculata is? Ha igen, akkor nem fogadom el az általa ajánlott sorrendet, azt, hogy előbb döntsük el, mit és hogyan kell ten­nie a népművelőnek, az­után beszéljünk arról, hogy munkájában mi­lyen sajátosságokkal kell érvényesülniük az etikai alapelveknek. Mert a mai gyakorlat többirányúságával együtt a különböző er­kölcsi fölfogások, ma­gatartások is elemezhe­tők. Sőt csak így ele­mezhetők igazán. Egyetértek a Hidy Pé­ter által megfogalmazott normákkal, csak éppen édeskevésnek tartom puszta felsorolásukat. Például Hidyvel együtt igénylem, hogy a nép­művelő „azonosuljon a néppel". De engedtes­sék meg, hogy megkér­dezzem : hogyan kell ma azonosulni a néppel, ha az ember, mondjuk, mű­velődési otthonban dol­gozik? Mely társadalmi viszonyok segítik ezt, melyek gátolják? Egy­általán: ki a „nép"? Mindenki? Mindenkivel azonosulni kell? Lehe­tetlen. Akkor kivel igen, kivel nem? Mitől és kitől függ ez? Ki mondja meg, hogy mit jelent a népművelői munkában az „azonosulás", milyen cselekvés fejezi ezt ki? Ezeket a kérdéseket minden hivatását szere­tő népművelő fölteszi magának. Ezeket a kér­déseket fel kell tennünk egymásnak is. vita tapasztalatai alapján szeretném összefoglalni ál­láspontomat. Először is tisztázni kell, kiknek az etikájáról beszélünk. Vállalva ezúttal az egy­szerűsítést, a szakma képviselőit két csoportra osztom. Az elsőbe azo­kat sorolom, akik egy­­egy közművelődési in­tézményben felnőttne­veléssel foglalkoznak, közvetlen kapcsolatban állva emberek csoport­jaival. (Jelentős részük félhivatásosként dolgo­zik.) Amikor általában a népművelőkről beszé­lünk, nem rájuk szok­tunk gondolni, hanem a második csoportra. Azokra, akik zömmel tervező, szervező, egy­szóval hivatali jellegű munkát végeznek, köz­vetlen felnőttnevelési tevékenységet ritkán. Fő feladatuk az intézmény te­véken­ységszerkezeté­­­nek kialakítása, a munka tervezése, szervezése és lebonyolítása. A továb­biakban róluk beszélek, noha inkább az első csoport tagjait tartom igazi népművelőnek. A második csoport­beliek a hivatásos nép­művelők, az állami mű­velődéspolitika helyi képviselői, akik közvet­lenül érintkeznek a la­kossággal. Nem mon­dom, hogy végrehajtók, mert feladatuk lényege­sen több: értelmezik a művelődéspolitikát, an­nak normáit, szándékait, s a helyi sajátosságok­nak megfelelően „lefor­dítják", egyedi formába öntik. Persze, saját érde­keik és értékeik is van­nak, amelyeket eközben érvényesítenek. Mond­hatnánk: saját képükre és hasonlatosságukra VARSÁNYI GYULA: „TÁJKÉP CSATA UTÁN” (Utóhang egy vitához) A

Next