Népművelés, 1983 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1983-07-01 / 7. szám

nunk, belülről sok az ostorozás, szem­léleti változás szükséges kint és bent, azaz a népművelők körében és a köz­véleményben is. Ezután a művelődési otthonok te­vékenységéről szólva is időszerű kér­déseket fogalmazott meg. Hogyan le­het minden korábbi értéket megtartva újítani? Milyen igényekre és tevékeny­ségekre legyen érzékenyebb a művelő­dési otthon? A közösségi művelődés formális és informális fajtái egyaránt kötődhetnek-e a közművelődésnek emez intézményéhez? Lehet-e mind­ebből szakmai normatívákat kidol­gozni a művelődési otthonokra úgy, hogy ugyanakkor a helyi közösség döntsön a tevékenységről? - Szorosan kapcsolódnak ezekhez a szervezeti kérdések. Megállja-e a helyét ma is a művelődési otthonok tipizálása (klub­könyvtár, művelődési ház, művelődé­si központ)? Lehetséges-e komplexi­tás, miközben a szakági integrációs törekvések miatt tagintézményekre szakadoznak az egységes szervezetek is? Mi legyen a komplex intézmények további sorsa? (Utoljára egy 1981-es rendelkezés szabályozta munkáju­kat.) S mi legyen azzal az 1200 községi mozival, amely művelődési otthon­ban működik: üzemeltessék őket álla­mi támogatás nélkül társadalmi for­galmazással, esetleg magánvállalko­zásban, vagy mondjanak le róluk? A filmterjesztést - benne a kisfilmforgal­­mazást is - miként lehet korszerűsíte­ni: mi legyen a moziüzemi vállalatok és a megyei művelődési központok, illetve a megyei kabinetek szerepe? A jövő évre várható a művelődési otthon gazdálkodásának újraszabá­lyozása. Ehhez bizonyos alapelvek már most megfogalmazhatók. A mű­velődési otthonok nem lehetnek ön­fenntartók, érvényesíteni kell az érde­keltség elvét, az intézmények anyagi támogatását össze kell kapcsolni a tel­jesítményükkel; nagyobb szabadságot kell hagyni az önálló (300 ezer forint fölötti költségvetéssel dolgozó) intéz­ményeknek. Mindebből ismét számos kérdés adódik. Hogyan mérjük a teljesít­ményt? Miként lehet rangsorolni a fel­adatokat? (Bizonyos, hogy ez soha­sem országosan, hanem csak helyileg történhet, s akkor sem esetről esetre, hanem egy egész esztendő munkájá­nak áttekintésével.) Az önállóságot valóban növelni kell, de ezzel együtt nő a felelősség is. Ez a problématömeg átvezet az irá­nyítás kérdéseihez. Fölvetődik, hogy egyáltalán irányítható-e a közművelő­dés. A válasz: igen, de hogyan? Ma túlszabályozottság van. Milyenek a központi irányítás lehetőségei? A mi­nisztérium, a Népművelési Intézet, az elmélet és a gyakorlat összhangja érvényesül-e ebben? Hogyan kellene erősíteni az általános és a szakfelügye­letet úgy, hogy ne még több, hanem kevesebb legyen a beleszólás az intéz­mények életébe? Egyre-másra alakul­nak az egyesületek: milyen legyen ve­lük az intézmény, az igazgató s a mun­katársak viszonya? (Rövidesen megje­lenik a Házi jogtanácsadó sorozatban a Mit kell tudni az egyesületekről?) Alapelv, hogy mindent támogatni kell, ami pezsgést hozhat a művelődésbe - de mit mennyire, és anyagilag is kell-e? Lesz-e saját rendezvénybevéte­lük az egyesületeknek, vagy sem? Nyilvánvaló, hogy a művelődési ott­honoknak támogatniuk kell a Ma­gyar Népművelők Egyesületének szervezeteit. A feladatok egyre összetettebbek, sokágúbbak. Mi a dolga a népműve­lőnek, és ki is a népművelő? Mire és milyen szinten képezzük? Pest és Szol­nok megyében már folyik a középfo­kú népművelőképzés is, ugyanakkor nő az esti és a levelező tagozatok fel­vételi keretszáma, de nappalin ez igen kicsiny. Az ember azt gondolná: ilyen hely­zetben napról napra erősödik a műve­lődési otthoni társadalmi vezetőségek szerepe, befolyása a közművelődés­ben. Benkő Évának, a Népművelési Intézet igazgatójának erről tartott ér­tékelése szerint azonban e testületek „nem hoztak átütő sikert”. Évek óta szinte minden velük foglalkozó fóru­mon újra meg újra alátámasztják szükséges voltukat elméletileg, az in­tézményeknek 95 százalékában létre­jöttek, de ezen túl a gyakorlatban alig változik valami, vagy ha igen, nem terjed el. Tolnában a megyei tanács továbbképzést tartott a társadalmi ve­zetőségi elnököknek, ám ez ritka kivé­tel. Inkább csak javaslattevő testületek a mai vezetőségek, s ráadásul itt-ott „hivatalból” választották meg őket, mégsem hallani róla, hogy konkrét elgondolásaikkal foglalkozott-e vala­melyik hivatal. A megyei művelődési központoknak sincs átfogó képük e testületekről. A vezetőségek egyetér­tési joga rendszerint kimerül a munkaterv-módosításban, ellenőrzési jogukat nemigen gyakorolják. A szakszervezeti intézményekben gör­dülékenyebben, egyötödükben pedig jól működnek. Bizonyos, hogy a társadalmi veze­tőségek munkájának alaposabb meg­ismerése, a jó kezdeményezések fölka­rolása és propagálása (többek között a sajtóban is) haszonnal járhat, de nem hiszem, hogy a közművelődési intézmények vezetésének társadalma­sítása velük, pontosabban egyedül ve­lük lenne megoldható. Sokkal átfo­góbb kulturális demokratizálás része­ként remélhető csak gyökeres változás e téren. Ez egyik alapproblémánk, de a társadalmi vezetés semmiképpen sem születik meg vagy erősödik föl automatikusan, folytonos odafigye­lést követel. * Nagyjából így foglalhatók össze a tanácskozáson elhangzottak. A hoz­zászólások ezeket árnyalták, itt-ott fe­leletet is próbálva adni kérdésekre, máskor néhány további gonddal tá­gítva a feladatok körét. Ez utóbbiak között a művelődési otthonok típu­sainak elnevezésétől a szervezeti­tartalmi integráció nehézségeiig sok minden szóba került, s ez igazolta e kérdések napirendre tűzésének fon­tosságát. Kérdésre kérdés, problémára prob­léma. A választ és a megoldást azon­ban csak ezeknek tudatában, velük szembenézve adhatja meg elmélet és gyakorlat, irányítás és végrehajtás. A hétköznapokon a sor minden terüle­ten, hogy ne ragadjunk bele e - sok­szor már évek óta - visszaköszönő nehézségekbe, sőt az újabb akadályo­kat is legyőzhessük. Hogy ez lehetsé­ges, bizonyítja a gödöllői Petőfi Sán­dor Művelődési Központnak most közelebbről is megismert munkája, Pest megye közművelődés-irányítói­nak és népművelőinek eredményei. Kajdi Béla

Next