Népművelés, 1983 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1983-07-01 / 7. szám

ezt a kezdeményezést. Első pil­lanatra meglepő volt, hogy színjátszótalálkozón is felbuk­kan a folklórnak ez a formája. • A somogyudvarhelyi honisme­reti szakkörnek Születéstől a házasságig című összeállítását látva meg is maradt az az érzé­sem, hogy ez az egyébként él­vezetes produkció inkább Ve­resegyházra (illetőleg Gödöllő­re) való lenne. (Rendező: Csiz­madia Lajosné.) A balmazújvá­rosi hagyományőrző csoportnak Németfalusi lakodalom című, Harangi Jánosné rendezte elő­adása jobban meggyőzött arról, hogy vannak határesetek, ame­lyek akár színjátszásnak is te­kinthetők. Ezt elsősorban a „ha­lottas játék”-nál éreztem, amelyben az ősi népi színjáték­nak olyan gyökerei élnek to­vább, amelyekből sok-sok év­századdal ezelőtt a hivatásos színjátszás is kibontakozott... S ha már itt tartunk, térjünk rá a vásári komédiákra. Ezek az általában rövid lélegzetű szín­háztörténeti emlékek nem túl­zottan régen kerültek a színját­szók műsorára. Kétségtelen, hogy iskoladarabnak alkalma­sak, sokféle színészi fogást meg lehet tanulni rajtuk. Bizonyos alkalmakkor előadhatók is, de az a gyanúm: Tabarin nem az a szerző, akivel az amatőrök elhó­díthatják a falusi közönséget a bulvárdaraboktól. A sorkikápol­­nai Keszőce színpad és a lipóti KISZ színjátszócsoportja Ger­gye Rezső, illetve Fazekas Lász­­lóné rendezésében mutatott be ezúttal vásári komédiákat. Megkockáztatom a szentség­­törés vádját, amikor Tabarin után rögtön Illyést említem. Műfaját tekintve ugyanis a Tű­­vétevők a vásári komédiához áll a legközelebb, a színjátszói felkészültségnek is hasonló szintjét követeli. A siker lehe­tősége annyival nagyobb, amennyivel Illyés neve többet jelent a nézőnek Tabarinénnál, és amennyivel több alkotói le­hetőséget kínál a színjátszónak ismert magyar típusok megfor­málása Moliére előtti francia (vagy akármilyen) szerepsémá­kénál. A sárrétudvari művelő­dési ház színpada lenyűgöző naturalista játékteret alakított ki eredeti parasztbútorokból, a komédia szövegével és fordula­taival azonban nem tudott megbirkózni. A látvány javára billentette a mérleget néhány jól sikerült némajáték. A zava­rosban halászó szolgálólány és udvarlója mindig figyelmet tu­dott kelteni. (Rendező: Tódor Györgyné.) Azt hiszem, a Tűvétevőket is olyan „iskoladrámának” kell tekintenünk, amelynek színre­­viteléből annál többet tanulnak amatőrjeink, mennél bátrabban építik az előadásba saját friss, életszerű megfigyeléseiket. De közönséghódító sikerre csak kivételesen ötletgazdag megfor­málása vezethet. A paraszti fukarságról szól Sásdi Sándor Nyolc hold föld című drámája is (amelynek jászfény­szarui bemutatój­áról ko­rábban részletesen írta­m). Mi­lyen helyet foglalt el ez a pro­dukció a kimlei mezőnyben? A huszas évekbeli regényből az ötvenes években írt dráma elő­adását mind a zsűri, mind a kö­zönség a találkozó legjobb pro­dukciójának ítélte. Az együttes két beugró szereplővel is zavar­talan teljesítményre volt képes. Ebben a tényben az a legörven­­detesebb, hogy Kovács András­­né láthatólag nemcsak produk­ciókat teremt, hanem társulatot is nevel. A kimlei művelődési ház iro­dalmi színpada Tótágas címmel szerkesztett játékot mutatott be Benitsch Ferenc rendezésében. Az együttes a szatirikus társa­dalombírálatra törekedett. A kulturáltan előadott általános­ságok mellett az ifjúsági moz­galomban jelentkező formalitá­sokat kifigurázó jelenetek vol­tak figyelemre méltók, örven­detes, hogy a KISZ-es korosz­tályú fiatalok nem veszítették el gyerekkori felszabadult já­tékkedvüket. Lényegében a máról szól a szécsényiek előadása is: Erdős Istvánnak Nyomába ért a gyorsvonat című dokumentum­játékát állították pódiumra. (Rendező: Molnár Ernő.) A kon­zervatív f­alusi erkölcsök és kép­viselőik által halálba kergetett munkásasszony tragédiája né­hány éve már az amatőrmozga­lom repertoárdarabjának te­kinthető. Ez az előadása azon­ban klubszerű körülmények kö­zött bizonyára hatásosabb lett volna, mint nagyszínpadon, ahol az egyhangú felgépezés csak hangsúlyozta dramaturgiai sta­­tikusságát. Bensőségesebb tér­képzéssel érvényesülhetnének a színjátszói azonosulás őszinte­ségében rejlő értékek. A legnagyobb vitát válthatta volna ki — ha a szervezés hagy erre lehetőséget — a pilisi mű­velődési ház együttesének Té­kozlók című előadása. A rende­ző — Hégely Gábor — saját egyfelvonásosát vitte színre hat diáklánnyal. Az amatőr festő­nek sem utolsó gimnáziumi énektanár ízig-vérig városi je­ A balmazújvárosiak „halottas játéka"

Next