Népművelés, 1988 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1988-06-01 / 6. szám

nem készít föl arra, hogy a művelődés elhivatottjai idegenforgalmi szakembe­rek is legyenek. Úgy lehetne fordítani ezen, ha az idegenforgalom állandó vevőként jelentkezne igényeivel az in­tézményeknél. Most az ügyességtől függ, ki milyen műsort tud megcsinálni a térségben, milyen feltételekkel köt üzletet és hányféle konfliktuson képes úrrá len­ni. A művelődési házak akár egymás ellen is dolgozhatnak, annyira nem tudnak egymás tevékenységéről. Az a bizonyos balatoni műsoriroda kulcs­kérdés az előrelépésben, mert hatéko­nyabban ajánlhatna műsorokat, és ki­zárólag ezzel kellene foglalkoznia! A három megye munkája ugyanis min­den szintetizáló törekvés ellenére elkü­lönül, közös kockázatvállalásuk leg­alábbis még sohasem jött létre. Lépni pedig muszáj. Már csak azért is, mert a BIB 1988-ban legalább tíz­százalékos növekedéssel számol az idegenforgalmi turizmusban. Siófok: „háttérszolgáltatás" Takács Sándor, a Siófoki Dél-Balato­ni Kulturális Központ igazgatója több mint két évtizedes tapasztalatait ösz­­szegzi. Úgy tartja, nincs kulturális ide­genforgalom Magyarországon, leg­alábbis nincs tudatosan kiépített rendszere. A kulturális programokat valamiféle háttérszolgáltatásként ad­juk csupán hozzá az idegenforgalom­hoz. .. Végül is megjelennek a külföldiek előtt szellemi és tárgyi értékeink, elő­adóművészetünk, ám ezek csak eseti akciók. Talán a Tavaszi Fesztivál ki­vétel ez alól, egyébként sohasem a rendezvények motiválják a magyaror­szági utazást, azok csupán az itt tar­tózkodás velejárói. Hogyan lehetne mégiscsak föllendí­teni a kulturális idegenforgalmat? Mi­ért késtek eddig az erre irányuló kez­deményezések? Az idegenforgalom és a kultúra mindeddig két külön kate­góriaként jelent meg. S hogy jobban értsem őt, visszaidézi művelődési mi­niszterünk találó megfogalmazását: „A magyar kultúra értékeit nemcsak úgy mutathatjuk meg a világnak, hogy drága pénzen utaztatjuk a produk­cióinkat; lehet úgy is, hogy a hozzánk látogató külföldieket nyerjük meg ve­lük.” Jó időszak a cselekvésre, hogy most mindkét ágazat kényszerhelyzetben van, így egyik is, másik is azt teheti benne, amihez leginkább ért! Ráadá­sul gazdasági érdekeik is ugyanazt diktálják. Alapvető felismerés: kultúra létez­het idegenforgalom nélkül, ennek for­dítottja viszont lehetetlen! Minőségi turizmust csak kultúrával teremthe­tünk bármely országrészben. És fan­tasztikus lehetőségek rejlenek a két ágazat együttműködésében. Olykor persze ütközik a helyi érdek a deficites idegenforgalomi rendezvé­nyével. Ez a 23 ezer lakosra épült in­tézménystruktúra nem az idegenfor­galmi programszolgáltatást tűzte ki eredeti céljául. A hálózat nagy részé­ben a minőségi turizmus kiszolgálásá­ról, illetve annak feltételeiről nem is lehet beszélni. Mivel a felújítások programja kb. 1980 óta lényegében leállt, a kultúra oda zuhant vissza, ahol az egész magyar köztudatban állt... Nincs más erőforrás, lényegében a megyék belsőbb területeitől kell elvon­ni a pénzt a tóparti rendezvényekre... S mivel nem a művelődési intézmé­nyek „kezében” van a vendég, úgy volna ésszerű, ha az utazási irodák kötelessége lenne a programértékesí­tés, a kulturális szakembereké pedig a jó színvonal. A siófoki művelődési ház tisztán üzleti alapon szerződött az IBUSZ-szal, mindkettőjük hasznára. Ha az iroda több programot köt be az ide­genforgalomba, az jó az országnak, jó az IBUSZ-nak és jó a dél-balatoni intézményeknek is. A szerződéses programértékesítés nem egyedi példa az országban, Sopron térségében is működik hasonló szisztéma. Szerve­zési biztonságot alkotnak az állandó partnerek. Balatoni Ősz Úgy fogalmaztam, a kulturális ide­genforgalomban előbbre kell lép­nünk. Takács Sándor szerint az első lépés a programértékesítésekbe való beépülés lehet. A második viszont, ha olyan vonzerővé érleljük a magyar kultúrát, amiért érdemes hozzánk utazni! Ilyen lesz talán idén - a Tavaszi Fesztiválhoz hasonlóan, ugyancsak a szezon széthúzását szolgáló - első Ba­latoni Ősz rendezvénysorozata. Ezút­tal nem csak fogadják a Balatonon a külföldieket, inkább minden adott­ságra és specialitásra építve, karakter­re szabott programajánlattal várják őket; mindarra, ami számot tarthat érdeklődésükre. (Csupán egy-két pél­da: Keszthely a komoly­zene hagyo­mányaira, Badacsony a borkultúrára, Balatonfüred a vízisportokra, Siófok az előadóművészetekre, Fenyves a lo­vasturizmusra épít.) Nyaranta tulajdonképpen a hetve­nes években kialakult műsorszerkezet várja a látogatókat, legföljebb az ará­nyok változtak. A tanácsi intézmé­nyek koordinációs feladatát a Dél- Balatoni Kulturális Központ látja el a megyében, ám a teljes balatoni kíná­lat igazi szinkronja még mindig várat magára. A művelődési intézmények nem is hivatottak a kulturális idegen­­forgalom iránti igényt felmérő mar­keting munka felvállalására. Egyelőre a tömegturizmus gyakor­lata érvényesül a Balatonon. Létezik már emellett például konferencia-, üz­leti és rétegturizmus is, ám a gazdasági gondokkal övezett rétegprogramok száma az utóbbi években inkább csökkent, míg a tömegeket vonzó ren­dezvényeké tovább növekedett. Az úgynevezett nagyrendezvények auto­matikusan áttevődtek a legnagyobb kapacitású és a jobb adottságú szín­padokra, így a konkurencia ezt a mű­velődési központot nem is zavarja iga­zán, annyira más területeken tevé­kenykednek a többiek. A fejlesztés irányát a Balaton déli partján így összegezhetnénk: vendég­kört szervezni körzetük kulturális ér­tékeire. Kaposy Zsuzsa Tisztességtelen verseny: plakátháború

Next