Népművelés, 1988 (35. évfolyam, 1-12. szám)
1988-09-01 / 9. szám
turistaszezonhoz, le kellett tehát mondani a külföldi látogatókról is. És az idei év? Az igaz, hogy a sportcsarnok látott már szebb napokat és több vendéget, de Garbareket kétezren hallgatták-nézték végig. Az is igaz, hogy volt olyan produkció, amelyre még ötvenen sem voltak kíváncsiak, a rendezvény azonban még üzletnek sem volt rossz. Több nagy névre lenne szükség - mondták, bár Anette Lowmant eddig kevesen ismerték, mégis hatalmas sikert ért el. Anette Lowman elbűvölte a közönséget. A kedves, érdekes arcú és hangú énekesnő a Szuper Trió kíséretében most lépett fel először Magyarországon. Gyakran ad elő a nagy klasszikusokon kívül blues-t is, énekel spirituálékat, s repertoárját gazdagítják a Brodway-feldolgozások. Beszélgetés közben szívesen emlékezett vissza a Joe Turner és Clark Terry zenekaraival való fellépésekre. Úgy gondoltam, Amerikában számos lehetőség nyílik a zenei tervek megvalósítására, ezért is meglepő, hogy a színesbőrű énekesnő Franciaországban folytatta pályafutását. Öt éve él Párizsban. Talán nagy szerepe volt annak ebben a váltásban - mondta -, hogy Amerika már fárasztotta, és nem tetszett igazán a neki nyújtott élet. Akinek a dzsessz az élete, az az USA-ban dzsessz nélkül nem tud létezni, mert úgy érzi, hogy az amerikai fiatalok már nem is igen ismerik ezt a fajta zenét. „Zenész vagyok, és Franciaországban nagyobb esélyt látok a boldogulásra a munka, vagyis a zene, tehát az élet szempontjából”. A bajorországi Rosenheimben mutatkozott be először a Szuper Trióval, ahol ott voltak még Joanne Brackeen, Pharoah Sanders és Philip Catherine zenekarai is. Ezután hívta meg az Interkoncert Debrecenbe. Jó dolognak tartja, hogy a magyarokkal együtt dolgozhat, és eredményesnek érzi a velük folytatott munkát. Augusztusban vagy szeptemberben jelenik meg egy nagylemeze, melyet Archie Shepp szaxofonossal és Horace Parian zongoristával közösen készített. Zenei és lelki kondíciójának megőrzésében szerinte jót fog tenni az, hogy Debrecennel záruló sorozata után két hónapra Spanyolországba utazik pihenni. A dzsessz - éppen önmagával - régen megcáfolta tömegárujellegét. Egy hagyománnyal, egy évről évre ismétlődő eseménnyel kapcsolatban gyakran felmerülhet a kérdés: vajon nem csupán a hagyomány, a tisztelet, az eddig kiharcolt nívó tartja-e továbbra is életben. A válasz: nem. Hiszen a korábbi sikerek, amellett hogy biztosítékai is egy következő sikernek, csak ösztönzőleg hatnak - az eddigieknél is jobb teljesítményt kell elérni. Azt se felejtsük el, hogy a tapasztalatok gyűlnek, s ezektől gazdagodva csak újabb garanciát vállalhat egy város a korántsem tömegigény kielégítésére. Mert mit is láthatunk, élhetünk át a dzsessz hallgatása közben? - Arcokat. Utazást egy másik világba a zene költészete által. A mozdulatok, a nézések vagy az éppen lecsukott szemhéjak örök teremtésről tanúskodnak. Egyéniségek: visszatérő és mindig új muzsika hordozói, egy sajátos művészet varázslatában élő „játékosok” - emberek. A zenész átlopja magát a hallgató fülekbe, új dimenziót nyitva a nemcsak órákra szóló élvezetnek. Ötletek, élő csodák, komoly játék, falakat ledöntő, mégis lágy suhanás. Dzsessz. A „nem ismerem, most megtudom” mérhetetlen élménye. Most majd megigazítom magamban, ami fáj. Még egyszer: dzsessz. Vitéz Ferenc LAKODALMASTÓL A TORKOSCSÜTÖRTÖKIG Pávakörök, népi együttesek Zalában Idestova húsz éve, hogy - a Röpülj, páva című televíziós műsor hatására - elkezdődött, s rövidesen az adás nevével fémjelzett mozgalommá terebélyesedett az a folyamat, melynek nyomán a falvakban, városokban sorrarendre alakultak a pávakörök. Mára mindenütt, így Zalában is lecsillapodott a kampányszerű felbuzdulás, s a népi együttesek száma mintegy 25-30 körül megállapodott. Főként azokban a falvakban maradtak életképesek e közösségek, ahol megmaradt az iskola. A helyi pedagógusok ugyanis általában rendelkeznek azzal a képzettséggel, képességgel amely egy-egy pávakör vezetéséhez szükséges. Igaz, más példa is akad: sok községben pedagógus nélkül, az ügy iránt elhivatottságot érző, a népdalokat szerető, lelkes emberek irányításával működnek eredményesen a csoportok. Munkájuknak köszönhetően országosan is jó híre van a zalai pávaköröknek, ezt a minőségi adatok is igazolják. Többen - mint például a csatáriak, csesztregiek, csömödériek, gutorföldiek - országosan kiváló vagy jó minősítést értek el. Elmondhatjuk azt is, hogy a lenti Horváth Károly és a zalaegerszegi Vajda József népzenekutatók áldozatos, szívós munkája eredményeként valamennyi együttes elhagyta programjából a népies műdalokat, s csak a tiszta népdalt tűzik műsorukra. Hogy ez megvalósulhatott, abban az ugyancsak általuk szervezett, vezetett megyei továbbképzéseknek, is nagy szerepe van. Évente kétszer hívják össze a csoportvezetőket, akik az elméleti ismereteken túl a gyakorlati tudnivalókat is elsajátítják. Ennek egyik legfontosabb része például a repertoár kialakítása, hiszen a műsorterv rengeteg szempontnak kell hogy megfeleljen. Nem mindegy, hogy férfi-, női vagy vegyes kar számára készül, fontos a stílus, az ütem és a hangnem, de a műfaji, sőt a tájegységi különbségeket is figyelembe kell venni egy-egy műsor összeállításánál. Ehhez a pávaköröknek nagy segítséget nyújtanak a már nyomtatásban megjelent népdalgyűjtemények s a két szakember tanácsai, akik emellett megfelelő, tematikus egységekbe felsorakoztatott, négy-hat műből álló dalcsokrokat is ajánlanak az együtteseknek. Sajátos helyzetben vannak a nemzetiségi csoportok, hisz ők elsősorban a délszláv népzenei kultúra kincsestárából merítenek. Örvendetes, hogy Molnáriban például - hosszú szünet után - újra megalakult, s mindinkább megerősödni látszik az énekegyüttes. Mások saját hagyományaikat elevenítik fel. A tótszerdahelyiek, murakeresztúriak a vidékre jellemző lakodalmas szokásokat kötötték csokorba, s mutatták be több ízben nagy sikerrel, a petriventeiek pedig egy régi tradíciót, a Torkoscsütörtököt - az asszonyok egynapi uralmát - idézték a közönség elé fellépéseiken. A mozgalom további fejlődésének útjai Vajda József szerint egyrészt a legjobb, a legkiemelkedőbb, stabil gárdára alapozott pávakörök kórussá alakulásának lehetőségében, másrészt az együttesek dramatikus körökké va l.