Népművelés, 1988 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1988-05-01 / 5. szám

de mit tehetett? Évekig feszült volt köztük a viszony, még akkor is, ami­kor Bucz Dété kezdeményezésére és javaslatára a Népművelési Intézet munkatársa lett. A Görgőseke- és az Oriástök-ügy végén Détének főnöke kíséretében Szolnokra kellett utaznia, a megyei tanácshoz, kanosszajárásra. A szolnokiak diadalmaskodtak, az osztályvezető meg óvatoskodott. Dé­té nem bizonyult bölcsnek, érvelt, bi­zonyított és támadott. Rosszul tette. Hivatali főnöke a szolnokiakkal pa­­rolázott. Dété egyedül maradt. Még mártírnak sem érezhette magát, csak megszégy­ení­tettnek. Hősünk idegei megtépázódtak a zűrzavarban, de ijedelme az indokok­­at igencsak túlhaladta. Igaz, hogy barátjának felmondtak, az is igaz, hogy ő maga is „gyanús lett”, de arra is rá kellett jönnie, hogy a vele történ­tek nem szükségszerűek: csupán kifo­gott egy, a görgőseke-újítással nem rokonszenvező falusi irányítói testüle­tet, egy túl óvatos írót, aki a meghí­vást „bejelentéssel” honorálta - de ha mindez nincs, osztályrészül akár di­cséretet is elkönyvelhet. Az 1968-as magyar társadalom álla­potából adódóan ugyanis mind a két variáció egyformán lehetett reális. A dorgálás is, a dicséret is. Az új me­chanizmus hívei számára a demokra­tizmus éppen úgy létkérdés, mint a konzervatívoknak az a törekvése, hogy akadályozzák a mechanizmus kibontakozását, ezzel együtt a de­mokratizálódás folyamatát. A cent­ralizáltsághoz a kultúrairányítás terü­letén akkor is ragaszkodtak, amikor a gazdasági életben már kevésbé. Éppen ezért lehetett számítani arra, hogy az irányzatok, értékek, személyek meg­ítélésében a véletlen inkább gyarap­szik, mint nem. Ez a centralizáltság gyakorta egyszemélyességet is jelen­tett. És bár az egyszemélyes döntés ideológiailag megfontolt, bölcs és hu­mánus is lehetett, az egyéni ízlés érvé­nyesülésének, tehát a kiszámíthatat­lanságnak, más oldalról nézve, a vé­letlennek mégiscsak kedvezett. Dété mindazonáltal számíthatott rá, hogy „tévedését” most még elné­zik. Végül is az általa képviselt kon­cepció beleillett az új mechanizmus folyamatába: minden műfajban, te­matikai megkötés nélkül, szociális ér­zékenységgel alkotni. Ezt a főhatóság számára is megfogalmazta, a Színlap­ban megjelentette, sőt módszertani le­vélben is, Változások a színjátszó moz­galomban címmel. Igen ám, csakhogy az említett koncepcióban is felállító­dott egy fontossági sorrend, még ha egyértelműen ezt nem is írták le. A pódiumi színjátszást előnyben ré­szesítették. Ez a tény pedig rámutatott arra a felemásságra, amelyet 1968 tá­jékán az egész társadalomirányítás­ban érzékelni lehetett: engedni a kez­deményezéseknek, és hangsúlyozni a központ jelenlétét. Mindazonáltal Dété érzett valami bizonytalanságfélét is: akármilyen „demokratának” is tartotta magát - természete szerint az is volt -, mégis­csak a maga alkotta koncepciónak, nevezetesen a pódiumi színjátéknak drukkolt. Olykor-olykor ha magába nézett, meg kellett állapítania, hogy elnézőbb egy gyenge pódiumjáték, mint egy hasonló színvonalú dráma­rendezés iránt. Az előbbit ugyanis iga­zolásnak tekinti: mily pompás drama­turgiai elvet sikerült a gyakorlatba át­ültetni ! 1968-ban kibomlott az alkotói kedv már attól, hogy egy műfaj egyedural­ma, történetesen az irodalmi színpa­dé, megszűnt. A régi színjátszó cso­portok is dolgozni kezdtek, s egyre több új együttes hallatott magáról. Jeles hagyományú színjátszófórumok élettel telítődtek: a Tolna megyei He­gedűs Gyula napok, az Országos Va­sas Fesztivál, a Justh Zsigmond falusi színjátszó fesztivál; Szakszervezeti Ta­lálkozó Fórum Borsodban. Ez a kon­cepció az új kezdeményezéseknek is erőteljesebb színt kölcsönzött. Említ­sük a Szolnok megyei Verseghy Diák­napokat­, a balassagyarmati Irodalmi Színpadi Napokat­, az Egyetemi Szín­játszó Fesztivált Szegeden; a Középis­kolai Diáknapokat három, később öt városban... A kinyílt sorompókon át áramlottak a jobbnál jobb produkciók. Hogyne mámorosodna hát Dété! Vége a Görgőseke és az Óriás tök okozta depressziónak, újra nekilen­dül. Koncepciójának újabb igazolásá­ra készül. Szívós József és Hidy Péter kezdeményezése szolgáltatja az ötle­tet. Ők ugyanis az egri nyári program gazdagítása végett meghívtak egy-egy amatőr csoportot vendégszereplésre, s azokat a vár különböző előadásra al­kalmas színterein léptették fel. „Erre és az ehhez hasonló helyszínekre ter­vezve országos fesztivált kellene meg­hirdetni! Játsszanak az amatőrök a piacon, tavernákban, a Dobó téren, cukrászdában, a szálloda halljában is!” Az elképzelésből valóság lett, ne­vet is találtak hozzá: Egri Szánjátszó Karnevál. ( Folytatjuk.) 38 VISSZHANG A külső szegénységet belső gazdaság­gá változtatni és ezt objektiválni - ez lenne az ésszerű feladat. Legyen ak­tuális az időszerű, mint mindig a tör­ténelem során, amikor a mindennapi élet intézményei az önmagukhoz való visszatérésre kényszerültek­­ bejárha­tatlannak ítélve mozgástereik kiürese­dett tartományait. Nem a takaréklángra csillapított morális nagyság igéit hirdetjük itt a mindennapi társadalmi lét közkonf­liktusai közepette, miközben a közélet magányosságainak társkereső gesztu­sait érezzük a gyakorlat ellentmondá­sainak széles és teljes skáláján. Ma­gyarán: szó nincs a kultúráról, ha a kultúráról van szó... Vadász János írásában közvetlen­­ konkrét módon fogalmazódik meg a szorongás és a felszabadultság dialek­tikája: a fenntartási szegénység le­­bonthatóvá teszi a közművelődési in­tézményeket körülvevő szervezeti korlátokat, s a szabaddá vált mozgás­térben a tudomásul vett helyzetre ref­lektáló cselekvés gazdagodó mozdu­latai bontakozhatnak ki. Ha a közművelődési intézményhá­lózat szervezeti felépítése nem társa­dalmi intézményesülési folyamatok történelmi eredménye, akkor bármi­lyen indokolt elhatározással felszá­molható és elvethető. Politikai aka­ratból vagy pénzügyi kényszerből­­ gyakorlatilag tökéletesen mindegy. A probléma beszűkül a „szükség van­­e rá” dilemmájának eldöntésére, eh­hez pedig untig elegendő a méricskélő­­ vagy elfogult okosság. Ha a művelő­dési otthonok intézményhálózata szervezeti fényűzésnek minősül egy takarékosságra kényszeredett világ­ban - aligha lesz indok a fenntartásá­hoz. Ebből a nézetből az sem apologeti­­kus érv, hogy teljes szakmai tevékeny­ségünket az állampolgárok személye­sen mint egyének (fogyasztók) fizetik, miután kínálatrendszerük konkrét meghatározásait a „veszik-e?!” gond­jai kísérik, miközben az a kérdés is előtolakszik mindennaposan, hogy „lesz-e miből?”. A „szervezetszerűsé­gek” persze azt is teljesen homályban tartják, hogy még a „fenntartói” fenn­tartás költségeit is az állampolgárok mint termelők fedezik, csakhogy a döntés helyzetébe jutott szervezetek

Next