Népnevelők Lapja, 1870 (5. évfolyam, 1-47. szám)

1870-01-16 / 3. szám

18 résznak, melytől féltjük az egyletet,szük­ségképen be kellene következnie ; hanem hogy ne feledjük, ne feledjék illetők a a határt, melynek átlépését egyfelől meg­kísérteni semmi áron nem szabad, s másik részről pedig közönyösen nézni — embe­ri méltóság alá sülyedés, s nem mai világ­ba, önbecseket érző emberekhez, szóval : férfiakhoz illő eljárás volna. Zichy Antal ur, az ember, a mű­velt férfiú, a lelkes hazafi, a buzgó neve­lésbarát — teljes biztosíték arra nézve, hogy Zichy Antal ur, a tanfel­ügyelő, állását valamint általában a neve­lés, úgy különösen a „Népnevelők pesti egyletének“ s ez által az ország összes népnevelésének virágzására kitelhető mérvben érvényesítendi. Azért éljen ő nagysága mint a „Nép­nevelők pesti egyletének“ elnöke ! „Egyetemes magyar tanitó-gyülés “ Pesten, folyó 1869/76-ki tanévben. (Folyt.) Van egy harmadik ok is, melyet a magyar tanító­gyülés megtartása ellen felhoznak s ez az, hogy tartanak tőle, miszerént a magyar tanítók viseletük által resz benyomást­­ tennének, a fővárosi polgárságra ! Ily ellenvetés tanító agyában nem szüle­tett , de még oly ember sem hozhat elő ilyesmit, ki előre törekvő hazai tanítóinkat ismeri. Nem is tanfér­­fiútól hallottuk ezen ellenvetést ! Sokkal jobb véleményt táplálunk keblünkben hazai tanfér­­fiaink azon részéről, melyről fel­tehető, hogy gyűlésen részt venni óhajt, hogy sem gondolhatnák azt, miszerint tanítóink magukviselete által közbecsülést és elismerést ki ne vívnának számukra. — Természetes, hogy a véleményüek vagyunk, miszerint oly tanítók, kik csupán csak azért akarnának tanító­gyülé­­sen megjelenni, hogy lármázhassanak, maguknak úgynevezett „jó n­a­p­o­t“ sze­rezhessenek, — de munka, tanulás 8 tanulságos eszmecserére nem is gondolnak — sajgó kebel­lel kell megvallaniuk : ily tanítók is vannak a nagy Magyarországon — inkább maradjanak el a gyűléstől, hogy sem szennyfoltot vessenek viseletük által az egész tanítói kar­ra. — Eddigi tanító-gyüléseken szerzett tapasz­talataink után indulva azonban állíthatjuk, hogy az ilyen , a néptanító elnevezésre méltatlan subjectumok tanitó-gyüléseken nem szoktak részt venni; ide csak a néptanítóknak java szo­kott eljárni. Ez okból e tekintetben sem állja útját semmi a tanitó­gyülés megtartásának. Negyedik okképen a tanitó­­gyülés ellen felhozzák azt, hogy a tárgy nem érett még meg eléggé, s az összehívás és megtartás közt a gyűlésre nézve igen rövid az i­d­ő. A dolgot — úgy­mond — előbb meghányni, az eszmét megismertetni s terjeszteni kell. — Ez ellenvetésből sem tűnik ki egyéb azon szándéknál: elodázni a tanitó­­gyülést. A­kik ezen nézeten vannak, ignorálják azt, miszerint az ország több vidékén keletke­zett tani­tó-egyletek a ,, Népnevelők pesti egyle­­ténél is az általános magyar tanitó-gyülés meg­tartását sürgették, felkérvén ez utóbbit a kez­deményezés szerepére. A tanítói magyar általá­­nos gyűlés eszméje tehát eléggé népszerű, elég­gé ismeretes. — Ami illeti a felhozott időrövid­séget, erre nézve tán egyebet sem kellene tenni, mint mosolyogni az erőlködésen, mely a gyűlés ügyének előhaladását gátolni akarja. Az ország tanítói lelkesülnek többségükben általános taní­tói gyűlésért s ha ez megvan , csudát mívelhet ! A dicső emlékű 1848-ik évben a gyűlés meghi­­vási és megtartási ideje közt alig folyt le hat hét, midőn az 1867-ik évben, tél közepén Ma­gyarország déli három megyéjének, az úgyneve­zett Bánságnak tanitói egyetem­­i gyűlésre hi­vattak meg, ezen meghívás és fényes eredmé­nyű gyűlés megtartása közt 45 napi időköz folyt le ; midőn végre Baranya megye lelkes népta­nítói gyüléseztek — megalapítandók az első ma­gyarországi tanító-egyletet — alig volt szükség több időre két hónapnál. Mért ne lehetne 8 hó­napi előkészülés után fényes eredményű általá­nos és egyetemes magyar tanitó-gyülést meg­tartani, oly tanitó-gyülést, mely sorrendben az ilyszerű gyűlések közt második helyen állna ? ? Épen azon kétség, melyet a tanitó­­gyülésnek a folyó tanévben való megtartása el­lenesei az eredmény iránt táplálnak keblükben, — képezi az ellenvetések legutosóját. Azt hiszik ugyanis az elle­nesek, hogy a tanitó­gyülés nem leend elég népes, alig néhány száz résztvevőt jövendölnek; mi ha igy történnék, általuk k­u­­d­a­r­c­n­a­k tekintetik. Távol legyen tőlünk megjövendö­l­­n­i azt, hogy a gyűlés tagjainak száma ezre­k szerént fog a névlajstromb­an előfordulni. Á­l­­talános tanít­ó­g­yűlést nem is a tömeg tesz! Elég, ha az ország min­den vidéke leend képviselve, elég ha egy-egy megyéből 3—5 néptanító vesz részt az egyete­mes gyűlésen , sőt ha a résztvevők száma ennél is kevesebb, a gyűlés még ekkor sem veszti el „egyetemes“ jellegét. Nem is szükséges az, hogy a tömegnek harsány „éljen-ki­­áltása“ játs­szék szerepet gyűlésünkön: megelég­szünk, ha higgadt, csendes discussiót, komoly tárgyalást észlelhetünk már-

Next