Népnevelők Lapja, 1870 (5. évfolyam, 1-47. szám)

1870-09-11 / 37. szám

290 mint oda vetett de be nem bizonyított s be nem bizonyitható állításokat egyszerűen — v­i­s­­­­szautasitunk. Ily állítások : hogy egyik s másik beszéd „hézagossága, szegénysége, vagy nagyszámú semmiségessége“ tetszést és éljenzést aratott; hogy a nagygyűlésnek a „gyámoltalanság, élhe­tetlenség nagyon is indokolt“ (és még­sem in­dokolt) vádját kell szótalanul zsebre raknia. Hasonló piszkokat rákenni valakire, an­­nál inkább egy nagygyűlésre, állítólag indokoltan („nagyon is indokoltan“!), valóban pedig min­den ok nélkül, — a legterhesb felelősséget rója arra, ki ily műtéteire vállalkozni — jónak, cél­szerűnek tartotta. Mi efféle ..őszinteségeken“, ha oly szent ügyet — minő a tanítók tekintélye s ez által maga a népnevelés — komolyan nem érintenének, csak nevetni tudnánk, mint hiú eről­ködéseken, melyeknek valószínű rugóit nem für­­kés­szük. Alapos vádnak egyedül az látszik, mely a szólás­ szabadság­ hiányát törekszik igazolni, s az ezzel járó türelmetlen­séget, terrorizálást. Erre nézve válaszoljuk. Annyi igaz, hogy a gyűlés oly beszédeket, melyek az igazsággal, józan és­szel, közvélemén­nyel s közhivinattal ellenkeztek, mit azoknak többször már kezdete elárult, — nem akart meghallgatni ; valamint, egy fiatal embert, ki bizonyára a képezdéből alig lépett ki s azonfölül beszédének akár tar­talma, akár előadása, a mint ajkait fölnyitotta, mi épületest sem igérének. Ámde kérdem: az-e a szólás­szabadság, ha valamely gyűlésben mindenki beszélhet, akár egyszerre (!) akár egymásután ? Világos, hogy nem, mert az egyszerre beszélés szabad­sága már magában véve képtelenség; az egy­másután, valamennyi (p. 2000-re menő) gyűlési tag szólását pedig az idő nem engedi meg, ha még oly hosszan tartana is a gyűlés. Világos tehát, hogy ha mindenki nem be­szélhet is valamely gyűlésen, az még nem bi­zonyítja legott a szólás-szabadság hiányát , ha­nem inkább arról tanuskodhatik, hogy igen­is van szólás-szabadság, — helyes, józan értelem­ben véve. Mert miben áll ez? Bizonyára nem más­ban, mint oly szabadságban, mely mellett a gyűlés legtöbb tag­jának véleményét s akaratát megtudni lehessen. Mi csak úgy tör­ténhetik, ha­­ nem ugyan az elnök, de maga a gyűlés csupán azoknak enged szót, kik az ő, vagy legalább a gyűlés legtöbb tagjának véle­ményét s óhajtásait akarják és képesek tol­mácsolni. A többség a törvény s a­mi annak gondolkodásával s kívánalmaival megegyez ; a gyűlés minden egyes tagjának e törvényt tekin­tetbe kell vennie s ha ezt nem teszi, rendre uta­sítandó. Ha a gyűlés minden kis töredék vagy épen egyes tagok véleményét, mely a legnagyobb többségétől már előre láthatólag alapjában s tel­jes mivoltában elütött, birka türelemmel végig hallgatta volna s az egészen más érdekből, más szempontból kiinduló, idegen befolyás alatt levő szóhősöknek szószaporitásra annyiszor a mennyi­szer időt enged , úgy nem három nap, de három év kevés leendett az összes, egymást különben­­ is megsemmisitő vélemények s kívánalmak meg­­­­hallgatására s bár legkisebb eredmény elérésére; s talán épen a legnagyobb többség érdekeire, a­­ gyűlés rövid tartama alatt, nem is került volna­­ a sor. Mily joggal vádolhatni tehát a népnevelők­­ nagygyűlését türelmetlenséggel,­­ terrorizálással, a szólás­sza­­­­b­a­d­s­á­g elnyomásával ? A többség érdeke, 1 véleménye s akarata minden egyes testületben, a gyűlésben a törvény , melyet midőn a gyűlés tiszteletben tart s követ — törvényszerű csele­kedetével — ha kárt okoz is valamely kis töre­déknek s egyeseknek, vagy bár a kisebbségnek, — senkit sem sért meg. Ki jogával él, senkit sem sért. A hegymegi csapatocska, mely pedig az észszerű népnevelés híveinek roppant seregéhez képest eltörpült, ha a gyülés által lajhár hideg­­vérüséggel kihallgattatik, — képes leendett a ta­nácskozás mindhárom napját haszonbérlőinek érdekében kizsákmányolni s a népnevelők cél­jainak tárgyalásától, mely végett azok tulajdon­képen a fővárosba fáradtak, — elkaparitani. Az lett volna aztán a szólás­szabadság, ha az idegen érdekek mellett megengedtetik a szó, a saját célok előmozdítására pedig nem marad sem szó, sem idő! Akkor lehetett volna „paedagogiai vi­­tatkozásokra is időt nyerni“ ! — Mondottakhoz még csak azt függesztjük, hogy M. úr maga elismeri, miszerint a népneve­lők nagy­gyűlésének első napjával „minden va­lódi ügybarát tökéletesen meg volt elégedve“ ; már pedig ha evvel meg volt elégedve, úgy a töb­bivel is meglehetett, miután ezek és ama között bizony nem vettünk észre valami lényeges kü­lönbséget; sem mások (lapok stb.) erre még bennünket nem figyelmeztettek. Különben is­mertetni fogjuk tekintélyesb lapjaink ide vonat­kozó nyilatkozatait is. Márki József tdr. Paed uta/iV Wiirsteml­higb­­en. Szalkay Gyula, felső-lövői képezdei tanártól. (Folytatás.) Az első könyv a syntheticai irva­­olvasás tanmódja szerént van szerkesztve. Ezen tanmód azért ajánlható, mert : l) egyuttali írás által a betű alakja könnyebben megtartható;

Next