Népnevelők Lapja, 1870 (5. évfolyam, 1-47. szám)

1870-09-18 / 38. szám

v 298 kell a társadalomnak felvenni, a­hol az a népis­kola bevégeztével félbeszakadt. A tömeges ha­ladás csak úgy lehetséges, ha annak eszközei tö­megesen létesíttetnek. Hogy melyek ezen eszközök? azt meg­mondják Komárom városának azon tanférfiai, kiknek bizalmából e helyen szólani szerencsém van. Minden városban, helység­ben alakuljon egy-egy népne­velési egylet; ezek lépjenek szövetségre az iskolai székek­kel és a tanítótestületekkel. E szövetség a hatóságból, a tanítótestületekből és a közönségből alakulván, közvetlen közelében álland az iskolának és az életnek így tölthető be méltóan az iskola és az élet közötti ür; így hat ki az iskolai nevelés az életre. E hármas szövetségek állandó szakbi­zottságokat választanak a ma­guk kebe­léből. Az egyik a m­i­v­e­l­ő­d­é­s­i szakbizott­ság, mely a népiskola­ végzett serdülő ifjuságot társulattá egyesíti; alkalmas társulati helyiség­ről gondoskodik ; mulattatva oktató felolvasáso­kat tart ; társas kirándu­­lókat,tornászati,szava­­lati és ének-estélyeket rendez. A másik a könyvtári s népszerű, előbb jónak véleményezett könyveket terjesztő szakbizottság, mely a „Corvina“ kiadványait és egyéb mulattatva mivelő könyveket olcsó áron terjeszti. Ez nagy mérvben igénybe venné a tanítók munkásságát. De ezek idejöhet a városban pri­­vát tanitással, a falun pedig mindennapi kenye­rek termesztésével töltik.Ez tiltassék meg nekik , hanem díj­áztassanak úgy, hogy a nél­kül is megélhessenek. Hogy fizetésünkből meg nem élhetünk, az oly baj, melynek elmondásába már belefárad­tunk mi és melynek meghallgatásába belefáradt a társadalom. Utóvégre majd azt fogják mon­dani, hogy a­ki mindig mások ellen panaszko­dik, az önmagát vádolja. S én mégis elmondom , pedig köteles­ségérzetből és az ügy érdekében. Mostoha ellá­tásunk miatt nem csak mi, hanem az­ügy is szenved; most ez mulhatlanul megboszulja ma­gát és megtermi átkos gyümölcseit. Ha körülményeink javítását szorgalmaz­zuk, ezt nyerjük feleletül : „Lássuk előbb az eredményeket, majd azután segítünk rajtatok.“ De várható-e az eredmény buzgalom nélkül ? S várható-e a buzgalom a kellő feltételek nélkül? Uraim ! meg kell vallanom, hogy én itt a logikát nem értem. Váljon mit tenne a társada­lom, ha a természet csak egy nyáron által kö­vetné ugyanezen logikát ? — ha urunk terem­­tőnk is akként szólna a kertekhez, a szántóföl­dekhez : „H­úzzátok meg előbb a termést, majd azután adok esőt és verőfényes napokat!“ Ily körülmények között természetes, hogy a tanító alig fújta el az iskolában nótáját, már szalad —az egyik órákat adni, a másik irnokos­­kodni, a harmadik kukoricát kapálni. Uraim, azt mi tudjuk legjobban, hogy a népiskola felvirágzása csaknem egyedül a taní­tóktól függ. Tapasztalatból mondhatom, hogy sem a mulasztási jegyzékkel, sem a törvény szigorával nem érhető el az, mi a tanítónak csak néhány látogatásába és barátságos figyelmeztetésébe ke­rül, t. i.a rendes iskolalátogatás. Erre pedig idő kell. Idő kell továbbá a növendékek otthoni ma­gaviseletének ellenőrzésére, mely nélkül az er­kölcsi nevelés puszta agyrém; idő kell a növen­dékek otthoni szorgalmának ellenőrzésére, ille­tőleg házi munkálatainak pontos megvizsgálá­sára; idő kell a tanórákra való készülésre; idő kell a tanítónak saját továbbképzésére. Mind­ezek nélkül a jó népoktatásügy merő lehetlen­­ség. S mi történik a tanító idejével? Mellék­­foglalkozásokra fecséreltetik. Azért nem virág­zanak népiskoláink , azért nem értékesülhet az iskolai nevelés künn az életben. S ki károsodik ez által? Az ügy és a társadalom. A társadalomnak arra kellene törekedni, hogy a néptanító egészen néptanító legyen.Min­den ereje, minden tehetsége rendelkezésére áll­jon az iskolának és a népmivelésnek. Járuljanak anyagi helyzetének javításá­hoz. Télen, nyáron mindenféle célokra vigadunk, hangversenyezünk, vigadjunk, hangversenyez­zünk néhányszor népmivelési célokra is. Ha mindenütt, itt nincs helye a takarékosságnak; itt a takarékosság egyértelmű a veszteséggel. S igen találóan jegyzi meg egyik ülésben a komá­romi iskolai szék fáradhatlan buzgalmú elnöke: „Akárhol inkább, csak itt ne takarékoskodjunk. Ejtsük el inkább a tervbe vett kikövezést. Mit ér a szép kövezet, ha haszontalan, neveletlen emberek járnak rajta ?*) Szeretett Ügytársaim ! Nem akarom türel­müket tovább fárasztani. Csak arra kérem a tisztelt egyetemes gyűlést, hogy a Komáromi ta­­nítóegylet indítványait magáévá tenni méltóz­­tassék. A társadalom maga is be fogja látni e kí­vánatnak nemcsak jogosultságát, hanem a neve­lésügyre nézve felette jótékony hatását. Ha már állatkínzás elleni társulataink van­nak, annál inkább szükségesek az emberkínzás elleni egyesületek, mert mindenki tudja és min­denki érzi, hogy nincs az emberiségre nézve na­gyobb kin, mint erkölcsileg sülyedt tagjai. Ezen a h­onvédmenházra adakozunk ; hon­ *) Éljen az elmés megjegyzés és anak szerzője „ S­z­e­r­k.

Next